mitä ihmettä häpeän?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja umpisolmussa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

umpisolmussa

Vieras
Suhteemme on kestänyt jo 13 vuotta. Olen todella tyytyväinen tähän suhteeseen kaikin puolin.

Voimme keskustella asioista avoimesti keskenämme.Erään asian suhteen olen ihan lukossa. Meillä kummallakaan ei ole ollut erityistä halua saada lapsia. Puhuimme aikanaan asiasta ja useampaan otteeseen on tullut jotenkin selväksi, että mieheni ei halua lapsia. Itselläni on parin vuoden ajan aina silloin tällöin tullut hyvin vahvana tunne siitä, että haluan lapsen.

En saa avattua keskustelua asiasta. En saa edes kirjoitettua asiaa kirjeen muodossa miehelleni. Miksi olen näin lukossa?

Todennäköisesti tämä on teidän suhteen ensimmäinen kriisin paikka. Kumpaakaan osapuolta ei voi pakottaa lapsen hankintaan, se on ihan niitä suhteen peruskysymyksiä ihan niinkuin vaikkapa se, että toinen haluaa avoimen suhteen ja luvan sekstata toisen kanssa ja toinen taas haluaa ehdotonta uskollisuutta. Lapsiasiassa ei voi olla mitään kompromissia: joko haluaa lapsen tai sitten ei. Ainoa jouston mahdollisuus on se, että otat asian puheeksi ja annat miehelle miettimis- ja kypsyttelyaikaa, jonka jälkeen hänen pitää antaa sinulle päätös asiasta.

Tämä lapsettomuusasia on sellainen, että ei kumpikaan voi sanoa vuorenvarmasti sitä, etteikö saisi muuttaa mielipidettään joskus. Kummallakin saa olla oikeus muuttaa mieltään. Näin on siis käymässä sinulle. Ehkä pelkäät miehen mielipidettä?

Ehkä voisit kysyä asiasta mieheltäsi taas vaihteeksi ihan yleisellä tasolla. Voisit vaikka aloittaa keskustelua jotenkin siihen tapaan, että näytät lehdestä nätin vauvan kuvaa ja sanot, että onpas suloinen vauva. Jos mies ei kommentoi asiaa mitenkään, niin tartu härkää rohkeasti sarvista ja tokaise, että tuollainen vauva voisi ehkä ollakin ihan kiva... Eiköhän mieheltä ala tulla kysymyksiä tai sitten kysy mieheltä, eikö hän kuullut vastaustasi!

Ei se varmaan häpeää ole vaan pelkoa. Sinä kerrot haluavasi lapsen ja miehesi ei halua. Miten suhteelle käy tämän jälkeen? Miten miehesi suhtautuu? Ehkä pelkäät miehen reaktiota...

Alkuperäinen kirjoittaja umpisolmussa:
Suhteemme on kestänyt jo 13 vuotta. Olen todella tyytyväinen tähän suhteeseen kaikin puolin.

Voimme keskustella asioista avoimesti keskenämme.Erään asian suhteen olen ihan lukossa. Meillä kummallakaan ei ole ollut erityistä halua saada lapsia. Puhuimme aikanaan asiasta ja useampaan otteeseen on tullut jotenkin selväksi, että mieheni ei halua lapsia. Itselläni on parin vuoden ajan aina silloin tällöin tullut hyvin vahvana tunne siitä, että haluan lapsen.

En saa avattua keskustelua asiasta. En saa edes kirjoitettua asiaa kirjeen muodossa miehelleni. Miksi olen näin lukossa?

Kirjoitan Elleissä löysin ja vapain rantein. Älä vedä hernettä nenääsi jutuistani. Aihe on sinulle arka ja yritän antaa sinulle näkökulman ongelmaan.

Kävimme eilen yläkerran varastossa hakemassa tavaraa muuttokuormaan. Avainnipussa on kolme avainta ja kahdesta avaimesta vain toinen avaa lukon. Mielestäni kaksi avainta on samaan lukkoon sopivia. Tytär avasi lukon yrittämiseni jälkeen ja tuhisi ääneen "et sinä lukkoja ikinä auki saa". Minulla on ollut joskus pahakin lukkofobia. Pelkäsin jäädä lukkojen taakse. Ehkä syy juontui lapsuudesta. Maalla meillä ei ollut lukkoja. Koti oli vain isolla säpillä kiinni. Kun menimme asioille, laitoimme oven eteen harjan pönkäksi.

Lukot voivat jumittua monesta syystä. Varsinkin auton lukot pakkasilla. Mutta se siitä konkretiasta lukkojen kanssa. Meidänhän piti puhua sinun vauvakuumeesta.

Kyllä asiasta pitää puhua miehen kanssa. Kirjeen kirjoittaminen takkuaa, älä siis kirjoita kirjettä. Sano suoraan, että olet vakavasti sairastunut vauvakuumeeseen. Siitä toipuminen ei tapahdu antibiooteilla tai vuodelevolla. Kuumeesta paranee vasta äidiksi tulolla. Tarvitset siihen asiaan miestäsi. Miten saat miehen pään käännettyä, niin on jo toinen asia. Onko sinulla hyvät suhteet anoppiin. Luulisi anopin käyvän jo ylikierroksilla.
Mielestäni maailmassa ei ole mikään niin mukava asia kuin mummoksi pääseminen.
Sisare´ni ovat jo mummoja. Vanhimmalla taitaa olla laskujeni mukaan ainakin viisi lastenlasta.

Ehkä Ellit palstan miehet antavat hyviä vinkkejä. Millä mies saadaan vauvakuumeeseen.
Kai miehesi tarvitsee joskus kalakaverin, omaisuudelleen perijän tai jotain muuta.
Miksi hän synkistelee asian kanssa. Onko hän joku Linkolan opetuslapsi tai jotain muuta?

Kiitoksia vastauksista.

En ole todellakaan pakottamassa ketään yhtään mihinkään ja minusta lapsettomuus on ihan ok valinta myös.

Kyse oli siis siitä, että en saa puhuttua toiveistani, kuten suurin osa ymmärsikin.

Huomiot siitä, että itse asiassa pelkäänkin mieheni reaktiota ja muutoksia, taisivat osua oikeaan.

Yritän tässä rohkaistua ja ottaa asian esille. E

Alkuperäinen kirjoittaja ap. umpisolmussa:
Kiitoksia vastauksista.

En ole todellakaan pakottamassa ketään yhtään mihinkään ja minusta lapsettomuus on ihan ok valinta myös.

Kyse oli siis siitä, että en saa puhuttua toiveistani, kuten suurin osa ymmärsikin.

Huomiot siitä, että itse asiassa pelkäänkin mieheni reaktiota ja muutoksia, taisivat osua oikeaan.

Yritän tässä rohkaistua ja ottaa asian esille. E

Kirjoitin jo sinulle vastauksen ja kiitän kiitoksista. Olen jalat maassa tyyppi enkä muuksi muutu. Koira ei pääse karvoistaan. En yllytä ketään haihattelemaan vaan kannusta realistiseen ajatteluun.

Tällä palstalla joku eilen kosittu hehkuu onneaan. Joillekin kaljalla suudeltu kosinta on onnea. Minulle se on vain irvokas muisto ikävyyksistä.

Olen joskus vieraillut vela (vapaaehtoisesti lapseton) palstalla. Sillä palstalla on mahdottoman riitainen tunnelma. Kirjoittipa mitä vain, niin aina tulee lunta tupaan.

Jos haluaa elää avioeron jälkeen yksin, saa kuulla olevansa sitoutumiskammoinen.
Ihmisillä on paha tapa leimata toisiaan. Miksi miettiä toisen elämäntapaa. Jokainen elää niin kuin hyvältä tuntuu.

Olet saanut rinnallesi hyvän puolison. Toivottavasti tunnelukko avautuu kotikonstein.
"Kotipsykologina" eli täysin maallikkona ohjeiden annosta ei ole mitään hyötyä.
Ethän sinäkään neuvo minua. Eihän minulla edes ole mitään ongelmaa.
Seuraava "rojekti" on kynsien lakkaaminen. Tämän päivät Ellit löpinä saa riittää.

Ehkä Essi ym. Ellien blogikirjoittajat joskus lukevat juttujani. Niin samoista aiheista he kirjoittavat blogiessaan. Samoin IL:n Jensen on samoilla apajilla.

Onneksi maailmassa on hyviä kirjoittajia. On ilo lukea hyvää tekstiä. Tykkään kirjoittamisesta. Tein aikoinaan paljon puhtaaksikirjoitusta. MInulla on näppis sylissä.
Teen paljon kirjoitusvirheitä enkä korjaa tekstiä ennen lähetä-painiketta.
Ei tätä Ellit kirjoittelua pidä ottaa liian vakavasti.

Iloa elämääsi. Kyllä sinun mies ainakin kummiksi uskaltaa. Vastasin jollakin toisella palstalla pikku Anne nimimerkin kummiongelmaan. Toivottavasti sekin asia ratkeaa.
Kepeää iltapäivää Ellien sydämiiin. Kiitos seurasta taas kerran. Ilo oli kokonaan minun puolella.

Itse haluat lapsen, mutta pelkäät miehen reaktiota. Jospa hän ei halua? Sinulla on kaikki toivo olemassa niin pitkään, kun et tiedä miehen vastausta. Ehkäpä se lukko on siinä? Mutta voi olla myös niin, että miehesi on muuttanut mieltään, muttei osaa ottaa asiaa puheeksi. Ehkäpä hän pelkää sinun reaktiotasi?

Jos tietäisit miten usein lapsi pilaa suhteen, et ajattelisikaan lasta. SInusta tulee äiti, et olekaan enää vaimo. Nauttikaa rauhasta ja rahasta. Yksi lapsi maksaa omakotitalon verran. Kun tulevat aikuisiksi, hylkäävät sinut ja sitä ennen aiheuttavat kaikki helvetin vitsaukset.Eläkää rauhassa ihmiset. Nauttikaa toinen toisestanne, ei teitä tarvitse monistaa.

Kysy vaan mieheltäsi. Varota ensin, että nyt tulee hankala kysymys, johon ei tarvitse vastata heti ja anna sitten asia pohdittavaksi.

Voisiko hän kuitenkin harkita lapsen hankkimista. Se olisi sinulle tärkeää

Älä anna perusteluja, äläkä vaadi niitä. Ei mitään hyvien ja huonojen puolien listaamista Vaimo ABC:n tapaan. Kukaan ei tiedä tulevaisuudesta ja ennustusten perusteella ei elämästä päätetä.

Ota asia puheeksi, et menetä siinä mitään. Voihan olla, että keskustelun jälkeen päädytte kivuttomasti yhteiseen ratkaisuun - joko hankkimaan lapsia, tai sitten ei.