Miksi jotkut äidit ei HALUA imettää, en nyt kysy miksi ei voi, vaan nimenomaan miksi ei halua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Imetysasiaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En ole koskaan tykännyt imettämisestä ja neljännen jälkeen sitten totesin että kyllä olen niin aikuinen et päätän itse...
Mulle tuli kätilö suu vaahdossa paasaamaan imetyksestä. Kuuntelin rauhallisesti loppuun ja totesin vain, että kolmen lapsen kokemuksella en ala edes ressaamaan itseäni.

Eihän kukaan kiusaa itseään tarkoituksella. Jos on yrittänyt muutaman vauvan kanssa ja pystyy toteamaan että tää nyt ei ole mun juttuni, niin eikös se ole silloin parempi kuin hampaat irvessä imettäminen.

Miksi imettäminen on edes näin kohujuttu?

Alkuperäinen kirjoittaja sa:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ddd:
Alkuperäinen kirjoittaja ds:
tulen vaan vihaiseksi lasten puolesta, en halua lukea koko ketjua. Oksettaa!

Kyllä mullakin on ollut vaikeeta molempien imetyksen alussa ja itseasiassa ekan koko imetys joka menikin vähän pieleen. Silti yritin ja tein kaikkeni mitä vain tiesin ja osasin. Rinnat vuosi ekasta verta ja palakin lähti pois nännistä koska alkoi väärän imuotteen takia mennä osittain nänni kuolioon(mustui). Oli erittäin kivuliasta molemmista alku ja etenkin ekan kanssa. Ekaa imetin 6kk osittain ja toista kokoimetyksellä 6kk ja vielä osittain 6kk päälle. Kuopus asui rinnalla 1v1kk asti. SILTI tein kaikkeni enkä luovuttanut.

Jos imetys on inhottavaa ja "siiiiis mua ei huvita" niin menkää hoitoon ja tehkää lapset sitten vasta! Rinnat on imetystä varten eikä sitä varten että on kiva mallailla eri toppeja päälle baariin lähtiessä.
Kaikki ei vaan ole ÄITEJÄ isolla Ä:llä! Ja kyllä, kiillotan kruunuani. Syytäkin on.

Jaa, no turhaan sä olet kärvistellyt. Mä en ainakaan näe tuossa mitään arvostettavaa, lähinnä vaan säälittää sun puolesta. Et sä ole sen parempi äiti kun kukaan muu.

No sen verran lisään että molempien imetys muuttui tosi ihanaksi ajan kanssa kun alussahan se kaikilla on hankalaa ja sitten onnistuu paremmin. Kiitän itseäni etten luovuttanut kummassakaan sillä siten sain itsekkin kokea ihana imetyksen hankalan alun jälkeen.
Kyllä imetys on tärkeä asia ja aivan turhaan porukka jättää sitä tekemättä kun vain oma napa kiinnostaa ja kaiken on oltava vapaata ja helppoa, viis vauvasta.

Tätä mä en kans ymmärrä miks kaiken täytyy olla helppoa ja vapaata?

Ja miksi hyvä äiti on sellainen joka kärsii eniten?

Ei olekaan vaan se, joka asettaa LAPSEN hyvinvoinnin ja tarpeet edelleen niin kuin ainakin tässä asiassa pitäisi. Ihan kuin et tätä muka tiennyt. Pitää nussia pilkkua ja yrittää pistää vastaan vaikka tiedätte että olen oikeassa ;)

Kyllä mullakin on ollut vaikeeta molempien imetyksen alussa ja itseasiassa ekan koko imetys joka menikin vähän pieleen. Silti yritin ja tein kaikkeni mitä vain tiesin ja osasin. Rinnat vuosi ekasta verta ja palakin lähti pois nännistä koska alkoi väärän imuotteen takia mennä osittain nänni kuolioon(mustui). Oli erittäin kivuliasta molemmista alku ja etenkin ekan kanssa. Ekaa imetin 6kk osittain ja toista kokoimetyksellä 6kk ja vielä osittain 6kk päälle. Kuopus asui rinnalla 1v1kk asti. SILTI tein kaikkeni enkä luovuttanut.

Jos imetys on inhottavaa ja "siiiiis mua ei huvita" niin menkää hoitoon ja tehkää lapset sitten vasta! Rinnat on imetystä varten eikä sitä varten että on kiva mallailla eri toppeja päälle baariin lähtiessä.
Kaikki ei vaan ole ÄITEJÄ isolla Ä:llä! Ja kyllä, kiillotan kruunuani. Syytäkin on.

Jaa, no turhaan sä olet kärvistellyt. Mä en ainakaan näe tuossa mitään arvostettavaa, lähinnä vaan säälittää sun puolesta. Et sä ole sen parempi äiti kun kukaan muu.

No sen verran lisään että molempien imetys muuttui tosi ihanaksi ajan kanssa kun alussahan se kaikilla on hankalaa ja sitten onnistuu paremmin. Kiitän itseäni etten luovuttanut kummassakaan sillä siten sain itsekkin kokea ihana imetyksen hankalan alun jälkeen.
Kyllä imetys on tärkeä asia ja aivan turhaan porukka jättää sitä tekemättä kun vain oma napa kiinnostaa ja kaiken on oltava vapaata ja helppoa, viis vauvasta.

Ei olekaan vaan se, joka asettaa LAPSEN hyvinvoinnin ja tarpeet edelleen niin kuin ainakin tässä asiassa pitäisi. Ihan kuin et tätä muka tiennyt. Pitää nussia pilkkua ja yrittää pistää vastaan vaikka tiedätte että olen oikeassa ;)

nyt hiukan kärjistän asioita, mutta sun mielestä on parempi lapsen hyvinvointi tässä tapauksessa: äiti imettää, tulee masentuneeksi, osaa peittää masentuneisuuden, asiat menee solmuun pääkopassa tulee itsetuhoiseksi asia huomataan joutuu osastolle hoitoon seurauksena lapsi jää isälleen pulloruokinnalla/lapsi otetaan huostaan jää pulloruokinnalle??

ääripää varmaankin ei ehkä kovin yleistä mutta sä voisit kanssa laajentaa pikkasen sitä näkökulmaas muuallekin kun omiin rintoihin ja pääkoppaan!

Samaa mieltä!! :) Mukavaa, että joku toinenkin vastuullinen täällä ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
En ehkä halua imettää mahdollista seuraavaa lasta, koska imetys ensimmäisen kanssa oli todella kivuliasta ja hankalaa ja riittämätöntä. En saanut juurikaan apua mistään mistä yritin sitä hakea.
Henkinen paha olo imetyksen myttääntymisestä oli valtaisa, helpotti heti kun älysin siirtyä kokonaan pullolle 4kk jälkeen. En enää halua kokea sellaista.

Onpa kurja että apua ei ole löytynyt vaikka olet sitä etsinyt. Nämä jutut aina harmittaa mua, kun joku haluaisi imettää mutta homma kaatuu siihen ettei imetystukea löydy.

Jos haluat purkaa imetyspettymystäsi niin maitolaiturin foorumilla on kohtalotovereita. Sieltä löytyy myös apua jos haluat joskus imettämistä vielä kokeilla.

Imetys oli mullakin ekan lapsen kohdalla tosi hankalaa ja alkuun kivuliasta, mutta imetystukilistan sivujen avulla pääsin yli ongelmista. Toinen imetys sujui paljon helpommin. Äkkiseltään kuvittelisin että sun vauvallasi on ollut huono imuote ja siitä johtuisi kipu imetyksen yhteydessä, ei se välttämättä tapahdu uudestaan seuraavan lapsen kohdalla. Ja rintakumit auttoi mulla.

Mutta jos et enää halua imetystä yrittää niin hyvä se pullokin on, ei mun mielestä imetystä tarvi hampaat irveessä yrittää väkisin pusertaa. Pääasia että vauva saa masun täyteen, vaikka sitten pullosta. :)

Mikähän tuossa sitten lienee lapsen hyvinvoinnin kannalta parempi?

Äiti jolle imetys (jostain kummallisesta syystä ) tuottaa todellista ahdistusta ja vastenmielisyyttä. Kokoajan saa jo inhoten odottaa seuraavaa syöttökertaa, mikä tietysti heijastuu koko mielialaan, siihen kuinka jää aikaa ja energiaa paitsi vauvan kanssa seurusteluun niin myös sille isommalle pikkuiselle. Noin hampaat irvessä väkisin imettäen.

Vai suosiolla pulloruokintaan siirtyen niin että tunteet vauvaa kohtaan taas heräävät ja pystyy nauttimaan tästä ja ruokailuhetkistä sekä samalla myös rentoutuneena keskittymään siihen isosikoon/veikkaan joka hänkin kaipaa yhä äidin huomioa?

Ihmisten tilanteet ovat niin kovin erilaisia ja ymmärrän kyllä niitä harvoja äitejä joille imetys on todella vastenmielistä. Silloin varmasti itsekin jättäisin imetyksen väliin, ihan vain siksi että haluaisin myös naittia lapsestani.

Ja vielä siitä toisesta imettämättömyyden syystä. Ei haluttomuudesta vaan ihan niistä ongelmista jotka ainakin siinä tuntuvat ylitsepääsemättömiltä. Itsellä esikoisen imetys oli todella vaikeaa enkä suoraansanottuna usko että kukaan fanaattisimmistakaan imettäjistä olisi täällä pystynyt parempaan hänen kanssaan. :xmas: Onnistuihan se lopulta mutta tämän perusteella en todellakaan menisi arvostelemaan niitä jotka eivät jaksa yrittää loputtomiin ja turvautuvat korvikkeeseen. Päinvastoin, noiden ongelmien kautta ymmärrän hyvin sitä että joskus tilanne vaan on mahdoton, ainakin niille senhetkisille voimavaroille. Tietty jos imetys olisi ollut alusta asti sujunut, silloinhan olisi helppo arvostella muita...

No, minä heitä vastakysymyksen, että miksi joku ei halua tehdä itse lapselleen ruokia, vaan syöttää jotain purkki-skeidaa pienokaiselleen?

Ja vastaus alkup. kysymykseen. Imetys inhottaa monestakin syystä ja jokainen meitin neljästä ipanasta on alusta pitäen nukkunut korvikkeella 6-7 h pätkiä ja 3 kk:n iästä yöt läpeensä. Ei tarvi miettiä paljonko saa maitoa/onko tiheän imun kausi tms. Siitä puheen ollen koko tiheän imun kausi on täyttä paskaa, meillä ei sellaista ole kenenkään kanssa tullut, kun maitomäärä on lisätty tasaisesti. Yhden antibioottikuurin olen joutunut yhdelle lapsistani hankkimaan märkärupeen, mielestäni ihan hyvä saldo neljältä lapselta.

Ap. Sinun ei tarvitse ymmärtää, miksi kaverisi ei imetä. On itseasiassa kummallista, että sinun sanojesi mukaan tarvitsee se asia jotenkin ymmärtää. Muiden imetysasiat ei kosketa sinua.

Äläkä huoli. Kun päästät asiasta irti, voit luottaa siihen ettei kaverisi pilaa lapsensa eikä itsensä elämää tuolla päätöksellä. Todennäköisesti molemmat heistä voivat erittäin hyvin.

Hyvä äitiys on paljon enemmän kuin tissit.

Moni on kirjoitanut, ettei halua tuntea itseään lehmäksi, "mitä en tietääkseni ole" ... Onpas ihmeellinen asenne. Lehmätkö vaan tuottaa maitoa???? Sehän on luonnollista, että ruokkii oman lapsensa omalla maidollaan, eikä mikään lehmien juttu!!

Alkuperäinen kirjoittaja korvikemutsi:
No, minä heitä vastakysymyksen, että miksi joku ei halua tehdä itse lapselleen ruokia, vaan syöttää jotain purkki-skeidaa pienokaiselleen?

Ja vastaus alkup. kysymykseen. Imetys inhottaa monestakin syystä ja jokainen meitin neljästä ipanasta on alusta pitäen nukkunut korvikkeella 6-7 h pätkiä ja 3 kk:n iästä yöt läpeensä. Ei tarvi miettiä paljonko saa maitoa/onko tiheän imun kausi tms. Siitä puheen ollen koko tiheän imun kausi on täyttä paskaa, meillä ei sellaista ole kenenkään kanssa tullut, kun maitomäärä on lisätty tasaisesti. Yhden antibioottikuurin olen joutunut yhdelle lapsistani hankkimaan märkärupeen, mielestäni ihan hyvä saldo neljältä lapselta.

Mun imetetty lapseni nukkui myös todella hyvin ja yöllä herätessään syömään ei tarvinnut itse nousta sängystä ollenkaan. Täysin levännyt olo, vaikka lapsi joskus saattoi useammin syödäkin. Ei olis paljon napannut yöllä lähteä mikroa kilisyttämään jne.

Ja millä perustelet oikeasti tuon, että tiheän iomun kausi on täyttä paskaa?? Onko jotain oikeaa tutkimusta taustalla??

Alkuperäinen kirjoittaja hansu:
Moni on kirjoitanut, ettei halua tuntea itseään lehmäksi, "mitä en tietääkseni ole" ... Onpas ihmeellinen asenne. Lehmätkö vaan tuottaa maitoa???? Sehän on luonnollista, että ruokkii oman lapsensa omalla maidollaan, eikä mikään lehmien juttu!!

Siinä vaiheessa kun kädet väsyy maitoa pumpatessa, olo on kyllä todella kuin lehmällä. Minulle tuo lehmäolo tuli nimenomaan tuon pumppaamisen ansiosta. Ensin keittelet pumppuja ja sitten katsot kellosta, että jahas, lypsyaika. Ensimmäisen kohdalla siis näin, kun ei rintaa huolinut.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
miksi et vaan hyväksy sitä että hän ei halua imettää piste.se on jokaisen valinta ja ei tee kenestäkään huonompaa..ajattele nyt niitäkin ketkä on saanut lapsen keisarinleikkauksella..heille ei maito välttämättä nouse ollenkaan , näiden puheiden takia he tuntevat suurta syyllisyyttä siitä vaikka heissä ei syytä olekaan. entäs jos aletaan syyttää huonoksi äidiksi jos et käytä kestovaippoja ja olen jopa kuullut syytettävän huonoksi äidiksi koska vauva on leikattu..minä olen imettäny esikoisen mutta kuopusta vaan pari kuukautta ja sit lopetin koska se ei tuntunut enää hyvältä..ei tuntunut missään vaiheessa ja vauvakin oli kiukkunen koko aika syötettäessä.elämä oli paljon mukavmapaa ja nautin joka hetkestä vauvan kanssa kun alotin pulloruokinnan.näin siis meillä ja olen siitä iloinen että sen ratkaisun tein.ystäväni ei sitä ymmärtänyt niinkuin et sinäkään.mutta en minäkään mene kenekään valintoja kritisoimaan.se on jokaisen oma elämä ja oma päätös

Siksi mä vähän täällä yritänkin saada keskustelua aikaseksi asiasta, että mä voisin oikeesti ymmärtää tätä asiaa... Enkä mä todellakaan aio ruveta syyllistämään siitä asiasta, mutta mun pää tarvii ymmärtää tätä asiaa. Vapauttahan voi saada pulloruokinnalla, mutta voihan sitä imetystä silloin jatkaa osittainkin. Kyseessä siis ei ole nyt rintojen arkuus, vaan se että pulloruokinta on ilmeisesti helpompaa ja pysty menemään paremmin. Imetyksestä on kuitenkin hyötyä ja sehän on vaan muutamam kuukausi kun on kiinni lapsessa.

Minun mielestä pulloruokinta ei juurikaan ole helpompaa.aatteleppa niitä yösyöttöjä sun pitää mennä hakee tuttipullo ja lämmittää maito (mää lämmitin mikrossa)sitte syöttää vauva.jos imettää niin tarvii vaan syöttää vauva ja voi jatkaa unia.tuossa pulloruokinta jutussa kerkeää kyllä valpastua :D
sitten ne tuttipullojen keittämiset eli sterilonnit.on tuossa kyllä oma hommansa.

ite olen ollut tyytyväinen tuohon pulloruokintaan. näet paljon vauva saa maitoa.
imettäminen oli sellasta värkkäämistä että imetyskokeilut riitti mulle ja piti olla koko ajan imettämässä vauvaa ku sillä oli puolen tunnin päästä taas nälkä :D (se ei saanut maitoa kunnolla) siinä vaiheessa kävelin kauppaan että nyt loppu tuo värkkääminen ku ei ole mikään pakko värkätä.ja seison tämän päätöksen takana ilman mtn ihmeen häpeämistä :) yhtä onnellinen tulee vauvasta imettää tai antaako korvikkeita. nyt toista muksua ootan ja sama pullorumba alkaa taas.olen tehnyt päätöksen ja seison sen takana sano kuka tahansa mitä ;)
enkä ole sen huonompi äiti ku muutkaan :)

Jos äiti kokee imetyksen jotenkin vastenmielisenä, suosittelisin psykologilla käyntiä. Se ei ole normaalia ja sitä ei tulisi siirtää omaan lapseensa.

Jos taas haluaa vapautta imettämättömyydellä niin ei kannata tehdä enempää niitä lapsia.

Suosittelen lukemaan mun blogista uusimman kirjoituksen, kertoo lehmän maidosta ja sivuaa vähän imetystäkin =)

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Jos äiti kokee imetyksen jotenkin vastenmielisenä, suosittelisin psykologilla käyntiä. Se ei ole normaalia ja sitä ei tulisi siirtää omaan lapseensa.

Jos taas haluaa vapautta imettämättömyydellä niin ei kannata tehdä enempää niitä lapsia.

Suosittelen lukemaan mun blogista uusimman kirjoituksen, kertoo lehmän maidosta ja sivuaa vähän imetystäkin =)

suosittelen lämpimästi sulle sitä psykologilla käyntiä :D

Asiasta hieman sivuun menen, mut mie antasin jo osan kuutakin taivaalta jos tää imetys nyt vihdoin sujuis tän kolmosen kanssa! Vaikka se sattuu aluksi ja sitoo vauvaan. Mut Melkeimpä se on tarkotuskin.

Alkuperäinen kirjoittaja joo mä muistan kanssa...:
En ole koskaan tykännyt imettämisestä ja neljännen jälkeen sitten totesin että kyllä olen niin aikuinen et päätän itse...
Mulle tuli kätilö suu vaahdossa paasaamaan imetyksestä. Kuuntelin rauhallisesti loppuun ja totesin vain, että kolmen lapsen kokemuksella en ala edes ressaamaan itseäni.

Eihän kukaan kiusaa itseään tarkoituksella. Jos on yrittänyt muutaman vauvan kanssa ja pystyy toteamaan että tää nyt ei ole mun juttuni, niin eikös se ole silloin parempi kuin hampaat irvessä imettäminen.

Miksi imettäminen on edes näin kohujuttu?

Kyll mä tajuan kohujutun toisaalta, onhan se kaiketin normaalitilanteessa hyväksi lapselle, äidinmaito siis. Mutta toisaalta: korvikkeetkin on ihan hyviä nykyisellään, niistä saa kaiken, mitä saada pitää. Eli siitä mä olen samaa mieltä ett ei väkisin kenenkään tarvii.

Ja tietyllä tavalla mä ymmärrän myös kosmeettiset syyt: mua henkilökohtaisesti harmittaa rutosti rintavarustukseni koon ja muodon muuttuminen, kun se muuttuminen ei ole mulle millään tavalla eduksi. Eli tavallaan ymmärrän, jos joku haluaa pitää rintansa entisellään, ja siksi jättää imettämättä.

Mitä tarkoitat tuolla "ei tulisi siirtää omaan lapseensa"? Sitä imettämättömyyttä vai epänormaaliutta. En kyllä usko siihen, että jos ei imetä lastaan se vaikuttaisi lapsen omaan imetykseen.

Alkuperäinen kirjoittaja miia:

suosittelen lämpimästi sulle sitä psykologilla käyntiä :D

:D

joo o, mä lopetan tän vänkäämisen teijän kaa ku hörhöt tulee ja voittaa niinhän siinä aina käy. no samapa se, mua ei haittaa.. mutta niina tt varmaan voi vastata tuohon yhteen kysymykseen, oletko tuttavillesi yhtä imetysfanaattinen irl? painostatko heitä mielipiteinesi tms?

Mitä tarkoitat tuolla "ei tulisi siirtää omaan lapseensa"? Sitä imettämättömyyttä vai epänormaaliutta. En kyllä usko siihen, että jos ei imetä lastaan se vaikuttaisi lapsen omaan imetykseen.

Jäin kanssa miettimään millä tavoin se imettämättömyys siirtyy omalle lapselle? :o

Oma äitini koki imetyksen todella vastenmielisenä eikä se suinkaan ole millään lailla vaikuttanut minun tai siskoni imetyksiin.

Vastenmielisyyttä rintojansa ja imetystä kohtaan.

Yhteistyössä