Mikä sektiossa on niin kamalaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja shihtzu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
:laugh: hondatyttö,miksi olet noin puolustuskannalla,itselleni tehty kiireellinen sektio josta paraneminen vei aikaa!EN vähättele sektiolla synnyttäneitä ollenkaan mutta TOTTAHAN se on että kyseessä on todella iso leikkaus...itsellä toipuminen vei todella pitkän ajan ja sairaalassa jouduin olemaan kaksi viikkoa...Nyt toista odotan ja kyllä voin sanoa että ajatus sektiosta pelottaa aivan hirveesti...En koe että alakautta synnyttäneet olisi minua mitenkään parempia tai itse olisin epäonnistunut synnyttäjä...pääasia on että lapsi saatiin maailmaan ja kaikki meni loppujen lopuksi hyvin...

Alkuperäinen kirjoittaja NellaLinnea:
:laugh: hondatyttö,miksi olet noin puolustuskannalla,itselleni tehty kiireellinen sektio josta paraneminen vei aikaa!EN vähättele sektiolla synnyttäneitä ollenkaan mutta TOTTAHAN se on että kyseessä on todella iso leikkaus...itsellä toipuminen vei todella pitkän ajan ja sairaalassa jouduin olemaan kaksi viikkoa...Nyt toista odotan ja kyllä voin sanoa että ajatus sektiosta pelottaa aivan hirveesti...En koe että alakautta synnyttäneet olisi minua mitenkään parempia tai itse olisin epäonnistunut synnyttäjä...pääasia on että lapsi saatiin maailmaan ja kaikki meni loppujen lopuksi hyvin...

ja miks en saisi puolustella?

Mun esikoinen ja kuopus ovat syntyneet sektiolla, ja molemmilla kerroilla nousin aamulla sängystä, kun syntyivät yöllä. Mun on jotenkin vaikee ymmärtää, että sektio on iso leikkaus, koska oon päässy melko vähällä. Kuopuksen syntymän jälkeen tosiaan olo oli melkein kuin ei mitään olisi tapahtunutkaan, no, en nyt tansseihin ehkä ois jaksanu lähteä, mut haavaa ei särkenyt jne.

Itselläni kaksi sektioa takana enkä koe niitä epäonnistumisiksi. Varmaan vaikuttaa se että alunperin toivoinkin sektioa ja kun niihin löytyi lääketieteelliset syyt olin vain helpottunut. Mutta voisin siis kuvitella että ihminen joka kokee alatiesynnytyksen tärkeäksi, on henkisesti valmistautunut siihen ja ehkä pelkääkin sektioa, joutuessaan vaikka kiireelliseen tai hätäsektioon kesken synnytyksen kokee että jotain jäi paitsi, kaikki ei mennyt niin kuin olisi halunnut.

Mitä muuten tulee sektion helppouteen, aivain kuin synnytykset myös sektiot voivat olla aivan erilaisia kokemuksia. Samalla kun jonkun alatiesynnytys on ollut kauhukokemus vailla vertaa toinen taas pitää sitä elämänsä upeimpana kokemuksena. Ihan samoin sektio voi olla äidille kivulias ja vaikea synnytystapa. Voi olla vaikea päästä liikkeelle, haava vielä tulehtua jne. Mutta toisille se taas voi olla (lähes?) kivuton ja todella positiivinen kokemus.

Itse kuulun näihin jälkimmäisiin sektioäiteihin. Esikoisen kohdalla kaikki meni minun osaltani hyvin, kuopuksen kohdalla taas meidän molempien osalta niin loistavasti kuin mahdollista. En itse kokenut vaikeaksi tuota heräämöaikaa, ehkä siksi että minulla oli vauva rinnalla kokoajan synnytyssalissakin hänet kiuvattiin ja mittailtiin silmieni edessä. Eli sain siis kokoajan keskitttyä pieneen enkä muuta osannut kaivata. 6h tytön syntymän jälkeen nousin jo vuoteesta, katetri otettiin pois ja wc:n ja suihkun kautta pystyin aloittamaan normaali vauva-arjen. Kuopuksen ollessa 2vrk ikäinen päästiin kotiin sairaalasta, kipuja ei ollut kokoaikana.

Tottakai kysessä on iso leikkaus ja sinänsä naisen keholle paljon suurempi mullistus kuin alatiesynnytys. Näin ollen sektioon liittyy myös pidemmän tähtäimen rajoituksia kuten nostelut, jotka vaikuttavat arkeen vielä viikkojen jälkeenkin. Olen myös sitä mieltä että sektio on luonnoton, ihmisen kehittämä synnytystapa. Mutta kuten sanottu, onneksi se on kehitetty ja näin moni huono-osainen vauva pääsee syntymään hengissä ja terveenä. Epäonnistumisena en osaa sitä kuitenkaan pitää, lähinnä mahdollisuutena vain. On tilanteita joissa se on ainoa vaihtoehto (meidän esikoinen) tai alatietä turvallisempi (meidän kuopus).

Mitä Hondatyttöön tulee, ymmärrän häntä sillä itsekin pidän sektioitani positiivisina ja "helppoina" kokemuksina. Jo kuopuksen syntymäiltana ruokasalissa tapasin alatiesynnyttäneitä joiden vauvat olivat samoihin aikoihin tai vähän aiemminkin syntyneitä ja silti näiden naisten saattoi olla vaikea kävellä tai istua. Pitivät vielä synnytyksiä kivuliaina kokemuksina, samalla kun itse huomasin ettei minulla ollut kipuja ollutkaan ja pystyin ihan hyvin kävelemään ja istumaan. Eli ihan yksilöllisiä kokemuksia, uskon kyllä että samallakin hetkellä makasi sängyissään useita todella kipeitä sektioäitejä jotka eivät millään halunneet nousta ylös.

Alkuperäinen kirjoittaja HoNdATyTTö:
Alkuperäinen kirjoittaja n:
Alkuperäinen kirjoittaja HoNdATyTTö:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja jarna36:
Näissä keskusteluiss aon usein mustavalkoinen sävy.
Alatiesynnytyksne puoltajat maalaavat kauhukuvia seinille ja vetävät pahimmat esimerkit esiin.

Se ei ole kauhukuva että sektio on iso leikkaus. Se on täysi fakta. Totta kai molemmissa voi sattua mitä vaan mutta miksi sitä sektiota pitää vähätellä?

hondatyttö: Täällä on monta mielipiteen vaihtajaa ja kyllä mun silmiin sulla on jäänyt jotain kaivelemaan tuosta sektiosta..

no kyllä sullakin kaivelee joku kun kokoajan pitää jankkaa etä sektion kokenut on epäonnstuja |O

kuule ny likka, tässä ei kukaan pitkiin aikoihin sanonut että sektio on epäonnistumista vaan ETTÄ SE ON LEIKKAUS!
sulla on nyt vääristynyt tapa lukea, oikeesti.

rauhotu ja lue rauhassa mitä tässä on kirjotettu, ei kukaan vähättele sektiota.
Sehän nimenomaan on rankempi ja vaarallisempi. En mä siihen ainakaan haluais joutua, ja kyllä sellanen joka siihen joutuu niin käy läpi aika moisen urakan.
ymmärrätkö yhtään mitä tässä yritetään sanoa!?
kuules akkA
mä mikään likka sulle ole.. :headwall:
kyllä vähätellään.onko se vaikea iloita jos joku on toipunut nopeaa,parempi hyökätä ku hyenat kimppuun vai :/

eikai nyt kukaan voi olla näin v***n tyhmä?! Siis kun joku sanoo että sektio on leikkaus ja siitä ei voi toipua yhtä nopeaa kuin synnytyksestä, sun mielestäs siinä vähätellään sektiota ja harmitellaan sun paranemistas? Voi ei mikä urpo!

Ei ole vähättelyä kun sanotaan että sektio=leikkaus, alatiesynnytys=ei-oo-vitun-leikkaus!!! Jos toisella on haava ja toisella ei niin kummalla haava paranee nopeammin? Sillä jolla sitä ei ollutkaan PRKL!!

Olen kokenut sekä alatiesynnytyksen että sektion ja noista kahdesta sektio oli ehdottomasti miellyttävämpi kokemus, vaikka alatiesynnytykseni olikin varmaan suht. helppo. Ilman epiduraalia olisin varmaan kuollut alatiesynnytykseen, sen verran kauheita ne kivut olivat. Toinen lapseni syntyi suunnitellulla sektiolla, koska en yksinkertaisesti halunnut enää kokea alatiesynnytystä. Jos nyt pitäis synnyttää uudelleen, valitsisin ehdottomasti sektion!

Yhteistyössä