minkä hintainen OK talo teillä on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oma taloko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Valtion takaus oli muistaakseni 75% talon hinnasta. Omat tulot olisivat riittäneet sen takaamiseen, mutta koska otimme ns. remonttilainaa, tarvitsimme kaksi takaajaa takaamaan siitä summasta sen osan, mihin ei omat tulot riittäneet. Ja nyt kun talon arvo on noussut remontin jälkeen, talon arvo kattaa sen, minkä aiemmin takaajat takasivat. (Tai siis sitten kun käytämme sen arvioijan meillä)

Alkuperäinen kirjoittaja mammuska:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Tyttöni Tuulispää:
Alkuperäinen kirjoittaja Verokarhu:
Ihan mielenkiinnosta kysyn miksi arvioitatte uudet talot? Tekis kyl mieli vähän itsekin ;)

Ihan mielenkiinnosta! Arvaappa houkuttelisko laittaa myyntiin? ;)

onks talo maksettu?
¨
voihan sen myydä ilman että olisi maksettu esim jos hinta arvia on tuon 320 000e ja maksamatta on 145 000e niin hyvinhän sen voi myydä maksaa vaan pankille tuon mitä on vielä velkaa ja pitää itellä loput ;)

Juu niin voi. Toisaalta ollaan kyllä rakennettu tämä talo sillä ajatuksella, että tässä on meidän loppuelämän koti.

Alkuperäinen kirjoittaja mammuska:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Tyttöni Tuulispää:
Ihan mielenkiinnosta kysyn miksi arvioitatte uudet talot? Tekis kyl mieli vähän itsekin ;)

Ihan mielenkiinnosta! Arvaappa houkuttelisko laittaa myyntiin? ;)

onks talo maksettu?
¨
voihan sen myydä ilman että olisi maksettu esim jos hinta arvia on tuon 320 000e ja maksamatta on 145 000e niin hyvinhän sen voi myydä maksaa vaan pankille tuon mitä on vielä velkaa ja pitää itellä loput ;)

juu tottakai jos haluaa tehdä bisnestä. Jotenkin en vaan osaa ajatella et myisin tän talon, kun olen sen maksanut kokonaan. Siihen niinkuin kiintyy kuin omaan lapseen, varsinkin jos on itse rakentanut eikä rengit:)

No ne halus pankissa tietää että mihin ollaan hassattu 70 000 e, ennenku myönsivät 15 000 lisää. Virallisesti kun tää on peruskorjaus, mut käytännössä talo on rakennettu uudestaan. Vanhaa ei ole kun perustus, peltikatto ja osa rakenteista.

Meillä on uusi talo 105 000 eurolla... ja hartiapankilla :D ja 18 000 neliön tontilla ;)

Alkuperäinen kirjoittaja ellukka1:
Alkuperäinen kirjoittaja nyt nikitön:
Meillä siis talon (06 valm.) arvo jotain 300 000e, neliöitä 200.
Lainaa on vain 80 000e ja lyhennys 500e.

voiko tuohon hintaan oikeesti rakentaa talon? siis että sen hinta arvio olisi tuota luokkaa?

no eihän lainanmäärä ole sama kuin rakentamiseen menneet rahat. Meillä esim. oli rivarin pätkä omana ennestään ja sen myytyämme saatiin yli puolet lainasta kuitattua.

Siis jos itse rakentaa talon niin eihän siinä tarvi silloin maksaa työkustannuksia, mutta jos sitten myyt talon niin tottahan ostaja joutuu ne kustannukset maksamaan jotka silloin rakennusaikana kiskoit omasta "selkänahastasi" ja sait talkoo voimin aikaan... Ja kyllä talo on varmasti sen arvoinen kun se arvioidaan olis siihen käytetty rahaa sitten kuinka vähän tahansa. Eihän rakennusfirmakaan myy rakentamiaan asuntoja sillä hinnalla joka heillä sen asunnon tekemiseen menee...

voiko tuohon hintaan oikeesti rakentaa talon? siis että sen hinta arvio olisi tuota luokkaa?

Ei todellakaan! Meillä oli hihassa rahaa siis jo jotain 70 000e. Eli siis taloon ja autotalliin meni jotain 150 000e mut lainaa tarvittiin vain 80 000e.

Alkuperäinen kirjoittaja nikitön:

Ei todellakaan! Meillä oli hihassa rahaa siis jo jotain 70 000e. Eli siis taloon ja autotalliin meni jotain 150 000e mut lainaa tarvittiin vain 80 000e.

sitähän miekin :)

Alkuperäinen kirjoittaja rakentaja:
Siis jos itse rakentaa talon niin eihän siinä tarvi silloin maksaa työkustannuksia, mutta jos sitten myyt talon niin tottahan ostaja joutuu ne kustannukset maksamaan jotka silloin rakennusaikana kiskoit omasta "selkänahastasi" ja sait talkoo voimin aikaan... Ja kyllä talo on varmasti sen arvoinen kun se arvioidaan olis siihen käytetty rahaa sitten kuinka vähän tahansa. Eihän rakennusfirmakaan myy rakentamiaan asuntoja sillä hinnalla joka heillä sen asunnon tekemiseen menee...

Näinpä :D Isäni on tällä tehnyt nyt bisnestä jo kolmesta talosta. Kun osaa lähes kaiken tehdä itse alusta loppuun ja hyvät suhteet joka puolelle niin saa rakennettua lähes ilmaiseksi. Tai siinä ekassa asuivat 10v, seuraavassa 3v ja tässä vähintään sen 2v jotteivat joudu maksamaan veroa. Olisi halunnut meillekin rakentaa, mutta minä en siihen rumbaan suostunut joten ostimme alkuvuodesta paritalon puolikkaan, jonka remontoimme itse (mun mies etupäässä yksin) ja lainaa otettiin 150000?, mutta enempi tähän on kyllä mennyt... Arvioidaan kun kaikki valmista, niin saadaan myös takaajat pois...

Alkuperäinen kirjoittaja tuisku77:
Alkuperäinen kirjoittaja rakentaja:

Näinpä :D Isäni on tällä tehnyt nyt bisnestä jo kolmesta talosta. Kun osaa lähes kaiken tehdä itse alusta loppuun ja hyvät suhteet joka puolelle niin saa rakennettua lähes ilmaiseksi. Tai siinä ekassa asuivat 10v, seuraavassa 3v ja tässä vähintään sen 2v jotteivat joudu maksamaan veroa. Olisi halunnut meillekin rakentaa, mutta minä en siihen rumbaan suostunut joten ostimme alkuvuodesta paritalon puolikkaan, jonka remontoimme itse (mun mies etupäässä yksin) ja lainaa otettiin 150000?, mutta enempi tähän on kyllä mennyt... Arvioidaan kun kaikki valmista, niin saadaan myös takaajat pois...

mitkä verot? :o :o

Myyntivoitosta joutuu maksamaan huiman määrän veroa jos ei ole asunut kahta vuotta. Verotoimistolle pitää esittää kaikki kuitit ja joista ei kuittia ole katsotaan myyntivoitoksi :attn:

Myyntivoitosta joutuu maksamaan huiman määrän veroa jos ei ole asunut kahta vuotta. Verotoimistolle pitää esittää kaikki kuitit ja joista ei kuittia ole katsotaan myyntivoitoksi :attn:

siis tämä ei kuitenkaan liittynyt siihen että jos talon ostaa pitääkö siittä maksaa jotakin veroa?

säikähdinkö turhaan? :)

Alkuperäinen kirjoittaja jaffa:

siis tämä ei kuitenkaan liittynyt siihen että jos talon ostaa pitääkö siittä maksaa jotakin veroa?

ei, vain myyntivoitosta :D voit huokaista jo ;)

Meidän talo maksoi 3 vuotta takaperin 135 000e (aika pieni talo, iso tontti, lähellä Helsinkiä). Nyt laajennamme niin, että neliöitä tulee yht. 170. Laajennukseen menee rahaa noin 100 000 e. Eli olemme sitten maksaneet yhteensä 225 000 euroa talosta. Talo on jo arvioitu olevan valmiina vähintään 320 000 euron arvoinen. Kiinteistönvälittäjä tekee lopullisen arvion talon valmistuttua, paljon kuulemma riippuu sisustusmateriaaleista.

Ja ihmettelijöille; onhan talojen ja rahan arvo kasvanut huimasti. Omat vanhemmat ostivat 15 vuotta sitten omakotitalonsa Helsingissä 420 000 markalla. Taloon on tehty pientä korjausta ja on ihan hyvässä kunnossa, mutta sen arvo on nykyään melkein sama 420 000 euroina. Muita samanlaisia tapauksia olen kuullut runsaasti.

Niin ja meidän laina-aika on 18-20 vuotta (2 eri lainaa) ja kuukausierä 1200e.Tällä hetkellä mennään näin ja kivasti menee.

Meillä -92 rakennettu talo (asuttu nyt about vuosi tässä) Neliöitä 125+ yläkerta, josta osa vielä rakentamatonta.
Maksoi 120 000e, josta lainaa n.90 000 vielä. Kuukausi erä vain n. 500e, tosin laina-aikakin 20v. Mutta halutaan elää tässä hetkessä, eikä vetää itseämme liian tiukille, nyt jää rahaa muuhunkin elämiseen.

Onneksi molemmat autot on velattomia.

Me rakennettiin vuonna 2004 talo ja kahden auton talli,neliöt 176/157 ja talli 50m2.Kolme viikkoa oli myynnissä ja meni kaupaksi hyvästä hinnasta.Nyt parhaillaan rakennetaan uutta taloa ja ulkorakennusta.Neliöt talossa 254m2 ja ulkorakennus 197m2,tontti 3600m2.

Alkuperäinen kirjoittaja jaffa:

Paitsi jos ei oo ensiasunto niin sitten menee varainsiirtovero ostettaessa.

Yhteistyössä