Te joiden mielestä äidin pitäisi jäädä vanhempainvapaan jälkeen kotiin hoitamaan lasta, niin mitä tehdä jos varaa ei yksinkertaisesti ole?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitä sitten pitäisi tehdä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun on pakko laittaa vauva 10 kuukauden ikäsenä hoitoon koska ei oo varaa jäädä kotiin. Ja työssäkäyvä mies on mutta sen palkka on pienempi ku mun. Ja ei, ei kiinnosta kenenkään mielipiteet asiasta. Töissäkäyminen on musta ihan normaalia, ihan hyvä mustaki tuli vaikka pienenä on hoitoon laitettu. Ei jääny traumoja.

Palsta hiukan väärentää mielipiteitä. Jos näistä jutuista juttelee irl ihmisten kanssa, ei juuri kukaan ole ihan noin tiukasti kannassaan kuin tässä ketjussa. Mä arvostan töitä tekeviä, itsensä ja lapsensa elättäviä naisia. Kaikki ratkaisut ei aina ole kivoja ja on hyvä punnita muitakin vaihtoehtoja. Mutta joskus vaan joutuu tekemään niitä järkeviä ratkaisuja.

Omia lapsuusmuistoja. Mua ahdisti kun vanhemmat puhui rahasta ja siitä saako ne laskuja maksettua ja mistä vois säästää. Äiti oli kotona kun ei ollut töitä jotka vastais sen koulutusta. Muilla töissä taas ei olis ollut järkee laittaa 4 lasta hoitoon kun hoitomaksut olis olleet niin isot. Koulussa en istunut porukkaan koska olin ainuita joka ei tuntenut luokasta ketään kun muut oli tuttuja päikkäriajoilta. Sillon ei ollut eskaria eikä perhekerhoja. Leikkikavereita oli serkut ja naapurit. Lapsena ei tietysti osannut ajatella asian hyviä puolia, mutta nuo oli ne mitkä jäi mieleen, toivoin että olisin nollut hoidossa ja että vanhemmilla olis rahaa. siis täh?? Mä luulen että äiti oli kuitenkin onnellinen että sai olla kotona meidän kans vaikka rahat oli vähissä. Ja oli sillä varmaan vaikutuksensa meihin lapsiinkin, ne hyvätkin. Kaverisuhteisiin se vaikutti ja nehän ne kouluiässä on yks tärkeimmistä jutuista.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei hyvää päivää:
Mun on pakko laittaa vauva 10 kuukauden ikäsenä hoitoon koska ei oo varaa jäädä kotiin. Ja työssäkäyvä mies on mutta sen palkka on pienempi ku mun. Ja ei, ei kiinnosta kenenkään mielipiteet asiasta. Töissäkäyminen on musta ihan normaalia, ihan hyvä mustaki tuli vaikka pienenä on hoitoon laitettu. Ei jääny traumoja.

Niin mustakin on normaalia käydä töissä, eikä siinä mitään jos haluaa laittaa lapsensa aikasin hoitoon, mutta ei auta valittaa kokoajan siitä sitten. Jos tilanne on se että pikkasen omia menoja karsimalla voisi hoitaa lapsen kotona, niin en ihan oikeesti jaksa kuulla kitinää siitä kuinka kauheaa on laittaa lapsi hoitoon kun ei ole varaa olla kotona.

Ennemmin käy töissä kuten ihan normaalia on aikuisen ihmisen, kuin että kitkutellaan ja kärsitään rahapulasta. Rahaongelmista on romantiikka kaukana. Se on yksi yleisimmistä riidan ja stressin aiheista kotona ja huoli ja huono henki ja riidat näkyvät ja tuntuvat lapsiin.

Alkuperäinen kirjoittaja äitee:
Minä teen työtä siksi että saan kodin lapsille ja ruokaa pöytään, eikös ne ole aika perusvaatimukset mitä lapsi tarvitsee? Minua ei ole opetettu siihen että sossu maksaa tai kela maksaa vaan että itse hoidetaan omat kulut. Minusta lapsen ei tarvitse olla 24/7 äidin kanssa. Meillä lapset 3-4pv viikossa hoidossa, 4-8h kerralla. ihan ollaan onnellinen perhe. Lapsilla hyvä hoitopaikka, illat kotona ja viikonloput ja lomat kotona. Ihan tasapainoisia tapauksia.

Ja minua ei ole opetettu siihen, että vauva tyrkätään muiden hoidettavaksi vaan itse se tulee hoitaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Paljonko sä aiot tulevaisuudessa toitottaa lapsillesi miten täydellinen äiti olet ollut kun olet näin heidän eteensä uhrautunut?

Juu, kyllä parempi onkin että lapset on hoidossa, jos niiden eteen kokee uhrautuvansa. Minä en todellakaan tunne.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilli:
Minkälaisessa työssä oot ap? kun on kannattavampaa olla töissä 3-7 h/pv ja maksaa kahden lapsen hoitomaksut sen sijaan että saisi kotihoidontuen ja asumistuen koroille eikä tarvitsisi maksaa mitään..

No mulla on töissä sen verran pieni palkka, että voi olla ettei tarvi mitään hoitomaksuja edes maksaa tai ei ainakaan suurta.

Varmasti tarvitsee. Mun piti opiskelijanakin maksaa 50?/kk.

No katselin tossa noita maksuja, niin ollaan silloin 3 henkinen perhe ja tuloraja oli jotain reilu 1400 euroa ja ei noi mun tulot ainakaan paljoa tuosta mene yli.

Alkuperäinen kirjoittaja äitee:
Minä teen työtä siksi että saan kodin lapsille ja ruokaa pöytään, eikös ne ole aika perusvaatimukset mitä lapsi tarvitsee? Minua ei ole opetettu siihen että sossu maksaa tai kela maksaa vaan että itse hoidetaan omat kulut. Minusta lapsen ei tarvitse olla 24/7 äidin kanssa. Meillä lapset 3-4pv viikossa hoidossa, 4-8h kerralla. ihan ollaan onnellinen perhe. Lapsilla hyvä hoitopaikka, illat kotona ja viikonloput ja lomat kotona. Ihan tasapainoisia tapauksia.

Ja minua ei ole opetettu siihen, että vauva tyrkätään muiden hoidettavaksi vaan itse se tulee hoitaa :)

Mitä kenenkin kotona painotetaan. Meillä sillon kun molemmat töissä, hoitaa tuttu täti hoidossa, sit kun kotona niin isi tai äiti. Suurimmaksi osaksihan lapset on kotona. Älähän nyt ihan mustavalkoisesti ajattele kuitenkaan!

Minkälaisessa työssä oot ap? kun on kannattavampaa olla töissä 3-7 h/pv ja maksaa kahden lapsen hoitomaksut sen sijaan että saisi kotihoidontuen ja asumistuen koroille eikä tarvitsisi maksaa mitään..

No mulla on töissä sen verran pieni palkka, että voi olla ettei tarvi mitään hoitomaksuja edes maksaa tai ei ainakaan suurta.

No katselin tossa noita maksuja, niin ollaan silloin 3 henkinen perhe ja tuloraja oli jotain reilu 1400 euroa ja ei noi mun tulot ainakaan paljoa tuosta mene yli.

Mitä järkeä edes mennä töihin noin pienellä bruttopalkalla?

Aika jännä, että niin moni vetoaa siihen, että haluavat itse elättää itsensä. Mutta eivät itse itse halua hoitaa ja kasvattaa omia lapsiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:
Kukas sut pakotti asuntolainan ottamaan?

No ei tässä muuta vaihtoehtoa ole, jos tähän taloon haluan jäädä. Ei minua kiinnosta asua vuokralla.

Elämä on täynnä valintoja. Sä olet valinnut kiinnostuksen kohteesi lapsesi kotihoidon sijaan. Joten älä viitsi valittaa, vaan hyväksy itse omien valintojesi seuraukset. Niin me muutkin joudumme tekemään.

Eiköhän ne vanhemmat kasvata suurimmaksi osaksi ne lapset vaikka ne hoidossa oliskin?? Joissain tapauksissa on erittäin hyvä että lapset näkee muutakin kun sen oman perheen elämäntavat! Eivät ole ihan pihalla kun joutuvat sopeutumaan ympäristön tapihin kun näkevät että on muitakin tapoja toimia kuin mitä kotona.

Mitä järkeä edes mennä töihin noin pienellä bruttopalkalla?

Aika jännä, että niin moni vetoaa siihen, että haluavat itse elättää itsensä. Mutta eivät itse itse halua hoitaa ja kasvattaa omia lapsiaan.

No enempi se on kumminkin kuin se kotihoidontuki. Kaikki sentit otetaan kiitollisena vastaan.

No ei tässä muuta vaihtoehtoa ole, jos tähän taloon haluan jäädä. Ei minua kiinnosta asua vuokralla.

Elämä on täynnä valintoja. Sä olet valinnut kiinnostuksen kohteesi lapsesi kotihoidon sijaan. Joten älä viitsi valittaa, vaan hyväksy itse omien valintojesi seuraukset. Niin me muutkin joudumme tekemään.

Valintoja ja valintoja, minä ajattelen asioita pitemmällä aikavälillä, kuin vain pari vuotta. Ja toisekseen minä en valita, tää on mulle pakonsanelema juttu kuitenkin. Jos joku on valmis muuttamaan pieneen vuokraloukkuun, että saa olla lasten kanssa kotona, niin siitä vaan, minä en sitä tee. ja kuten sanoin, niin kyllä minä noiden lastenkin kanssa ehdin kotona olla, enemmän kuin monet muut työssäkäyvät.

Joo tällä palstalla tulee kyllä hyvin vääristynyt mielikuva ihmisten mielipiteistä yleensä. Suurin osa ihmisistähän ei varmasti vastusta lasten päivähoitoon laittamista ihan yhtä rankasti.

Yksi tärkeä syy tähän on se, että palstailijat ovat keskivertonaista huonommin koulutettuja. Ammattikyselyissä ym. suuri osa on lähihoitajia, merkonomeja ym. Heillä ei siis ole juurikaan mahdollisuutta edetä urallaan tai tienata kovinkaan suurta palkkaa. He eivät ole halunneet tai jaksaneet kouluttautua. Heidän työnsä ei ole heidän mielestään useinkaan mielenkiintoista, haastavaa ja ihanaa, vaan raskasta. Tällöin on toki ihan ymmärrettävää, että he jäävät mieluummin kotiin hoitamaan lapsiaan ja nyhtävät mahdollisimman paljon Kelan tukia. Tämä on heille usein myös taloudellisesti kannattavaa.

Mutta muistakaahan mammat, että löytyy myös niitä, jotka ovat opiskelleet peruskoulun ja 2. asteen oppilaitoksen jälkeenkin vielä vuosia motivoituneina saadakseen hyvän, mielenkiintoisen ja haastavan työn ja mahdollisesti myöskin ansaitakseen suurempaa palkkaa. Tällaiset ihmiset kaipaavat töihin, koska pitävät työstään ja se haastaa heidät älyllisesti ja he saavat virikkeitä. Myöskin on usein huomattavasti taloudellisempaa palata töihin (vrt. kodinhoidontuki / 4000 euron kuukausipalkka).

Eli muistakaa, että kun puhutte, puhutte omista lähtökohdistanne, ja jollain muulla ne saattavat olla varsin erilaiset.....

Olisitko voinut ennakoida ja säästää etukäteen ? Itse säästin pitkään (käytännössä koko työssäolo aikani ennen lapsia) että voin hoitaa lapseni kotona ainakin 2 vuotiaaksi.

Valintoja ja valintoja, minä ajattelen asioita pitemmällä aikavälillä, kuin vain pari vuotta. Ja toisekseen minä en valita, tää on mulle pakonsanelema juttu kuitenkin. Jos joku on valmis muuttamaan pieneen vuokraloukkuun, että saa olla lasten kanssa kotona, niin siitä vaan, minä en sitä tee. ja kuten sanoin, niin kyllä minä noiden lastenkin kanssa ehdin kotona olla, enemmän kuin monet muut työssäkäyvät.

Älä selitä.

Alkuperäinen kirjoittaja LaSaa:
Olisitko voinut ennakoida ja säästää etukäteen ? Itse säästin pitkään (käytännössä koko työssäolo aikani ennen lapsia) että voin hoitaa lapseni kotona ainakin 2 vuotiaaksi.

No ei ole onnistunut. Olen nytkin ollut töissä ton esikoisen jälkeen, lapsi tosin on ollut mun vanhempien hoidossa paljon tai mies on ollut sen kanssa ja itse olen tehnyt usein vain 3 tunnin päivää, nyt viime aikoina vähän enemmänkin, mutta säästää ei oikein ole voinut. ja enhän minä mitenkään osannut ennakoida, että mies tästä lähtee. Nuoremman kohdalla ei tuo hoitojuttu enää toimi samalla tavalla, kun teen enemmän niitä tunteja, tietysti on se, jos joku mua auttaisi sen verran, että laittaisin nuo vain puolittaiseen hoitoon, että olisivat hoidossa osan kuukaudesta ja mun vanhemmat tai täti tai veli hoitaisi muut päivät tai jos isältä onnistuisi edes joskus. Se kyllä on mahdollisuus ja sitä pitää miettiä.

Harvoin kotiinjääminen on pelkästään jalo arvovalinta. Ei ole töitä tai työ ei nappaa, siitä ei juuri hyödy taloudellisesti, työn ja perheen yhteensovittaminen olisi hyvin vaikeaa (esim vuorotyö tai joustamattomat työajat) jne. Jollain toisilla taas on tosi hyvä palkka ja työ joustavaa jolloin lasten hoitopäivät ei oo liian pitkiä. Myös isä tulee vastaan ja pitää esim perhevapaita ja vapaapäiviä lasten kanssa. Valintoja valintoja millaisiin hommiin itsensä kouluttaa ja millaisen körilään nai.

Alkuperäinen kirjoittaja V:
Sitten sä pistät vaan rahan ja talon lapsen edelle ja menet töihin, yksinkertaista! :)

Itse taidat olla hiukan yksinkertainen. Eikohan lapsillekin ole parempi pysya samassa talossa. Ap lapsi parjaa varmasti hyvin hoidossa, niin parjaa muuallakin maailmassa.

Hirveä porku kaikilla kun kehtasin näin sanoa! Mutta tottahan tuo on. On valittava lapsen ja talon väliltä.

Et taida tietää pk-seudun vuokratasosta vaan mitään. Mä en usko että se laina vs. vuokra on kaikille kynnyskysymys kun asuminen on vaan kallista, oli sitten vuokralla tai omistusasunnossa. Ja kaikki eivät voi kauemmas muuttaa halvemman hintatason perässä jos työ on lähistöllä ja omaa autoa eii ole (ja sekin on jo iso kulu).