Mies suunnittelee lähtevänsä joulun viettoon anoppilaan lasten kanssa - vtuttaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yksinkö?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="aapee";25218545]Syy on se, kun anoppi syyllistää miestä, ettei näe lapsenlapsiaan jouluna. No hemmetti soikoon, tulisivat sitten meille. En ole kieltänyt näkemästä tai tulemasta. Heillekin olisi paljon helpompaa tulla meille valmiiseen pöytään. Lisäksi heidän olisi huomattavasti helpompi pakata vain omat tavaransa, kun ei tarvitse huolehtia lisäksi lapsista ja lemmikeistä.[/QUOTE]

no jos mies lähtee vaikka joulupäivänä iltapäivästä niin eikös se olisi hyvä kompromissi. Anoppi näkisi jouluna ja sinun ei tarvitsisi olla jouluna yksin kuin sen muutaman tunnin joulupäivän illasta. Jos mies on kuitenkin tapanina reissuun lähdössä.

Alkuperäinen kirjoittaja PunaisenPuutalonÄiti;25218561:
Ja sano sinäkin miehelle, ettet halua Joulun pyhiä yksinäsi viettää, ellet siis vielä ole sanonut. Miksi miehen on ehdottomasti päästävä anoppilaan? Eivätkö he sieltä voisi tulla teille käymään?

Sanoinkin miehelle, etten halua yksin viettää joulunpyhiäni. Hänen mielestään selitykseni haluttomuudesta lähteä anoppilaan ovat vain tekosyitä. Siis mitä ihmeen tekosyitä? En ymmärrä.

Sanoin myös miehelle, että menkööt sitten yksin anoppilaan, jos kerran sinne on pakko päästävä juuri joulupäivänä. Enkä todellakaan ymmärrä, miksei anoppi ja appi voi tulla meille. Olivathan he viime vuonnakin.

[QUOTE="aapee";25218571]Olen huomannut kyllä tämän. Täällä ei todellakaan tunneta minkäänlaista solidaarisuutta muita äitejä kohtaan. Taas tuli todistetuksi, että nainen on naiselle susi. Palstamammoille tärkeintä näyttää olevan, että eletään vain miehen ja anopin oikkujen mukaan.

Jos sama tilanne sattuisi oikeasti omalle kohdalle, niin takuuvarmasti olisi toinen ääni kellossa.

Mukava kuulla, että sentään on pari ihmistä, jota ymmärtävät minua.[/QUOTE]

en minä anopin mukaan elä, mutta itse yritän kyllä miellyttää kaikkia, että kaikilla sukulaisilla olisi myös hyvä olla. Siksi yritän löytää kompromissit. Meillä pitkä matka sukulaisiin ja mummoloihin, joten pakkaminen ei ole ongelma ollenkaan. Sen pakkaamisen kun voi tehdä vaikka viikkoja etukäteen.

ja rakastan perhettäni ja haluan olla heidän kanssa juhlapyhinä, mutta voisi olla myös vaihtelua olla hetken yksin.

no jos mies lähtee vaikka joulupäivänä iltapäivästä niin eikös se olisi hyvä kompromissi. Anoppi näkisi jouluna ja sinun ei tarvitsisi olla jouluna yksin kuin sen muutaman tunnin joulupäivän illasta. Jos mies on kuitenkin tapanina reissuun lähdössä.

Mielestäni se on kompromissi, että mies ja lapset lähtevät tapaninpäivänä. Heillä on aikaa olla anoppilassa uuteen vuoteen asti.

Meillä pitkä matka sukulaisiin ja mummoloihin, joten pakkaminen ei ole ongelma ollenkaan. Sen pakkaamisen kun voi tehdä vaikka viikkoja etukäteen.

ja rakastan perhettäni ja haluan olla heidän kanssa juhlapyhinä, mutta voisi olla myös vaihtelua olla hetken yksin.

Meillä ei ole niin paljoa ylimääräisiä vaatteita, että niitä voisi viikkotolkussa säilyttää kasseissa turhanpanttina. Minulle riittää vaihteluksi se, että saan olla joskus normiviikonloppuisin yksin.

[QUOTE="aapee";25218614]Mielestäni se on kompromissi, että mies ja lapset lähtevät tapaninpäivänä. Heillä on aikaa olla anoppilassa uuteen vuoteen asti.[/QUOTE]

Olen samaa mieltä tästä, että tapaninpäivän aamuna lähtö olisi ihan hyvä kompromissi. Lapsetkin varmaan tykkää leikkiä joulupäivän uusilla leluillaan.

Pakkaamisen voi muuten hoitaa jo vaikka viikkoa etukäteen. Sitten vaan lähtiessä heität ne lääkkeet kassiin...

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;25218556:
Minä veikkaan että miehesi haluaa lähteä sinne, koska siellä on muutakin hänen sukuaan ja viihtyisi siellä paremmin muiden keskellä kuin "oman perheen" kesken?

Ehkä oon vaan niin tottunut pitkiin matkoihin ja pakkaamiseen, ettei se minusta ole mikään iso homma. Täällä käydään päiväseltään kaupungissa, matkaa 2,5h suuntaansa. Lasten kamat on helppo pakata, sen kun nakkaa kaapista sopivan määrän vaatetta laukkuun, ulkovaatteet päälle, varahanskat&kengät ehkä, lääkkeet lääkekaapista (meillä muutenkin eri hyllyllä jatkuvasti tarvittavat).

Itsekin näen mielelläni sukulaisia nimenomaan joulun aikaan ja joulu on paras viettää suvun kesken, lapsillekin se on mukavaa :)

Siellä ei ole muita miehen sukulaisia. Veli asuu ihan tässä meidän lähellä. Serkut ihan toisella puolella Suomea. Vain miehen kouluaikaisia kavereita on siellä, mutta tuskin niiitä sentää joulupäivänä pitää käydä tapaamassa. Eiköhän heilläkin ole omat perhejuhlat menossa.

[QUOTE="aapee";25218600]Enkä todellakaan ymmärrä, miksei anoppi ja appi voi tulla meille. Olivathan he viime vuonnakin.[/QUOTE]

Ehkäpä tässä on juuri se syy. He olivat teillä juuri viime vuonna ja nyt ehkä haluaisivatkin olla kotona ja järjestää joulun sinne. Ainakin oma äitini haluaa aina järjestää joulun omassa kodissaan, vaikkakin vain yhtenä päivänä. Se on usein noille vanhemmille ihmisille tärkeää. Ja kun he tosiaan olivat teillä viime vuonna, niin eikö olisi reilua että menisitte sinne tänä vuonna?

Me ei olla koskaan vietetty joulua omassa kodissa. Jouluaattona ollaan vuorovuosina mun vanhempien luona ja miehen vanhempien luona. Ja joulupäivänä mennään sitten sen luo jonka luona ei aattona oltu. Tänä vuonna tehdään poikkeus, koska siskoni ei tulekaan meidän vanhempien luo, vaan viettää joulun kotonaan miehen suvun kanssa. Niinpä mun vanhemmat menee veljeni luo ja me miehen vanhempien luo. Kaikki on kyllä sumplittavissa, jos voi edes vähän miettiä joustoa ;).

Ja mitä tulee kommunikointiin... Mä olen puhunut joulusuunnitelmista miehelleni jo varmaan lokakuusta asti. Ja aina varmistanut että hän on kuulolla ja ymmärtänyt asian. Eikä todellakaan lähtisi itse veivaamaan asioita kysymättä multa. Mutta pitää ihan oikeasti olla varma, että mies on kuunnellut ja ymmärtänyt ja hyväksynyt suunnitelman.

Mikäli aatto mennään siten kuten aapee haluaa, niin miksi joulupäivää ei voi viettää kuten mies haluaa? Jos aapee ei halua lähteä anoppilaan, niin sitten jää kotiin. Mutta eihän nyt koko joulu voi mennä siten kuten aapee HALUAA?

Alkuperäinen kirjoittaja PunaisenPuutalonÄiti;25218561:
Hmm. Kuulostaa siltä, että kommunikaatiossa tökkii.

Olet aivan oikeassa. Kommunikaatiossa tökkii todella pahemman kerran. Mies ei saa suutansa auki, kun pitäisi päättää yhteisistä menoista.

Omista reissuistaan hän kyllä osaa tiedottaa napakasti ja ilmoitusluonteisesti. Loppiaisenakin mies on menossa taas (harrastus)kavereidensa kanssa pitkälle viikonloppureissulle. Minulta ei edes kysytty, sopiiko se kenties vai ei. Oletusarvo on, että minä olen tietenkin lasten kanssa. Kumma juttu, että sama ei toimi toisinpäin. En ole ikinä voinut lähetä minnekään yksin, ennenkuin olen hankkinut lapsille lastenhoitajat reissuni ajaksi.

Ehkäpä tässä on juuri se syy. He olivat teillä juuri viime vuonna ja nyt ehkä haluaisivatkin olla kotona ja järjestää joulun sinne. Ainakin oma äitini haluaa aina järjestää joulun omassa kodissaan, vaikkakin vain yhtenä päivänä. Se on usein noille vanhemmille ihmisille tärkeää. Ja kun he tosiaan olivat teillä viime vuonna, niin eikö olisi reilua että menisitte sinne tänä vuonna?

Ymmärrän tuon pointin.

Me olemme viettäneet vanhemmillamme viimeiset 10 joulua (edellistä lukuunottamatta), ja tulemme viettämään varmasti taas seuraavat 10 joulua, koska jatkossa minullakin on pidemmät lomat joulun aikana.

Ei siis voi olla kohtuuton ajatus tulla meille vielä toisena joulunakin peräkkäin. Tai jos se ei tosiaan käy, niin sitten pitäisi tyytyä siihen, että lapsenlapset menevät anoppilaan vasta tapaninpäivänä. Miksi kaikki pitää repiä minun selkänahastani?

[QUOTE="vieras";25218656]Mikäli aatto mennään siten kuten aapee haluaa, niin miksi joulupäivää ei voi viettää kuten mies haluaa? Jos aapee ei halua lähteä anoppilaan, niin sitten jää kotiin. Mutta eihän nyt koko joulu voi mennä siten kuten aapee HALUAA?[/QUOTE]

Koska asioita pitäisi ajatella myös siltä kannalta, mikä on järkevää ja kohtuullista.

Ap, sinuna ilmoittaisin miehelle, että herra on hyvä ja lähtee sitten lasten kanssa joulupäivänä vanhempiensa luo jos niin tykkää, mutta pakkaa sitten kyllä itse lasten, eläinten ja omat tavarat. Ainuttakaan vaatetta en pakkaisi enkä siinä miestä neuvoisi.

Jos oikein ymmärsin, olisitte menossa jouluaattona miehen vanhemmille? Ja muita vieraita sinne olisi tulossa joulupäivänä? Sua häiritsee siinä nukkumisjärjestelyt, kun ei kaikki vieraat mahdu nukkumaan siellä ja se ettei toisen vieraan lemmikki tule toimeen teidän lemmikin kanssa? Itse olisit kuitenkin jo joulupäivänä lähdössä sieltä kotiin ja töihin? Voisit siis ottaa kotiin lähtiessä teidän lemmikit mukaan ja kun et ole siellä enää sitten paikalla niin nukkumisjärjestelytkään ei koske sua. Ja jos vaan koittaisit olla stressaamatta niin paljon siitä pakkaamisesta ja järjestelystä ja siivoamisesta, niin vois olla ihan helposti järjestettävissä tuo? Ja ottaisit sitten rennosti rauhassa vaikka välipäivinä vanhempasi vastaan? Liialla stressaamisella ja kaiken tarkkaan ja pilkulleen etukäteen järjestämällä oman mielensä mukaiseksi saa kyllä ongelmia ja ahdistuksen aikaan.

Musta vaikuttaa siltä, että molemmat olette toimineet vähän omin päin ja nyt siitä on muodostumassa tahtojen taistelu. Jos meille tulisi tuollainen tilanne, niin varmaan myönnettäisiin ristiriita ja heitettäisiin kolikkoa ja "alistuttaisiin" kolikon päätökseen :) Tuollaisessa tilanteessa asennoituminen voi olla jo niin negatiivisella, että yhteispäätöstä järjellisten perustelujen kautta on vaikea tehdä, koska molemmat ovat saaneet omassa mielessään kantansa selväksi. Pitkää joulutikkua!

[QUOTE="aapee";25218533]Lapsille pitää pakata viikon reissua varten sisävaatteet, ulkovaatteet, lääkkeet yms. Se ei ole mikään pikkuhomma, jonka tekee siinä sivussa, kun on jouluhärdelli päällä. Minun aikani menee siivoamiseen, ruokien ja tiskien kanssa puljaamiseen ja tietysti myös vieraitakin on ehdittävä huomioida. Miehestä ei ole lasten tavaroiden pakkaajaksi, se on todettu jo moneen kertaan.[/QUOTE]

Eli jos tehdään niinkun sinä haluat, ja lapset lähtee tapaninpäivänä viikoksi mummulaan, heille ei tarvi pakata viikon kamoja, lääkkeitä, vaatteita, mutta jos he lähtee aattona niin on ihan helvetillinen pakkaaminen?

[QUOTE="aapee";25218614]Mielestäni se on kompromissi, että mies ja lapset lähtevät tapaninpäivänä. Heillä on aikaa olla anoppilassa uuteen vuoteen asti.[/QUOTE]

Hehee, sinä halusit että ootte joulun kotona ja lapset lähtee mummulaan vasta tapaninpäivänä. Mies haluaisi lähteä jo aattona. Sinusta hyvä kompromissi asiassa on että tehdään niinkuin sinä sanot ja he lähtevät tapaninpäivänä.

Onko koko joulun yksin, jos on osan tapaninpäivästä yksin?
Jos miehesi lähtisi vasta seuraavana päivänä, ehtisikö hän nähdä niitä sisaruksiaan, jotka ovat paikalla tapaninpäivänä?

Jos oikein ymmärsin, olisitte menossa jouluaattona miehen vanhemmille? Ja muita vieraita sinne olisi tulossa joulupäivänä? Sua häiritsee siinä nukkumisjärjestelyt, kun ei kaikki vieraat mahdu nukkumaan siellä ja se ettei toisen vieraan lemmikki tule toimeen teidän lemmikin kanssa? Itse olisit kuitenkin jo joulupäivänä lähdössä sieltä kotiin ja töihin? Voisit siis ottaa kotiin lähtiessä teidän lemmikit mukaan ja kun et ole siellä enää sitten paikalla niin nukkumisjärjestelytkään ei koske sua. Ja jos vaan koittaisit olla stressaamatta niin paljon siitä pakkaamisesta ja järjestelystä ja siivoamisesta, niin vois olla ihan helposti järjestettävissä tuo? Ja ottaisit sitten rennosti rauhassa vaikka välipäivinä vanhempasi vastaan? Liialla stressaamisella ja kaiken tarkkaan ja pilkulleen etukäteen järjestämällä oman mielensä mukaiseksi saa kyllä ongelmia ja ahdistuksen aikaan.

Ei, ei, ei, vaan meille kotiin on tulossa aattona minun vanhempani sekä siskoni perheineen. Vuosi sitten appi ja anoppi olivan meillä aaton.

Miehen veli perheineen on menossa joulupäivänä anoppilaan ja yöpyy siellä yhden yön. Mies haluaisi mennä anoppilaan myös joulupäivänä. Tällöin anoppilassa olisi vieraana neljä aikuista, viisi lasta ja neljä lemmikkiä.

Ensinnäkään tilaa ei ole tarpeeksi kaikille yöpymiseen. Jos koko olohuone vuorattaisiinkin siskonpedeillä, niin kukaan ei saisi nukuttua lemmikkien takia. Ne kuljeskelevat ympäriinsä ja välillä mekastavat. Toisekseen aamuherätys kaikilla olisi meidän pienten lasten mukaan eli klo 6 pahimmassa tapauksessa.

Minä en ainakaan halua yhtään lisätä univelkaani, kun olen joutunut jo viikkotolkulla heräilemään sairaan lapseni takia lähes joka yö.

[QUOTE="Siis";25218769]Eli jos tehdään niinkun sinä haluat, ja lapset lähtee tapaninpäivänä viikoksi mummulaan, heille ei tarvi pakata viikon kamoja, lääkkeitä, vaatteita, mutta jos he lähtee aattona niin on ihan helvetillinen pakkaaminen?[/QUOTE]

Toki tarvitsee, mutta tapaninpäivänä ehdin tarkistaa miehen pakkaamiset. Joulupäivänä en ehdi, enkä jaksa.

Miehen pakkaamisiin ei voi luottaa. Hän ei ymmärrä mitään lasten pukeutumisesta. Kerran lähti mökille 2-vuotiaan kanssa koleassa syysilmassa, eikä ollut pakannut lapselle lainkaan takkia tai ulkohaalaria mukaan.

[QUOTE="aapee";25218857]Ei, ei, ei, vaan meille kotiin on tulossa aattona minun vanhempani sekä siskoni perheineen. Vuosi sitten appi ja anoppi olivan meillä aaton.

Miehen veli perheineen on menossa joulupäivänä anoppilaan ja yöpyy siellä yhden yön. Mies haluaisi mennä anoppilaan myös joulupäivänä. Tällöin anoppilassa olisi vieraana neljä aikuista, viisi lasta ja neljä lemmikkiä.

Ensinnäkään tilaa ei ole tarpeeksi kaikille yöpymiseen. Jos koko olohuone vuorattaisiinkin siskonpedeillä, niin kukaan ei saisi nukuttua lemmikkien takia. Ne kuljeskelevat ympäriinsä ja välillä mekastavat. Toisekseen aamuherätys kaikilla olisi meidän pienten lasten mukaan eli klo 6 pahimmassa tapauksessa.

Minä en ainakaan halua yhtään lisätä univelkaani, kun olen joutunut jo viikkotolkulla heräilemään sairaan lapseni takia lähes joka yö.[/QUOTE]

Voisiko lemmikit jäädä sinulle, jos jäät kotiin?
Millä tavoin olette akaisempina vuosina voineet yöpyä anoppilassa?

Yhteistyössä