Minä en jaksa enää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Villivadelma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sitäpaitsi sehän kertoo vain vauvasta, että on fiksu ja tarkka jo noin pikkuisena, kun ei huoli mitään rinnankorviketta ;) Olisin ylpeä pikkuisesta, että on noin skarppi ja huolii vain parasta.

Minullakaan ei kumpikaan ole huolinut pulloa eikä nuorempi tuttiakaan. Tiedän kyllä, mitä on toimia tuttina. Mutta aikansa kutakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Ihmettelen, miten moni heti kannustaa lopettamaan imetystä, kun sitä on vasta 3vkoa takana.. se tississä roikkumiskausi on niin lyhyt, että luulisi joka äidin voivan sen pienen hetken (ekat kuukaudet) siihen voivan panostaa. Rintamaito kun edelleenkin on parasta ravintoa lapselle.

Peesi tälle.

Alkuperäinen kirjoittaja Elämänlähde:
Vai että et jaksa.. ja jo kolme viikkoa imetetty :headwall:

Se nyt vaan ei kaikilta luonnistu ja siinä ei ole mitään pahaa... mä en periaattessa ole imettänyt kumpaakaan ollenkaan, jos ei niitä kahta imaisua lasketa =)

Ihmettelenpä vain, ihan vilpittömästi, miksi vauvoja pitää sitten hankkia.

Kaikilla ei ole niitä julmettuja tissejä joista sitä maitoa tulisi...
mulla ei kerääntynyt kummassakaan raskaudessa ollenkaan maitoa rintoihin vasta leikkauspvänä tai seuraavana ja silloinkin tuli päivässä yhteensä molemmista tisseistä 10ml joten ei siinä vauvaa kiinnosta imeä ja itseltään menee fiilis... ja kun ei noussut vaikka kuin yritti lussuttaa ja tehä kaikkensa.. toiset ei vaan voi imettää!!

Pakko tähän sen verran sanoa että 1) tutkimusten mukaan pienistä rinnoista tulee enemmän maitoa kun isoista kun ei ole rasvakudosta niin paljon haittaamassa rauhasten turpoamista 2) ei raskauden aikana rintoihin mitään maitoa keräänny! Maito nousee rintoihin 1-3 pvää synnytyksen jälkeen jota ennen tulee hyvin vähän hyvin rasvaista "terni" maitoa, josta vaavi saa hyvä jos maidon makua suuhunsa ja vauva elää tämän ajan lähes pelkästään vara ravintonsa varassa.

Sun pitää ap opetella rentoutumaan imettäessäsi. Sä jännität itseäsi, siksi on paikat jumissa. Keskity rentoutumiseen, niin huomaat, että olo on paljon helpompi ilman tukityynyjäkin!
Mulla oli sama vaiva ekan vauvan kanssa, ennen kuin tajusin, että jännitän itseäni ihan kamalasti, kun imetän!

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Ihmettelen, miten moni heti kannustaa lopettamaan imetystä, kun sitä on vasta 3vkoa takana.. se tississä roikkumiskausi on niin lyhyt, että luulisi joka äidin voivan sen pienen hetken (ekat kuukaudet) siihen voivan panostaa. Rintamaito kun edelleenkin on parasta ravintoa lapselle.

Peesi tälle.

Peesaan tätä ihan satasella...tosiaan ihan alkumetreillä ja kaikki komppaa lopettamaan.

Peesi tälle.
beige myös täältä!

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa:

Pää kiinni |O |O |O

Eikö kaikilla ole oikeus sanoa mielipiteensä?

Ei tällä palstalla, ainakaan kuin vain tietty kanta asiasta.

Ihmettelen, miten moni heti kannustaa lopettamaan imetystä, kun sitä on vasta 3vkoa takana.. se tississä roikkumiskausi on niin lyhyt, että luulisi joka äidin voivan sen pienen hetken (ekat kuukaudet) siihen voivan panostaa.

Rintamaito kun edelleenkin on parasta ravintoa lapselle.

Millä perusteella?
Miten korvikkeella kasvaneet lapset ovat huonompia kuin ne jotka ovat tissiä saaneet??
Äidiltäni puuttuivat maitotiehyeet, enkä päivääkään ole tissiä saanut. OLENKO SIIS HUONO IHMINEN??? sairas? vai mikä minussa on vikana kun en ole sitä parasta ravintoa saanut???? (ja ikääkin minulla on kohta kolmekymmentä)

Jos kovasti ahdistaa, niin kyllä vauva pärjää ilman imetystäkin pulloruokinnalla =) Jos sulla tulee maitoa hyvin ja haluat jatkaa imetystä, niin yritä vaan sitkeästi tarjota tuttia. Mulla maitoa tuli vähän liikaakin, vauva halusi jatkuvasti imeä, muttei halunnut koko ajan maitoa. Sitkeästi tarjosin tuttia, ja lopulta vauva on sen huolinut. Todennäköisesti muutaman viikon sisällä alkaa helpottaa, mutta tosiaan se imetys ei ole mitenkään pakollista. Tuo alkuimetyskin antaa jo hyvän suojan vauvalle :)

Alkuperäinen kirjoittaja Villivadelma:

Kyllä se sinunkin elämä joskus helpottuu,kunhan löysäät vähän pipoa.

Suosittelisin sinulle tuota omaa lausettasi niin voisi imetyskin sujua :wave:

Ymmärrätkö ystävä kallis, mitä tämmöiset kommentit tekee ihmiselle jolle ne kohdistat? Ymmärrätkö sen, ettei se ainakaan yhtään helpota hänen tilannettaan? Ymmärrätkö, että syyllistät häntä lisää joka vaikeuttaa entisestään imetystä? Että sen verran pitäisi olla empatiaa. Sinultakin olisi varmasti löytynyt jotain hyviä ajatuksia, jotka voi sitten esittää nätistikin... Vai haluatko ihan oikeasti olla tuollainen....?

Ja vieras joka vaahtosit mielipiteensä sanomis-oikeudesta. Kyllä, mielipiteeseen on oikeus ja sen saa sanoa. Mutta pitääkö sitä ihan tahallaan satuttaa/loukata/syyllistää toista lisää? Sitä minä ihmettelen. Mutta se on joidenkin tarkoitus näköjään täällä, saadaan päteä ja purkaa omaa huonoa oloaan sillä...

Pää kiinni |O |O |O

emilyn hyvä, sinä olet ihminen kelle ei mene muiden kanta jakeluun. sinun mielestä on asioihin vain yksi oikea kanta, sinun kantasi. esitätkin sen erittäin epämiellyttävällä tavalla. kuules nyt, sinulla kun on tapana pönkittää omaa itsetuntoasi täällä, niin alahan tarkkailla omia virheitäsi. mitenhän lapsesi traumatisoituu kun isäehdokkaat vaihtuu koko ajan ja äitikin on tollanen maailman napa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
niin olen ehdottomasti sitä mieltä, että on hyvä opettaa lapsi hieman isompana, esim. kuukauden ikäisenä, juomaan pullostakin. Kyllä äitikin tarvitsee jonkinlaisen vapauden, jotta jaksaa ja kun vauva suostuu pullosta juomaan, niin se myöskin osaltaan voi rauhoittaa myös äidin mieltä.

En YHTÄÄN enempää eri mieltä enää pystyisi olemaan. Mä olen tasan sitä mieltä, että jos ei ole valmis sitoutumaan lapseensa 100% edes ensimmäisiä MUUTAMAA KUUKAUTTA, esim. sitä WHO:n suosittelemaa 6 kk täysimetystä, niin kannattaa todellakin jättää lapset hankkimatta kokonaan. Lapsi on lapsi noin 18 vuotta, jos siitä ajasta ei ole puolta vuotta valmis laittamaan lapsen tarpeita omiensa edelle, ei ole valmis vanhemmuuteen. Sori vaan.

Pää kiinni |O |O |O

emilyn hyvä, sinä olet ihminen kelle ei mene muiden kanta jakeluun. sinun mielestä on asioihin vain yksi oikea kanta, sinun kantasi. esitätkin sen erittäin epämiellyttävällä tavalla. kuules nyt, sinulla kun on tapana pönkittää omaa itsetuntoasi täällä, niin alahan tarkkailla omia virheitäsi. mitenhän lapsesi traumatisoituu kun isäehdokkaat vaihtuu koko ajan ja äitikin on tollanen maailman napa.

Itsehän kykenen sentään pysymään tosiasioissa, toisin kuin sinä :whistle:

niin olen ehdottomasti sitä mieltä, että on hyvä opettaa lapsi hieman isompana, esim. kuukauden ikäisenä, juomaan pullostakin. Kyllä äitikin tarvitsee jonkinlaisen vapauden, jotta jaksaa ja kun vauva suostuu pullosta juomaan, niin se myöskin osaltaan voi rauhoittaa myös äidin mieltä.

En YHTÄÄN enempää eri mieltä enää pystyisi olemaan. Mä olen tasan sitä mieltä, että jos ei ole valmis sitoutumaan lapseensa 100% edes ensimmäisiä MUUTAMAA KUUKAUTTA, esim. sitä WHO:n suosittelemaa 6 kk täysimetystä, niin kannattaa todellakin jättää lapset hankkimatta kokonaan. Lapsi on lapsi noin 18 vuotta, jos siitä ajasta ei ole puolta vuotta valmis laittamaan lapsen tarpeita omiensa edelle, ei ole valmis vanhemmuuteen. Sori vaan.

Aah, ihanaa, joku muukin "ilkeä täydellinen äiti" :D

En tahdo mitenkään lannistaa..
Meillä nuo kakarat ei kelpuuttanu vauvan tuttipulluo, ei multa, ei isiltä, ei mummilta, ei serkunkumminkaimantyttäreltä |O ei vaikka kuinka ois ollu nälkä ja väsy ja oikeenlämpöstä maitoo, oli se lypsytavaraa tai purkista kaadettua.

Ekan kans se viel jotenki meni, -huom! jotenkin... mut siinä vaiheessa ku junnu oli n.7-8kuinen ja tajusin et hemmetti, mä oon huonolla tuurilla lehmänä viel vuodenkin päästä (paha maitoallergia, ei apteekissa sopivaa korviketta ) ni sillon meinas pää hajota..

Syökö vauva tuttia? meillöä pienemmän kans helpotti kummasti ku se oppi kaks kuisena syömään tuttia, vaikka tuo nyt ei ihan samnalainen tissitakiainen olekkaan ollu ku siskosa..
Ja lisäyksenä, sain lopettaa imetysen pojan ollessa liki 1v4kk kun kaupan soijamaito alkoi käymään, joten en ole kohta vuoteen ollut sidottuna jatkuvaan paikalla oloon.

Emilyn sit muistaa että hyvä äiti käyttää kestovaippoja, sekä itsellään että lapsella, imettää ainakin sen 6kk pelkästään etei lapsi saa mitään muuta, imettää vähintään 2vuoden ikään saakka, ja tekee vain ja ainoastaan luomutuotteista ruokaa lapselle, ei anna sille herkkuja ennen kun lapsi menee ripille, ei rokota lasta kun siinä on paljon riskejä, ei kuljeta alle 3vuotiasta naama menosuuntaan autossa, mitäs sitten vaikka se lapsi ei enää mahtuiskaan istumaan selkä menosuuntaan..

Juurikin näin. Mutta nykyään on niin muodikasta ja in, että äitikin voi olla "vapaa" ja mennä miten huvittaa. Että äidilläkin on siihen oikeus. Entäs vauva, mitä oikeuksia hänellä on? Korvike ja pulloruokinta edelleenkin ovat vain korvikkeita sille parhaalle mahdolliselle tavalle ruokkia lapsensa. Joku tuossa kyseli, mitä eroa on pulloruokitulla ja rintamaitoa vauvana saaneella. Suosittelen menemään kattomaan faktoja imetystukilistan kotisivuilta.

Alkuperäinen kirjoittaja Villivadelma:
Eikä mun ole tarkotus antaa korviketta vaan omaa maitoa pullosta..Helpotti olo jo huomattavasti kun niin moni ymmärtää ja kannustaa.Itkusta ei vaan tuu loppua,jotenkin menny niin vaikeeks..

Loppujen lopuksi se imettäminen suoraan rinnasta on paljon helpompaa kuin pumpata ja juottaa pullosta, usko pois. Tosiaan sitä imetystä on takana VASTA kolme viikkoa. Toiset kolme viikkoa kun aikaa on kulunut, se sujuu jo ihan eri tavalla ja erilaisella rutiinilla ja helpottuu ihan varmasti!

Tuota itkuisuutta mä mietin, että voisiko olla mahdollista, että loppujen lopuksi kyse ei ollenkaan ole imetyksestä vaan synnytyksen jälkeisestä masennuksesta joka oireilee imetyksen vaikeutena ja koet sen sen vuoksi rasittavana?

entä jos olisi valmis sitoutuu, mutta sítä maitoo ei vaan tule?? joillain kato voi taustalla olla jokin sairaus tms???

Hmm,tuosta äitiyden mittarista vielä. Miksi ihmeessä äidin tarvisi pakosta jatkaa imetystä jos häntä ahdistaa ja vauva imee tunteja putkeen tissiä? Missäs välissä äiti tankkaa omaa energiavarastoaan oman jaksamisen ja sen MAIDON tulemisen edistämiseksi? Ja me kaikki varmastikkin tiedämme/muistamme kuinka paljon energiaa imetys vie kerralla..
Tietysti nyt aapeen tapaukses se maito riitti,mutta väsymys painaa melkosesti,jos ei saa levättyä välillä. Nyt varmasti kivitetään,mutta minäpä annoin myös välillä pullosta kun tissiroikuntaa harrastettiin,mulla ei yksinkertasesti piisaa hermot siihen könnäämiseen tuntikaupalla! Ja kumma juttu kun sitä maitoo vaan piisas vaikka ei joka syötöllä ois tissiä antanukkaa.... :o Uskomatonta mutta totta.

Alkuperäinen kirjoittaja mie-:

Juurikin näin. Mutta nykyään on niin muodikasta ja in, että äitikin voi olla "vapaa" ja mennä miten huvittaa. Että äidilläkin on siihen oikeus. Entäs vauva, mitä oikeuksia hänellä on? Korvike ja pulloruokinta edelleenkin ovat vain korvikkeita sille parhaalle mahdolliselle tavalle ruokkia lapsensa. Joku tuossa kyseli, mitä eroa on pulloruokitulla ja rintamaitoa vauvana saaneella. Suosittelen menemään kattomaan faktoja imetystukilistan kotisivuilta.

Se imetysaika on niiiin lyhyt. Mistään en jäänyt paitsi, vaikka ekat 6kk täysimetin tyttöä ja 10kk ikäiseksi asti nukahti aina tissille. Nyt tuntuu siltä (neiti kohta 1,5v) että siitä on jo niiin pitkä aika. Hyvin jaksaa kohta sen taas uudelleen ;) Miksei ihmiset, äidit voi edes hetkeksi keskittyä niihin lapsen tarpeisiin..

kyllä huolii... kokeile vaikka aluksi sellaista pullotutti osaa joka vaikuttaa ja näyttääkin ihan rinnalta... en merkkiä muista mutta hoksaat sen kyllä kaupassa ja voithan itse pumpata omaa maitoasi sinne pulloon. siihen on rintapumppu hyvä keksintö.

:hug: :hug:

Ei ne aina sitä pulloa huoli. Ei vaikka kuinka yrittäis.. Ja voishan sitä antaa huutaa periaatteella "kyllä se ottaa pulloa kun tulee nälkä, " mutta kyllä meillä ei kestetty sitä huutamista.
Mä istuin kolme-neljä ekaa kuukautta kirjaimellisesti tissit suussa iltapäivällä neljästä siihen asti kun tyttö meni nukkumaan.

hei kaikki vaan ei pysty olemaan niin täydellisiäääitejä että imettäisivät ja se siitä.
ja sille joka sano että pienistä rinnoista tulee paremmin maitoa niin johan oli p.. puhetta.. mun rinnoista ei paljon pienemmäksi kuule rinnat pääse ja maitoa ei ikinä tullu niin että sälli ois saanu ees suuhunsa makua äidinmaidosta. jättäkää toine nyt rauhaan ja antakaa tehä niin kuin itse parhaaksi katsoo. jos äiti on hyvin voiva niin silloin on vauvakin hyvin voiva..

Alkuperäinen kirjoittaja no joo:
jos paikkakunnallasi on imetystuki ryhmä niin ota sinne yhteys!!

Näin minäkin neuvoisin; katso netistä lähin tukiryhmä ja soita ohjaajalle.

Imetys on aluksi vaikeaa, mutta kun sitkeästi jaksaa yrittää ja kestää nuo muutamat maratoonit, niin sitten se helpottaa. Tsemppiä!

Minä muistan, että meillä imetys muuttui "helpoksi", kun lapsi oli n. 2kk ikäinen. Sitä ennen rinnanpäät oli rikki, vauva ei saanut otetta, syöttöajat ja -välit heittelivät ja äiti oli ärtyisä :-)

Yhteistyössä