Mitä ajattelet aikuisesta naisesta, joka ei osaa englantia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Sara:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
En mitään.
Sitä vastoin ihminen, joka arvioi toisen ihmisen englannin osaamisen perusteella jollain lailla alempaan kastiin tai tyhmäksi on mun mielestä äärettömän typerä.

Jotainhan se kertoo ihmisestä jos ei perustietoja hallitse. Kyllä voidaan olettaa että jos ei nyt ihan "alempaan luokkaan kuulu", niin kyllä sitä englantia on joutunut puhumaan elämänsä aikana. Syy ja seuraus.

No mä oon eri mieltä. Kaikki ei tykkää kielistä, niin ei ne opit silloin päähänkään niin helposti jää ja jos ei englantia ole tarvinnut koulun jälkeen, niin ne vähätkin jutut unohtaa tosi äkkiä.

Niin mutta se kertoo ihmisestä tosiaan jotain jos sitä englantia ei ole tarvinnut koulun jälkeen.

Mä oon taas sitä mieltä, että tämä sun ajatusmaailma kertoo susta jotain.

No ihan miten haluat asian käsittää. En tunne yhtään ainoata alle 40-v. joka ei englantia osaa, mutta luultavasti tämä johtuu siitä että heillä kaikilla koulutusta löytyy.

No mä oon mieluummin kielellisesti lahjaton kuin kylmä ihminen. Itse en siis osaa englantia, mutta älykkyystesteissä saan aina hyvät pisteet, joten en usko ihan hirveän tyhmä olevani.

Onnittelut sulle lämmin ja älykäs ihminen. Täällä tällainen normaali ihminen, joka tykkää vaihtaa mieleipiteitä muiden kanssa, puhui ne suomea tai ei. Voi olla, että olen turhan tyhmä Sinun kanssa keskustelemaan.

En mä sanonut, että se joka osaa englantia on jotenkin tyhmä.

Et niin, sori. Vituttaa kun riideltiin miehen kanssa taas. Oikeesti tsemppiä jos joskus haluat opiskella lisää/mennä töihin. Mutta itsestä sen on lähdettävä.

En mitään.
Sitä vastoin ihminen, joka arvioi toisen ihmisen englannin osaamisen perusteella jollain lailla alempaan kastiin tai tyhmäksi on mun mielestä äärettömän typerä.

Jotainhan se kertoo ihmisestä jos ei perustietoja hallitse. Kyllä voidaan olettaa että jos ei nyt ihan "alempaan luokkaan kuulu", niin kyllä sitä englantia on joutunut puhumaan elämänsä aikana. Syy ja seuraus.

No mä oon eri mieltä. Kaikki ei tykkää kielistä, niin ei ne opit silloin päähänkään niin helposti jää ja jos ei englantia ole tarvinnut koulun jälkeen, niin ne vähätkin jutut unohtaa tosi äkkiä.

Niin mutta se kertoo ihmisestä tosiaan jotain jos sitä englantia ei ole tarvinnut koulun jälkeen.

Mä oon taas sitä mieltä, että tämä sun ajatusmaailma kertoo susta jotain.

No ihan miten haluat asian käsittää. En tunne yhtään ainoata alle 40-v. joka ei englantia osaa, mutta luultavasti tämä johtuu siitä että heillä kaikilla koulutusta löytyy.

No mä oon mieluummin kielellisesti lahjaton kuin kylmä ihminen. Itse en siis osaa englantia, mutta älykkyystesteissä saan aina hyvät pisteet, joten en usko ihan hirveän tyhmä olevani.

älykkyyttä saattaa sinulla riittää, mutta miksi et sitten käyttänyt sitä hyväksesi ja opiskellut ja hankkinut kunnon työpaikkaa?

No siihen on niinkin ärsyttävä selitys kuin, että olen äärettömän arka ja ujo ihminen. En vain saanut itseäni niskasta kiinni, että olisin opiskellut pidemmälle. Oon leipurilinjan käynyt ja siellä opettaja mua kannusti, että sun kannattais ilman muuta opiskella pidemmälle ja alkaa johtotehtäviin, mutta itse en pysty näkemään itseäni johtajana. En ikinä!
Nykyään oon neljän lapsen kanssa kotona ja viihdyn näin. Toki välillä mietin, että olis kiva alkaa lukemaan tässä sivussa jotain, esim. kirjanpitohommat kiinnostaisi, mutta raha estää... Enkä tiedä, että pystyisinkö loppujen lopuksi vaikka rahaakin olis.
Tiedän, että kotona tulee aina vain aremmaksi, mutta oon mikä oon :(

Mina olen myos todella arka ja ujo ihminen sisimmiltani. Silti otin itseani niskasta kiinni, lahdin aikoja sitten ulkomaille enka anna ujouteni estaa minun elamaani. Olen sosiaalinen vaikka vakisin koska se on tuonnut niin paljon hyvaa elamaani.

Ala hyva ihminen aliarvioi itseasi noin paljon, varmasti pystyt mihin vaan paatat ryhtya!

Voisiko joku nyt ystävällisesti kertoa missä äitini (s. -54) olisi oppinut englantia? Hän asui maaseudulla keskellä-ei-mitään. Iso perhe, paljon lapsia ja paljon töitä myös lapsille (maatilan työt). Koulua kävi kansakoulussa, siellä ei opetettu englantia vaan ihan vähän ruotsia. Ehkä vuoden verran? Ruotsia äitini osaa suunnilleen niin, että osaa laskea numerot 1-10.

On matkustellut jonkun verran ulkomailla, pakettimatkoilla ja sitten risteilyillä ja Venäjällä. Ulkomaalaisia ei tunne (pikkukaupunki, jossa heitä nyt ei joka kadunkulmassa ole) ja nekin, jotka tietää niin puhuvat maan kieltä eli suomea. Meillä ei ole suvussa ulkomaalaisia, TV:stä katsoo uutiset ja lähinnä suomalaisia sarjoja (Kadonneen jäljillä, Big Brother, ajankohtaisohjelmat, uutiset jne.) Missä välissä sitä englantia oppii? Internetissä käy suomalaisilla sivuilla, en mäkään menis vaikka hollantilaisille sivuilla kun en kieltä osaa.

Äitini arkielämässä ei englanti mitenkään näyttele minkäänlaista osaa. Toki hän on TV:stä ja ulkomaailmasta oppinut yleisempiä sanoja, I love you, Thank you, Welcome jne. mutta en todellakaan usko siihen, että pelkkää TV:tä katsomalla voisi oppia kieltä kielioppeineen.

Matkoilla, joilla on käynyt niin lomailee siellä ja käyttää elekieltä. Käy rannalla, ravintolassa, kaupungilla jne. Kaiken lisäksi matkalle mennään rentoutumaan eikä oppimaan kieltä. Työssään ei tarvitse englantia, saattaahan joskus joku ulkomaalainen asiakas kysyä jotain, mutta silloin toimitaan elekielellä ja näitä ei-suomea osaavia käy kaupassa tosi harvoin.

Jos han on matkustellut, niin on ihme ettei hanella ole mitaan kiinnostusta opetella englantia oma-aloitteisesti. Ainakin itse tuntisin itseni ihan holmoksi elekieleilemalla.

Alkuperäinen kirjoittaja S:
No siihen on niinkin ärsyttävä selitys kuin, että olen äärettömän arka ja ujo ihminen. En vain saanut itseäni niskasta kiinni, että olisin opiskellut pidemmälle. Oon leipurilinjan käynyt ja siellä opettaja mua kannusti, että sun kannattais ilman muuta opiskella pidemmälle ja alkaa johtotehtäviin, mutta itse en pysty näkemään itseäni johtajana. En ikinä!
Nykyään oon neljän lapsen kanssa kotona ja viihdyn näin. Toki välillä mietin, että olis kiva alkaa lukemaan tässä sivussa jotain, esim. kirjanpitohommat kiinnostaisi, mutta raha estää... Enkä tiedä, että pystyisinkö loppujen lopuksi vaikka rahaakin olis.
Tiedän, että kotona tulee aina vain aremmaksi, mutta oon mikä oon :(

Mina olen myos todella arka ja ujo ihminen sisimmiltani. Silti otin itseani niskasta kiinni, lahdin aikoja sitten ulkomaille enka anna ujouteni estaa minun elamaani. Olen sosiaalinen vaikka vakisin koska se on tuonnut niin paljon hyvaa elamaani.

Ala hyva ihminen aliarvioi itseasi noin paljon, varmasti pystyt mihin vaan paatat ryhtya!

Kiitos näistä sanoista :) Ehkä mä joskus...

No äitini käy kerran 2-3 vuodessa etelän matkalla ja loppujen lopuksi siellä nyt ei kauheasti vierasta kieltä tarvitse. Ei myöskään matkusta yksin vaan aina on mukana ollut joku englantia osaava, ei sen takia, että äitini ei pärjäisi ilman englantia osaavaa henkilöä vaan siksi, että on mukavampaa matkustaa jonkun kanssa kuin yksin ja tässä lähipiirissä kenen kanssa matkustaa niin osataan englantia.

Mäkin käyn melkeinpä joka vuosi Ruotsissa, mutta en tosiaankaan sen vuoksi ole alkanut kertaamaan ruotsin opintoja, jotta voisin puhua ruotsia Ruotsissa.

Täytyy myöntää, että hiukan yksinkertaisena pidän. Mutta en mä sitä tietenkään ääneen sano, ihmettelen vaan että miksi kummassa ei ole viitsinyt opetella. Sit jos ei osaa muitakaan vieraita kieliä niin vielä oudompaa. Eikö ole koskaan tehnyt mieli matkustella? Tutustua muunmaalaisiin?

No joo, mut en mä siihen sen enempää pysähtyis, enhän itsekään osaa kaikkea. Kummalliselta tuntuis, mutta jos olis mukava ihminen muuten niin eiköhän sen unohtais.

Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Täytyy myöntää, että hiukan yksinkertaisena pidän. Mutta en mä sitä tietenkään ääneen sano, ihmettelen vaan että miksi kummassa ei ole viitsinyt opetella. Sit jos ei osaa muitakaan vieraita kieliä niin vielä oudompaa. Eikö ole koskaan tehnyt mieli matkustella? Tutustua muunmaalaisiin?

No joo, mut en mä siihen sen enempää pysähtyis, enhän itsekään osaa kaikkea. Kummalliselta tuntuis, mutta jos olis mukava ihminen muuten niin eiköhän sen unohtais.

Niin siis näin jos on nurehkosta ihmisestä kyse <35v. Vanhemmista ajattelen että no, ehkä niillä ei ollut paljoa opetusta koulussa ja nuoruusvuosinakaan tuskin oli mahdollista matkustella niin paljon kuin nyt.

Vastaus alkuperäiseen kysymykseen: Minä ajattelisin, että ko. henkilöllä voisi olla jonkun sortin oppimisvaikeuksia, lukihäiriö tai hyvin "vilkas" kouluaika. Jos nyt puhutaan sellaisesta ikäryhmästä, jolloin perusopetukseen on kuulunut englanti A- tai B-kielenä.

Kai se pitää vielä vastata uudelleen tännekin ritirimpsuun..
Omalla kohdalla stoori on se, että mut revittiin lapsena vuodeksi englantiin asumaan. Koulussa käynti oli ihan yhtä h*vettiä kun eihän mulla ollut kielitaitoa tarpeeksi.
Onneksi sitä tuskaa kesti tasan vuosi. Sen jälkeen on noi traumat uusiutunu aina ala-asteen englannin tunneilla (koska olin tietoisesti vältellyt englannin kieltä siitä lähtien kun lontoosta palattiin).
Onneksi luokkalaiset vielä helpotti asiaa kiusaamalla kun en englantia osannut lausua.
Siitä se paletti sitten lähti pyörimään.
Meillä runsaasti sukua mm briteissä, irlannissa ja euroopassa ja näiden kanssa tulee pakosti puhuttua englantia, mutta kyllä kynnys vieläkin on kova. Ja ikää kuitenkin 25v.

Onneksi sen verran ikä on tuonut tullessaan että vaikka en täydellisesti englantia lausu, tai lauseet ei ehkä kieliopillisesti ole täydellisiä, niin kyllä mua ymmärretään, ja mä ymmärrän mitä haetaan takaa.

Eihän tästä kammosta pääse eroon kuin vain ja ainoastaan puhumalla ja puhumalla. Onneksi on ihania ystäviä ja perheenjäseniä joiden kanssa voi jopa reissata. Eivät pidä mua idioottina kun sanavarasto ei ole sanakirjan mittainen. Antavat mun puhua ja änkyttää ja tarpeen tullen jeesivät :)

Peukut kaikille enkkua taitamattomille ja epävarmoille!

Alkuperäinen kirjoittaja Ambrosine85:
Onneksi sen verran ikä on tuonut tullessaan että vaikka en täydellisesti englantia lausu, tai lauseet ei ehkä kieliopillisesti ole täydellisiä, niin kyllä mua ymmärretään, ja mä ymmärrän mitä haetaan takaa.
---
Eivät pidä mua idioottina kun sanavarasto ei ole sanakirjan mittainen. Antavat mun puhua ja änkyttää ja tarpeen tullen jeesivät :)

Mä en ainakaan ajatellut, että tossa tarkoitettiin kaltaisiasi jotka kuitenkin osaa ja pärjää, mutta joilla on lähinnä itsetunto-ongelma. Ajattelin tapausta, joka ei todellakaan osaa, edes muodostaa niitä yksinkertaisempia lauseita.

Ja siis tsemppiä mäkin kaikille toivon, siinä kohti vaan lakkaa mun ymmärrys kun ei enää edes viitsitä yrittää.
Ja ei, itsekään en todellakaan ole täydellinen. Mutta oon ryhtynyt ajattelemaan ettei tarttekaan olla. Mulle riittää et pärjään ja mua ymmärretään.

Alkuperäinen kirjoittaja Ambrosine85:
---
Eivät pidä mua idioottina kun sanavarasto ei ole sanakirjan mittainen. Antavat mun puhua ja änkyttää ja tarpeen tullen jeesivät :)

Mä en ainakaan ajatellut, että tossa tarkoitettiin kaltaisiasi jotka kuitenkin osaa ja pärjää, mutta joilla on lähinnä itsetunto-ongelma. Ajattelin tapausta, joka ei todellakaan osaa, edes muodostaa niitä yksinkertaisempia lauseita.

Ja siis tsemppiä mäkin kaikille toivon, siinä kohti vaan lakkaa mun ymmärrys kun ei enää edes viitsitä yrittää.
Ja ei, itsekään en todellakaan ole täydellinen. Mutta oon ryhtynyt ajattelemaan ettei tarttekaan olla. Mulle riittää et pärjään ja mua ymmärretään.

Aivan kyseessa oli ihmiset jotka oikeasti eivat osaa puhua, ei he jotka eivat uskalla puhua.

Mä tykkään matkustella, tutustua muun maalaisin ihmisiin ja työssänikin tarvitsen enkkua. Molemmat lapseni osaavat englantia hyvin. Jopa niin hyvin, että yläasteella enkun opettaja luuli englannin olevan kuopuksen toinen äidinkieli.

Mutta oikeasti....pitääkö ihmisen haluta matkustella? Entä jos ei ole vielä ehtinyt koluamaan tätä Suomeakaan läpi? Pitääkö ihmisen haluta tutustua muunmaalaisiin? Entä, jos ei vielä tunne kaikkia suomalaisiakaan? Miksei ihminen muka voisi olla elämäänsä erittäin tyytyväinen ilman yhtäkään ulkomaanmatkaa tai muunmaalaista tuttavaa? Mitä vikaa Suomessa on, että jotain pitäisi hakea ulkomailta voidakseen olla onnellinen?

Alkuperäinen kirjoittaja Itäsuomalainen:
Kun ihminen on riittävän köyhä, ylpeys väistyy. Onneksi sukusi ei ole niin huonoon tilanteeseen joutunut.

Sinähän et siitä tiedä mitään, mun äitini on mm. maannut sairaalassa vuoden huonon ruokavalion ja siitä aiheutuneen sairauden vuoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä tykkään matkustella, tutustua muun maalaisin ihmisiin ja työssänikin tarvitsen enkkua. Molemmat lapseni osaavat englantia hyvin. Jopa niin hyvin, että yläasteella enkun opettaja luuli englannin olevan kuopuksen toinen äidinkieli.

Mutta oikeasti....pitääkö ihmisen haluta matkustella? Entä jos ei ole vielä ehtinyt koluamaan tätä Suomeakaan läpi? Pitääkö ihmisen haluta tutustua muunmaalaisiin? Entä, jos ei vielä tunne kaikkia suomalaisiakaan? Miksei ihminen muka voisi olla elämäänsä erittäin tyytyväinen ilman yhtäkään ulkomaanmatkaa tai muunmaalaista tuttavaa? Mitä vikaa Suomessa on, että jotain pitäisi hakea ulkomailta voidakseen olla onnellinen?
Ei missään nimessä pidä. Ja tottakai voi olla tyytyväinen. Mutta noi olikin vaan kysymyksiä, mitkä mulle heräsi ensimmäisenä mieleen. Mulle se on vierasta, ettei olis ollut utelias menemään ja tutustumaan. Mutta toki se on ok, meitä vaan tuppaa helposti hämmästyttämään se mikä ei ole tuttua.

Ei missään nimessä pidä. Ja tottakai voi olla tyytyväinen. Mutta noi olikin vaan kysymyksiä, mitkä mulle heräsi ensimmäisenä mieleen. Mulle se on vierasta, ettei olis ollut utelias menemään ja tutustumaan. Mutta toki se on ok, meitä vaan tuppaa helposti hämmästyttämään se mikä ei ole tuttua.
Mä olen sitä ikäpolvea, jolla ei nuorena ollut kuin suomalaisia tuttavia. Mun vanhempani sukupolvea, josta läheskään kaikki eivät ole koskaan käyneet ulkomailla. Mulle on vierasta ajatella, että heidän elämänsä olisi jotenkin vajavaista sen vuoksi, ettei heillä ole ollut koskaan kontakteja muunmaalaisiin ihmisiin. Mä siis ymmärrän oikein hyvin, että on ihmisiä, joille riittää tämä Suomi ja suomalaiset.

Alkuperäinen kirjoittaja S:
No en ajattele kyllä mitään, eipä osaa meidän suvun 40-luvulla syntyneet naiset sanaakaan englantia.

Mutta miten tama on mahdollista? Englantia kuulee joka paikassa, joten ei sita koulussa olla ainoastaan opittu.

Isani puhuu hyvaa englantia, syntynyt -44 ja ei kasittaakseni kaynnyt kuin kansakoulun. Ja ei ole tarvinnut myoskaan toissaan englantia.

Tuli vain mieleen, et kuinkahan molennalla oli mahdollisuus katsoa tv:tä tai kuunnella radiota 40-50 lukujen Suomessa? Ehkä jollain rikkailla mut ei perustyöläisillä.

Tuli vain mieleen, et kuinkahan molennalla oli mahdollisuus katsoa tv:tä tai kuunnella radiota 40-50 lukujen Suomessa? Ehkä jollain rikkailla mut ei perustyöläisillä.

Radio on varmaan ollut yleisempi, telkkari harvinaisempi. Omaan perheeseeni telkkari on ostettu 70-luvulla. Tiedän, että enoni on oppunut lukemaan television avulla, koulussa ei siis tätä taitoa oppinut, eli mummolaan on tullut telkkari jossain vaiheessa 60-luvulla. Ennen sisävessaa siis!

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä olen sitä ikäpolvea, jolla ei nuorena ollut kuin suomalaisia tuttavia. Mun vanhempani sukupolvea, josta läheskään kaikki eivät ole koskaan käyneet ulkomailla. Mulle on vierasta ajatella, että heidän elämänsä olisi jotenkin vajavaista sen vuoksi, ettei heillä ole ollut koskaan kontakteja muunmaalaisiin ihmisiin. Mä siis ymmärrän oikein hyvin, että on ihmisiä, joille riittää tämä Suomi ja suomalaiset.

Et kyllä ehkä sit lukenut sitä toista kommenttiani? Lisäsin, että ihmettelisin, jos kyseessä olisi alle 35-vuotias henkilö.

Vanha ketju mutta eikös tällä nimimerkillä "S" ole espanjalainen mies? Näin ainakin olen täältä jostain lukenut. Ihan eri asia kun miehen kanssa varmaan puhuvat espanjaa ja mies siinä samalla opettaa. Ja jos on lapsia niin kun lapsi oppii puhumaan niin siinä on helppo oppia kieli.

Juuri tässä pari viikkoa sitten tuli ohjelma, jossa oli Israelissa asuva suomalaisnainen. Naisella oli israelilainen mies, joka ei ollut koskaan asunut Suomessa eikä opetellut mitenkään suomea. Mutta tämä mies oppi sitten suomen kielen kun heidän lapset oli pieniä ja opettelivat puhumaan ja äiti tietenkin puhui lapsille suomea. Oli todella hyvä ääntäminenkin tällä miehellä, ei juurikaan huomannut että on ulkomaalainen.

auts.. kolahti. Peruskoulun päästötodistuksessa enkku on 9, Lukion päästötodistuksessa 8 ja C:n kirjoitin, silti en osaa englantia. En ymmärrä elokuvia/puhuttua kieltä, kuin sanan sieltä täältä ja oma puhe on todella sönkkäystä. Olen ollut arka puhumaan, matkoilla mies on hoitanut ja puhumisen ja tässä tulos. Koulutuspohja on amk ja esimiestehtävässä toimin.

Siinäpä se.
Täällä kun saa lukea todella usein, että on tyhmä ja ummikko ja saapas ja ties mitä muuta, ellei haltsaa smalltalk enkkua.

Itse en hallitse, vaikka käytynä on peruskoulu ja ammattikoulututkinto =)

Ajattelen, että on kouluttamaton ja todennäköisesti maalta kotoisin.
Kertoo yleensä ihmisen peruskoulutustasosta ja jonkin verran sivistystasosta. Ei se kuitenkaan varsinaisesti vaikuta siihen, onko kyseinen ihminen hyvä tyyppi tms. mutta suuremmalla todennäköisyydellä ei ole läheisin ystäväni.

Yhteistyössä