Miksi lasten pitää nukkua omassa sängyssään, kun ovat yli vuoden ikäisiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja shihtzu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

shihtzu

Vieras
Tätä palstaa kun lukee, niin suuri osa on sitä mieltä, että lasten pitää osata nukahtaa yksin ja nukkua omassa sängyssään, miksi?

Meillä lapsi 1v5kk nukkuu meidän vieressä. Ihan vauvana nukkui omassa sängyssä, mutta melkein alusta lähtien sinne nukahtaminen oli vaikeaa. Nyt kun itse olen jo töissä ja mun pitää aamuisin herätä jo puol kuusi, niin on paljon helpompaa kun lapsi nukkuu vieressä, sillä siinä ei heräile pitkin yötä, vaan nukkuu kuin tukki.

Minä en todellakaan usko, että tuo tyyppi enää teini-iässä meidän välissä nukkuu.
Mun veli on ollut samanlainen pienenä, nukkui vanhempieni välissä pitkään ja itsekin olen nukkunut.

no miksi ei pitäisi nukkua? eiköhän jokainen perhe löydä sen oman tapansa toimia. meillä nukkui vieressä niin kauan kuin imetin ja sitten omaan huoneeseen. olen erittäin herkkä uninen ja nukahtaminen uudelleen hankalaa. meillä toimi homma että minä heräsin imetyksen vuoksi ja mies sen jälkeen jos lapsi omassa huoneessa tarvitsi huomiota. kaikki oltiin tyytyväisiä

No lähinnä kai siksi, että suurin osa lapsista on kyllä ihan kykeneviä siihen omassa sängyssä nukkumiseen vuoden iässä.

Meillä 12kk ikäinen tyttö joka on nukkunut jo pitkään omassa sängyssään. Meille syntyy 2kk päästä uusi vauva, jonka jälkeen en enää uskaltaisi tuota likkaa vieressä pitää sillä hän ei ole sieltä rauhallisimmasta päästä nukkumisen suhteen.

Tälle lapselle omaan sänkyyn nukahtaminen on ollut vain hetkellisesti hankalaa joten en ole nähnyt syytä viereen häntä "opettaa". Ihan pienenä hän toki vieressä nukkui, mutta ei enää likellä vuoden ikää.

Meillä lapsi nukkuu vieressä levottomammin, tai ainakin minä herään hänen JOKAISEEN liikahdukseensa, joten omat yöuneni ovat tipotiessään, jos otan lapsen viereen. Lisäksi aamulla kun herään mennäkseni vessaan, herää myös lapsi. Omassa sängyssä nukkuessan hän ei herää.

Eli meille vaan se on yksinkertaisempaa ja jopa järkevämpää, että lapsella on se oma sänky.

siksi kun tulee niskat/selkä jne. kipeäksi, kun isompi lapsi vie tilaa nukkuessaan poikittain vanhempien sängyssä, ja itse roikkuu kummallisessa asennossa sängyssään. Siksi. Meillä siirtyi tämän takia lapsi omaan sänkyyn juuri äsken 3½-vuotiaana!

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
No lähinnä kai siksi, että suurin osa lapsista on kyllä ihan kykeneviä siihen omassa sängyssä nukkumiseen vuoden iässä.

Meillä 12kk ikäinen tyttö joka on nukkunut jo pitkään omassa sängyssään. Meille syntyy 2kk päästä uusi vauva, jonka jälkeen en enää uskaltaisi tuota likkaa vieressä pitää sillä hän ei ole sieltä rauhallisimmasta päästä nukkumisen suhteen.

Tälle lapselle omaan sänkyyn nukahtaminen on ollut vain hetkellisesti hankalaa joten en ole nähnyt syytä viereen häntä "opettaa". Ihan pienenä hän toki vieressä nukkui, mutta ei enää likellä vuoden ikää.

Meillä lapsi nukkuu vieressä levottomammin, tai ainakin minä herään hänen JOKAISEEN liikahdukseensa, joten omat yöuneni ovat tipotiessään, jos otan lapsen viereen. Lisäksi aamulla kun herään mennäkseni vessaan, herää myös lapsi. Omassa sängyssä nukkuessan hän ei herää.

Eli meille vaan se on yksinkertaisempaa ja jopa järkevämpää, että lapsella on se oma sänky.

No kyllä meilläkin nukkuisi omassa sängyssä, jos vain helposti suostuisi, mutta en jaksa alkaa taistelemaan siitä, etenkin kun meillä nukutaan hyvin nyt. Minä olen hyväuninen, etten herää poitsu liikehtimiseen, toissa yönä heräsin keskellä yötä siihen, että jätkä makaa mun niskan päällä, kun itse nukuin mahallaan, en tiedä missä vaiheessa se siihen oli siirtynyt.
Aika rauhallisesti tuo poitsu myös nukkuu, ei juurikaan potkiskele.

Mä sain havaita että lapset kasvaa........
Niitä potkivia raajoja on sänky täys ja mun täytyy hiipiä sohvalle aamuyöstä kissan viereen.

Ja meillä on LEVEE sänky ja VAIN kaks tenavaa siellä....

Mutta mä olen luovuttanut pelin, esikoinen nukkuu toki nykyään 95% öistään omassa sängyssään ELLEI näe painajaisia. Mun eno lahjoi sen jättiläismäisellä pääsiäismunalla :D

Meillä herra 4-vee nukahtaa omaan sänkyynsä ja nukkuukin useinmiten siellä aamuun asti. Joskus meitä sitten vaan löytyy sängystä useampi aamulla kuin illalla nukkumaan mennessä.

Meillä vieressä nukuttaminen ( 5 lasta ja kukin alle 1veenä) loppui siihen, kun minun selkäni sanoi irti yhteistyösopimuksen ( = ei kestänyt jotenkin vinoa nukkuma-asentoa, kun nukuin vauvan vieressä liikkumatta ja yhdessä asennossa)

Tehköön kukin tavallaan, minun mielestäni!

Mun on pakko lainata tähän muutama lause Roope Lipastin kolumnista uusimmassa Kotivinkissä
**Moraalipoliisi sängyssä* Moraalipoliisi tulee väliimme ja alkaa pyöriä kuin tuulimylly ja joka kierroksella potkaisee päähän ikään kuin varmistaakseen, ettei kukaan vain katsele epäilyttäviä unia**

Mun oma kommetti: Tämän vuoksi meidän lapset joutuu nukkumaan omissa sängyissään ;)

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Mun on pakko lainata tähän muutama lause Roope Lipastin kolumnista uusimmassa Kotivinkissä
**Moraalipoliisi sängyssä* Moraalipoliisi tulee väliimme ja alkaa pyöriä kuin tuulimylly ja joka kierroksella potkaisee päähän ikään kuin varmistaakseen, ettei kukaan vain katsele epäilyttäviä unia**

Mun oma kommetti: Tämän vuoksi meidän lapset joutuu nukkumaan omissa sängyissään ;)

Roope Lipastilla on hyviä tekstejä. Joo tässä se syy miksi lapset nukkuu omassa sängyssä.
:D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä herra 4-vee nukahtaa omaan sänkyynsä ja nukkuukin useinmiten siellä aamuun asti. Joskus meitä sitten vaan löytyy sängystä useampi aamulla kuin illalla nukkumaan mennessä.

Meillä vieressä nukuttaminen ( 5 lasta ja kukin alle 1veenä) loppui siihen, kun minun selkäni sanoi irti yhteistyösopimuksen ( = ei kestänyt jotenkin vinoa nukkuma-asentoa, kun nukuin vauvan vieressä liikkumatta ja yhdessä asennossa)

Tehköön kukin tavallaan, minun mielestäni!

Tuon vuoksi minä en pystynyt pitämään pientä vauvaa vieressä, koska sillon ne pari kertaa nukuin ihme jumiasennossa ja olin aivan jumissa, mutta nyt kun poitsu on jo yli vuoden, niin sitä ongelmaa ei enää ole.

Ei miusta pidä pakko mitään kenenkään, jos ei hyvältä tunnu :)

Meillä tuo 1 v ja 1 kk siirtyi omaan huoneeseen ennen joulua ja unet muuttu heti yhtenäisemmäks hänelläkin. Meiän huoneessa ylsi pinnasängystä valokatkaisijaan (ja se on tosiaan ainoo mahd. paikka pinnikselle...) ja yölläkin sit piti nousta sillä leikkimään. Omassa sängyssään on nukkunut koko ikänsä, joskus harvoin vauvana saatto päikkärit ottaa vieressä mutta isompana ei millään asetu viereen :) vaan omaan sänkyyn hyytyy heti.

Mun mielestä yksivuotias on vielä kovin pieni viettämään puolet vuorokaudesta yksin :whistle: Eli meillä 1v7kk nukkuu vielä äitin kanssa. Saa nukkua niin kauan ku lystää. En haluais opettaa lapselle etten tykkää hänestä öisin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:

No kyllä meilläkin nukkuisi omassa sängyssä, jos vain helposti suostuisi, mutta en jaksa alkaa taistelemaan siitä, etenkin kun meillä nukutaan hyvin nyt. Minä olen hyväuninen, etten herää poitsu liikehtimiseen, toissa yönä heräsin keskellä yötä siihen, että jätkä makaa mun niskan päällä, kun itse nukuin mahallaan, en tiedä missä vaiheessa se siihen oli siirtynyt.
Aika rauhallisesti tuo poitsu myös nukkuu, ei juurikaan potkiskele.

Meillä tilannetta varmasti on helpottanut se, että meillä se lapsen jatkettava sänky on meidän sängyssämme kiinni. Eli periaatteessa nukumme aika perhepetimäisesti.

Toisaalta taas aina päiväunet lapsi nukkuu pienten huoneessa pinniksessä jonne nukahtaa ns. yksin (siivoan huonetta/kaappeja/puuhaan ylhäällä jotakin muuta niin että lapsi kuule minun olevan lähellä) jotta saadaan se jatkettavan sängyn siirto sitten sinne pienten huoneeseen sujumaan jouhevasti kun tarvitaan pinnis vauvalle.

Eli hiljalleen totuttamalla näyttää sujuvan näppärästi.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Mun mielestä yksivuotias on vielä kovin pieni viettämään puolet vuorokaudesta yksin :whistle: Eli meillä 1v7kk nukkuu vielä äitin kanssa. Saa nukkua niin kauan ku lystää. En haluais opettaa lapselle etten tykkää hänestä öisin.

Oi, ihana ajattelutapa. Sitte kun lapsi on teini-iässä, voitte yhessä nukkumaan mennessä kikatella " poika-juttuja "

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:

tätä peesaan. Ei oo sellasta ikää jollon pitää. Kyl ne siirtyy kun ovat valmiita. Ja mikä sen ihanampaa kun unilämmin poitsu kyljessä tuhisemassa.

Yhteistyössä