Miksi alle 2v esikoinen laitetaan hoitoon kun vauva syntyy?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kumikameli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kumikameli

Aktiivinen jäsen
10.06.2008
1 617
0
36
Tuttava piirissä on nyt tosi monta äitiä näin tehnyt tai tekemässä. Esikoinen siis alle 2v, hänet laitetaan päiväkotiin hyvissä ajoin ennen kuin vauva syntyy.
-Äiti ei siis kuitenkaan mene töihin ennen vauvan syntymistä, vaan on kotona
-Raskaudet olleet ihan normaaleja, normi vaivaineen, ei kenelläkään vuodelepoa, nostokieltoa tms
-lapset ovat 4-5pv / vko n. 6 tuntia hoidossa

Miksi ihmiset tekevät näin? En vaan yksinkertaisesti käsitä.

Ymmärtäisin jos esikoinen on ollut hoidossa koska äiti on palannut töihin ja sitten jatkaisi osapäiväsesti tms, mutta se että esikoinen vartavasten laitetaan hoitoon KOSKA TULEE UUSI VAUVA?!

Niin ja voisin ymmärtää jos lapsi on esim 4-5v, mutta alle 2v??

Aika moni luulee, että tuon ikäinen tarvii paljon virikkeitä. Tosin kodin virikkeet riittäisivät vallan mainiosti. Ja voishan sitä käydä vaikka perhekerhossa tms koko porukalla, jos sanotaan että esikoinen kaipaa kaveria.
Taitaa olla kyse vaan mukavuudenhalusta, ei jakseta hoitaa samalla kahta lasta.

Tällä paikkakunnalla kun löytyy puistoja, kerhoja, perhekahvilaa, muskaria, satutunteja, jumppaa (näitä on todella monta) yms ja alle 2v lapsi, en mitenkään jaksa uskoa siihen 'tarvitsee virikkeitä' juttuun.

en mäkään varmaan laittas jos on ollu kotona koko ajan muutenkin.

meille tulossa kuukauden päästä vauva, oon ollu töissä tässä välissä. Tyttö täyttää joulukuussa kolme. Olen ajatellut jatkaa osapäivähoitona 10pvää kuukaudessa koska tyttö itsekin pyytää päästä päiväkotiin ja kavereita moikkaamaan. Ja on lisäksi niin aktiivinen että tässä kaiken remonttihomman ja ruuanlaiton sun muun keskellä en yksinkertaisesti jaksa ja ehdi aktivoida neitiä tarpeeksi.

Tällä paikkakunnalla kun löytyy puistoja, kerhoja, perhekahvilaa, muskaria, satutunteja, jumppaa (näitä on todella monta) yms ja alle 2v lapsi, en mitenkään jaksa uskoa siihen 'tarvitsee virikkeitä' juttuun.

jos meilläkin ois kaikkea tällaista tarjolla, en usko että mekään vietäs päiväkotiin kun olen kotona. Mutta meillä ei ole mitään tällaista järjestettyä toimintaa :(

eli tunnistan itseni kysymyksestä. esikoinen 1v9kk kun toinen vauva syntyy, ja laitoin esikoisen phh:lle kuukautta ennen laskettua aikaa. tyttö hoidossa n. 3h/pv 4 pv vkossa jotta tottuu siellä olemaan, että ei tule useita muutoksia kerralla. taustoista: Mies tekee ympäripyöreää päivää, tukiverkkoa ei ole ympärillä ja itse hyppelen seinille jos unta en saa tarpeeksi. Tämä ratkaisu on se tukiverkko itse tehtynä, jota luonnollisesti ei ole. Virikkeiden puutteessa ei tyttöä hoitoon viety. Pelkään jos syntyvä vauva on koliikki tms vaikea tapaus, niin zombiena en voi antaa tarpeeksi huomiota esikoiselle. On tosi rakas, iloinen tyttö ja hymyillen jää phh luo ja hymy suin tulee kotiin. En tiedä miten muuttuu, kun vauva tulee ja jos tuntee itsensä ulkopuoliseksi tai dumpatuksi niin sitten pitää miettiä asioita uudestaan. Mutta, jos vauva on kovinkin valvottava tapaus, niin toivon että saan aamupäivällä mahdollisuuden levätä ja samalla sitten olisin jaksavampi äiti esikoisellenikin. By the way, ikää on haarukassa lienee tuplat mitä osalla tänne kirjoittaneita ja saimme esikoisenkin vasta vuosien yrittämisen jälkeen ja uusi vauva oli iso, mutta tervetullut, yllätys. Ainakin omalla kohdalla tuo unen tarve on aika lailla eri nyt, kuin 20v sitten.. Jos ja toivottavasti kun kaikki menee hyvin uuden vauvan kanssa, niin sitten asiat voi miettiä uusiksi.

Minä laitoin lapsen hoitoon, vaikka ei ole edes vauvaa.=) Olen työtön. Ei ole koko viikkoa tosin hoidossa. En mä ikinä pääsiskään töihin jos lasta pitäis sit joka paikkaan roikottaa mukaan.

kait se on just sitä että ajattelee että on liian raskasta "viihdyttää" ja keksiä puuhaa isommalle vauvan hoidon lisäksi..mutta ei kai 2v kauheesti mitään erkoisia virikkeitä tarvitse.mä olin toisen raskauden aikana vähän väliä vuodelevossa supistusten takia,mutta silti 3v poikaani hoidin siinä samalla.ja tosiaan,meillä on kotona nyt 4v ja 1v.käydään perhekahvilassa 2-4krt kuukaudessa(meillä ei täällä ole muuta toimintaa kun toi kahvila kerran viikossa 2h) sitten puistoissa ja pihalla tapaavat joskus päivittäin,joskus harvemmin lapsia.touhutaan päivät kaikenlaista "arkista",toimii meillä.muttei kaikilla,kukin tyylillään mä en tuomitse ketään:whistle:

Onhan toi "optimi" ikäero hieman haastava ;) monasti olen sitä miettinyt. Kun tuntuu että lapsia tehdään keskimääräisesti noin kahden vuoden välein... 2 vuotias on jo suhteellisen vaativa paketti. On jo jossain taholla omatoiminen, mutta kuitenkin autettava. Ei oikein vielä leiki itsekseen, mutta on jo sen verran aktiivinen että ihan pelkkä istuskelu ei riitä. 2 vuotiaan kyky muutenkin sopeutua uuteen lapseen voi olla haastava; toisaalta ymmärtää jo jotain mutta toisaalti kuitenkin on liian pieni ymmärtämään "menetettyjä etuja". En sitä sano etteikö tuo onnistu, tottakai onnistuu ja ei ole ketään traumatisoiva. Mutta ei varmasti ihan niin optimaalinen ikäero kuin yleisesti sitä tunnutaan pitävän...

Siksi että esikoinen saa varmasti tarpeeksi virikkeitä....... eikä tylsisty ja kasva kieroon kotona.
Siksi että äiti voi tarpeeksi keskittyä vain ja ainoastaan vauvaan, ettei hänkään kasva kieroon- saa siis varmasti tarpeeksi huomiota hänkin.

Mutta musta tuntuu silti, että ne on ne äidit jotka ovat kasvaneet kieroon.......

Miksi niitä lapsia tehdään lisää jos jo on tiedossa että mies reissaa (jos miestä ylipäätään on), ei ole tukiverkkoja, ei jaksa ulkoilua, ei kestä valvomista, hyppii seinille ja koko maailma kaatuu jos joutuu yksin selviämään kahden lapsen kanssa. Ei ymmärrä. Itsekkyyttä ja mukavuudenhalua. Mäkin haluaisin 4 lasta mutta mulla ei ole varaa niitä elättää joten en hanki niin monta. Haluaisin viisi koiraa mutta ei ole niille aikaa, rahaa ja jaksamista joten en hanki. Ei aikuinen ihminen voi olla niin itsekäs että hankkii eläviä olentoja vaan lisää vaikka etukäteen tietää ettei niiden kanssa pärjää ja jaksa.

[QUOTE="vieras";22506599]Miksi niitä lapsia tehdään lisää jos jo on tiedossa että mies reissaa (jos miestä ylipäätään on), ei ole tukiverkkoja, ei jaksa ulkoilua, ei kestä valvomista, hyppii seinille ja koko maailma kaatuu jos joutuu yksin selviämään kahden lapsen kanssa. Ei ymmärrä. Itsekkyyttä ja mukavuudenhalua. Mäkin haluaisin 4 lasta mutta mulla ei ole varaa niitä elättää joten en hanki niin monta. Haluaisin viisi koiraa mutta ei ole niille aikaa, rahaa ja jaksamista joten en hanki. Ei aikuinen ihminen voi olla niin itsekäs että hankkii eläviä olentoja vaan lisää vaikka etukäteen tietää ettei niiden kanssa pärjää ja jaksa.[/QUOTE]

Ei, vaan masokismia.....

[QUOTE="vieras";22506599]Miksi niitä lapsia tehdään lisää jos jo on tiedossa että mies reissaa (jos miestä ylipäätään on), ei ole tukiverkkoja, ei jaksa ulkoilua, ei kestä valvomista, hyppii seinille ja koko maailma kaatuu jos joutuu yksin selviämään kahden lapsen kanssa. Ei ymmärrä. Itsekkyyttä ja mukavuudenhalua. Mäkin haluaisin 4 lasta mutta mulla ei ole varaa niitä elättää joten en hanki niin monta. Haluaisin viisi koiraa mutta ei ole niille aikaa, rahaa ja jaksamista joten en hanki. Ei aikuinen ihminen voi olla niin itsekäs että hankkii eläviä olentoja vaan lisää vaikka etukäteen tietää ettei niiden kanssa pärjää ja jaksa.[/QUOTE]

No näinpä hyvinkin. Miksi hommataan lapsia, jos tietää jo ekasta, mitä se lasten kanssa on, ja että itse ei jaksa sellaista?!

Jos vaikka kysyisit niiltä lukuisilta tuttaviltasi, jotka noin tekevät/ovat tekemässä?

Mä en oikein ymmärrä sitä, että alle 2 v laitetaan hoitoon kun vauva syntyy.

Sen ymmärrän, että alle 2 v lapsi, joka on jo ollut hoidossa, jatkaa päivähoidossa osa-aikaisena sen aikaa että äiti saa itsensä kasaan synnytyksen jälkeen (jos isä ei vaikka voi pitää isyyslomaa) ja pääsee ns. arkeen taas kiinni, ja sitten lapsi jää kotihoitoon. Senkin ymmärrän, että alle 2 v lapsi käy 1-2 päivänä viikossa 4 h kerrallaan hoidossa, jos äidin tarkoitus on palata takaisin työelämään heti äitiysloman jälkeen; päivähoitopaikasta on turha luopua suht lyhyeksi ajaksi, jos paikka on mukava.

Mutta se ei mee jakeluun, että kotihoidossa ollut pikkuinen alle 2 v laitetaan päivähoitoon kun perheeseen syntyy vauva. Paitsi jos tulee jotain odottamatonta, esim. synnytyksen jälkeinen masennus, mutta sitä ei etukäteen tiedä.

Ja MINKÄÄN ikäinen lapsi ei tarvitse virikehoitoa n. 30 h viikossa.

Koska vauva on kiva ja nukkuu paljon. Isompi vaatii seuraa ja hoivaa. Äiti ei saa levätä ja olla netissa rauhassa.
Ihan tuulesta temmattuja nuo virikejutut. Muutaman vuoden ikäisille riittävät mainiosti normaalit kodin kuviot.

tää on vähän 2 piippuinen juttu, toisaalta nimenomaan äidin itsekkyyttä ja mukavuuden halua, ja toisinaan taas ihan tarve joka hoituu helpoiten näin..
en tiedä miten sitten joskus jos ja kun saamme toisen lapsen tähän taloon, laittaisinko pojan tarhaan.. se riippuu varmaan siitä uudesta vauvasta.. jos se on yhtä huono nukkuja kuin poika on ollut vauvana niin on likipitäen pakko, muuten flippaan ihan kokonaan kun en saa unta
toisaalta, kun en aikataulua vauvalle tiedä niin voihan se olla että poika on jo eskarissa silloin jolloin tarhaa ei tarvita :D

tilanteita on erilaisia, mutta toki osassa ei voi kun ihmetellä miksi se isompi lapsi joka on ollut koko ikänsä kotona, ja voisi sitä olla vielä 3v laitetaan tarhaan ikäänkuin pois tielä uuden vauvan tullessa

Yhteistyössä