Mitä mun nyt pitäisi tehdä? (lastenhoitaja ja vegaaniruoka)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Työnantaja: Meillä saa ruoan.

Työntekijä: Olen vegaani.

Työntantaja: No voihan, meillä tarjottava ruoka olisi samaa kuin me muut syömme, valitettavasti en voi vegaaniruokaa sinulle tarjota.
Sopisiko sinulle, että hankin vegaanisia aineksia, sinähän voit antaa vinkkejä, ja itse laitat itsellesi eväät ja jopa mahdollisesti lapsellemme samalla? Jos lapsellemme ruoanlaitto on liian vaativaa, niin lämmität vain meidän valmistaman annoksen.

Nimenomaan. Varmasti valtaosa vegaaneista ymmärtää ettei tämä lapsiperhe todennäköisesti ole vegaaneja ja tuossa tarkoitettu ruoka on tavallista sekaravintoa. Vähän joustoa puolin ja toisin niin voidaan hyvin päästä sopimukseen.

Jos tuosta taas tulee heti isoja yhteentörmäyksiä niin ehkä tuo työsuhde ei muutenkaan olisi toimiva.

• Tykkää
Reactions: No'One
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;27043581:
On laitonta syrjiä työnhakijaa vakaumuksen takia.

Lapsenhoito yksityisessä kodissa on sen verran delikaatti juttu, että sopivuus ratkaisee. Ja sopivuuden määrittelee tietysti hän kuka työpaikkaa tarjoaa. Jos haastattelussa työnantaja, tässä tapauksessa lapsen äiti, päättelee, että tämä hakija ei nyt persoonallisuutensa/asenteensa/uskontonsa/hengityksen hajunsa puolesta ole meille sopiva, niin päätös on aivan varmasti vain ja ainoastaan hänen. Sopiihan sitä yrittää sitten lakikoneistossa ruveta rähjäämään... varmaan sillä saakin sitten jatkossa upean maineen ja poikii lisää hienoja töitä.

:D

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;27043501:
En vedä herneitä nenään tämmöisen palstan vuoksi :D
Ihan vaan reiluuden merkeissä huomautin että ei ne kasvissyöjät tässä ole joukolla nimitelleet sekasyöjiä. Itsekin nimittelin tasan yhtä kommentoijaa punaniskajuntiksi, ihan hänen oman tietämättömyytensä vuoksi.

Musta tässä ketjussa on sekotettu asiat taas keskenään. Oleellista ei ole se mitä vegaani hoitaja vaatii ( koska hän ei ole tähän itse kommentoinut) vaan se mitä ap on luvannut. Jos hän on luvannut ruuan sisältyvän palkkaan, se tulisi toteuttaa tavalla tai toisella oli sitten hoitajalla mikä tahansa ruokavalio. Jos taas ruokailu on sellainen ota tai jätä bonus, jota ei ole sisällytetty etuihin, asia on sitten ihan toinen.
Luonnollisesti se on ihan hoitajasta kiinni miten suhtautuu vegaanina siihen että luvattua ruoka-etua ei sitten olekaan, vaikka se aluksi olisi luvattu.

Yhäkin vaikea kuvitella että tuossa "etsin lapselleni kotiin hoitajaa" -tilanteessa sitä ruokaetua on vähennetty palkasta. Lähinnä siis sellainen pikku-plussa työetuna, harva vanhempi nyt varmaan on tuossa tilanteessa suunnitellut tosissaan satsata siihen että pystyy tarjoamaan työntekijälle tämän toiveidenmukaista ruokaa vaan ainoastaan laittaa sitä omalle perheelle tarjottavaa ruokaa sen verran runsaammin että sitä riittää hoitajallekin.

Tuolla kun keskusteltiin kasvissyönnin ja veganismin eroista, niin:

"Euroopan Komission mukaan eläinperäisiä ainesosia sisältävää ruokaa ei saa kutsua kasvisruoaksi. Kansainvälisen kasvissyöjien liiton käyttämän 1800-luvulta peräisin olevan määritelmän mukaan kasvisruoka tarkoittaa kuitenkin kaikkea sellaista ruokaa, joka ei sisällä lihaa tai kalaa."

Jos Euroopan Komissiota uskotaan, kasvisruoka on samaa kuin vegaaninen ruoka. Kasvissyöjä eli vegetaristi kuitenkin voi käyttää nahkakenkiä ja minkkiturkiksia, kun vegaanilla ne ovat pannassa. ;)

Onpa hassuja juttuja osalla...;) Itse olen kasvissyöjä (lakto-ovo, en vegaani). Mutta ei vegaaninen ruoka ole mitenkään hankalaa. Makutottumuksista riippuen voi olla vaikkapa keitto tai esim salaatti, jossa on pastaa, pähkinöitä jne. Ei laisinkaan hankalaa, täytyy vaan muistaa ettei maitotuotteita eikä kanamunaa.

Alkuperäinen kirjoittaja höhhöö;27043630:
Lapsenhoito yksityisessä kodissa on sen verran delikaatti juttu, että sopivuus ratkaisee. Ja sopivuuden määrittelee tietysti hän kuka työpaikkaa tarjoaa. Jos haastattelussa työnantaja, tässä tapauksessa lapsen äiti, päättelee, että tämä hakija ei nyt persoonallisuutensa/asenteensa/uskontonsa/hengityksen hajunsa puolesta ole meille sopiva, niin päätös on aivan varmasti vain ja ainoastaan hänen. Sopiihan sitä yrittää sitten lakikoneistossa ruveta rähjäämään... varmaan sillä saakin sitten jatkossa upean maineen ja poikii lisää hienoja töitä.

:D

Onhan se hienoa nälkäpalkalla hoitaa jonkun uraohjuksen lasta tämän kotona:D
Varmasti työehtosopimukset tai muut lailliset huuhaat ei koske näitä pimeän työn markkinoita.

[QUOTE="äippä12";27043678]Onpa hassuja juttuja osalla...;) Itse olen kasvissyöjä (lakto-ovo, en vegaani). Mutta ei vegaaninen ruoka ole mitenkään hankalaa. Makutottumuksista riippuen voi olla vaikkapa keitto tai esim salaatti, jossa on pastaa, pähkinöitä jne. Ei laisinkaan hankalaa, täytyy vaan muistaa ettei maitotuotteita eikä kanamunaa.[/QUOTE]

Luulisi perheellä olevan iltaisin ihan muutakin tekemistä kuin ideologisen ruokavalion vääntöä... sama juttu moniallergikko hoitajan kanssa, eväät heiltä hoitunee itseltään mukaan.

[QUOTE="äippä12";27043678]Onpa hassuja juttuja osalla...;) Itse olen kasvissyöjä (lakto-ovo, en vegaani). Mutta ei vegaaninen ruoka ole mitenkään hankalaa. Makutottumuksista riippuen voi olla vaikkapa keitto tai esim salaatti, jossa on pastaa, pähkinöitä jne. Ei laisinkaan hankalaa, täytyy vaan muistaa ettei maitotuotteita eikä kanamunaa.[/QUOTE]
Tekisitkö itse minulle metaanille soveltuvaa ruokaa(lihaa, mielellään sisäfilettä), jos olisin pilttejäsi tulossa hoitamaan?

[QUOTE="vieras";27043717]Luulisi perheellä olevan iltaisin ihan muutakin tekemistä kuin ideologisen ruokavalion vääntöä... sama juttu moniallergikko hoitajan kanssa, eväät heiltä hoitunee itseltään mukaan.[/QUOTE]

Juu, toki varmaan hoitaja ihan mielellään itse hoitaa ruokailunsa. Ihmetyttää vaan moinen melskaus tällaisesta pikkuasiasta. Vaikka pasta tomaattikastikkeella on vegaaniruokaa, ei siinä ole mitään mystistä. Kyllä mä ainakin huomioin ihmisten allergiat (ja ideologiat) parhaani mukaan, se on elämää;)

Yhäkin vaikea kuvitella että tuossa "etsin lapselleni kotiin hoitajaa" -tilanteessa sitä ruokaetua on vähennetty palkasta. Lähinnä siis sellainen pikku-plussa työetuna, harva vanhempi nyt varmaan on tuossa tilanteessa suunnitellut tosissaan satsata siihen että pystyy tarjoamaan työntekijälle tämän toiveidenmukaista ruokaa vaan ainoastaan laittaa sitä omalle perheelle tarjottavaa ruokaa sen verran runsaammin että sitä riittää hoitajallekin.

Vaikka olisi kuinka vaikeaa kuvitella, niin on olemassa jos jonkinsorttista hiihtäjää. Osa laskee palkkansa sentilleen ja voi tarttua juuri siihen epäkohtaan.
Toki tilanne on toinen jos asioita ajattelee aina vaan omalta kannaltaan.
Mä olen kuullut elämäni aikana niin uskomattomia napinoita ihmisiltä joidenkin eurojen menetyksestä, kun työssä on luvattu yhtä ja tehty toista. Siksi työnanatajana kannattaa olla hyvinkin tarkka millaisella ilmoituksella sitä työpaikkaa tarjoaa. Olkoon sitten kyseessä vain surkeapalkkainen lastenhoitotyö kodissa.

[QUOTE="äippä12";27043739]No enpä oo törmännyt ruokavalioon, joka ei sisällä kasvikunnan tuotteita. Lienee lähinnä mahdottomuus. Lapsellista tällainen, hoh hoi...[/QUOTE]
1. En sanonut ettei ruuassa saisi kasviksia olla. 2. Kasviruuan vaatiminen siis ei ole lapsellista, mutta lihaa sisältävän on? Hoh hoh itsellesi.

1. En sanonut ettei ruuassa saisi kasviksia olla. 2. Kasviruuan vaatiminen siis ei ole lapsellista, mutta lihaa sisältävän on? Hoh hoh itsellesi.

Kukaan ei lienei vaatinut mitään, henkilö vain mainitsi asiasta ettei tule kiusallisia tilanteita. Oma lapseni on ensi viikolla menossa synttäreille ja minä kerroin, että ruokavalion vuoksi voidaan laittaa jotain omia sapuskoja mukaan. Normikäytäntö. Ei olla mitään vaatimuksia koskaan esittämässä. Sen sijaan muiden huomioiminen mahdollisuuksien mukaan kuuluu perus käytöstapoihin.

No mutta tuskin se tosiaan mikään suuri katastrofi olisi kummallekaan jos työsuhteen syntyminen tuommoiseen kaatuisi. Vegaani työnhakija varmaan ihan mielellään jatkaa veganismiaan muissa merkeissä, ja äti löytänee jonkun semmoisen jolle hänen tekemät sapuskat kelpaavat... Tai sitten päätyvät jonkinlaiseen kompromissiin.

porvoossahan tääkin tietysti taas tapahtui, mutta ihan mielenkiintoista kääntelyä.

Olen itse kasvissyöjä ja tuntuisi tosi oudolta, jos perheenäiti alkaisi vastaavassa tilanteessa kokkailemaan minulle jotain erikseen. Olisin tosi iloinen, jos saisin syödä päivän ruuasta sitä, mitä voin (perunaa, salaattia esim) ja sen lisäksi saisin tarvittaessa napsia jääkaapista jotain. Kyllä ihan tavallisessa keittiössä on paljonkin minulle sopivaa, kaikki kasvikset, hedelmät, leipä jne.

Lisäksi olisi ihanaa, jos minulle olisi varattuna oma margariini (sinnen Keiju) ja pakastimeen hätävaraksi jotain, vaikka paketti soijapihvejä ja pakastevihanneksia... Lisäksi olisi kiva, jos perhe sanoisi selkeästi, mitä saa syödä, jos nälkä yllättää. Ikävää, jos joutuu miettimään, uskaltaako syödä tomaatin tai banaanin vai oliko ne tarkoitettu johonkin muulle.

En aikuisena ihmisenä edes koe tarvitsevani lounaaksi lämmintä ruokaa. Usein syön töissäkin vaikka salaattia, pikapuuroa, soijajugurtin, leipää, hedelmiä tms pientä. Mielestäni riittää oikein hyvin, että varaat jotain, josta hoitaja saa nopeasti väsättyä itselleen syömistä.

[QUOTE="Riksu";27043819]Olen itse kasvissyöjä ja tuntuisi tosi oudolta, jos perheenäiti alkaisi vastaavassa tilanteessa kokkailemaan minulle jotain erikseen. Olisin tosi iloinen, jos saisin syödä päivän ruuasta sitä, mitä voin (perunaa, salaattia esim) ja sen lisäksi saisin tarvittaessa napsia jääkaapista jotain. Kyllä ihan tavallisessa keittiössä on paljonkin minulle sopivaa, kaikki kasvikset, hedelmät, leipä jne.

Lisäksi olisi ihanaa, jos minulle olisi varattuna oma margariini (sinnen Keiju) ja pakastimeen hätävaraksi jotain, vaikka paketti soijapihvejä ja pakastevihanneksia... Lisäksi olisi kiva, jos perhe sanoisi selkeästi, mitä saa syödä, jos nälkä yllättää. Ikävää, jos joutuu miettimään, uskaltaako syödä tomaatin tai banaanin vai oliko ne tarkoitettu johonkin muulle.

En aikuisena ihmisenä edes koe tarvitsevani lounaaksi lämmintä ruokaa. Usein syön töissäkin vaikka salaattia, pikapuuroa, soijajugurtin, leipää, hedelmiä tms pientä. Mielestäni riittää oikein hyvin, että varaat jotain, josta hoitaja saa nopeasti väsättyä itselleen syömistä.[/QUOTE]

Juuri näin:) Näitä tosiaan saa ihan pakastealtaasta, ei vaadi mitään ylimääräisiä ponnistuksia.

Mun mielestä ei kannata heti alkaa keskustelemaan mistään että annat hoitajalle ruokarahaa, vaan sanot että ite syötte sekaruokaa ja sitä hän saa syödä kanssa. Sanot että vegaaniruoka on liian vaivalloista alkaa tekemään kun et sellaista osaa tehdä. Voit vaikka kysellä että mitä voit valmiiksi ostella kaappiin että jos vaikka hoitaja tekee joskus itselleen ja lapselle lounaan :) Muina päivinä syö sitten omia eväitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;27043731:
Vaikka olisi kuinka vaikeaa kuvitella, niin on olemassa jos jonkinsorttista hiihtäjää. Osa laskee palkkansa sentilleen ja voi tarttua juuri siihen epäkohtaan.
Toki tilanne on toinen jos asioita ajattelee aina vaan omalta kannaltaan.
Mä olen kuullut elämäni aikana niin uskomattomia napinoita ihmisiltä joidenkin eurojen menetyksestä, kun työssä on luvattu yhtä ja tehty toista. Siksi työnanatajana kannattaa olla hyvinkin tarkka millaisella ilmoituksella sitä työpaikkaa tarjoaa. Olkoon sitten kyseessä vain surkeapalkkainen lastenhoitotyö kodissa.

Ilmeisesti tuossakaan ilmoituksessa ap ei ollut ainakaan maininnut että tuo ruokaetu on vedetty pois palkasta. Näinollen lienee sopimuskysymys, eli ap ilmoittaa ettei voi tarjota hoitajalle tämän vakaumuksen mukaista ruokaa. Ap kertoo minkä verran voi tulla tuossa vastaan esim että hoitaja luonnollisesti saa ottaa ruuista sen minkä voi syödä ja ehkä ap sitten hankkii tälle jotain tämän toiveiden mukaisia ruoka-aineksia joita tämä voi hyödyntää syömisiinsä. Tai ehkä sitten maksaa vähän enemmän palkkaa koska tämä ei voi hyödyntää ruokaetua.

Työntekijä hyväksyy tämän tai ei, jälkimmäisessä vaihtoehdossa etsitään sitten uutta hoitajaa ja työnantajaa.

Vegaaniruokaa ei voi tehdä ottamalla osaa erilleen ennen lihan lisäämistä. Ruuassa ei voi olla mitään maitoperäistä eikä kananmunaa. Edes talossa oleva normileipä ja margariini ei välttämättä käy. Mausteissa voi olla eläinperäisiä (hyönteisistä) väriaineita eikä sekään käy.

Soijamaidot tofut ja muut korvikkeet ovat todella kalliita. En alkaisi vegaanille väsäämään ruokaa. Vegaanit jotka tunnen ovat muutenkin hyvin raivostuttavia typeriä ja tekopyhiä idiootteja joten mulla on jo ennakkoällötys vegaaneita kohtaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;27043501:
Jos hän on luvannut ruuan sisältyvän palkkaan

Missä näin on sanottu? Mä ainakin käsitin että ap oli luvannut ilmoituksessaan työntekijälle mahdollisuuden ruokailuun, ei ruuan sisältyvän palkkaan. Bonus siis, toisinsanoen.

Yhteistyössä