Te joiden mielestä äidin pitäisi jäädä vanhempainvapaan jälkeen kotiin hoitamaan lasta, niin mitä tehdä jos varaa ei yksinkertaisesti ole?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitä sitten pitäisi tehdä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja LaSaa:
Olisitko voinut ennakoida ja säästää etukäteen ? Itse säästin pitkään (käytännössä koko työssäolo aikani ennen lapsia) että voin hoitaa lapseni kotona ainakin 2 vuotiaaksi.

Heh. Mä en varmaan olisi edes uskaltanut harkita lapsia, jos mulle olisi etukäteen selvinnyt, että siihen liittyy noin 3 vuotta kotona oloa per lapsi ja vielä säästöjakso ennen lapsia, jotta voi rahoittaa elämisensä :D Ei sillä, hienoa, jos joku osaa elämänsä noin suunnitella; lapsia ajatellen.

Etpä tietenkään olis voinu ennakoida miehesi lähtöä, oli tökerö komentti multa. Mut tuohan olis jo helpotus, jos voisit pitää vain puolittaisessa hoidossa. Lapsillekin ois kiva, jos saisivat olla tuttujen ihmisten hoidossa. Mun mielestä oot järkevä, kun yrität pysyä omistusasunnossasi kun vuokralla menis nekin rahat taivaan tuuliin. Tsemppiä !

Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:
Kukas sut pakotti asuntolainan ottamaan?

Sano nyt vielä et kukas sua pakotti tekemään lapsia. Tai mitäs synnyit. Jälkiviisaus on ilkeää "viisautta".
Täysin empatiaan kykenemättömän ihmisen mielipide, hieman jopa narsistinen.

Minun mielestäni ei kenenkään ole pakko jäädä, mutta enempi se on minusta valintakysymys. Meillä on just sen verran lainaa kun tarvitaan oikeesti, eikä siis rakennella mitään lukaaleja - jos milloinkaan. Ruoka ei ole kovin monipuolista, mutta sillä ollaan pärjätty. Etupäässä teen jauheliha, broileri ja makkararuokia. Hedelmiä ostetaan kerran-pari viikossa. Hyödynnän paljon kirppareita.

Itse myyn koko ajan kirpparilla ja huutiksessa KAIKKI meille ylimääräisen ja vähän enempikin. Hyvin on rahaa siten tullut ja turvannut kotiäitinä oloni. Jos jäisin yh:ksi, olisi minun muutettava lasten kanssa.

Meillä ei juurikaan käydä baareissa eikä harrastuksia ole kuin 10veellä koripallo.

Omistusasuminen on valinta, asunnon voi myydä ja ottaa vuokra-asuntoon asumistuen. Mutta meneekö lapsi tosiaan siitä pilalle, että äiti käy töissä, enpä usko... Musta tuntuu, että varsinkin yh:lle töissäkäynti on voimavara, jonka avulla on myös parempi äiti lapsilleen. tai ainakin mulla olisi näin. Voihan se yh:kin tehdä lyhennettyä päivää tms.

Alkuperäinen kirjoittaja just:
Omistusasuminen on valinta, asunnon voi myydä ja ottaa vuokra-asuntoon asumistuen. Mutta meneekö lapsi tosiaan siitä pilalle, että äiti käy töissä, enpä usko... Musta tuntuu, että varsinkin yh:lle töissäkäynti on voimavara, jonka avulla on myös parempi äiti lapsilleen. tai ainakin mulla olisi näin. Voihan se yh:kin tehdä lyhennettyä päivää tms.

Mun mielestä vuokralla asuminen on yksinkertaisesti tyhmää. Ymmärrän sen toki esim. opiskeluaikana, kun ei vielä ole vakituista työtä tai mitään, mutta pidemmän päälle vuokralla asumisessa ei kyllä ole mitään järkeä.

Alkuperäinen kirjoittaja tuisku77:
Minun mielestäni ei kenenkään ole pakko jäädä, mutta enempi se on minusta valintakysymys. Meillä on just sen verran lainaa kun tarvitaan oikeesti, eikä siis rakennella mitään lukaaleja - jos milloinkaan. Ruoka ei ole kovin monipuolista, mutta sillä ollaan pärjätty. Etupäässä teen jauheliha, broileri ja makkararuokia. Hedelmiä ostetaan kerran-pari viikossa. Hyödynnän paljon kirppareita.

Itse myyn koko ajan kirpparilla ja huutiksessa KAIKKI meille ylimääräisen ja vähän enempikin. Hyvin on rahaa siten tullut ja turvannut kotiäitinä oloni. Jos jäisin yh:ksi, olisi minun muutettava lasten kanssa.

No voin sanoa, että tää ei todellakaan ole mikään lukaali, isohko ehkä, mutta ei mikään uusi ja laitettavaa olisi vielä vaikka mitä, mutta onneksi olen siihenkin apua saamassa. Mulla vaan ei ole sitä isoa uranaisen palkkapussia, niin pienikin laina tuntuu aika isolta ja onhan tässä kuitenkin kyse vähän reilu 100 000 euron lainasta.

Alkuperäinen kirjoittaja e:

Mun mielestä vuokralla asuminen on yksinkertaisesti tyhmää. Ymmärrän sen toki esim. opiskeluaikana, kun ei vielä ole vakituista työtä tai mitään, mutta pidemmän päälle vuokralla asumisessa ei kyllä ole mitään järkeä.

Silloin on jos saat siihen paljon tukea, sitä kun ei omistusasuntoon juurikaan saa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja äitee:
Alkuperäinen kirjoittaja äitee:
Hei, suurin osa äideistä joutuu menemään töihin lasten ollessa pieniä, että saa katon päälle ja ruokaa pöytään. Ei kaikkien miehet tienaa niin paljoa että yksin perheen elättäisivät. Itse menin töihin heti kun äitiyslomaloppui. kun en halunnut jäädä muiden elätettäväksi. Miehellä vielä pienempi palkka kuin mulla ja sillä ei elettäisi. Olen saanut sen mallin kotoa että itse on itsensä elätettävä ja rehellinen työ kannattaa. En pidä kauheana asiana jos vanhemmat töissä. Minusta se on vaan normaalia.

Huomaatko, että sinunKIN arvomaailmassasi työt menee lasten edelle?

Minä teen työtä siksi että saan kodin lapsille ja ruokaa pöytään, eikös ne ole aika perusvaatimukset mitä lapsi tarvitsee? Minua ei ole opetettu siihen että sossu maksaa tai kela maksaa vaan että itse hoidetaan omat kulut. Minusta lapsen ei tarvitse olla 24/7 äidin kanssa. Meillä lapset 3-4pv viikossa hoidossa, 4-8h kerralla. ihan ollaan onnellinen perhe. Lapsilla hyvä hoitopaikka, illat kotona ja viikonloput ja lomat kotona. Ihan tasapainoisia tapauksia.

Lapsi tarvitsee läsnäolevan vanhemman, erityisesti pienenä/vauvana. Ruokaa saa, jos osaa tinkiä omista menoistaan ja laittaa menot minimiin. Kelan tukiin on jokaisella oikeus, kaikilla vaan ei ylpeys kestä niitä nostaa..

Yhteiskunta elättää - right. Itse ei tarvitse laittaa tikkua ristiin oman ja lapsen elatuksen suhteen - kas sitä varten on rikas mies ja yhteiskunta. Todella vastuullista.

Silloin on jos saat siihen paljon tukea, sitä kun ei omistusasuntoon juurikaan saa.

Joo, kannattaa vaan haalia mahdollisimman paljon tukia. Harmi että joidenkin pitää kuitenkin maksaa törkeästi veroja että ne toiset voi sitten elää niillä tuilla..

Kenen rahoila olet shopannut kaiken ylimääräisen?

Meillä ei nimittäin ole niin paljon ylimääräistä tavaraa, että sitä myymällä pitäisin perheen leivässä ja makselisin elämisen. Vai pitäiskö alkaa myymään tästä sohvaa alta (10 v. vanha), sitten tää läppäri (4 v. vanha), pesukone (15 v. vanha) jne...?
Käyn töissä.

Ei asuntolaina ole pakollinen. Oma valintasi..

Ei ole pakollinen, mutta useimmiten järkevä valinta, silläkin uhalla että lapsi joutuu alle yksi vuotiaana hoitoon.

Lainan voi laittaa koroille. Mutta harvapa sitä oikeasti tekee, saa hyvän syyn lähteä töihin ja tyrkätä lapsen (vauvan) hoitoon, että saa talolainaa maksettua!

Niin tai sen talon voi ostaa myöhemminkin, kun lapset on eka kasvaneet. Mutta kun nykyään kaikki pitää olla valmista ja hienoa ennenku voi lapsia tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilli:
Minkälaisessa työssä oot ap? kun on kannattavampaa olla töissä 3-7 h/pv ja maksaa kahden lapsen hoitomaksut sen sijaan että saisi kotihoidontuen ja asumistuen koroille eikä tarvitsisi maksaa mitään..

No mulla on töissä sen verran pieni palkka, että voi olla ettei tarvi mitään hoitomaksuja edes maksaa tai ei ainakaan suurta.

Varmasti tarvitsee. Mun piti opiskelijanakin maksaa 50?/kk.

No katselin tossa noita maksuja, niin ollaan silloin 3 henkinen perhe ja tuloraja oli jotain reilu 1400 euroa ja ei noi mun tulot ainakaan paljoa tuosta mene yli.

Mitä järkeä edes mennä töihin noin pienellä bruttopalkalla?

Aika jännä, että niin moni vetoaa siihen, että haluavat itse elättää itsensä. Mutta eivät itse itse halua hoitaa ja kasvattaa omia lapsiaan.

Ai sun mielestä jos lapsi on päivässä jonkun muutaman tunnin hoidossa, hänen äitinsä ei hoida eikä kasvata häntä ollenkaan itse? Kyllä lapsi kuitenkin on suurimman osan päivästä vanhempiensa hoidossa, vaikka olisi päiväkodissa ihan täysiäkin päiviä.

Joo tällä palstalla tulee kyllä hyvin vääristynyt mielikuva ihmisten mielipiteistä yleensä. Suurin osa ihmisistähän ei varmasti vastusta lasten päivähoitoon laittamista ihan yhtä rankasti.

Yksi tärkeä syy tähän on se, että palstailijat ovat keskivertonaista huonommin koulutettuja. Ammattikyselyissä ym. suuri osa on lähihoitajia, merkonomeja ym. Heillä ei siis ole juurikaan mahdollisuutta edetä urallaan tai tienata kovinkaan suurta palkkaa. He eivät ole halunneet tai jaksaneet kouluttautua. Heidän työnsä ei ole heidän mielestään useinkaan mielenkiintoista, haastavaa ja ihanaa, vaan raskasta. Tällöin on toki ihan ymmärrettävää, että he jäävät mieluummin kotiin hoitamaan lapsiaan ja nyhtävät mahdollisimman paljon Kelan tukia. Tämä on heille usein myös taloudellisesti kannattavaa.

Mutta muistakaahan mammat, että löytyy myös niitä, jotka ovat opiskelleet peruskoulun ja 2. asteen oppilaitoksen jälkeenkin vielä vuosia motivoituneina saadakseen hyvän, mielenkiintoisen ja haastavan työn ja mahdollisesti myöskin ansaitakseen suurempaa palkkaa. Tällaiset ihmiset kaipaavat töihin, koska pitävät työstään ja se haastaa heidät älyllisesti ja he saavat virikkeitä. Myöskin on usein huomattavasti taloudellisempaa palata töihin (vrt. kodinhoidontuki / 4000 euron kuukausipalkka).

Eli muistakaa, että kun puhutte, puhutte omista lähtökohdistanne, ja jollain muulla ne saattavat olla varsin erilaiset.....

Mä olin ja olen todella kivassa työssä, olen lähdössä opiskelemaan mielenkiintoista alaa, mutta mulle oli itsestään selvyys, että lapsi ja lapset saa olla kotona ensimmäiset vuodet.

Alkuperäinen kirjoittaja km:
Ei asuntolaina ole pakollinen. Oma valintasi..

Ei ole pakollinen, mutta useimmiten järkevä valinta, silläkin uhalla että lapsi joutuu alle yksi vuotiaana hoitoon.

Lainan voi laittaa koroille. Mutta harvapa sitä oikeasti tekee, saa hyvän syyn lähteä töihin ja tyrkätä lapsen (vauvan) hoitoon, että saa talolainaa maksettua!

Niin tai sen talon voi ostaa myöhemminkin, kun lapset on eka kasvaneet. Mutta kun nykyään kaikki pitää olla valmista ja hienoa ennenku voi lapsia tehdä.

No silloin kun tää talo ostettiin, niin ei meillä mitään lapsiajatuksia edes ollut, silloin vielä ajattelin, että voi olla etten lapsia koskaan tee, mutta jotenkin sitä mieli sitten muuttui muutama vuosi sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja täti:

Kenen rahoila olet shopannut kaiken ylimääräisen?

Meillä ei nimittäin ole niin paljon ylimääräistä tavaraa, että sitä myymällä pitäisin perheen leivässä ja makselisin elämisen. Vai pitäiskö alkaa myymään tästä sohvaa alta (10 v. vanha), sitten tää läppäri (4 v. vanha), pesukone (15 v. vanha) jne...?
Käyn töissä.

Ihan omilla/miehen rahoilla. Ennen kotiäitiyttä ja osan sen aikana. Vaatetta, kippoa ja kuppia. Pieneksi jääneitä polkupyöriä. Vanhojen puhelimien latureita, ihan kaikkea ylimääräistä olen jemmannut ja sitten myynyt kun sitä on kasapäin. Mä en heitä mitään pois josta voi saada ainakin 0,50? :D

Töissä käydessä ei kirpparia jaksa pitää, mutta kotona ollessaan kyllä.

Yhteiskunta elättää - right. Itse ei tarvitse laittaa tikkua ristiin oman ja lapsen elatuksen suhteen - kas sitä varten on rikas mies ja yhteiskunta. Todella vastuullista.

Laitat lapsen päivähoitoon, yhteiskunta maksaa - right. Siis tiesit varmaan, että päivähoito on todella paljon kalliimpaa mitä itse siitä maksat? Et nosta lapsilisiä, et nostanut äitiyspäivärahaa, mutta yhteiskunnan tukema päivähoito kelpaa?

Ap Jaksamisia! :hug:

Mä joutuisin varmaan vastaavassa tilanteessa tekemään samalla lailla. Kyllä ihmiset sitten ymmärtää, kun omalle kohdalle kosahtaa. Voin sen verran kertoa, ettei kht:llä paljon maksella edes niitä korkoja. Mä jäin kht:lle ja onneksi on säästössä rahaa sitä varten, muttei kyllä perse repee olla 3 vuotta. Sitten olisi, jos sossu rahoittaisi meidän perhee elämisen.

Minkälaisessa työssä oot ap? kun on kannattavampaa olla töissä 3-7 h/pv ja maksaa kahden lapsen hoitomaksut sen sijaan että saisi kotihoidontuen ja asumistuen koroille eikä tarvitsisi maksaa mitään..

No mulla on töissä sen verran pieni palkka, että voi olla ettei tarvi mitään hoitomaksuja edes maksaa tai ei ainakaan suurta.

Varmasti tarvitsee. Mun piti opiskelijanakin maksaa 50?/kk.

No katselin tossa noita maksuja, niin ollaan silloin 3 henkinen perhe ja tuloraja oli jotain reilu 1400 euroa ja ei noi mun tulot ainakaan paljoa tuosta mene yli.

Mitä järkeä edes mennä töihin noin pienellä bruttopalkalla?

Aika jännä, että niin moni vetoaa siihen, että haluavat itse elättää itsensä. Mutta eivät itse itse halua hoitaa ja kasvattaa omia lapsiaan.

Ai sun mielestä jos lapsi on päivässä jonkun muutaman tunnin hoidossa, hänen äitinsä ei hoida eikä kasvata häntä ollenkaan itse? Kyllä lapsi kuitenkin on suurimman osan päivästä vanhempiensa hoidossa, vaikka olisi päiväkodissa ihan täysiäkin päiviä.

Ai sun mielestä jos lapset saa olla kotona, äiti ei laita tikkua ristiin ja elää vain Kelan tuilla tai miehensä rahoilla? Jos täydet päivät eli 8-16 ja siihen vielä matkat niin tokihan se on kotona enemmän...nukkumassa.

Monien vastauksien mukaan vaikuttaa siltä että ihan kuin olisi hyväksyttävämpää jäädä kotiin ja elää kaiken maailman tukien varassa kuin käy töissä edes vähän ja yrittää pärjätä omillaan. Vuokrallekin pitäisi mennä että saisi vaan lisää tukia. Kertoo kyllä todellakin aika paljon tästä vääristymästä josta joku jo kirjoittikin aikaisemmin..

Meillä elettäis sossu rahoilla jos en olis töissä. Miehen palkka 1000e käteen kuussa ja hänen ulosottojahan sossu ei huomioi eli ei vaihtoehtoja jos meinataan miehen nuoruuden hölmöilyt (otti mm lainaa ajokorttia varten jne.)saada maksettua. Lähihoitaja olen ja pidän työstäni. Olen suunnitellut lähteväni opiskelemaan mutta nyt kun lapset pieniä niin tarvitaan rahaa perheeseen ja siis tehtävä töitä. Kun velat maksettu punnitsen sitten kannattaako luopua vakituisesta työstä uuden ammatin takia. Sen näyttää aika miksi työ muuttuu ja haluanko vielä tehdä tätä työtä. vuorotyöni ja miehen päivätyön takia lapset on lyhyitä päiviä hoidossa ja max4pv viikossa. Jos vois heilauttaa taikasauvaa, mies olis mieluisessa hyväpalkkaisessa työssä ja minä kotona osa-aikaisesti opiskelisin...mutta nyt mennään näin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ey:

Monien vastauksien mukaan vaikuttaa siltä että ihan kuin olisi hyväksyttävämpää jäädä kotiin ja elää kaiken maailman tukien varassa kuin käy töissä edes vähän ja yrittää pärjätä omillaan. Vuokrallekin pitäisi mennä että saisi vaan lisää tukia. Kertoo kyllä todellakin aika paljon tästä vääristymästä josta joku jo kirjoittikin aikaisemmin..

Ja mun mielestä taas on todella vääristynyttä, että RAHAN, maallisen mammonen takia laitetaan vauva hoitoon.

Yhteistyössä