Miksi se nostaa niin suuria tunteita esiin jos äiti on kotona ja lapsi hoidossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lapsi hoidossa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
jos ei hae töitä,ei odota vauvaa,ei ole sairaslomalla yms vaan pitää lapsen hoidossa vaan virikkeiden ja kavereiden takia,niin miksi sellainen tuomitaan?

Jos äiti on sensortin vajakki, ettei kykene lapselleen/lapsilleen virikkeitä tarjoamaan, niin siltä olisi syytä ottaa lapset huostaan. Yleensäkin lapsenhankinta pitäisi olla luvanvaraista, ettei kaikki avuttomat pääsisi lisääntymään.

Mä itse ajattelen, että lapsella on silloin vähän huonot kotiolot ja parempi on lapselle päästä kotoa pois. Vanhemmat tai äiti on kyvytön pitämään huolta lapsestaan ja tarjoamaan tälle niitä virikkeitä. Ehkä se äiti on masentunut tai muuten sairas. Tai sitten muuten vaan on kotona ongelmia.

Jotenkin mä en usko siihen, että jos kotona on kaikki hyvin, niin lapsi tarttee näitä "virikkeitä". Päivähoitoahan kritisoidaan niin hirveesti ja päivähoito on suurin piirtein kirosana. Ryhmäkoot liian suuria ja hoitajia liian vähän. Miksi kukaan veisi rakkaan lapsensa sellaiseen paikkaan, jos ei ole pakko?

Mulla siis lähinnä säälittää. Ei mee kotona hyvin, jos lapsensa ilman todellista tarvetta joutuu päiväkotiin laittamaan.

[QUOTE="vieras";27385832]Ei mun mielestä perheen tuloilla vaan sillä mitä se hoito maksaa. Jos lapsi on huvikseen hoidossa, siitä pitäisi maksaa todelliset hoidosta aiheutuvat kulut.

Jos on hoidossa opiskelun, työnteon tai vanhemman sairauden tms syyn vuoksi, niin sitten verovaroista tuettua hoitoa.

Ja virikelapsille joku muu mahdollisuus esim. seurakunnan tai yhdistysten järjestämät lapsiparkit. Näitä pitäis järjestää enemmän ja tukea enemmän.[/QUOTE]

Eli hyvätuloiset, jotka siis jo veroista maksavat tolkuttoman paljon yhteiskunnanpalveluja, eivät sitten edes saa käyttää näitä palveluja? Paitsi maksamalla ne vielä uudestaan siitä käteenjäävästä rahasta.

[QUOTE="hei";27385854]Monta syytä. Yksi niistä on kapeakatseisuus. Ei voida käsittää, että me kaikki ollaan erilaisia ja ajatellaan asioista eri tavalla. Siksi me toimitaankin eri tavalla. Ihmiset nykyisin tuntevat niin vahvasti, että se mun tapa toimia on ainoa oikea. Joten sitten kaikkien pitäs noudattaa samaa kaavaa ja kun näin ei käy, hermostutaan. Typerää.

Toinen on kateus. Kaikilla ei siihen ole varaa, joten keksitään kaikensorttisia syitä, miksi niin ei sais tehdä. ...vaikka monesti syynä on kateus.[/QUOTE]

Kapeakatseista tai ei, jos valtiona ja kuntina joudumme jatkuvasti ottamaan velkaa menojen kattamiseksi niin jostan pitää säästää. Mun mielestä ryhmäkokoja ei voi kasvattaa, eikä esim. terveyspalveluista ole juuri leikattavaa kun nytkään ei meinaa päästä hoitoon. Virikelasten hoidon järjestäminen jotenkin muuten kuin päiväkodissa olisi yksi tapa säästää näissä päivähoidon kustannuksissa.

Jos rahat ei riitä niin jostain pitää vähentää. Mistä sun mielestä kunnissa voisi ja saisi säästää?

Alkuperäinen kirjoittaja Kotiäiti*;27385878:
Jos äiti on sensortin vajakki, ettei kykene lapselleen/lapsilleen virikkeitä tarjoamaan, niin siltä olisi syytä ottaa lapset huostaan. Yleensäkin lapsenhankinta pitäisi olla luvanvaraista, ettei kaikki avuttomat pääsisi lisääntymään.

Ja mitä se äiti siellä kotona ilman lapsia tekee? Mitävirikkeitä äidillä päivässään on? Netti?

Johonkin hoitoon tuo kotona virikkeittä nuokkuva äitikin pitäisi saada.

[QUOTE="alma";27385885]Eli hyvätuloiset, jotka siis jo veroista maksavat tolkuttoman paljon yhteiskunnanpalveluja, eivät sitten edes saa käyttää näitä palveluja? Paitsi maksamalla ne vielä uudestaan siitä käteenjäävästä rahasta.[/QUOTE]

Kyllä.

[QUOTE="vieras";27385858]Missä päin Suomea asutte? Ainakin Vantaalla on järjestetty tilapäipäistä lastenhoitopalvelua useammassa päiväkodissa, tosin palvelu on maksullista. Sit ainakin Tikkurilan srk järjestää ihan ilmaista lapsiparkki toimintaa. Lisäksi täällä on kaupungin järjestämää kerhotoimintaa yli 2,5 v lapsille. Ja on hoitopaikkatakuu, et lapsi pääsee takaisin tuttuun päiväkotiin. Siitä huolimatta täällä on päivähoidossa 1000 sellaista lasta, joilla toinen vanhempi kotona, enkä usko et nää kaikki on masentuneita tai muuten sairaita. Lisäksi täällä on lapsiperheiden kotipalvelua josta saa kotiin tilapäistä hoitoapua jos omat tukiverkot on huonot. Ja tiedän et ainakin Helsingissä ja Espoossa on näitä kerhoja ja puistotätejä joihin lapsen saa tilapäisesti hoitoon.[/QUOTE]

Pienessä kunnassa Varsinaissuomessa.:) Ei täällä ole mitään tuollaista vaihtoehtoa valitettavasti, pitäisi kyllä olla.

[QUOTE="vieras";27385867]Juuri tällaisessa tapauksessa mun mielestä riittäisi hyvin esim. seurakunna järjestämä kerho 2krt viikossa. Nyt tuo lapsi mahdollisesti vie yhden päivähoitopaikan, silä läheskään aina näille puolipäiväisille/osaviikkoisille ei ole sitä toista lasta joka tekisi sen toisen puolen viikosta.[/QUOTE]

Joo, laittaisinkin jos olisi tarkoitus jäädä oikeesti kotiin lasten kanssa. Mutta voisitko sitten sanoa että ne rakkaat kaverit vaihtaa kanssa sinne seurakunnan kerhoon? Ja että tulisivat tänne meidän lähelle vielä sieltä toisesta päästä kaupunkia, mistä satuttiin alun perin paikka saamaan. Mulla on ihan sama missä kerhossa tyttö käy, pääasia ettei hänen tarvitse erota koko ajaksi kavereista jotka ovat jo todella tärkeitä. Ja oikeesti kun välimatka on niin pitkä ja tyttö vielä sen verran nuori niin iltaisin tuo treffailu ei onnistu.

Joo, laittaisinkin jos olisi tarkoitus jäädä oikeesti kotiin lasten kanssa. Mutta voisitko sitten sanoa että ne rakkaat kaverit vaihtaa kanssa sinne seurakunnan kerhoon? Ja että tulisivat tänne meidän lähelle vielä sieltä toisesta päästä kaupunkia, mistä satuttiin alun perin paikka saamaan. Mulla on ihan sama missä kerhossa tyttö käy, pääasia ettei hänen tarvitse erota koko ajaksi kavereista jotka ovat jo todella tärkeitä. Ja oikeesti kun välimatka on niin pitkä ja tyttö vielä sen verran nuori niin iltaisin tuo treffailu ei onnistu.

Miksi iltaisin treffailu ei onnistu? Kyllä meillä lasten kaverit tulee illalla leikkimään ja me vuorostaan käydään välillä kaveriperheessä.

Minusta toi on oikeasti aika surkea syy ettei kaverit voisi vaihtua, jos kutienkin olisi kavereita. Vaihtuuhan kaverit joka tapauksessa kun kerroit että lapset ovat menossa lähemmäs päiväkotiin sitten myöhemmin? Ja varmasti vaihtuu myös siinä kohdalla kun lapsi menee kouluun.

Maksatat lapsen kaverikäynnit nyt sitten muilla, kun et viitsi itse iltaisin kuskata tai hoitaa toisten lasta?

[QUOTE="vieras";27385717]Ei ole kyse siitä ettei olisi rahaa olla kotona vaan siitä että joku muu maksaa suurimman osan virikelapsen hoidosta. Jos virikelapsesta maksettaisiin todellisten kulujen mukaan, homma olisi vähän oikeudenmukaisempaa.

Esim. mä maksan veroja kuukaudessa noin 2000 euroa, ja maksan sen lisäksi täyden päivähoitomaksun. Saattaa se vähän harmittaa, jos verorahat käytetään jonkun lapsen pelkkään virikehoitoon.

Siis eniten harmittaa tuo "muut saa maksaa" mentaliteetti mikä täällä monella on.[/QUOTE]

Ja sitten kun tehtäis oikeasti tuo muutos, että maksetaan todellisten kulujen mukaan, niin köyhälistö älähtäis, että EPÄREILUA!!! Kun vain rikkailla olis tuo enää mahdollista. Tässä asiassa ei siis mikään ratkaisu ole teistä oikein.

[QUOTE="vieras";27385982]Ja sitten kun tehtäis oikeasti tuo muutos, että maksetaan todellisten kulujen mukaan, niin köyhälistö älähtäis, että EPÄREILUA!!! Kun vain rikkailla olis tuo enää mahdollista. Tässä asiassa ei siis mikään ratkaisu ole teistä oikein.[/QUOTE]

Okei, sovitaan sitten vaikka niin että virikelapsi maksaisi hoitomaksun tuplana, oli kyse sitten millaisesta tuloihin sidotusta hoitomaksusta tahansa. Se ei ihan kattaisi kuluja, mutta kuitenkin toisi vähän edes jotain lisärahaa kassan pohjalle siitä että lapset ovat hoidossa ihan ilman mitään oikeaa syytä.

[QUOTE="vieras";27385879]Mä itse ajattelen, että lapsella on silloin vähän huonot kotiolot ja parempi on lapselle päästä kotoa pois. Vanhemmat tai äiti on kyvytön pitämään huolta lapsestaan ja tarjoamaan tälle niitä virikkeitä. Ehkä se äiti on masentunut tai muuten sairas. Tai sitten muuten vaan on kotona ongelmia.

Jotenkin mä en usko siihen, että jos kotona on kaikki hyvin, niin lapsi tarttee näitä "virikkeitä". Päivähoitoahan kritisoidaan niin hirveesti ja päivähoito on suurin piirtein kirosana. Ryhmäkoot liian suuria ja hoitajia liian vähän. Miksi kukaan veisi rakkaan lapsensa sellaiseen paikkaan, jos ei ole pakko?

Mulla siis lähinnä säälittää. Ei mee kotona hyvin, jos lapsensa ilman todellista tarvetta joutuu päiväkotiin laittamaan.[/QUOTE]

Meiädn tytöllä on aivan ihanat hoitajat, ja todellakin kaikki on kotona hyvin ja pystyn tytölleni keksimään tekemistä. Tarkoituskin on että silloin kun on kanssani kotona niin tehdään jotain kivaa yhdessä eikä vaan istuta leikkikentän laidalla tai telkkarin edessä. 3-vuotias muodostaa jo kaverisuhteita, ja jo kesällä tytöllä on kova ikävä kavereita. Nyt kun näkee bestiksensä niin ilosta huutaen juoksee tämän luokse, halailevat ja tekevät kaikkea hauskaa ja joskus jotain typerääkin yhdessä. Heitä on 5 tyttöä jotka ovat samanikäisiä ja tärkeitä toisilleen. Jos en olisi tyytyväinen hoidon tasoon niin vaihtaisin toiseen päiväkotiin. Täällä kuitenkin kaikki hoitajat oikeasti väläittävät lapsista. Pääsee syliin ja saa iloisen vastaanoton aina kaikilta hoitajilta. En olisi voinut kuvitella, että hyvä "tuuri" jatkuu kun siirtyi isompien ryhmään. Oma hoitajan äänestä oikein kuultaa se kuinka hän välittää meidänkin lapsesta, vaikka hoidettavia on paljon ja hänellä on itselläänkin lapsia.

[QUOTE="vieras";27385974]Miksi iltaisin treffailu ei onnistu? Kyllä meillä lasten kaverit tulee illalla leikkimään ja me vuorostaan käydään välillä kaveriperheessä.

Minusta toi on oikeasti aika surkea syy ettei kaverit voisi vaihtua, jos kutienkin olisi kavereita. Vaihtuuhan kaverit joka tapauksessa kun kerroit että lapset ovat menossa lähemmäs päiväkotiin sitten myöhemmin? Ja varmasti vaihtuu myös siinä kohdalla kun lapsi menee kouluun.

Maksatat lapsen kaverikäynnit nyt sitten muilla, kun et viitsi itse iltaisin kuskata tai hoitaa toisten lasta?[/QUOTE]

No meillä ainakin ystävät on töissä päivät, ei tulis mieleenkään roudata meidän lapsia heille iltaisin leikkimään kun heidän lapset on olleet päivän hoidossa.

Sen takia pidetään hoitopaikka, kun toinen lapsi syntyy ja itse jään kotiin. Käyttöaste sille varmaankin 0-2pv/vko riippuen pikkutulokkaasta. Ja paikka pidetään muuten senkin takia, ettei haluta hyvästä paikasta luopua 1-1,5v:n takia, kun sitten lähden takaisin töihin. Mitään takuupaikkaa ei meidän pk:ssa ole, kun kyseessä pieni, yksityinen pk.

arghhhh, muuttaisivat nyt jo tuota virikehoitolasten hyysäystä niin ei tarttis joka päivä tästä aiheesta kuulla. Virikelapsille 3 tunnin päiväkerhot ja työssäkäyvien ym. lapsille se oikea päivähoito. Selvä ero näiden välille olisi paras.

[QUOTE="vieras";27385879]Mä itse ajattelen, että lapsella on silloin vähän huonot kotiolot ja parempi on lapselle päästä kotoa pois. Vanhemmat tai äiti on kyvytön pitämään huolta lapsestaan ja tarjoamaan tälle niitä virikkeitä. Ehkä se äiti on masentunut tai muuten sairas. Tai sitten muuten vaan on kotona ongelmia.

Mulla siis lähinnä säälittää. Ei mee kotona hyvin, jos lapsensa ilman todellista tarvetta joutuu päiväkotiin laittamaan.[/QUOTE]

Mutta auttaako päivähoito siihen et kotona on ongelmia. Mä en oikeasti tajua tätä et siksi pitää olla subjektiivinen hoito-oikeus et nää lapset pääsee hoitoon keillä on huonot kotiolot. Eiköhän siihen pitäis olla jokin muu ratkaisu esim. tukipalvelut kotiin tai huotaanotto. Ja itse tiedän työni puolesta useamman alkoholisoituneen/ huumeperheen eivätkä nämä äidit todellakaan vie lastaan vapaaehtoisesti päivähoitoon. Vai voitteko te joilla lapsi on päiväkodissa rehellisesti sanoa et näitä lapsia ois teidän lapsen ryhmässä?

Lisäkis mulla on parikin kaveria, jotka ovat sairastuneet synnytyksen jälkeiseen masennukseen ja he eivät todellakaan vieneet vanhempaa lasta hoitoon vaan saivat tarvittaessa apua kotiin. Yksikin kaveri sanoi et oli enemmän apua masennukseen siitä et lapsen kans piti pitää edes jonkinlaista päivärytmiä ja lähteä pakolla ulos, kuin siitä et ois vaan maannut kotona. Tiedän et saan tältä vihaisia kommenteja et en tiedä mitä on olla oikeasti masentunut. Voin sen verran kertoa et olen psykiatrinen sairaanhoitaja ja olen 15 vuotta hoitanut mm. masentuneita niin tiedän et se kotona oleminen ei ain ole se paras hoito keino. Ei työstäkään enää välttämättä saa sairaslomaa masennuksen takia vaan suuntaus on pikemminkin se et yritetään pysyä mahdollisuuksien mukaan mukana normaalielämässä.

[QUOTE="Vieras";27386026]arghhhh, muuttaisivat nyt jo tuota virikehoitolasten hyysäystä niin ei tarttis joka päivä tästä aiheesta kuulla. Virikelapsille 3 tunnin päiväkerhot ja työssäkäyvien ym. lapsille se oikea päivähoito. Selvä ero näiden välille olisi paras.[/QUOTE]

Juuri näin.

[QUOTE="vieras";27386002]Okei, sovitaan sitten vaikka niin että virikelapsi maksaisi hoitomaksun tuplana, oli kyse sitten millaisesta tuloihin sidotusta hoitomaksusta tahansa. Se ei ihan kattaisi kuluja, mutta kuitenkin toisi vähän edes jotain lisärahaa kassan pohjalle siitä että lapset ovat hoidossa ihan ilman mitään oikeaa syytä.[/QUOTE]

Kas kun siitäkin tuo kansa älähtäis, kun se eriarvoistaa perheitä rahan mukaan. Siis jos tarkoitat, että jokainen virikelapsen vanhempi maksaa tuon tuplamaksun.

Me maksamme minimistä, joka on meidän tuloilla 180e/kk. Voitais maksaa enemmänkin, mutta toisaalta ihan tarpeeksi tuntuu tuokin kun ei joka viikko lasta välttämättä sinne edes viedä. Ja maksimissaankin 2pv/vko eikä täyttä päivää.

[QUOTE="vieras";27386023]No meillä ainakin ystävät on töissä päivät, ei tulis mieleenkään roudata meidän lapsia heille iltaisin leikkimään kun heidän lapset on olleet päivän hoidossa.

Sen takia pidetään hoitopaikka, kun toinen lapsi syntyy ja itse jään kotiin. Käyttöaste sille varmaankin 0-2pv/vko riippuen pikkutulokkaasta. Ja paikka pidetään muuten senkin takia, ettei haluta hyvästä paikasta luopua 1-1,5v:n takia, kun sitten lähden takaisin töihin. Mitään takuupaikkaa ei meidän pk:ssa ole, kun kyseessä pieni, yksityinen pk.[/QUOTE]

Öh, eikö voi tavata vaikka viikonloppuna puistossa? Kyllä meillä välillä käy iltaisin vieraita, vaikka meidän lapset ovat olleet päivähoidossa ja kaverit ovat äitinsä kanssa kotona.

Tässä oli kyllä kasa sellaisia tekosyitä ettei tottakaan. Ylempänä kirjoitit että lapset vaihtavat lähemmäs samaan päiväkotiin kun menet töihin.

Pienessä kunnassa Varsinaissuomessa.:) Ei täällä ole mitään tuollaista vaihtoehtoa valitettavasti, pitäisi kyllä olla.

kannattaa varmaan soittaa seurakuntaa ja ehdottaa esim. lapsiparkkia. Meilläkin lapsiparkki alkoi sen vuoksi kun seurakuntaan tuli paljon kyselyitä asiasta. Meillä sitä pyörittäää samat työntekijät jotka pitävät muutenkin perheille ja lapsille suunnattuja kerhoja.

Muuta toimintaa tällä paikkakunnalla yli 4v lapselle ei ole kuin seurakunnan kerho 2 kertaa viikossa.Minusta se ei ole hyvä vaihtoehto ei ole avoimia päiväkoteja tms siksi parasta mitä voi lapselle antaa on laittaa päiväkotiin.

[QUOTE="vieras";27386047]Öh, eikö voi tavata vaikka viikonloppuna puistossa? Kyllä meillä välillä käy iltaisin vieraita, vaikka meidän lapset ovat olleet päivähoidossa ja kaverit ovat äitinsä kanssa kotona.

Tässä oli kyllä kasa sellaisia tekosyitä ettei tottakaan. Ylempänä kirjoitit että lapset vaihtavat lähemmäs samaan päiväkotiin kun menet töihin.[/QUOTE]

Eli lapsen pitäis olla 5pv/vko ilman kavereita? No ei todellakaan!

Enkä ole kirjoittanut tuota ylempänä olevaa, eri vieras kyseessä, meillä pidetään se sama hoitpaikka missä lapsi on ollut nyt vuoden verran.

[QUOTE="vieras";27385974]Miksi iltaisin treffailu ei onnistu? Kyllä meillä lasten kaverit tulee illalla leikkimään ja me vuorostaan käydään välillä kaveriperheessä.

Maksatat lapsen kaverikäynnit nyt sitten muilla, kun et viitsi itse iltaisin kuskata tai hoitaa toisten lasta?[/QUOTE]

Meidän 3-vuotias ei kyllä jaksa iltaisin enää ketään treffata. Ei ole kyse siitä etten kuskaisi häntä. Olisi vaan liian puhki jos nyt vielä hoitopäivän jälkeen menisi kaverille tai kaveri tulisi meille. En tiedä missä vaiheessa tähän tulee sitten muutos, kun lapset kavsvat. Missä iässä lapset kaipaavat vielä iltaisin kaveria kun ovat päivän olleet päiväkodissa heidän kanssaan? Sitä paitsi meidän ryhmässä on nytkin lapsia, jotka ovat osan aikaa hoidossa. Ja kaupungissa ei kukaan ole ilman hoitopaikkaa, vaikka jonot ovatkin ptikät. Mekin saimme tämän paikan kuukaudessa kun perhepäivähoitaja irtisanoi sopimuksen.

[QUOTE="vieras";27386023]No meillä ainakin ystävät on töissä päivät, ei tulis mieleenkään roudata meidän lapsia heille iltaisin leikkimään kun heidän lapset on olleet päivän hoidossa.

Sen takia pidetään hoitopaikka, kun toinen lapsi syntyy ja itse jään kotiin. Käyttöaste sille varmaankin 0-2pv/vko riippuen pikkutulokkaasta. Ja paikka pidetään muuten senkin takia, ettei haluta hyvästä paikasta luopua 1-1,5v:n takia, kun sitten lähden takaisin töihin. Mitään takuupaikkaa ei meidän pk:ssa ole, kun kyseessä pieni, yksityinen pk.[/QUOTE]

Meillä tää on ratkaistu niin et me käydään välillä sovitusti hakemassa näitä vanhoja kavereita leikkimään meille päiväkodista suoraan. Vanhemmat sit illalla hakee lapsen kotiin. Ja ainakin meillä lapset saivat äkkiä uusia kavereita seurakunnankerhosta ja ne vanhat kaverit ei ollut niin tärkeitä. Tosin vieläkin tavataan usein porukalla viikonloppuisin puistossa. Musta toi on vaan tekosyy pitää lapsi hoidossa ja samalla viedä yksi hoito paikka sellaiselta joka sitä voisi kipeästi tarvita.

Yhteistyössä