Minä en jaksa enää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Villivadelma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Aah, ihanaa, joku muukin "ilkeä täydellinen äiti" :D

Mä en halua tituleerata itseäni täydelliseksi äidiksi. Olen niin epätäydellinen kun vaan olla ja osaa! Meidän lapset ulkoilee liian harvoin, syö liian paljon eineksiä, päivärytmi ei ole säännöllistä nähnytkään ja mä en ole ollenkaan niin hyvä äiti kun haluaisin olla, mulla ei vaan riitä rahkeet kaikkeen. Mutta sitä mä en vaan jaksa ymmärtää, että tehdään lapsia eikä kuitenkaan haluta sitoutua niihin edes sitä paria hassua kuukautta minkä se lapsi todella on pieni. Mun kaveri lopetti imetyksen alle 2 kk iässä sen vuoksi, että pääsi vetämään röökiä ja kavereiden kanssa baariin. Maitoa olisi tullut hyvin ja imetys oli vaivatonta, mutta oma tupakka- ja viinahimo meni edelle. Jos mulla olisi valtuudet, olisin ottanut sen lapsen huostaan saman tien!

Ei oo totta :o
Kuvitteleeko tosiaan osa ketjuun vastanneista että tolla syyllistämisellä on jollain lailla kannustava vaikutus???

Mun mielestä imetys on tärkeää ja ap:kin sen varmasti tietää...ei varmaan tarvi yrittää tahallaan toisen mieltä pahoittaa :/

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Kuvitteleeko tosiaan osa ketjuun vastanneista että tolla syyllistämisellä on jollain lailla kannustava vaikutus???

Mun mielestä imetys on tärkeää ja ap:kin sen varmasti tietää...ei varmaan tarvi yrittää tahallaan toisen mieltä pahoittaa :/

Kannustaako nuo suorat "lopeta imetys heti" kommentit yhtään sen enempää?

Alkuperäinen kirjoittaja mie-:
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
niin olen ehdottomasti sitä mieltä, että on hyvä opettaa lapsi hieman isompana, esim. kuukauden ikäisenä, juomaan pullostakin. Kyllä äitikin tarvitsee jonkinlaisen vapauden, jotta jaksaa ja kun vauva suostuu pullosta juomaan, niin se myöskin osaltaan voi rauhoittaa myös äidin mieltä.

En YHTÄÄN enempää eri mieltä enää pystyisi olemaan. Mä olen tasan sitä mieltä, että jos ei ole valmis sitoutumaan lapseensa 100% edes ensimmäisiä MUUTAMAA KUUKAUTTA, esim. sitä WHO:n suosittelemaa 6 kk täysimetystä, niin kannattaa todellakin jättää lapset hankkimatta kokonaan. Lapsi on lapsi noin 18 vuotta, jos siitä ajasta ei ole puolta vuotta valmis laittamaan lapsen tarpeita omiensa edelle, ei ole valmis vanhemmuuteen. Sori vaan.
Juurikin näin. Mutta nykyään on niin muodikasta ja in, että äitikin voi olla "vapaa" ja mennä miten huvittaa. Että äidilläkin on siihen oikeus. Entäs vauva, mitä oikeuksia hänellä on? Korvike ja pulloruokinta edelleenkin ovat vain korvikkeita sille parhaalle mahdolliselle tavalle ruokkia lapsensa. Joku tuossa kyseli, mitä eroa on pulloruokitulla ja rintamaitoa vauvana saaneella. Suosittelen menemään kattomaan faktoja imetystukilistan kotisivuilta.

Se imetysaika on niiiin lyhyt. Mistään en jäänyt paitsi, vaikka ekat 6kk täysimetin tyttöä ja 10kk ikäiseksi asti nukahti aina tissille. Nyt tuntuu siltä (neiti kohta 1,5v) että siitä on jo niiin pitkä aika. Hyvin jaksaa kohta sen taas uudelleen ;) Miksei ihmiset, äidit voi edes hetkeksi keskittyä niihin lapsen tarpeisiin..

Miks et voisi keskittyä huolehtimaan omien lastesi tarpeista. Ootko kenties oikeesti.. hmm.. kärsitkö narsismista? Empatiaa ei ainakaan tunnu muille heruvan.

Emilyn varmaan myös muistaa, että turvallisuuden tunteen perusta rakennetaan vauvaiässä... *wink*

Oikein hyvin muistan :) :flower:

ja sitä turvallisuuden tunnettahan ei voi rakentaa mitenkään muuten kuin imettämällä..

niin olen ehdottomasti sitä mieltä, että on hyvä opettaa lapsi hieman isompana, esim. kuukauden ikäisenä, juomaan pullostakin. Kyllä äitikin tarvitsee jonkinlaisen vapauden, jotta jaksaa ja kun vauva suostuu pullosta juomaan, niin se myöskin osaltaan voi rauhoittaa myös äidin mieltä.

En YHTÄÄN enempää eri mieltä enää pystyisi olemaan. Mä olen tasan sitä mieltä, että jos ei ole valmis sitoutumaan lapseensa 100% edes ensimmäisiä MUUTAMAA KUUKAUTTA, esim. sitä WHO:n suosittelemaa 6 kk täysimetystä, niin kannattaa todellakin jättää lapset hankkimatta kokonaan. Lapsi on lapsi noin 18 vuotta, jos siitä ajasta ei ole puolta vuotta valmis laittamaan lapsen tarpeita omiensa edelle, ei ole valmis vanhemmuuteen. Sori vaan.

Se, että antaa lapselle omaa rintamaitoa pullosta ei tee vanhemmasta yhtään huonompaa tai sitoutumattomampaa vanhemmuuteen kuin koko päivän tuttina oleva äiti. Mitäs sitten jos äiti sairastuu eikä kertakaikkiaan jaksa imettää, siinäpä jää sitten isälle ihmettelemistä miten lapsen pitää hengissä kun kerran ei pullosta maitoa saa antaa. Ja entäs jos siinä on parivuotias toinen lapsi vieressä, jolle ei riitä aikaa kun kerran vauvaa täytyy imettää rinnasta koko päivä, mites hän sen ymmärtää? Eikös äidin pitäisi olla yhtä sitoutunut olemaan myös tämän vanhemman lapsen äiti? Luulenpa, että niillä joilla on näin mustavalkoiset ajatukset tästä asiasta eivät ole joutuneet tällaisia asioita ajattelemaan. Sitä paitsi kyllä se vaan niin on, että kaikilla ei riitä maitoa niin että pystyisivät tuon 6 kuukauden täysimetyksen toteuttamaan. Mikään ei ole kamalampaa kuin äiti, joka on järkähtämätön päätöksessään että täysimettää puolivuotiaaksi ja lapsi on nälissään, koska pelkkä rintamaito ei riitä...toki joillakin äideillä maitoa riittää tarpeeksi niinkin kauan, sitä en väitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:

Kannustaako nuo suorat "lopeta imetys heti" kommentit yhtään sen enempää?

No niillä ei ainakaan ole tarkoitus pahoittaa ap:n mieltä

Alkuperäinen kirjoittaja nimim. turvaton kun ei imetetty:
Emilyn varmaan myös muistaa, että turvallisuuden tunteen perusta rakennetaan vauvaiässä... *wink*

ja sitä turvallisuuden tunnettahan ei voi rakentaa mitenkään muuten kuin imettämällä..

vihjasin tällä turvallisuuden tunteella vanhempien parisuhteen pysyvyyttä jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Elämänlähde:
entä jos olisi valmis sitoutuu, mutta sítä maitoo ei vaan tule?? joillain kato voi taustalla olla jokin sairaus tms???

No ne on sitten erityistapauksia ja jokainen tekee sitten päätökset senhetkisen tilanteen terveydentilan mukaan. Jokatapauksessa fakta on se, että sitä maitoa tulee lähes kaikilta naisilta jos vaan näkee vaivaa imetyksen eteen. Mä itse täysimetin esikoista 4 kk ja aloin sitten antaa soseita "kun maitoa ei vaan tullut". Nyt tällä tietämyksellä kyseessä oli vain tiheän imun kausi ja jos olisin päivän tai kaksi pidempään jaksanut sitä tississä roikottamista, olisi imetys onnistunut. Esikon imetys loppui kokonaan 8 kk iässä kun jouduin leikkaukseen ja lääkärit sanoi, että imetys pitää lopettaa nukutuksen vuoksi. No, tällä tietämyksellä voin sanoa, että ei olisi tarvinnut lopettaa, vaan sitä olisi aivan hyvin voinut jatkaa. Myöhäistä mukista kun paskat on housussa, mua itseäni vaan sieppaa se, että oma ensimmäinen imetykseni meni mönkään virheellisen tiedon ja liian vähäisen ohjauksen puutteessa ja sen vuoksi pyrin jakamaan tietoa niin että mahdollisimman moni pystyisi imettämään eikä lopettaisi sitä liian heppoisin perustein kuten minä esikoiseni kohdalla.

ei se halua ymmärtää

Mä en halua tituleerata itseäni täydelliseksi äidiksi. Olen niin epätäydellinen kun vaan olla ja osaa! Meidän lapset ulkoilee liian harvoin, syö liian paljon eineksiä, päivärytmi ei ole säännöllistä nähnytkään ja mä en ole ollenkaan niin hyvä äiti kun haluaisin olla, mulla ei vaan riitä rahkeet kaikkeen. Mutta sitä mä en vaan jaksa ymmärtää, että tehdään lapsia eikä kuitenkaan haluta sitoutua niihin edes sitä paria hassua kuukautta minkä se lapsi todella on pieni. Mun kaveri lopetti imetyksen alle 2 kk iässä sen vuoksi, että pääsi vetämään röökiä ja kavereiden kanssa baariin. Maitoa olisi tullut hyvin ja imetys oli vaivatonta, mutta oma tupakka- ja viinahimo meni edelle. Jos mulla olisi valtuudet, olisin ottanut sen lapsen huostaan saman tien!

No joo tuolla sun kaverillasi syyt imetyksen lopettamiseen olivatkin itsekkäät ja vastuuttomat. Ei pienen lapsen vanhempien kuuluisi baareissa hypätäkään tai viinaa vetää, imettää tai ei. Se, että ei jaksa olla kokopäiväinen tutti ja antaa maitoa pullostakin, ei tarkoita sitä että ne vanhemmat olisivat sitten heti baariin lähdössä.

Meinaatko että äiti joka ei pysty/halua imettämään syystä toi toisesta, ei ole kykenevä sitoutumaan lapseensa. Et kuule tiedä kuinka paljon tuo loukkasi. :(
Joskus äidillä tai lapsella voi olla vaikka joku sairaus joka estää imetyksen, oli se sitten synnytyksen jälkeistä masennusta tai lapsen sairaus. Omalla kohdallani lapseni oli niin sairas ettei imetys luonnistunut. Mutta...kellään ei ole oikeutta tulla sanomaan mulle tai muillekaan että ei olisi sitoutunut lapseensa.

No on munkin tähän pakko vielä lisätä, että ekan lapsen kohdalla ekat 2 kk oli tuskaa tuo imetys. Silti ei edes tullut mieleen tarjota pullosta, vaikkei meillä ollut silloin edes nettiä, josta etsiä tietoa ;) Maitoa tuli hyvin, eli ei ollut pelkoa, ettei maito riitä. Joka päivä itketti kaikki, mutta lopulta olen erittäin tyytyväinen, että jatkoin imetystä :) Tuon kahden kk:n jälkeen helpotti huomattavasti ja imetin 1v.

Olen sitä mieltä, että kenenkään ei ole pakko imettää, jos ei halua, mutta pulloruokinta joskus vieroittaa vauvan rinnalta. Imetysasiat ovat jokaisen henkilökohtaisia valintoja, mutta annan mielelläni neuvoja sellaisille, jotka hauavat jatkaa imetystä, vaikka se alkuun vaikeaa olisikin (eikös se muuten ole aika vaikeaa lähes kaikilla) ?!

Heips!
Sain oman esikoiseni 17-vuotiaana ja koin imettämisen erittäin raskaaksi ja kivuliaaksi. Minulta tuli maitoa riittävästi, mutta silti tyttö oli rinnalla jatkuvasti, päivällä ja yöllä. Tyttö ei huolinut pulloa, eikä tuttia. Kuusi viikkoa imetys oli yhtä tuskaa niin henkisesti kuin fyysisesti, kunnes helpotti. Lainasin kirjastosta Ritva Kuusiston imetys- kirjoja ja sain paljon hyvää tietoa imetyksestä. Asenteeni imetystä kohtaan muuttui. Imetys ei enää ollut kivuliasta ja lapsi kasvoi hyvin koko ajan. Luin sängyssä samaan aikaan kirjoja kun imetin. Sain levätä samalla kun imetin. Onneksi jatkoin imettämistä hankalasta alusta huolimatta.
Kolme viikkoa on kuitenkin aika lyhyt aika...........
Voimia sinulle!

sun varmaa hei kannattais situtua niihin lapsiisi että ne saa kunnon ruokaa ja pääsee ulkoilee!!! Ja rytmit tuo lapselle turvallisuuden tunteen. Et kenenköhän täs olis pitäny jättää lapset tekemät, ku ei voi lapsiinsa panostaa täysillä!!!

Niin, parempi olisi elää suhteessa jossa vauva (joka oli erotessamme jo melkein 1v) olisi viettämässä perhe-elämää äidin kanssa, kun isi huitelee vain töissä ja "töissä" eli vieraissa naisissa.

Jaa mää kyllä oon täydellinen äiti vaikka en tupliani imettänyt päivääkään, yritin kyllä mutta ei onnistunu, meillä oli alussa niin monia ongelmia(joita en tänne kerro) ettei mulla maito noussut ollenkaan plus lapset ruokittiin piiitkään nenämahaletkulla ja kahta vanhempaakin imetin ekaa 3kk ja tokaa 2,5kk syyt taas ei kuulu muille, mutta väitänpä silti että olen täydellinen äiti omille lapsilleni (: Jokaista rakastan täysillä vaikka välillä tekisi mieleni heittää pihalle koko porukka (:, mutta ne ajatukset onneks häviää yhtä nopeaa kun tuleekin....

Ja hei se täydellinen äiti ei ole se joka tietää kaikesta kaiken ja vain ja ainoastaan hänen tapansa toimia on oikea...Se on kapea katseisuutta ja tuo vielä elämässä eteenpaljon ongelmia..

Täydellinen äiti on se joka hyväksyy muidenkin tavat toimia ja osaa muuttaa omiakin toimintatapoja jos tilanne niin vaatii. Ei arvostele muita tai hauku...

Äitejä ollaan kaikki ja hyviä ollaankin. Imetit tai et syötät purkista tai teet kotiruokaa, kestoilet tai käytät kertiksiä...............

LOPETTAKAA SE TOISTEN ARVOSTELU!!!!!!!!!!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Chloe:
mutta annan mielelläni neuvoja sellaisille, jotka hauavat jatkaa imetystä, vaikka se alkuun vaikeaa olisikin (eikös se muuten ole aika vaikeaa lähes kaikilla) ?!
Tääkin on monesti sekä asennekysymys että tiedonpuutetta, jos imetys epäonnistuu. Uskotaan kaikenmaailman mutujuttuihin tyyliin äitikin imetti vain viikon ja sitten "maito loppui". Valitettavasti neuvoloiden imetysohjaus on vielä monessa paikassa vanhentunutta ja ala-arvoista, kun on terkkojen omasta mielenkiinnosta kiinni päivittää tietonsa siitä 70-luvun korvikeinnostuksesta.

Tunnetaankohan mahdollisesti sama ihminen???
Ja minä itse en tuomitse "tuttipullo-äitejä" vaan ja ainoastaan sen että luovutetaan liian helpolla, kuvitellaan että aidatakana ruoho olisi jotenkin vihreämpää ja oman itsensä lapsen edelle laittamisen ja laiskuuden!

Tiedän erään tapauksen jossa tilanne oli apn tilanteen kaltainen ja äiti päätti alkaa antamaan lapselleen pullosta maitoa. Kaikki oli hetken hyvin, mutta sitten lapsi alkoikin syödä tuttipulloa yhtäusein/paljon kun tissiäkin oli syönyt. Lopulta se meni siihen että jos äiti lämmitti 2dl vaavi ei syönyt kun millin ja jos äiti lämmitti desin vaavi oli syönyt 2 ja aikoi huutaa kun hyeena kun maito loppui eikä tietenkään enää huolinut jos äiti lämmitti lisää... Tämä äiti kirosi sen päivän kun alkoi tarjota vaavilleen pulloa.
En tarkoita että kaikilla olisi näin mutta ei se mitään herkkua oikeesti ole se pullon lämmitys...

Yhteistyössä