Olemme olleet naimisissa 5v ja kolmatta lasta ootellaan. Mies on yksityisyrittäjä ja käytännössä perheen elättäjä koska olen ollut raskaana ja äitiyslomalla monta vuotta melkein. Itse olen korkeasti koulutettu opettaja jolla on ollut vain pätkätöitä. Työtilanne on ollut huono ja olen ollut monesti työtön. Eli suoraan sanottuna ei ole osallistunut perheen elättämiseen, hyvä kun olen omat laskuni maksanut.
Sovimme jo alussa että teemme avioehdon joka sulkee pois mieheni yrityksen, siitä saadut voitot ym. jos ero tulee. Samoin perintömme. Tämä oli mulle ok totta kai.
Nyt mieheni ehdottikin eilen että mitäs jos laitetaan sopimukseen myös erilaista jakoa omistamamme okt kohdalla. Omistamme talon puoliksi, talolainassa on kummankin nimet. Puolisoni kuitenkin maksaa lyhennykset ja talon rempat koska mulla ei ole rahaa. Nyt mieheni ehdotti että eron sattuessa talon arvo menisi 60%/40% hänen hyväkseen koska hän on käytännössä maksanut tämän talon. Vanhempani ovat kuitenkin talossa olleet takaajina, ovat vieläkin, mutta minä en ole osallistunut talon kustanuksiin. Silti eron sattuessa lainassa olisi minun nimeni ja laina on suuri (400 000).
Olin ihan hölmistynyt. Suottako? Olen hoitanut lapsiamme kotona ja kotityöt mieheni tehdessä pitkää päivää ja mielestäni myös mahdollitanut näin hänen uransa nousukiitoa. Hän on töissä palljon,
En oikein tiedä mitä ajatella. Tuntuu että avioliiton henki on minulle kuitenkin se että elämä on yhteinen ja varsinkin talomme jossa on minullakin tärkeitä muotoja. Olenko ihan kamala ihminen jos en suostu tähän sopimukseen talon osalta? Minulle on ok että mies ostaa vaikka mökin, veneen tms. ja laittaa omiin nimiinsä mutta talon suhteen olen eri mieltä että se kuuluisi jotenkin enemmän hänelle.
Olisiko kommentteja tähän? Olenko jotenkin epäreilu nyt hänelle? Jännää että tuntuu minusta että hän on epäreilu nyt.