Minkä ikäinen on selvästi aikuinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja zmiez
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

zmiez

Jäsen
04.11.2010
402
2
16
Tässä kysymys teille. Omasta mielestäni ehkä 25vuotiasta voisi sanoa jo täysin aikuiseksi? Tosin suurin osa tämän foorumin käyttäjistä on varmasti alle 25vuotiaita, mutta yritetään kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23856376:
En tiedä, mitä tarkoitat sillä. Selvästi muiden mielestä aikuinen, vai itsensä mielestä? Tuttujen mielestä aikuinen, vai vieraiden mielestä?

Jos puhutaan yleisellä tasolla. Eli minkä ikäiseltä voi odottaa jo kypsää käytöstä eikä mitään "lapsuuden" typeryyksiä. Tietysti ihmiset kehittyy eri tahtiin, toiset voi olla henkisesti useammankin vuoden jotakin toista jäljessä jne.

Jos puhutaan yleisellä tasolla. Eli minkä ikäiseltä voi odottaa jo kypsää käytöstä eikä mitään "lapsuuden" typeryyksiä. Tietysti ihmiset kehittyy eri tahtiin, toiset voi olla henkisesti useammankin vuoden jotakin toista jäljessä jne.
No 25 vuotiaana alkaa kai aivotkin olla kehittyneet siihen, mitä ne kehittyy, että ehkä se olisi sellainen ikä. Alkaa olla jonkun verran elämänkokemusta ja murrosikä viimeistään poissa.

Tässä kysymys teille. Omasta mielestäni ehkä 25vuotiasta voisi sanoa jo täysin aikuiseksi? Tosin suurin osa tämän foorumin käyttäjistä on varmasti alle 25vuotiaita, mutta yritetään kuitenkin.

Niin eli läpinäkyvästi toivot että raja on 25 :D koska muuten se on vaan "alle 25vuotiaiden hölinää jota ei voi ottaa vakavasti" :)
hehe, no jos totta puhutaan niin varmaan raja on se about 60v, keski-ikäsetkin naiset ovat usein aivan tajuttomassa teini-iän paluuiässä, en tajua mikä monelle sillon iskee... mutta sitä väitän, että mummoni on oikeasti aikuinen, ei tätini 44v eikä serkkuni 30v. :D Ei todellakaan.

30v elämänkokemustaan ylistävä nuorukainen on suorastaan huvittavan koominen. :D
20-40v on kuitenkin vielä nuori. Ja hyvä niin. :)

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23856418:

Mutta ei tuo ole kovin yksiseliteinen, aikuisuus tarkoittaa myös elämänkokemusta ja voin sanoa että suurimmalla osalla 30vuotiaista ei vielä ole juuri lainkaan elämänkokemuksen tuomaa viisautta. :)
Ihan sama ku 22v on ihmisen älykkäin ikä, mutta kyllä mä väitän että isoäitini on minua huomattavasti viisaampi ja aikuisempi, eikä siitä tarvitse varmaan edes kiistellä. :D
Joten aika turha tähän on vetää mitään 22v 25 tai 30v rajoja...:b

Ei ole kronologisen iän kanssa mitään tekemistä aikuisuudella. Joku voi olla aikuinen 16-vuotiaana, toinen ei koskaan ja kolmas kypsyy siinä kolmenkympin korvilla. Lapset tekivät minusta aikuisen, mutta ei sekään kaikille riitä.

Ei ole kronologisen iän kanssa mitään tekemistä aikuisuudella. Joku voi olla aikuinen 16-vuotiaana, toinen ei koskaan ja kolmas kypsyy siinä kolmenkympin korvilla. Lapset tekivät minusta aikuisen, mutta ei sekään kaikille riitä.

Näin minäkin sen näen.
Kyse ei ole vuosista vaan sitä mitä on nähnyt, kokenut, sisällään kasvanut ja miten pystyy kantamaan vastuun valinnoistaan.

Olen 29- vuotias vaimo, valtion virkamies ja kohta kahden lapsen äiti asuntolainoineen, farmariautoineen yms. päivineen, mutta en silti koe olevani vieläkovin aikuinen. Toisaalta tulen aivan yhtä lailla toimeen 19- vuotiaan veljeni kuin yli 40- vuotiaiden työkavereideni kanssa. Ehkä en kasva aikuiseksi koskaan.

Mun mielipide on se, että juttujen taso on yksi, joka kertoo onko ihminen kypsynyt ja aikuistunut. Ehkäpä se ei vielä ole 20- vuotias, taikka 21- vuotiaskaan.
Mutta kyllä monet alle 25v:t on jo hyvinkin kypsiä ja aikuisia. Mutta sitten on niitä 40- vuotiaitakin, ketkä ei ole aikuistuneet.
Yks aikuisuuden merkki on mun mielestä myös oman elämän tasapainoittaminen ja haltuun ottaminen. Tottakai tulee hetkiä, kun mikään ei toimi ja kaikki menee käteen. Mutta se, miten se ajanjakso elämästä hoidetaan kertoo paljon ihmisen kypsyydestä.

Aikuisuuskin on jokaselle erilainen asia. Mitään tarkkaa ikää ei varmaan edes ole.

aikuisuutta niin monentasoista. ja monia eri asioita joissa voi käyttäytyä kuin aikuinen ja toisissa kuin lapsi. itse olen 21-vuotias ja koen olevani aika aikuinen. vaikeita asioita elämässä(jotka eivät ole tehneet minusta kapinoivaa kakaraa vaan selviytyjän), vastuunottoa pienestä asti(lapsuutenikin silti sain viettää), aikaisin kotoa muuttaminen(oikeasti omillani siitä asti selviytyminen) ja lapsen saaminen ovat tehneet minusta sen mikä olen. välillä sitä itsekin oikein hämmentyy kuinka itseä vanhemmat voivat olla niin lapsia, mutta toisaalta mitä tarkoittaa aikuinen? monet tosiaan ovat läpi elämänsä lapsellisia monissakin asioissa. onko aikuisuus edes määriteltävissä oleva asia muuta kuin iän perusteella.

Näin kolmekymppisenä taaksepäin elämää katsoen, sanoisin että oikeesti aikuinen aloin olla n.25 vuotiaana kun toinen lapsi syntyi. Esikoisen syntyessä olin 19, ja suoraan sanottuna ihan teini, vaikka vastuuni kannoinkin.
Voihan tietysti olla että viiskymppisenä katson komekymppistä minääni ja mietin, mikä pentu :D

Oon ites 20 ja oon puoli äiti ja olen kihloissa Amerikalaisen kanssa olen menossa naimisiin piakkoin mutta tämä jutun takia en näe häntä kun olen jumissa kotonani äidin luona kun tulin lomalle tänne mutta minun mielestä aikuisuus tulee kun ite tuntuu siltä minnulla se tuli jo kun olin 19 vaikka minulla on lyhyt pinna mutta ei voi mitään

Kuten ketjun vastauksistakin käy ilmi, ei aikuisuutta voi määritellä. On olemassa lain tarkoittama aikuisuuden raja ja 18 vuotta on siihen käyttöön ihan sopiva ikä. Mitään muuta aikuisuutta ei olekaan, vaan kyse on jokaisen omista preferensseistä ja tulkinnoista.

Mutta kyllä 18-vuotiaalta voi jo odottaa tiettyjen perusasioiden ymmärtämistä kuten lainkuuliaisuutta ja lakin ottamista päästä kirkossa. Ihan siitä huolimatta pitääkö ko. henkilä oopperasta tai harrastaako murtomaahiihtoa.

Nuorisolain mukaan alle 29-vuotias on nuorisoa. Erilaisten viranomaisten piirissä taas siirtyminen nuorten palvelujen piiristä aikuisten palveluihin tapahtuu yleisesti joko 25-, 29- tai 30-vuotiaana.

Eli vastaus siihen, kuka on selvästi aikuinen lienee jotain väliltä 25–30 vuotta.

Yhteistyössä