Meillä talotili, mihin pistetään tarvittaessa rahaa ja maksetaan laskut, ruuat ja muut menot. Jäljelle jäävät rahat on kummankin omia. Talo on yhteinen, mutta lainat molemmilla omat. Miehellä huomattavasti paremmat tulot, mulla taas huomattavasti vähemmän lainaa jäljellä. Laina-asiat pidettiin erillämme, koska molemmilla oli lainaa jo ennestään ja ihan eri maksutottumukset. Säästöt on molempien omia, eikä kumpikaan tarkemmin tiedä toisen raha-asioista tai pankkitilien saldosta.
Kaikki mennyt ihan kivasti, eikä oo rahasta tarvinnut tapella. Nyt hoitovapaalla ollessa oon ehkä tehny virheen, kun oon elellyt välillä omilla säästöilläni. Jotenkin aina vaan ollut takaraivossa se, että "minähän en miehen siivellä elele". Välillä hiukan kirpasee, kun mies saattaa kuukaudessa tuhlata monia satoja, jopa tuhansia, vaatteisiin ja muuhun ja itse en muista, millon raaskin viimeksi jotain kivaa ostaa. Tähän asti olen tehnyt töitä, mutta nyt aikaistin hieman äitiyslomaani ja elän pari kuukautta vain kodinhoidontuella. Miehen kanssa tulikin nyt ekaa kertaa kunnolla puheeksi nykyinen rahatilanteeni ja taisi vasta nyt ymmärtää, miten pienellä olen viime ajat elellyt. Onkin sen jälkeen laitellut talotilille rahaa ihan oma-alotteisesti (mä oon yleensä ollu se, joka ilmottelee, millon alkaa tilin pohja häämöttää)... Joskus ei siis kannattaisi olla niin pirun ylpee.
Avioeroon varautuminen... Fiksua mielestäni. En halua uskoa, että koskaan erottais, mutta ikinä ei asioista tiedä. Helpompi tehdä ehdot ja muut selväksi, ku ollaan hyvissä väleissä. Sitä kun ei sitten eron hetkellä välttämättä sovitut asiat enää mieleen muistu, jollei oo mustaa valkosella.