Miksi alle 2v esikoinen laitetaan hoitoon kun vauva syntyy?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kumikameli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kumikameli

Aktiivinen jäsen
10.06.2008
1 617
0
36
Tuttava piirissä on nyt tosi monta äitiä näin tehnyt tai tekemässä. Esikoinen siis alle 2v, hänet laitetaan päiväkotiin hyvissä ajoin ennen kuin vauva syntyy.
-Äiti ei siis kuitenkaan mene töihin ennen vauvan syntymistä, vaan on kotona
-Raskaudet olleet ihan normaaleja, normi vaivaineen, ei kenelläkään vuodelepoa, nostokieltoa tms
-lapset ovat 4-5pv / vko n. 6 tuntia hoidossa

Miksi ihmiset tekevät näin? En vaan yksinkertaisesti käsitä.

Ymmärtäisin jos esikoinen on ollut hoidossa koska äiti on palannut töihin ja sitten jatkaisi osapäiväsesti tms, mutta se että esikoinen vartavasten laitetaan hoitoon KOSKA TULEE UUSI VAUVA?!

Siinäpä kysymys. Mä joudun pohtimaan otanko kaks ja risat neidin kotiin kun jään äitiyslomalle... Siks vaikea päätös, kun perhepäivähoitaja on hyväksi havaittu ja onkos samaa paikkaa tarjolla, kun taas työt kutsuu. Ite en veis edes hoitoon näin pieniä, mut olosuhteiden pakosta on pitäny lähteä töihin.

[QUOTE="vieras";22092010]ja taas saman jauhantaa, eti vanhoja aloituksia... löytyy tuhansia samasta aiheesta! :)[/QUOTE]

anteeksi, olin taas vaan niin tuohtunut etten etsinyt vanhoja tekstejä :headwall: en vain ymmärrä tätä ja se saa suorastaan veren kiehumaan.

Jotta mammat pääsee ihanan vauvan kanssa kahvittelemaan.
Ja juuri näiden takia hoitopaikat pullistelevat lapsista ja itse työssäkäyvänä manailen tätä onnetonta päivähoitotilannetta!

No mitäs se teille kuuluu miten kukakin lastaan hoitaa. Keskittykää omiin lapsiinne ja omaan elämään ja lopettakaa muiden toiminnan ihmettely. Hoh hoijaa.

Maailma olisi aika kurja paikka jos kukaan ei keskittyisi asioiden pohtimiseen tai erilaisten vaihtoehtojen kriittiseen tarkasteluun. Tämä on kuitenkin hyvin tärkeä aihe.
Myös sinä voit esittää oman näkökulmasi asiaan ja ehkä avartaa sellaisen ihmisen maailmankatsomusta joka ei ymmärrä miksi alle 2v sinne virikehoitoon laitetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja pukkelispökkelis;22092112:
No mitäs se teille kuuluu miten kukakin lastaan hoitaa. Keskittykää omiin lapsiinne ja omaan elämään ja lopettakaa muiden toiminnan ihmettely. Hoh hoijaa.

Kylläpä se kuule kuuluu: subjektiivisen päivähoito-oikeuden myötä
a) päivähoitopaikat ovat jatkuvasti täynnä (ylipaikoilla)
b) oikeasti hoitopaikkaa tarvitsevat joutuvat odottamaan kädet kyynerpäitä myöten ristissä, mistä hoitopaikan saa ja milloin
c) osa käyttää hoitopaikkaa hoitopaikkaa härskisti hyväkseen; lapset pidetään lähes vuoden ympäri (jotkut ressukat jopa lomitta) hoidossa. Kesäaikaan pidetään hoidossa kun talon rakennus on pahasti vaiheessa ja talvella sitten otetaan lomaviikko (tai 2) että päästään ulkomailel "huilaamaan" ja lapset jää kotosalle. On se ihanaa!

Kyllä se kuule mun mielestä kuuluu ja on vaikuttanut meidänkin perheen elämään... (lue: hoitopaikan saaminen ollut vaikeaa eikä hoitopaikkatoiveesta puhettakaan, otetaan se mitä sattuu jäämään!)

Asioita voi/saa ja pitääkin pohtia mutta minusta on vaan huvittavaa että ihmiset tekevät sitä nettipalstoilla, varsinkin kun kyseessä tuttavapiirin perheisen toimintatavat lastenhoidossa. Ihmiset toimivat eri tavalla, siinä se. En vaan ymmärrä miksi aina pitää pohtia muiden asioita. Mulle on se ja sama kuka pistää muksunsa milloinkin hoitoon. Pääasia mulle on että tiedän miten omani kanssa toimin:) En vaan jaksa välittää muiden elämästä niin paljon:)

Pitäiskiköhän asiasta keskustella kyseisten henkilöiden kanssa eikä marmattaa "selän takana" internetissä? Kysyä miksi joku tekee niin? Jos se sun elämää vaikeuttaa että joku laittaa lapsensa hoitoon ja sä et saa muka sen takia paikkaa, juttele asianomaisen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja pukkelispökkelis;22092236:
Pitäiskiköhän asiasta keskustella kyseisten henkilöiden kanssa eikä marmattaa "selän takana" internetissä? Kysyä miksi joku tekee niin? Jos se sun elämää vaikeuttaa että joku laittaa lapsensa hoitoon ja sä et saa muka sen takia paikkaa, juttele asianomaisen kanssa.

Joo olen kysellytkin niiltä ihmisiltä, kuulemma 'pääsee niin helpolla' 'päiväkoti kasvattaa lasta' 'lapsi tarvii virikkeitä' mutta kun itselleni on niin vahvat mielipiteet asiasta niin hankalaa on lähteä keskustelemaan asiasta ilman että jompikumpi pahoittaa mielensä. Yksi äiti jo tokaisi 'eri asia on jos on vässykkä lapsi' viitaten varmasti omaan lapseeni joka on rauhallisempi kuin kyseisen äidin lapsi.

Yhteistyössä