Mitä mun nyt pitäisi tehdä? (lastenhoitaja ja vegaaniruoka)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onko kasvisruokaa syövillä ja vegaaneilla jokin ideologinen ero?

Itse en haluaisi lapselleni hoitajaa, joak selittää pilteille että hän ei voi tapettuja eläimiä syödä. Vaan kunnioittaa eläimiä niin syvästi.

Työkaveri oli ostamssa jotain uutta kasvisruokaohjekirjaa, kunnes luki alkukappaleen joka oli täynnä jotain ideologista vaahdontaa. Kirja jäi hyllyyn.

[QUOTE="vieras";27043089]Onko kasvisruokaa syövillä ja vegaaneilla jokin ideologinen ero?

Itse en haluaisi lapselleni hoitajaa, joak selittää pilteille että hän ei voi tapettuja eläimiä syödä. Vaan kunnioittaa eläimiä niin syvästi.

Työkaveri oli ostamssa jotain uutta kasvisruokaohjekirjaa, kunnes luki alkukappaleen joka oli täynnä jotain ideologista vaahdontaa. Kirja jäi hyllyyn.[/QUOTE]
Vegaani ei käytä mitään eläinkunnan tuotteita missään muodossa, kasvissyöjä käyttää *Rautalangasta, osa 3*.

[QUOTE="vieras";27043089]

[/QUOTE]

Itse en haluaisi lapsilleni hoitajaa joka julistaisi että syö lihaa koska ei kunnioita eläimiä tuon taivaallista.
Mutta onneksi on hoitajia joilla ei ole tarvetta julistaa miksi he syövät tai eivät syö lihaa lapsille.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;27042985:
Voisin kuvitella, jos takana on vuosia kestänyt vegaanuus, lihan syöminen voi olla aika vaikeaa ja saattaa aiheuttaa jopa kovia vatsaväänteitä.
Mutta sitähän punaniskalihansyöjäjuntti ei pysty tajuamaan.

Jaa. Jos tästä ketjusta pitäisi juntteja etsiä, niin eiköhän löydy teistä vegaanivouhkaajista :D. Ilmeisesti vegaanin on täysin mahdotonta käsittää, että kaikki muut eivät ajattele samoin kuin hän itse.

[QUOTE="vieras";27043089]

[/QUOTE]

Samaa asiaa pohdin minäkin. Vaikka tässä ap kyseleekin vain hypoteettista tilannetta ruokailun järjestämisestä; itsekin kyllä ottaisin työhaastattelussa keskusteluun myös sen miten ajattelee ideologiaansa lapsille selittää tai onko selittämättä...

No voi herran tähen taas.. Miä tekisin niin että pyytäisin sitä hoitajaa kokkaamaan sen sapuskan sekä lapselle että itteleen siinä päivemmällä. Sais kersakin hyvää ja terveellistä :D

Kertoisitko, miten asia on neuvoteltavissa?

Työnantaja: Meillä saa ruoan.

Työntekijä: Olen vegaani.

Työntantaja: No voihan, meillä tarjottava ruoka olisi samaa kuin me muut syömme, valitettavasti en voi vegaaniruokaa sinulle tarjota.
Sopisiko sinulle, että hankin vegaanisia aineksia, sinähän voit antaa vinkkejä, ja itse laitat itsellesi eväät ja jopa mahdollisesti lapsellemme samalla? Jos lapsellemme ruoanlaitto on liian vaativaa, niin lämmität vain meidän valmistaman annoksen.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;27043128:
Itse en haluaisi lapsilleni hoitajaa joka julistaisi että syö lihaa koska ei kunnioita eläimiä tuon taivaallista.
Mutta onneksi on hoitajia joilla ei ole tarvetta julistaa miksi he syövät tai eivät syö lihaa lapsille.

Siksi tätä kyselenkin, kun vegaanius tuntuu olen jonkinlainen vakaumus... ja monet sitä sitten valitettvasti myös julistavat.

Itseäni ei kiinnosta miksi joku syö tai ei syö lihaa...

Kylläpä tässäKIN ketjussa taas kasvissyöjät nimittelevät kauniisti sekasyöjiä...niin tyypillistä. Tosin muunlaisia kokemuksia mulla ei kasvissyöjistä olekaan (edes irl), joten eipä kai sitä enää kannattaisi edes hämmästyä.

[QUOTE="vieras";27043137]... ideologinen ero kiinnostaa. Ei siis ruokavalioero.[/QUOTE]

En väännä rautalangasta enää. Googleta ellet tajua. Selityksessäni löytyy kyllä se ideologinen ero ja se on todella muutakin kuin ruokaan liittyvä.

[QUOTE="vieras";27043129]Jaa. Jos tästä ketjusta pitäisi juntteja etsiä, niin eiköhän löydy teistä vegaanivouhkaajista :D. Ilmeisesti vegaanin on täysin mahdotonta käsittää, että kaikki muut eivät ajattele samoin kuin hän itse.[/QUOTE]

Mun on vaikeaa sanoa mitä vegaanit ajattelee, kun en kuulu siihen jengiin.

[QUOTE="vieras";27043150]Siksi tätä kyselenkin, kun vegaanius tuntuu olen jonkinlainen vakaumus... ja monet sitä sitten valitettvasti myös julistavat.

Itseäni ei kiinnosta miksi joku syö tai ei syö lihaa...[/QUOTE]

Itse taas en ole niitä julistavia kasvissyöjiä tavannut sitten nuoruudenpäivien.

[QUOTE="hohhoijaa";27043153]Kylläpä tässäKIN ketjussa taas kasvissyöjät nimittelevät kauniisti sekasyöjiä...niin tyypillistä. Tosin muunlaisia kokemuksia mulla ei kasvissyöjistä olekaan (edes irl), joten eipä kai sitä enää kannattaisi edes hämmästyä.[/QUOTE]

Tässä sulle muutama sitaatti sekasyöjien kommenteista tässä(kin) ketjussa:

ei erityisruokia allergisille ja (soija)kermaperseille.

Jaa että isäntäperheen pitäisi siirtyä vegaaniruokaan arkipäiviksi kermaperseen takia?

Sivistynyt ja viisas vegaani ottaa itselleen sopivat eväät mukaan

Jos työnhakija on niin höpsy, että olettaa lastenhoitajalle tehtävän jotain erisortin ruokaa ja dieettiä, niin minusta silloin vähän turhan höpsy hän on meille töihin.

Mutta varmasti jokainen joka ei syö lihaa törmää vastaavanlaisiin ja rankempiin kommentteihin arkipäivässä kun jossain yhteydessä käy ilmi ettei he kuulukkaan siihen enemmistöön suomalaisia joille liha maistuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;27043290:
Tässä sulle muutama sitaatti sekasyöjien kommenteista tässä(kin) ketjussa:

Jos työnhakija on niin höpsy, että olettaa lastenhoitajalle tehtävän jotain erisortin ruokaa ja dieettiä, niin minusta silloin vähän turhan höpsy hän on meille töihin.

Mutta varmasti jokainen joka ei syö lihaa törmää vastaavanlaisiin ja rankempiin kommentteihin arkipäivässä kun jossain yhteydessä käy ilmi ettei he kuulukkaan siihen enemmistöön suomalaisia joille liha maistuu.

Tuo sitaatti on minulta. Mutta en kyllä tarkoita sen kummemmin höpsyä olevan vegaanius kuin muukaan dieetti. Yhtä höpsyä olisi, että työnhakija (siis lastenhoitajaksi perheeseen!!!) olisi vaikkapa puhdas karppaaja ja olettaisi perheenäidin tekevän hänelle sitten sitä karppausruokaa.

Onko sinulla mennyt joku herne nenään vahingossa syödessäsi kasviksia, vai mikäs tuossa nyt sitten hermostutti?

En kyllä alkaisi laittamaan mitään vegeruokaa. Sanoisin että se mitä ilmoituksessa sanottiin ruoasta koskee sitä ruokaa mitä meillä muutenkin tehdään ja syödään. Jos se ei kelpaa sitten ei kelpaa, varsinkaan kun ei kertonut vegeilystään jo työhaastattelutilanteessa.

Alkuperäinen kirjoittaja höhhöö;27043416:
Onko sinulla mennyt joku herne nenään vahingossa syödessäsi kasviksia, vai mikäs tuossa nyt sitten hermostutti?

En vedä herneitä nenään tämmöisen palstan vuoksi :D
Ihan vaan reiluuden merkeissä huomautin että ei ne kasvissyöjät tässä ole joukolla nimitelleet sekasyöjiä. Itsekin nimittelin tasan yhtä kommentoijaa punaniskajuntiksi, ihan hänen oman tietämättömyytensä vuoksi.

Musta tässä ketjussa on sekotettu asiat taas keskenään. Oleellista ei ole se mitä vegaani hoitaja vaatii ( koska hän ei ole tähän itse kommentoinut) vaan se mitä ap on luvannut. Jos hän on luvannut ruuan sisältyvän palkkaan, se tulisi toteuttaa tavalla tai toisella oli sitten hoitajalla mikä tahansa ruokavalio. Jos taas ruokailu on sellainen ota tai jätä bonus, jota ei ole sisällytetty etuihin, asia on sitten ihan toinen.
Luonnollisesti se on ihan hoitajasta kiinni miten suhtautuu vegaanina siihen että luvattua ruoka-etua ei sitten olekaan, vaikka se aluksi olisi luvattu.

No eihän tuossa aloituksessa vielä sanottu mitään siitä että onko työsopimustakaan vielä tehty...

Kuten sanottu, työnhakijan vegaanius voi olla jopa työpaikan saannin este jollekin perheelle.

Yhteistyössä