MIKSI mun paino ei vaan putoa???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tintti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
HEI!!! Mä löysin :D
Olin muuten aikaisemmin unohtanut kertoa sen aamulla juomani Vitalinea juotavan jugurtin.

Tuon laskurin mukaan tänään olen saanut 531 kcal ja päivän kokonaistarve minulle olisi 1778

Tarviiko ne syömiset vielä jotenkin tallentaa???

Keittiövaaka on kans hyvä olla olemassa.

Kasa keitettyä spagettia painaa ihmeen paljon, vaikka lautasella se näyttäisikin pieneltä kasalta. Ite söin eilen 130g spagettia ja 100g oli 175kcal(keitetyssä).

Hieman tarkistelin noita määriä, niin nyt antaa, että tähän mennessä päivän saanti on 500kcal
Mutta hirveän vaikea on arvioida esim laittamansa salaattikastikkeen määrää... Ja siitä tulee yllättäen tuon lounaan suurin kalorimäärä.

Mutta mitäs olette mieltä, onko 500 kcal hyvä tässä vaiheessa päivää?

Tarkoitin siis, että itse olen vasta yleensä tähän aikaan syönyt aamupalan, nyt unohdin syödä ja söin äsken pienen lounaan, kasassa on vähän yli 300kcal. Mutta syön vielä 2x ruokaa (16:00&20:00)jotka ovat molemmat ~450kcal, siinä onkin päivän kalorit mukavasti kasassa.

[QUOTE="Anne";25373686]Riippuu ihan oletko aamuihminen vai et?[/QUOTE]

Yleensä iltaa kohden nälkä sen kun kiihtyy...
Ja suurimpana vaarana on aina se, että tiukan diettipäivän jälkeen sorrun siihen, että vedän naamaan kaiken mahdollisen lasten mentyä nukkumaan :D

Kannattaa syödä suht tasaisesti aamusta asti, niin ei nälkä ja mieliteot keräänny. Iltapalaakin kannattaa suunnitella jo päivällä vähän, ettei lähde illalla lapasesta.
Syö paljon kasviksia, vähintään 500g päivässä ja juo vähintään 1,5l vettä päivässä, pitää kropan toiminnassa.
Itse en ole aamuihmisiä ja jos saan aamupalan alas niin se on jotain pientä, enkä osaa napostella ruokien välissä, siispä syön hyvin pienen aamupalan ja 3x ruuan päivässä, illalla ehkä enemmänkin ruokaisan salaatin, jos päivälliseltä on salaattia vain jäänyt. Toimii minulla, mutta ei välttämättä sinulla, joten itseä pitää aina muistaa kuitenkin kuunnella.

[QUOTE="Tintti";25373706]Yleensä iltaa kohden nälkä sen kun kiihtyy...
Ja suurimpana vaarana on aina se, että tiukan diettipäivän jälkeen sorrun siihen, että vedän naamaan kaiken mahdollisen lasten mentyä nukkumaan :D[/QUOTE]

Kiloklubissa kiinnitetään huomiota myös siihen, että tulisi syötyä tarpeeksi jo päivällä. Jos kituutat päivän näkkärillä ja salaatilla, niin ilalla helposti syö liikaa ja varsinkin makeita herkkuja. Kiloklubissa yritetään päästä pois dieettipäiväajattelusta: joka päivä voi herkutella, jos herkkujen määrä on kohtuullinen ja muut syömiset kunnossa. Tutustu rauhassa Kiloklubin toimintaan, siellä on hyvät ohjeet ja vinkit aloittelijoille. Myös keskustelupalsta on hyvä apu!

[QUOTE="Anne";25373727]Kannattaa syödä suht tasaisesti aamusta asti, niin ei nälkä ja mieliteot keräänny. Iltapalaakin kannattaa suunnitella jo päivällä vähän, ettei lähde illalla lapasesta.
Syö paljon kasviksia, vähintään 500g päivässä ja juo vähintään 1,5l vettä päivässä, pitää kropan toiminnassa.
Itse en ole aamuihmisiä ja jos saan aamupalan alas niin se on jotain pientä, enkä osaa napostella ruokien välissä, siispä syön hyvin pienen aamupalan ja 3x ruuan päivässä, illalla ehkä enemmänkin ruokaisan salaatin, jos päivälliseltä on salaattia vain jäänyt. Toimii minulla, mutta ei välttämättä sinulla, joten itseä pitää aina muistaa kuitenkin kuunnella.[/QUOTE]

Minä taas lähden aamulla "kukonlaulun aikaan" töihin ja kotona en ota kuin jotain ihan, ihan pientä.
Mutta tuntia myöhemmin, kun pääsen töihin, otan pienen aamupalan.
Viimeaikoina se on ollut viipale tuota näkkileipää + jotain sen päälle. Ja nuo juotavat jugurtit (jollaisen join tänäkin aamuna) on mun heikko kohta :)

Lounas mun on helppo pitää kevyenä ja ostan töihin AINA salaattia, kurkkua, tomaattia ym

Iltaruoalla syön tosiaan samaa kuin lapset ja ihan koko perheen kannalta yritän sen tietysti pitää monipuolisena ja ravitsevana. Nyt olen vielä entisestään lisännyt kasvisten ja salaatin osuutta ainakin omalla lautasellani (samalla myös lapset tulee syöneeksi enemmän salaattia)

Mutta TIUKINTA kuria saan pitää itselleni iltaisin. Kun lapset menee nukkumaan 20.30 on NIIN kiva palkita itseään pitkästä/raskaasta päivästä ja ottaa hyvää iltapalaa. Nyt pari iltaa olen onnistunut ottamaan pelkkää hedelmää, mutta se on vaatinut EPÄINHIMILLISEN kovaa itsehillintää. Ja tiedän, että iltaisin jos koskaan niitä repsahduksia tulee

Ite tykkään iltaisin nauttia pirtelön jossa on 1 banaani, 1dl rasvatonta maitoa ja 2tl vehnälesettä. Sopii hyvin jos kärsii makeannälästä tai haluaa täyttävän olon. Pitää vain laskea et pirtelön kalorit mahtuu päivän saldoon.

SUUREN SUURI yllätys tuli kun luin tämän päivän (tähän mennessä tulleita) ravintoarvoja.
Kiloklubin mukaan:

Valitse tämän päivän ruokavalioosi vielä enemmän kasviksia, vihanneksia, hedelmiä ja marjoja. -
Ruokavaliossasi on nyt 413 g kasviksia, vihanneksia, juureksia, hedelmiä, marjoja ja sieniä. Niiden määrä ruokavaliossasi on jo kohtuullinen. Tavoittele kuitenkin vielä 600 g päiväannosta

Tämän päivän ruokavaliosi kokonaisenergiasta liian paljon tulee proteiineista. - Ruokavaliosi kokonaisenergiasta 37% tulee nyt proteiineista. Proteiineista saadun energian osuuden pitäisi olla yli 15% mutta alle 35%.

Kiinnitä enemmän huomiota ruokavaliosi ravintokuitujen kokonaismäärään tämän päivän ruokavaliossasi. - Ruokavaliossasi on nyt 3 g kuituja. Kiloklubi suosittelee päivittäiseksi kuitumääräksi 25 g, mutta tähtää aluksi ainakin 15 g määrään.

Ja täällä kun joku oli sitä mieltä, että minun pitäisi lisätä proteinia ruokavaliooni...

Voihan sitä proteiinia päivän päätteeksi ollakin liian vähän, koska olet syönyt niin vähän ja vähäkalorisia ruokia tähän mennessä. Kuituja ehdottomasti lisää! Ruisleipää tai muuta täysjyväleipää, hapankorppua/näkkäriä, tummaa pastaa jne. Päärynässä on paljon kuitua, kuten myös monissa muissa hedelmissä ja kasviksissa. Kyllä se siitä lähtee! Oma kuitusaldoni on tähän mennessä 19g. :)

[QUOTE="Tintti";25373812]SUUREN SUURI yllätys tuli kun luin tämän päivän (tähän mennessä tulleita) ravintoarvoja.
Kiloklubin mukaan:

Valitse tämän päivän ruokavalioosi vielä enemmän kasviksia, vihanneksia, hedelmiä ja marjoja. -
Ruokavaliossasi on nyt 413 g kasviksia, vihanneksia, juureksia, hedelmiä, marjoja ja sieniä. Niiden määrä ruokavaliossasi on jo kohtuullinen. Tavoittele kuitenkin vielä 600 g päiväannosta

Tämän päivän ruokavaliosi kokonaisenergiasta liian paljon tulee proteiineista. - Ruokavaliosi kokonaisenergiasta 37% tulee nyt proteiineista. Proteiineista saadun energian osuuden pitäisi olla yli 15% mutta alle 35%.

Kiinnitä enemmän huomiota ruokavaliosi ravintokuitujen kokonaismäärään tämän päivän ruokavaliossasi. - Ruokavaliossasi on nyt 3 g kuituja. Kiloklubi suosittelee päivittäiseksi kuitumääräksi 25 g, mutta tähtää aluksi ainakin 15 g määrään.

Ja täällä kun joku oli sitä mieltä, että minun pitäisi lisätä proteinia ruokavaliooni... [/QUOTE]

Kaksi pointtia:
1) Naputtele eiliset syömisesi sinne, saitko EILEN muka liikaa proteiinia? Vaikea uskoa, että näin olisi.

2)Niitä laatupalloja kannattaa arvioida KOKO PÄIVÄN syömisten perusteella, ei kesken päivän. Prosentit muuttuvat, jos vedät esim. jotain hiilaripitoista iltapalaa ;)

[QUOTE="Tintti";25373812]SUUREN SUURI yllätys tuli kun luin tämän päivän (tähän mennessä tulleita) ravintoarvoja.
Kiloklubin mukaan:

Ja täällä kun joku oli sitä mieltä, että minun pitäisi lisätä proteinia ruokavaliooni...[/QUOTE]

No mutta kun noihin ei voi luottaa ennenkuin kaikki päivän syömiset on kirjattu. Ne on aina prosentuaalisia määriä päivän kokonaissyömisistä joten ne muuttuu sen mukaan kun kirjaat syömisiäsi. Ehdotan että kirjaat koko päivälle kaiken mitä olet syönyt/aiot syödä jo etukäteen ja katsot miten osuu kohdilleen ja etukäteen niitä voi sitten fiksailla ja syödä sen mukaan että saa paremmin kohdalleen nuo prosentit.

[QUOTE="vieras";25373870]Kaksi pointtia:
1) Naputtele eiliset syömisesi sinne, saitko EILEN muka liikaa proteiinia? Vaikea uskoa, että näin olisi.

2)Niitä laatupalloja kannattaa arvioida KOKO PÄIVÄN syömisten perusteella, ei kesken päivän. Prosentit muuttuvat, jos vedät esim. jotain hiilaripitoista iltapalaa ;)[/QUOTE]

Minäkin ihmettelin, että miten noilla eilisillä ruuilla VOI tulla liikaa proteiinia :O Olisitko vahingossa merkannut jotain väärin?

Kiloklubi on kyllä tosi hyvä apu, hetki voi mennä että tottuu käyttämään sitä, mutta mä tykkään siitä että se ei laske pelkästään kaloreita vaan myös kuidut, proteiinin, rasvat ja rasvojen laadun jne. :)

[QUOTE="vieras";25373870]Kaksi pointtia:

2)Niitä laatupalloja kannattaa arvioida KOKO PÄIVÄN syömisten perusteella, ei kesken päivän. Prosentit muuttuvat, jos vedät esim. jotain hiilaripitoista iltapalaa ;)[/QUOTE]

Ei, kun tosiaankin olen ehtinyt viedä sinne vasta TÄMÄN PÄIVÄN TÄHÄN MENNESSÄ tulleet ruoat. Eli tottakai tajuan, että prosentit vielä muuttuu. Mutta silti yllätyin. Esim tuota kuidun määrää.

Ja juu, eilinen olisi varmaan ihan eri juttu. En sitä ole vielä ehtinyt viedä sinne. Mutta ne nuudelit sun muut on tosiaan aika harvinaisia mun ruokavaliossa...

Itse kun aloin merkkailemaan tuonne Kiloklubiin syömisiäni, niin itseäni yllätti tosiaan se, miten paljon 600 g mahtuu vihreää salaattia :). Kuvittelin oikeasti syöväni tarpeeksi vuhanneksia, mutta ei ne määrät tosiaan salaatilla ja leivänpäällyskurkuilla täyty.

Pallot tosiaan näyttää, mitä sattuu, jos syö liian vähän( kaloreita). Ainakin itseni on ollut todella vaikea saada kaikkia palloja vihreiksi jollakin 1100-1200 kalorin syömisillä. Sillä suositusten mukaisella parisataa suuremmalla kalorimäärällä onnistuu jo helposti.

Ja todellakin laihtuminen hidastuu minulla nopeasti liian vähillä syömisillä ja tulee myös makean himoa, mitä muuten ei juuri ole.

[QUOTE="vieras";25373943]Itse kun aloin merkkailemaan tuonne Kiloklubiin syömisiäni, niin itseäni yllätti tosiaan se, miten paljon 600 g mahtuu vihreää salaattia :). Kuvittelin oikeasti syöväni tarpeeksi vuhanneksia, mutta ei ne määrät tosiaan salaatilla ja leivänpäällyskurkuilla täyty.

Pallot tosiaan näyttää, mitä sattuu, jos syö liian vähän( kaloreita). Ainakin itseni on ollut todella vaikea saada kaikkia palloja vihreiksi jollakin 1100-1200 kalorin syömisillä. Sillä suositusten mukaisella parisataa suuremmalla kalorimäärällä onnistuu jo helposti.

Ja todellakin laihtuminen hidastuu minulla nopeasti liian vähillä syömisillä ja tulee myös makean himoa, mitä muuten ei juuri ole.[/QUOTE]

Vihreä salaatti, siis ihan lehtisalaatti, onkin aika turhaa. Kannattaa kokeilla vaihteluksi vaikka kiinankaalia, jäävuorisalaattia tai valkokaalia :) Ja samannäköisen määrän grammat on totaalisen erit.

[QUOTE="Tintti";25373047]Miten ihmeessä tää laihduttaminen voi olla näin vaikeaa?
Olen nyt kuukauden verrran yrittänyt vähentää/keventää syömisiä, mutta tuloksia on hyvin vähän jos lainkaan.
Missä siis menee vikaan, vai onko vaan niin, että näin 40-vuotiaana on mahdotonta laihduttaa.

Esim eilisen päivän syömiset:

aamulla kotona: lasi omenatuoremehua

aamulla töissä: yksi pala pieni pyöreä näkkileipää, päällä viipale 5% aamupalajuustoa ja kurkkuviipaleita, iso kupillinen kahvia, lasillinen vettä

lounas töissä: puoli lautasellista salaattia, kurkkua ja tomaattia, pussillinen pikanuudelia, lasi vettä

iltapäivällä töissä: iso kupillinen kahvia, lasi vettä

illalla kotona: pieni annos spagettia ja jauhelihakastiketta, iso kasa höyrytettyä kukkakaalia, kurkkua ja tomaattia, lasi vettä

iltapala: 1 kotimainen omena, lasi vettä

Tänään tähän mennessä:

aamulla kotona: lasi vettä

aamulla töissä: 1 pala näkkileipää, päällä samat kuin edellisenä aamuna, iso kuppi kahvia

lounas: ruukkusalaatti, n puolikas kurkku ja purkki tonnikalaa (vedessä), lasi vettä[/QUOTE]

Tuosta puuttuu: mantelit, siemenet ja pähkinät! Ne ovat välttämättömiä rasva-aineenvaihdunnan kannalta. Pari kourallista aamulla kera D3 vitamiinin ja veden. Ja hh pois sekä proteiinia reilusti enemmän. Myös vettä lisää.

[QUOTE="äiti";25374052]Tuosta puuttuu: mantelit, siemenet ja pähkinät! Ne ovat välttämättömiä rasva-aineenvaihdunnan kannalta. Pari kourallista aamulla kera D3 vitamiinin ja veden. Ja hh pois sekä proteiinia reilusti enemmän. Myös vettä lisää.[/QUOTE]

EN VOI SYÖDÄ MITÄÄN NOISTA
Olen allerginen niin manteleille, siemenille kuin pähkinöillekin.

Kuvitteleeko joku saavansa kovin hyviä tuloksia pelkällä ruokavaliolla? Ruokavalio voi olla ihan hyväkin kokonaisuudessaan, se voi pitää painon paikoillaan mutta jos sitä pudottaa haluaa niin se kultainen yksinkertainen sääntö; kuluta enemmän, kuin syöt. Jos liikuntaa on vähän tai ei ollenkaan, tulos on helposti nolla.

Kuvitteleeko joku saavansa kovin hyviä tuloksia pelkällä ruokavaliolla? Ruokavalio voi olla ihan hyväkin kokonaisuudessaan, se voi pitää painon paikoillaan mutta jos sitä pudottaa haluaa niin se kultainen yksinkertainen sääntö; kuluta enemmän, kuin syöt. Jos liikuntaa on vähän tai ei ollenkaan, tulos on helposti nolla.

No pöh.

Ihminen kuluttaa energiaa vaikka makaisi paikoillaan koko päivän. Jos laihduttaja syö vähemmän, mitä hänen peruskulutuksensa on (eli kuluttaa enemmän kuin syö), hän laihtuu vaikka ei liikuntaa harrastaisikaan.

Liikunta on kylläkin hieno apu painonpudotuksessa, muokkaa kehoa kivasti ja tuo hyvän mielen. Ruokavalio on kuitenkin laihdutuksessa tärkeintä.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä