Mies ehdottomasti kieltää ottamasta sikainfluenssarokotetta (raskaana)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vai niin:
Alkuperäinen kirjoittaja sssss:
Alkuperäinen kirjoittaja ymmärrän:
Lääkärit suosittelee koska niiden kuuluu suositella. Henkilökohtainen mielipide tuntuisi paistavan läpi lääkärien sivukommenteista kuten "älä murehdi asiaa liikaa" tms.

Suurin osa lääkäreistä Suomessa ottaisi rokotteen.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Suomalaisl%C3%A4%C3%A4k%C3%A4rit+aikovat+ottaa+sikainfluenssarokotteen/1135249453317

Ja lääkärit ei todellakaan suosittele rokotteita, lääkkeitä tms. jos riski on suuri haittoihin. Minusta tässä nimenomaan paistaa läpi heidän omat mielipiteensä. Mikäs se semmonen lääkäri on joku hyssyttelee että juu, kaikki menee hyvin ja mielessään miettii että voi raukkaa, tervemenoa.

Ai ei vai. Mun anoppi ainakin olis aina ottamassa kaiken maailman rokotteet kaikille ja muut sukulaislääkärit määräis melkein mitä vain lääkkeitä kelle vain. Työkavereissa sama piirre. Ja lääkeyhtiöthän noille aina on kivoja tarjoamuksia järjestellyt jne. Nyt ei sentään niin kuin 80-luvun kultaisina vuosina, laki on kiristinyt. No, ehkä vähän liioiteltua, mutta lääkärit on oikeasti monesti kauhistuttavan lääkemyönteisiä.

No mikäs niissä lääkkeissä on vikana? Jos on lääkemyönteinen ei tarkoita sitä että määräisi rokotetta ihmiselle jonka TIETÄÄ olevan riskeiltään suurta. Eri asia on jos on epävarma lääkäri mutta ne jotka tietävät riskit eivät jätä niitä sanomatta. Ja toisaalta, löytyyhän lääkäreissäkin vähemmän ammattitaitoista ja omantunnon omaavaa porukkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja s:
No mikäs niissä lääkkeissä on vikana? Jos on lääkemyönteinen ei tarkoita sitä että määräisi rokotetta ihmiselle jonka TIETÄÄ olevan riskeiltään suurta. Eri asia on jos on epävarma lääkäri mutta ne jotka tietävät riskit eivät jätä niitä sanomatta. Ja toisaalta, löytyyhän lääkäreissäkin vähemmän ammattitaitoista ja omantunnon omaavaa porukkaa.

Kannattaako osallistua keskusteluun, jos ei tiedä mikä lääkkeissä voi olla vikana. Sivuvaikutukset. Voin vakuuttaa, että kun lääkäri sinulle lääkkeen määrää niin hän ei todellakaan kerro niitä kaikkia vakaviakin sivuvaikutuksia. Olemme työkavereiden kanssa joskus asiaa pohtineet, että kun monet ihmiset eivät edes tajua lukea sitä lääkkeen mukana tulevaa ohjetta eivätkä tajua sitä lääkeslangia. Esim. lapsettomuutta aiheuttavissa lääkkeissä olemme miettineet, että on väärin ettei sitä lääkäri kerro suoraan potilaalle. Eihän harvinaisia sivuvaikutuksia välttämättä kerrota.

Itselleni on kahden raskauden aikana määrätty lääkkeitä, josta olen itse huomannut selvää ottaessani, ettei ole mitään tutkimustuloksia siitä mitä aiheuttaa raskauden aikana. Usein lääkkeissä lukeekin, että keskustele lääkärin kanssa voitko ottaa lääkettä raskaana (toisin sanoen lääkettä ei ole todettu vaarattomaksi raskaana olevalle ja sikiölle). Ja nämä lääkkeet on määrätty migreeniin, no valitsimpa sitten levon ja pimeän huoneen ja migreenit meni ohi ilman sen suurempaa ongelmaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja clivia:
Mä en todellakaan ottais raskaana ollessa minkäänlaista sikarokotetta kunnei niiden vaikutuksista ole mitään tietoa.

Sä olet sitten valmis ottamaan sen riskin, että kuolet? Ja kenties vauva siinä mukana? 2 kuolemaa on pienempi paha kuin kenties vammainen lapsi?

Mä mielummin kuolen kuin vammainen lapsi!

Alkuperäinen kirjoittaja xxxxx:
Mä en todellakaan ottais raskaana ollessa minkäänlaista sikarokotetta kunnei niiden vaikutuksista ole mitään tietoa.

Sä olet sitten valmis ottamaan sen riskin, että kuolet? Ja kenties vauva siinä mukana? 2 kuolemaa on pienempi paha kuin kenties vammainen lapsi?

Myös korkea kuume raskauden aikana altistaa sikiövaurioille.. Ja se on ihan fakta. Rokotteen haittavaikutukset taas lähinnä teoreettisia.

Alkuperäinen kirjoittaja antista:
Hän ei ole asiantuntija infektioissa kuten itse tuo esille ekassa lauseessaan. Mutta ihan hyvä että antaa ihmisille ajateltavaa. Täytyy kuitenkin muistaa että Heikkilän elämäntyö on pitkälti ollut vastustaa vallitsevaa asiassa kuin asiassa.

Entäpä jos hän onkin oikeassa? Otatteko ollenkaan huomioon sitä?

Tällä logiikalla massasta poikkeava mielipide on aina väärä. Ei se nyt niin mene.

Alkuperäinen kirjoittaja xxxxx:

Voi luoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Tinii harmaana:
Täälläkin raskaana, rv 24+0 ja en missään nimessä ota rokotetta jos tauti pysyy samanlaisena, eli paljon heikompana kuin kaikki median maalaamat kauhukuvat.
Sikainfluenssa ei tällä hetkellä ole mikään todellinen uhka, ei edes raskaana olevalle vaan vaarallisempaa on vaikka hypätä aamulla auton rattiin sillä liikenneturman mahdollisuus on paljon isompi kuin kuolema kyseiseen tautiin.

Ei se sikainfluenssa ole vaaraton raskaanaoleville. Ota asioista selvää äläkä valitse itsellesi mieluista tietoa.

En aio ottaa rokotetta, vaikka olen raskaana nyt jotain 14+0.
Mulla on hyvä vastustuskyky, en ole tietääkseni koskaan sairastanut kovaa influenssaa ja en luota rokotteen turvallisuuteen syntymättömälle lapselleni.

Olen lukenut paljon aiheesta, myös ulkomailta, ja perusteet rokottamista vastaan ovat nyt vahvimmilla. Aion myös matkustaa raskausaikanani, enkä silti pelkää että saisin taudin. Jos se nyt jostain syystä oikeaksi epidemiaksi leviää, yritän edelleen pitää vastustuskykyäni yllä ja välttää kontaktia sairastuneisiin henkilöihin. Tähän mennessä en ole tautia saanut, vaikka olen käynyt ko. tautiin sairastuneen henkilön asunnossa kun hän oli sairaslomalla ja mahdollisesti tauti oli myös siskollani ja serkullani, vaikka sitä ei labratestein todettukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Beep:
Hän ei ole asiantuntija infektioissa kuten itse tuo esille ekassa lauseessaan. Mutta ihan hyvä että antaa ihmisille ajateltavaa. Täytyy kuitenkin muistaa että Heikkilän elämäntyö on pitkälti ollut vastustaa vallitsevaa asiassa kuin asiassa.

Tällä logiikalla massasta poikkeava mielipide on aina väärä. Ei se nyt niin mene.

Ei mene ei. Mutta on älytöntä lukea Heikkilän juttu ja muodostaa sen perusteella mielipide. Mun mielipide alkaa vasta nyt hahmottua kun olen kahlannut kuukauden päivät läpi kannanottoja suuntaan ja toiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Tinii harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja kannatan rokotetta:
Ne suosittelee neuvolassa rokotetta Hki:ssä ainakin.

Suosittekevat myös lapsen kehityksen kannalta kyseenalaisia lääkkeitä, esim verenpaine- ja särkylääkkeitä mutta viime kädessä päätös on onneksi äidin.
Minä suosittelisin kaikkia joilla vain kielitaito riittää niin oikeasti tutustumaan ulkomaisiin artikkeleihin yms joissa on paljon enemmän täsmä tietoa kun taas suomalainen media on keskittynyt herättämään kohua eikä antamaan taudista ja rokotteesta oikeaa kuvaa.

Kai sä tajuat hiukan tutkia niiden ulkomaalaisten artikkeleiden luotettavuutta? Mä en henkilökohtaisesti usko tässä asiassa muihin lähteisiin kuin WHO:hon.

Alkuperäinen kirjoittaja Jonsuh:
Mulla on hyvä vastustuskyky, en ole tietääkseni koskaan sairastanut kovaa influenssaa ja en luota rokotteen turvallisuuteen syntymättömälle lapselleni.

Olen lukenut paljon aiheesta, myös ulkomailta, ja perusteet rokottamista vastaan ovat nyt vahvimmilla. Aion myös matkustaa raskausaikanani, enkä silti pelkää että saisin taudin. Jos se nyt jostain syystä oikeaksi epidemiaksi leviää, yritän edelleen pitää vastustuskykyäni yllä ja välttää kontaktia sairastuneisiin henkilöihin. Tähän mennessä en ole tautia saanut, vaikka olen käynyt ko. tautiin sairastuneen henkilön asunnossa kun hän oli sairaslomalla ja mahdollisesti tauti oli myös siskollani ja serkullani, vaikka sitä ei labratestein todettukaan.

Saisiko lähteitä sun lukemisiisi? Kun minäkin olen tässä pitkin syksyä kahlannu läpi aineistoa musta rokotevastaisuus ei todellakaan ole voitolla.

Just.

mahdollisesti tauti oli myös siskollani ja serkullani, vaikka sitä ei labratestein todettukaan.

Just.

Alkuperäinen kirjoittaja raskaana 16+0:
Ilman muuta rokotus mulle! Mulla on kaksi pientä lasta jotka tarvitsevat äitiään vielä pitkään. En usko rokotuksen haittavaikutuksiin mutta sanotaan että JOS niitä tulisi sikiölle niin tässä vaiheessa minun pitää äitinä ajatella ennen kaikkea elossa olevia lapsiani. Nimittäin tuo tauti on vaarallinen odottajille, tai siis ne jälkitaudit ovat. Antibiootit eivät pure jälkitautina tulevaan keuhkokuumeeseen hyvin. Me tiedämme tämän faktana. Sen sijaan emme tiedä rokotuksen riskeistä, niitä on tai ei ole. Miksi ihmeessä en luottaisi nyt siihen tietoon joka on varmaa.

Ja ne antibiootit, jotka tehoaisivat, aiheuttavat varmasti sikiövaurioita...

Mistään ei kuitenkaan löydy vastausta siihen, mikä on ns. pienempi paha. Otanko rokotteen raskausaikana, riskeineen, ja luotan siihen että virus ei muunnu niin paljon että rokote menettää tehonsa? Jätänkö rokotteen ottamatta ja altistan mahdollisesti vauvani Tamiflulle? Jätänkö kaikki rokotteet ja lääkkeet ottamatta, ja luotan vastustuskykyyn ja hyvään tuuriin? Otanko rokotteen vasta synnytyksen jälkeen, ja luotan siihen että vauva saa vasta-aineet imetyksen kautta?

Plääh. Eipä oo kompetenssia tähän valintaan, ja neukasta ei mitään apua.

Alkuperäinen kirjoittaja s:
Alkuperäinen kirjoittaja Beep:

Ei mene ei. Mutta on älytöntä lukea Heikkilän juttu ja muodostaa sen perusteella mielipide. Mun mielipide alkaa vasta nyt hahmottua kun olen kahlannut kuukauden päivät läpi kannanottoja suuntaan ja toiseen.

Aika moni muukin on samaa mieltä Antin kanssa.

Mä en tiennyt ennen vuotta 2007 mitään rokotteiden vaaroista. Siitä lähtien on tullut lueskeltua myös toista näkökantaa, eikä vaan lääkeyhtiöiden. Kyllä siinä ajassa ehtii jo jonkinlainen kuva saada ko. aiheesta. Ja edelleen, en voi uskoa täysin mihinkään, koska kenelläkään ei ole tarpeeksi puolueetonta tietoa.

Alkuperäinen kirjoittaja ====:

Saisiko lähteitä sun lukemisiisi? Kun minäkin olen tässä pitkin syksyä kahlannu läpi aineistoa musta rokotevastaisuus ei todellakaan ole voitolla.

Anna sinä lähteet rokotteen puolesta oleviin teksteihin, mä kun en löydä niitä.

Itse työskentelen terveydenhuollon parissa ja tuota Heikkilää on kyllä aika paljon parjattu täällä meillä. Kansaan kyllä uppoaa hyvin hänen näkemyksensä mutta kollegat hieman naureskelevat.

Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Alkuperäinen kirjoittaja oho!:
Kukin tekee kuin haluaa.

Rytkäätys - etkö ole itse ottanut selvää tästä vai mihin perustat näkemyksesi? Kyllä mä ainakin kysyin neuvolassa sentään niiden mielipidettä enkä odottanut että mulle tullaan kertomaan asiasta. Pitää sitten hieman omaa aloitetta olla ja kiinnostusta tähän asiaan. Sun asenne on aika omituinen. Ymmärtäisin jos olet ottanut selvää ja sitten muodostat mielipiteesi mutta ettet ole ajatustakaan suonut.. melkeinpä vastuutonta. Sulla on vastuu myös vauvastasi ja älä oleta että hän ottaa asioista selville.

Kuule, minä uskon sen asian olevan niin, että JOS aihetta huoleen olisi, niin varmasti siellä neuvolassa asia otettaisiin puheeksi kuten kaikki muutkin riskijutut kysellään ja puidaan suvun sairauksia myöten. Joten en tasan ala kyselemään ennen kuin kehottavat rokotetta harkitsemaan, kun ottaa huomioon että lehtijuttuja olen kyllä lukenut ja niistä en ole huolestunut. Ja en ole kuullut että kellekään kaupungissamme olisi asiasta neuvolassa mainittu.

Hysteerisia mummoja riittää ilmankin työllistämään hoitohenkilökuntaa.... :whistle:

Lehtijutut ovat lehtijuttuja. Oletko käynyt Kansanterveyslaitoksen sivuilla, joissa ei yritetä vääntää sikainfluenssasta uutista vaan kerrotaan tosiasioita?

Yhteistyössä