mitä ja miten paljon leikitte alle vuoden ikäisen kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja meillä näin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

meillä näin

Vieras
oma lapsi on nyt 9 kk. minulla on jatkuvasti sellainen olo, että pitäisi leikkiä hänen kanssaan enemmän. meillä on vain tuo yksi ja hoidan lähes kaikki kotityöt hänen nukkuessaan ja sitten jää paljon aikaa ns. vaan olla. lapsi leikkii ja tutkii mielellään ympäristöä ja on tyytyväinen. joka päivä luetaan kirjoja, usein kyläillään, leikitään välillä pehmoleluilla jna. olisi kiva tietää, mitä ja miten paljon te muut leikitte alle vuoden ikäisten kanssa. mä en käsitä, miksi otan tästä näin paljon paineita. tajuan kyllä, että varmaan on ok kun olen läsnä paljon, enkä juuri koskaan jätä lasta hoitoon, annan huomiota ja hoidan lapsen perustarpeet (ruuat ja puhtauden) mutta silti koen olevani jotenkin riittämätön. enkä keksi leikkejä mielestäni tarpeeksi.

Eieieieieieieieiiiiiiiiiiiii.... Ei :| Nyt mennään metsään ja lujaa. Ei lapsi halua olla kaiken huomion keskipiste ja leikkiäleikkiäleikkiä koko päivää. Lapsi haluaa osallistua SINUN puuhiisi "auttaa" tyhjentämään astianpesukonetta ja pyykinpskonetta, pyyhkiä rätillä lattiaa sinun pyyhkiesää pöytää jne...

Voi ei hyvä ihminen, lopeta tuo hyvän sään aikana, et tiedä mitä soppaa olet keittämässä :|

Tuon ikäisen kanssa en varmaan vielä juur yhtään. :D Tai oli jossain noilla main, kun ees jotain alettiin leikkiä. Lähinnä kai palikoilla eli mä tein palikoista tornin, lapsi kaatoi ne. Ja jossain noilla main keksittiin myös piilonen eli toinen meistä vuoron perään peiton alle ja sitten lapsi vetää sen peiton pois. Hirmunen riemu, kun se äiti (tai hän itse) löytyykin sieltä peiton alta.

Vähän myöhemmin on leikitty erilaisia pöräytysjuttuja (mahapöräytyksiä), pientä hippasta, otan ja annan leikkejä jne.

Mutta eniten on hauskaa, kun saa tehdä mun kanssa kaikkea, kuten lajitella pyykkejä (puhtaita korista lattialle sitä mukaa, kun mä yritän niitä laittaa lettiin ja kaappiin. =)). Astianpesukonetta tulis ilomielin tyhjentämään myös, mutten anna, koska se ei ole turvallista.

Alkuperäinen kirjoittaja KÄÄK:
Eieieieieieieieiiiiiiiiiiiii.... Ei :| Nyt mennään metsään ja lujaa. Ei lapsi halua olla kaiken huomion keskipiste ja leikkiäleikkiäleikkiä koko päivää. Lapsi haluaa osallistua SINUN puuhiisi "auttaa" tyhjentämään astianpesukonetta ja pyykinpskonetta, pyyhkiä rätillä lattiaa sinun pyyhkiesää pöytää jne...

Voi ei hyvä ihminen, lopeta tuo hyvän sään aikana, et tiedä mitä soppaa olet keittämässä :|

kiitos tästä! ilmeisesti saan vähän relata...

kiitokset kaikille vastanneille, ihana kuulla! mä oon aika vaativa itseäni kohtaan ja pyrin ehkä liikaa täydellisyyteen, maalaisjärki kuiskuttelee kyllä takana mutta jää joskus vähän jalkoihin...

Mäkin kannustan ottamaan rauhallisemmin. Pyhitä osa lapsen nukkuma-ajasta ihan itsellesi, lue, juo kahvia, syö, surffaile netissä...mitä ikinä sitten haluatkaan. Ja ota lapsi mukaasi sitten arjen askareisiin. He ovat niin uteliaita että se riittää jo viihdyttämään kun lajittelet eri värisiä pyykkejä...puhumattakaan kuinka hauskaa on olla lakanan alla kun sitä viikataan. Meillä se on ihan ykkösjuttu kun vedetään miehen kanssa lakanoita. Tyttö kikattaa lakanan alla kun sitä "hulmuuttaa" ja ilmavirta puhaltelee lapsen kasvoille.

Ja anna lapselle mahdollisuus itse kehittää leikkejään leluista. Minusta on ihan mieletöntä ollut seurata kuinka kekseliäs tuollainen pieni voikaan olla. Hoksaavat ihan ihmeellisiä asioita, itse joskus ihan hämmennyn. Ei kaikkeen tarvitse tosiaan esimerkkiä. Kuten sanoit, riittää monesti kun olet vaan läsnä. Näin ainakin minä sen koen.

Ei aikuisen tarvi lapsen kanssa leikkiä - toki saa, jos haluaa, mutta lapsen kanssa voi olla läsnä ihan muillakin tavoin. Isomman kanssa on jo kiva pelailla ym, mutta noin pienelle riittää ihan arkinen yhdessä puuhastelu.

Yhteistyössä