MIKSI lapset tarhassa vaikka äiti on kotona???????????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja siirih
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sitä en ymmärrä,että jos lapsi viedään hoitoon jos äiti on vauvan kanssa kotona.Poikkeustapaukset tietenkin erikseen eli jos lapsella on jokin "sairaus" tai tarvii puhe /muuta terapiaa,mutta jos kummallakaan lapsella(tarkoitan toisella lapsella vauvaa ja toisella isosiskoa/veljeä)ei ole mitään "syytä" niin silloin minusta lapsien paikka on kotona äidin kanssa.En yhtään ihmettele jos isompi on mustasukkainen jos se aina viedään hoitoon "pois tieltä"periaatteella.

Alkuperäinen kirjoittaja lumihiutale82:
no vaikka siksi että äiti etsii töitä? :saint:

Jos haluaa töihin,täytyy olla hoitopaikka. Ois tosi noloa sanoa, voin aloittaa kun saan hoitopaikan lapsille, ehkä kahden kuukauden kuluttua. Etenkin jos työnantaja haluasi sinun aloittavan mahd. pian.
Työtön= työnhakija

Meillä esikoinen puolipäivässä ja ryhmässä joka on tarkoitettu lähinnä lapsille joilla toinen vanhempi kotona. Tyttö on nyt viisi ja halusin laittaa vuodeksi tarhaan sen takia että oppii olemaan ryhmässä ennenkuin eskari alkaa. Nyt on kolmas syntymässä ja meinasin keskimmäisen myös hakea syksyllä samaan ryhmään jos vain pääsee. Ei tässä hommassa itse "helpommalla pääse vaikka on muksu tarhassa kun hoitoaika on 9-13, kerkeää juuri kotiin siivoamaan ja sitten taas hakemaan lasta tarhasta. Enemmän on hommaa kuin siinä että olisi kotona. Yhtälailla pitää nuorempien kanssa sitten käydä ulkona ja leikkiä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Jos haluaa töihin,täytyy olla hoitopaikka. Ois tosi noloa sanoa, voin aloittaa kun saan hoitopaikan lapsille, ehkä kahden kuukauden kuluttua. Etenkin jos työnantaja haluasi sinun aloittavan mahd. pian.
Työtön= työnhakija

totta.ja ei niitä töitä edes voi etsiä jos lapset ovat kotona

Alkuperäinen kirjoittaja kukka:
Meillä esikoinen puolipäivässä ja ryhmässä joka on tarkoitettu lähinnä lapsille joilla toinen vanhempi kotona. Tyttö on nyt viisi ja halusin laittaa vuodeksi tarhaan sen takia että oppii olemaan ryhmässä ennenkuin eskari alkaa. Nyt on kolmas syntymässä ja meinasin keskimmäisen myös hakea syksyllä samaan ryhmään jos vain pääsee. Ei tässä hommassa itse "helpommalla pääse vaikka on muksu tarhassa kun hoitoaika on 9-13, kerkeää juuri kotiin siivoamaan ja sitten taas hakemaan lasta tarhasta. Enemmän on hommaa kuin siinä että olisi kotona. Yhtälailla pitää nuorempien kanssa sitten käydä ulkona ja leikkiä.
Mä olen kanssa kokenut lähinnä vain hankalammaksi ne päivät, kun esikoinen on päiväkodissa. Meillä on klo. 8.15-12. Juurikaan mitään siinä ei kerkiä tehdä ja lisäksi on aikataulu vielä rasitteena ja taapero kotona vaatimassa seuraa. Joten ihmettelen hieman näitä väitteitä, että äiti pääsee helpommalla.

Itse kuitenkin olen sitä mieltä, että juuri meidän pojalle pk on hyvä ratkaisu. Me kyllä tavataan lapsiperheitä, mutta on ihan eri asia olla ilman äitiä suuressa lapsijoukossa kuin äidin kanssa kaverin luona leikkimässä tai pikkuveljen kanssa kotona. Jotkut lapset ovat luonnostaan sosiaalisia ja heidän on helppo toimia ryhmässä, mutta meidän poika tarvii ehkä sitten enemmän rohkaisua. Toiset taas tarvitsevat enemmän virikkeitä, kavereita ja menoja kuin kotona voi tarjota. Lapset on yksilöitä. Ja kaikilla ei ole mahdollisuutta kerhoihin, jotka kai useimmille 2+ mammoillekin kelpaa.

Alkuperäinen kirjoittaja kukka:

peesi tälle. Kyllä itsekin lapseni parasta ajattelin, kun hänet hoitoon 4-vuotiaana laitoin. Ei päässyt todellakaan helpolla, kun en raaskinut kuin muutaman tunnin pitää. Vauvan kanssa 2 km kävelin säässä kuin säässä kello 12 hakemaan ruokailun jälkeen päiväkodista pois. Tuolloin kuvittelin, että lapselle parasta toisten lasten seura. En enää ehkä laittaisi hoitoon, mutta eiköhän jokainen äiti osaa ajatella tai yritä ajatella lastensa parasta, eikä sitä,e ttä itse pääsisi helpommalla. Varmasti olisin helpommalla päässyt, jos molemmat kotona. Kellon kanssa kulkeminen kun on pieni vauva on aika rankkaa.

monessa tutkimuksessa on todettu, että lastentarhassa käyvät lapset ovat sosiaalisemmin kehittyneitä ja pärjäävät myöhemmin koulussa paremmin kuin sellaiset, jotka ovat olleet kouluikään saakka kotona ainoastaan äidin hoidossa. Ei millään pahalla, mutta harvat äidit ovat luonnostaan sellaisia monilahjakkuuksia, että kykenevät tarjoamaan samanlaista henkilödynamiikkaan tutustumista kuin päiväkotiryhmä.

Alkuperäinen kirjoittaja Tara:
Sinä puhut nyt ihan eri asiasta kun mistä tässä oli alunperin kyse! Tässähän oli kyse siitä että lapset viedään hoitoon vaikka ÄITI ON KOTONA. Jos opiskelet niin se on taas aivan eri juttu. Siihen en ota kantaa jos vapaapäivänäsi viet lapsen hoitoon. Itsekkin olen sitä yksinhuoltajan muutaman kerran tein. Joka tapauksessa se on kiellettyä koska päivähoitoon saa viedä lapsen vain siksi ajaksi kun itse on töissä tai koulussa.

No, mulla oli lapset päiväkodissa jo ENNEN kun menin kurssille. Ja tulevat olemaan päiväkodissa myös silloin, kun kurssi on jo loppu. Ihan vaan siksi, että esikoinen saa sitä ikäistään seuraa, kuopus tarvitsemaansa tukea puheen kehityksen suhteen, ja lapsilla säilyy hoitopaikat (viimeistään kesällä olen töissä, toivottavasti ainakin).
Kenen mielestä on kiellettyä viedä lapsi päiväkotiin kun äidillä on vapaapäivä? Sinun :D ? Laki sallii lapsen pitämisen hoidossa joka päivä, vaikka äiti ja iskä olisivat molemmat kotona räkimässä kattoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Hiljaa hyvä tulee:
Sitä en ymmärrä,että jos lapsi viedään hoitoon jos äiti on vauvan kanssa kotona.Poikkeustapaukset tietenkin erikseen eli jos lapsella on jokin "sairaus" tai tarvii puhe /muuta terapiaa,mutta jos kummallakaan lapsella(tarkoitan toisella lapsella vauvaa ja toisella isosiskoa/veljeä)ei ole mitään "syytä" niin silloin minusta lapsien paikka on kotona äidin kanssa.En yhtään ihmettele jos isompi on mustasukkainen jos se aina viedään hoitoon "pois tieltä"periaatteella.

Meilläpä ei ole ollut mitään mustasukkaisuutta esikoisen taholta, vaikka hän pääsikin päiväkotiin mun ollessa vielä vauvan kanssa kotona...
Jos kerhoja olisi (muutakin kuin jeesustelukerhoja) niin esikoinen olisi kyllä mennyt kerhoon, mutta kun ei ole niin meni sitten osa-aikaiseksi päiväkotiin. Ja oli siitä tosi onneissaan, on edelleen =) (nykyään tosin on kokoaikaisena).

yhä samaa mieltä. kotiäiti pysykööt kotona ja pitäkööt lapsensa siellä myös. Äidin tehtävä on keksiä niitä virikkeitä. ja herranjestas, tekemistä kyllä löytyy, JOPA täällä maalla!

Me taistellaan kaikin voimin sitä vastaan, että pitäisi viedä lapset hoitoon. Molemmat vuorotöissä, tehdään ristikkäisvuoroja, minä pomon suostumuksella pystyn sopimaan vuoroni etukäteen ja tarvittaessa käy sukulaistäti olemassa muutaman tunnin lasten kanssa kun ollaan yhtäaikaa töissä. Vanhempi menee syksyllä eskariin ja nyt jo ahdistaa, vois olla kotona vieläkin!

Alkuperäinen kirjoittaja meijuska:
yhä samaa mieltä. kotiäiti pysykööt kotona ja pitäkööt lapsensa siellä myös. Äidin tehtävä on keksiä niitä virikkeitä. ja herranjestas, tekemistä kyllä löytyy, JOPA täällä maalla!

Kyllä muissa maissa on päivänselvää, että kaikki yli 3v menevät ilmaiseen leikkikouluun, vaikka olisi äiti kotiäiti eikä muita lapsia kuin tuo yksi.

ja ei ne perhekerhot(seurakunnan) oo mitään jeesustelukerhoja.... ei tässä itekkään uskovaisia olla, mutta ei täällä muuta järjestetä, missä muita kotiäitejä tapaisi.tää on niin pieni paikka ettei oo edes niitä leikkipuistoja. mutta silti keksii tekemistä ILMAN päiväkotia.

Mistä lähtien äidin tehtävä on ollut toimia jonain askartelunohjaajana, viihdyttäjänä, jne? Ne palvelut voi ostaa kodin ulkopuolelta: päiväkodista.
Tekemistä taatusti löytyy, mutta ikätovereiden seuraa, ryhmän jäsenyyttä, toisten lasten kanssa toimimaan oppimista ILMAN että äiti on vieressä...sitä on aika hankalaa antaa kotona, siihen tarvitaan kerhoja, päiväkoteja ja harrastuksia.

ja ei ne perhekerhot(seurakunnan) oo mitään jeesustelukerhoja.... ei tässä itekkään uskovaisia olla, mutta ei täällä muuta järjestetä, missä muita kotiäitejä tapaisi.tää on niin pieni paikka ettei oo edes niitä leikkipuistoja. mutta silti keksii tekemistä ILMAN päiväkotia.

Onpas....on alkuhartaus, uskonnollisia lauluja lauluhetkellä, ja loppurukous. Ne on hieman liikaa sellaiselle, jonka perheessä vallitsevat elämänkatsomukset on maltillinen islam ja ateismi. Kyllä me joskus seurakunnan perhekerhossa käytiin, mutta se jeesustelu haittasi mua suunnattomasti :/ . Lisäksi tytön mielestä siellä oli tosi tylsää :o :D .

siinäpä se punnitaankin se äitien viitseliäisyys... eikä lapselle tarvii olla kokoajan jotain askarteluja ohjaamassa, ainakin meidän lapsista on mukava (jopa 1-vuotiaasta) osallistua kotitöihin, laittaa pyykkejä koneeseen, viedä sukkia laatikoihin yms. pitää olla vaan tarpeeks innostava ja muistaa kehua. lumityöt onnistuu hienosti porukalla, ja ulkoillessa 3-vuotias on hyvinkin pollea poika kun saa lykkiä pikkusiskon rattaita.

Kukaan ei etsi 5 päivänä viikossa 8 tuntia putkeen. Eli sen lapsen päivää voisi lyhentää ja ehkä pitää päivän pari vapaata silloin tällöin.

siinäpä se punnitaankin se äitien viitseliäisyys... eikä lapselle tarvii olla kokoajan jotain askarteluja ohjaamassa, ainakin meidän lapsista on mukava (jopa 1-vuotiaasta) osallistua kotitöihin, laittaa pyykkejä koneeseen, viedä sukkia laatikoihin yms. pitää olla vaan tarpeeks innostava ja muistaa kehua. lumityöt onnistuu hienosti porukalla, ja ulkoillessa 3-vuotias on hyvinkin pollea poika kun saa lykkiä pikkusiskon rattaita.

Mutta edelleenkään, tuo ei ole sitä tarpeellista ikätovereiden seuraa ja lapsiryhmän jäsenyyttä, sosiaalistumista, vuorovaikutuksen ja muiden lasten kanssa yhdessä olemisen oppimista.
Mä en ole kotona askarrellut varmaan koskaan :ashamed: mutta lapset on kyllä usein apuna siivouksessa, pyykkien laitossa, jne. Ja tykkäävät :). Silti pidän tärkeänä sitä, että heillä on (isommalla lähinnä, pienempi ei ihan vielä ole siinä iässä ) myös omia juttuja ilman äitiä, omia kavereita, ja sitä porukassa toimimista.

Kukaan ei etsi 5 päivänä viikossa 8 tuntia putkeen. Eli sen lapsen päivää voisi lyhentää ja ehkä pitää päivän pari vapaata silloin tällöin.

Kun en vielä ollut koulutuksessa, niin mun lapset oli hoidossa max. 11 päivää kuukaudessa, eikä koskaan ihan täyttä päivää. Poika oli ehkä kahtena päivänä viikossa 2-3 h kerrallaan, jotta tottui hoitoon ja sai pitää pk-paikkansa (tiesin, että parin kk:n päästä alkaa kurssi).
Harva pitääkään lasta täyttä päivää hoidossa ollessaan itse kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja siirih:
Tuon takia tarhat ihan täynnä ja nyt joudun raahaamaan muksut 10 km päähän tarhaan,vaikka naapuri talossa on myös.
Tiedän,että siellä on tämänkin talon muksut hoidossa,vaikka äiti on kotona...

AAAARRRRGGGHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tiedän tunteen, ÄRSYTTÄVÄÄ!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:

Kun en vielä ollut koulutuksessa, niin mun lapset oli hoidossa max. 11 päivää kuukaudessa, eikä koskaan ihan täyttä päivää. Poika oli ehkä kahtena päivänä viikossa 2-3 h kerrallaan, jotta tottui hoitoon ja sai pitää pk-paikkansa (tiesin, että parin kk:n päästä alkaa kurssi).

Ikävä kyllä yllättävän moni pitää.

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:

Ikävä kyllä yllättävän moni pitää.

Minä en kyllä tunne ketään. Paitsi yhden, tytön entisen hoitokaverin äidin, jonka oli pakko pitää lapsia päiväkodissa 8-17 ma-pe, koska lastensuojeluviranomaiset määräsi niin (ongelmaperhe).

Yhteistyössä