MILLAINEN ihminen ostaa kevyttuotteita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minulla on sellainen teoriantynkä, että jos ihminen haluaa ostaa jotain, mitä ei pitäisi ostaa, hän valitsee kevyttuotteen. Ilmankin pärjäisi, mutta kun niin tekee mieli, joten koitetaan pienentää "rikosta" valitsemalla se muka-ei-niin-paha:rolleyes:

Raskaana oleva.

Minä käytin ennnen voita ja täysmaitoa, kunnes menin kertomaan siitä neuvolassa.

Tuli kauhea saarna, joten nyt meillä on kaapissa rasvatonta jogurttia ja maitoa, kevytjuustoa ja kevytjauhelihaa... Ja mini-lättaa leivän päälle.

mä olen ihan tosissani alkanut pohtimaan noiden kevyt tuotteiden ja rasvattomien tuotteiden yhteyttä lihavuuteen. tuntuu, että moni hoikka ihminen syö ihan tavallisia oivariineja ja voita leivänpäällä ja juo kevyt tai täysmaitoa, sitten taas kaltaisena hiukan pullukka ihminen ostaa kaiken rasvattomana ja kevyenä ja silti läskiä on.
tekisi mieli kokeilla vaihtoa noihin tavallisiin tuotteisiin, liekö pitää sitten nälän loitolla tai jotain.. onko kukaan muu ajatellut asiaa näin?

Tiedostamattomat massat ostaa niitä.
Kyllä melkein naurattaa kun katsoo näitä lihavia perheitä, joilla kärryt tyännä kevytskeidaa, ei siis oikeaa ruokaa. Mitä tarvitaan että he heräävät, katse peiliin? Kevyttä, kevyttä, kevyttä mutta koko perhe vaan leviää.

Mun vanhemmat ostaa kaiken kevyt tuotteina! Itse käytän kyllä punasta maitoa ja kuohukermaa ruuissa, mutta siellä kun käy kylässä pitää laittaa kahviinkin "lantrattua" maitoa :x

Ja ihan ne ovat normaalin kokoisia, isä on ehkä lievästi ylipainoinen.

No niinhän se usein on, että ihmiset luulevat, että kevyttä voi syödä enemmän. Mutta jos kevytjuustoa laittaa leivän päälle kaksi viipaletta, se vastaa rasvoiltaan jo yhtä normaalirasvaista viipaletta.

Mutta osittain juuri siksi ostan kevytjuustoja, koskaan tykkään napostella sitä. Jos saman tekisi normaalirasvaisella, tuli aika paljon enemmän kaloreita ja rasvaa.

Monesti ostan vähärasvaisempaa sen takia, että täysrasvaisista jää kitalakeen ikävä kalvo.

Minun mielestäni kevyttuotteiden pitäisi nimeen olla niitä "normaaleita" tuotteita ja nykyisten täysrasvaisten jotain heavy-tuotteita.

Minusta ne ovat itsensä huijaamista. Ihmiselle ei tule normaalia kylläisyydentunnetta niistä ja sitten se johtaakin jatkuvaan naposteluun. Normaalirasvaiset tuotteet auttavat löytämään sopivat annoskoot helpommin, koska niistä tulee kylläiseksi ja kylläisyyden tunne kestää pidempään kuin pikahiilareilla saavutettu sokerihumala. "Kevyet" sisältävät usein sokeria, jolloin saa verensokerin menemään ylös alas - ja taas tulee nälkä. Tai jos ne sisältävät lisäaineita (joilla ne on tehty esim "täyteläisiksi"), niin ne sekoittavat aineenvaihduntaa ja esim suoliston bakteerikantaa niin, että lihoo helpommin.

Suurin intressi kevyttuotteissa on teollisuudella, koska se saa niistä paremman katteen säästäessään arvokkaammissa raaka-aineissa ja laittamalla tyhjää tilalle. Suurin tappio tulee kuluttajalle, joka maksaa tyhjästä ja syö pahemmanmakuista ja huonomman ravintosisällön omaavaa ruokaa.

Kai monenlainenkin ihminen voi ostaa kevyttuotteita. Joko hoikka/urheilullinen, joka on kiinnostunut syömään terveellisesti, tai paksumpi, jolle lääkäri/terkkari on sanonut, että siirrypä kevyttuotteisiin ennen kuin sydän sanoo poks.

Kai monenlainenkin ihminen voi ostaa kevyttuotteita. Joko hoikka/urheilullinen, joka on kiinnostunut syömään terveellisesti, tai paksumpi, jolle lääkäri/terkkari on sanonut, että siirrypä kevyttuotteisiin ennen kuin sydän sanoo poks.

Mun tuntemat kaikki hoikat, hyvät elämäntavat omaavat ja fiksut ihmiset syövät aitoa ruokaa, ei noita tyhjällä täytettyjä juttuja. Ovat jo sen verran tiedostavia, etteivät mene ruokateollisuuden markkinointikikkoihin mukaan. Ja se lihavakin voisi oppia normaaleihin annoskokoihin, jos söisi muuta kuin hiilaria.

Alkuperäinen kirjoittaja rasvattomia vielä käyttävä;22056726:
mä olen ihan tosissani alkanut pohtimaan noiden kevyt tuotteiden ja rasvattomien tuotteiden yhteyttä lihavuuteen. tuntuu, että moni hoikka ihminen syö ihan tavallisia oivariineja ja voita leivänpäällä ja juo kevyt tai täysmaitoa, sitten taas kaltaisena hiukan pullukka ihminen ostaa kaiken rasvattomana ja kevyenä ja silti läskiä on.
tekisi mieli kokeilla vaihtoa noihin tavallisiin tuotteisiin, liekö pitää sitten nälän loitolla tai jotain.. onko kukaan muu ajatellut asiaa näin?

Juuri näin ajattelen. Olen itse hoikka ja käytän luomukevytmaitoa, puuron ja pannarin teen punaiseen maitoon, käytän normaalirasvaisia juustoja, jogurttia, voita kalan paistamiseen, runsaasti oliiviöljyä, pähkinöitä jne. Ei transrasvoja, mahd vähän lisäaineita eikä margariineja eikä ainakaan kevytkumijuustoja :D Nehän maistuukin hirveille. Normaaleista tuotteista tulee normaali kylläisyydentunne eikä jatkuvaa verensokerin heittelyä ylös ja alas, jolloin tulee taas näläntunne.

Ylipainoiset ja painonhallinnan kanssa taistelevat. Ukon, että kermaa, rasvaa sun muuta syömällä pysyy hoikkana, koska ne on täydempää ravintoa. Ainakin minä olen 167cm ja 53kg ja käytän kermaa, voita ja sinistä maitoa. Mitään kevyttuotteita en osta.

Mä ostan lievästi kevyitä tuotteita.
En osta 80% voita, vaan 60% Kultarypsiä.
Juustot 17%.
Limut/vichyt kumpia ne nyt sitten onkaan, pyrin ostamaan puolet vähäkalorisempana (hedelmäsokerilla makeutettuna), en lightina.
Siivumakkaroista ostan esim. metvurstin kevyempänä ja lauantaimakkaran kevyt versiona (joo hyhhyh kuka sellaista paskaa syö)
Sinistä maitoa
Flora 7% ruokakerman vaihdoin juuri Valion 15% ruokakermaan.

Mun pitäisi varmaan syödä kevyt tuotteita enemmän koska syön vaikkei ole nälkäkään. En siis tarvitsisi mitään tuhtia rasvapläjäystä jolla jaksaa paremmin.

Yhteistyössä