Mitä mieltä olette siitä, että päiväkodissa on pakko syödä puuroa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yöks
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä tyttö on tosi nirso, mutta aamu- ja iltapalaksi haluaa vain ja ainoastaan puuroa :) Olen tähän tyytyväinen, sillä muuten syöminen on vähäistä. Syö kunnon puuroannoksen siis kaksi kertaa päivässä. Ikää jo 4v.

Tuosta pakkosyöttämisestä sen verran, että opiskeluaikoina olin päiväkodissa työharjoittelussa ja ikuisesti muistan kuinka eräs lapsi ei halunnut syödä ruokaansa. Ruoan jälkeen oli odottamassa välipala. Muut lapset olivat jo päiväunilla kun lapsi itki ja johtaja vieressä vahtas, että lautanen tyhjenee. Muut lapset heräsivät välipalalle ja tämä lapsi edelleen istui lounaspöydässä ja johtaja hoputti, että syö nyt ennenkuin äiti tulee hakemaan... Siitä on kyllä aikaa jo ainakin 20 vuotta.... Mutta tapaus jäi mieleen. Tuskin tällaista enää on, eihän?

jos päiväkodissa syö aamupalan, se on se päiväkodin aamupala toki allergiat poislukien.
Samalla tapaa lounalle "joutuu" syömään pottuja vaikka kotona ei perisuomalaista arkiruokaa arvostettaisikaan tuossa muodossa.
aamupalan voi valita niin että ruokkii lapsensa kotona tai alkaa jo kotona opetella puuronsyöntiin, ei se aikuisillekaan pahaa ole. Meilläkin koko perhe haluaa viikonloppuina puuroaamiaisen vaikka itse en kiireesti syödessäni arkiaamuna syökään

ja oikeasti ei päiväkodissa voi olla viittä ruokalajia valittavana listalta vaan lapsi syö tai ei syö, kärsii sitten vaikka nälkää jos ei syö tai saa puuron sijaan viipaleen leipää. jos puuro on aamupala niin ei vatsaa leivällä ole lupa täyttää eikä leipää ennen kuin on puuroa maistettu tai sitten kaikki tenavat alkaakin haluta kinkkuvoileipää tai mitä kukin haluaisikaan.

No.
Mä tiedän päiväkodin, jossa joka muksun on PAKKO syödä se puuro. Leipää ei saa, eikä puuron kanssa saa juoda mitään. Myöskään puuron sekaan ei saa mitään.
Maitolasin saa kun lautanen on tyhjä :/
Jos lautanen ei tyhjene, ei saa mitään muutakaan. Ei sitä maitoakaan.

Lapsen ja aikuisenkin on hyvä opetella syömään kaikenlaisia ruokia! Kannattais varmaan opettaa se lapsi tykkäämään puurosta...

Oikeasti mikään ei ole niin ärsyttävää kun nirsoksi opetettu lapsi/aikuinen!!!

Olen huomannut, että monissa perheissä on unohdettu ihan tavallinen kotiruoka jota puurokin on. Pitäisi olla Weetabixiä tai suklaamuroja. Ja tämä tapa on ihan kotoa opittu. Osalle lapsista ei maistu tänä päivänä edes peruna! Pitää olla pastaa tai nuudeleita... On välillä hyvin vaikea miellyttää kaikkia, joten meillä tarjotaan vaihtelevasti maukasta kotiruokaa ja aina sattuu paikalla olemaan joku, jolle se päivän ruoka on lempiruoka ja toiselle taas inhokki. Kultaista keskitietä on vaikea löytää, koska perheitä on niin monenlaisia. Osa lapsista on tottunut syömään pienestä pitäen vain eineksiä joten ainoa maku johon ovat tottuneet on natriumglutamaatti :(

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Lapsen ja aikuisenkin on hyvä opetella syömään kaikenlaisia ruokia! Kannattais varmaan opettaa se lapsi tykkäämään puurosta...

Pakottamallako se onnistuu?

Alkuperäinen kirjoittaja Luksusta:

maistelemalla. Ja eikös sitä puuroa vauvaiässä joka tenava syö? ihmettelen että miksi joka-aamupuurosta yhtäkkiä tulee ei koskaan -ruoka. Minusta siinä voi olla se että jos sitä vauvanpuuroa tuputetaan joka aamu siihen maagiseen 2 v ikään niin siihen oikeasti voi kyllästyä. Meillä homma ratkaistiin niin että puuroja vaihdeltiin ja välillä jotakin muutakin ja nyt kakkonen vaikka yli 10 v onkin söisi puuroa joka aamua samoin kuin isänsäkin (ja luultavasti minä ja nuorin myös jos aamupala olisi puuroa)

Ei meidänkään poika syö puuroa. 1 vuotiaaksi se oli suurinta herkkua, sen jälkeen ei ole syönyt sitä oksentamatta. Ja ei pakoteta hoidossa sitä syömään, ei edes maistamaan. Sen verran kunnioitetaan toista ettei laiteta oksentamaan joka ikinen aamu.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Alkuperäinen kirjoittaja Luksusta:

maistelemalla. Ja eikös sitä puuroa vauvaiässä joka tenava syö? ihmettelen että miksi joka-aamupuurosta yhtäkkiä tulee ei koskaan -ruoka. Minusta siinä voi olla se että jos sitä vauvanpuuroa tuputetaan joka aamu siihen maagiseen 2 v ikään niin siihen oikeasti voi kyllästyä. Meillä homma ratkaistiin niin että puuroja vaihdeltiin ja välillä jotakin muutakin ja nyt kakkonen vaikka yli 10 v onkin söisi puuroa joka aamua samoin kuin isänsäkin (ja luultavasti minä ja nuorin myös jos aamupala olisi puuroa)

No mä en ihan joka viestiä lukenut mutta sain sen käsityksen että kyllä tuo ap:n poika on maistellutkin.

Ja joka päivä tarhassa pakotetaan maistamaan. Ei se varmasti ainakaan auta asiaa.

Ei kai kukaan nyt sitä mieltä ole että lasta opetetaan nirsoksi jos kritisoidaan päiväkodin tapaa PAKOTTAA syömään??

Ei ole pakko syödä , maistaa pitää ja muuta ei tule jos ei kelpaa . Meillä tulee ruoka keittiöstä sen mukaan mitä listalla on ja ei me voida jokaisen erikoistoiveita täyttää.
Puuro on kuitenkin perusruokaa pitää hyvin nälän pois . Kokemuksesta voin jopa sanoa että suurin osa lasten nirsoiluista on vanhemmilta opittua :( ja vanhempien vahvistamia.

Mikä ihme siinä on, että näinkin moni lapsi OKSENTAA maistettuaan puuroa? Meidänkään lapset eivät erityisemmin pidä puurosta mutta maistavat kyllä. Oksentamatta.

Ja jos puuro on lapselle aivan hirveä ongelma, voi lapset syöttää sitten jo ennen päiväkotiin menoa kotona. Ja ilmoittaa päiväkodissa sitten, että lapsi on jo syönyt, ei osallistu aamupalalle. Ja jos sekään ei onnistu, niin sitten täytyy hoitaa lapsi jossain muualla kuin päiväkodissa.

Miten sitä "ennen vanhaan" ei kukaan oksennellut puurolle? No siksi, että muuta ei ollut tarjolla. Lapsi syö sitä, mitä on tottunut syömään, mielellään :) Eli unohtakaa vauvalta ne vellipullot ja antakaa puuroa! Edullisempaa ja terveellisempää ja pitää nälän loitolla paremmin kuin vellin litku. Lastenruokateollisuus tosin siitä kärsii eniten, jos vellejä ei annettaisi....

Minäkin olen siitä täällä joskus valitellut, että lapseni päiväkodissa ei ole kuin puuroa maidon kanssa aamupalalla. Nyt sitten kävi ilmi että on myös tuorepala, joka käsittää palan lanttua, kurkkua tai porkkanaa. Ryhmän lapset eivät niitä vain syö, kun henkilökunnalta asiasta kysyin.

Täällä on paikallislehdessä käyty keskustelua siitä onko pelkkä hiilihydraattipitoinen aamupala todella niin ravitseva kuin aamupalan pitäisi, ja itsekin olen sitä mieltä että aamupalan pitäisi olla monipuolisempi. Edes hedelmä puuron kanssa, tai sitten leipää päällisillä. Itsekin olen ruokahuollon päällikölle asiasta valittanut. Päivähoidonjohtajakin lehdessä valitteli kuinka on kaupungille nolo tilanne, kun kaupunki ostaa yksityisestä päiväkodista paikkoja, ja siellä aamupala on aivan toista luokkaa kuin kaupungin päiväkodeissa. Eli lapset ovat epätasa-arvossa sen mukaan, minne päiväkotiin ovat sattuneet pääsemään kunnalliseen päivähoitoon.

Nyt olen ryhtynyt tarjoamaan lapselleni aamupalaa ennen päiväkotiin lähtöä, koska puuro ei todellakaan hänelle maistu joka aamu. Eikä kyse on siitä etteikö kotona olisi puuroon tottunut, sillä esikoisen kohdalla annoin tunnollisesti aamu- ja iltapuuron, koska se "kuuluu asiaan". Vajaa parivuotiaana tuli lakko, jonka jälkeen puuroa on syöty noin joka toinen päivä aamulla ja pari kertaa viikossa maitopuuroa illalla. On ikävää että joka ikinen päivä päiväkotiin meneminen on lapselle ikävää sen puuron vuoksi! En minullakaan olisi itku kaukana jos joka päivä olisi lounaaksi kesäkeittoa, jos ei kelpaa niin ole nälissäsi.

Nyt sitten joudun herättämään lapsen että ehdin tarjota hänelle aamupalan kotona. Ennen hän heräsikin itse juuri sopivasti ja nyt on tilalle jouduttu ottamaan kesken unien herättäminen. Mutta pienempi paha sekin kuin jäädä ilman aamupalaa.

Minusta olisi hyvä olla vaihtoehto jos lapsi ei oikeasti puuroa syö vaan suunnilleen oksentaa. Meillä ei onneksi ole tuota ongelmaa vaan poika syö tarhassa puuroa riemumielin vaikka kotona joskus temppuileekin. Ja ainakin meillä tarhassa on myös mukavasti vaihtelua noissa puuroissa ettei aina samaa ole. Riisipuuroa, mannapuuroa, ruispuuroa, kaurapuuroa jne.

edit: tuon puuron lisäksi olen nähnyt meilläkin myös tuorepalan ja leipää lisäksi, jottei nyt ihan pelkällä puurolinjalla olla.

Meidän päiväkodissa ei harrasteta syömään pakottamista. Kahtena aamuna viikossa tarjoillaan puuroa aamupalaksi, kahtena muroja/mysliä ja filmjölkiä ja yhtenä leipää ja hedelmää.

Meidän muksut tykkäävät puurosta ja syövät muutenkin tyytyväisinä kaiken mitä päiväkodissa tarjoilaan (kotona voivat silloin tällöin temppuilla). Puuro on kuitenkin terveelinen ja edullinen aamupala.

Ei missään nimessä pidä lasta pakottaa syömään mitään mitä ei oikeasti halua! maistaa voisi vähän mutta se saa riittää. Jää ikuiset traumat niinkuin mulla janssoninkiusaukseen ja verilettuihin. :x

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
ja oikeasti ei päiväkodissa voi olla viittä ruokalajia valittavana listalta vaan lapsi syö tai ei syö, kärsii sitten vaikka nälkää jos ei syö tai saa puuron sijaan viipaleen leipää. jos puuro on aamupala niin ei vatsaa leivällä ole lupa täyttää eikä leipää ennen kuin on puuroa maistettu tai sitten kaikki tenavat alkaakin haluta kinkkuvoileipää tai mitä kukin haluaisikaan.

Ei se ihan noinkaan ole! Juuri puhuin tarhatätin kanssa tuosta. Ovat todenneet että tyttö ei sitä puuroa syö niin saa syödä sitä leipää sitten niin paljon kuin haluaa!

Alkuperäinen kirjoittaja veden-neito:
Meillä poika syö aamupalan kotona. Hoitopaikan kanssa on sovittu ettei siellä sitten tarvitse syödä aamupuuroa. Hän tuleekin hoitoon vasta klo 7.30

Mun mielestä tuo aika on jo! Ruokailuhan siellä on vasta 11-12 välissä!

Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:
Siis joo, kyllähän puuro on ihan hyvää ja terveellistä, mutta ihan oikeesti, eikai kukaan jaksa joka ikinen aamu syödä sitä samaa puuroa? Onko päiväkodissa koskaan edes mehukeittoa puuron kanssa? Tai hedelmiä lisukkeena?

En mä muiden päiväkodeista tiedä, mutta mun pojan pk:ssa on milloin kaurapuuroa, milloin neljää viljaa. On riisipuuroa ja mannapuuroa.
Maidolla, kanelisokerilla, hillolla, mehukeitolla. Voisilmällä, kiisselillä, marjoilla.

Ja puuron lisäksi on aina tarjolla myös jotain muuta: hedelmää, leipää missä tuoreita kasviksia päällä, jne.

Ei ole tullut mieleenkään valittaa siitä, että siellä on puuroa joka aamu :D. Lapsikin syö useimmiten reippaasti, ja jos ei syö, niin odottaa sitten lounaaseen saakka, sillä ei päiväkoti ole ravintola jossa jokainen voi tilata itselleen mieleistä ruokaa.

Ketään ei pakoteta syömään, mutta jokaisen eteen lykätään se puurolautanen, ja jokainen siitä myös maistaa.

Yhteistyössä