Mitä tässä voi tehdä?!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen tarinoinut KW sinun kanssasi muualla ja ilahduin, kun tulit tälle palstalle. Mutta nyt olen jo huomaamassa, että olet joutumassa tällä palstalla oleilevien ellien hampaisiin, koska olet liian hyvä ja kirjoitat omalla nikillä. Mitään järkevää keskustelua nämä sinutkin tuomitsemaan tulevat ellit eivät pysty itse kirjoittamaan, ainoastaan he vain kyttäävät miten he voisivat mahdollisimman paljon aiheuttaa pahaa mieltä ja torpedoida keskusteluja. itse olen tehnyt sen päätelmän, että en aio elämääni aiheuttaa pahaa oloa olemalla sairaassa yhteisössä, joten tyydyn vain varoittamaan sinua, että vaikka olisit kuinka immuuni ja vaikka kirjoittaisit kuinka neutraalisti, niin et säästy pahalta ololta ja siksi ihmisen on suojauduttava ja poistuttava pahojen ihmisten vaikutuspiiristä; sama toteutuu huonossa parisuhteessa. Voimia vain , jos aiot alkaa olla maalitauluna.

"Hauska kyllä, muutettuani erilleen tästä naisesta, "vierailut" loppuivatkin - alkaakseen taas uudelleen, kun monta vuotta myöhemmin oli jälleen sama tilanne päällä."

Lääkäri olisi huono, ellei ottaisi sikainfluenssaa huomioon tutkiessaan nuhaista potilasta. En halua antaa yhtään sen huonompaa neuvoa kanssaihmisillenikään, kun kerran siihen ryhdyn, vaikken lääkäri tai terapeutti olekaan.

Miksen siis voisi puhua narsismista tai luonnehäiriöstä, kun runsaasti oireita siitä on ollut puheena - eikö se olisi mahdollisen vaihtoehdon kieltämistä?

Lauseeni, "Uskon, että on tyyppi, jolla ollut suht huono elämä"- tarkoitin huonolla vaikeaa elämää. Näin ne väärin käytetyt sanat muuttavat sisältöä. Sorry siitä.

Lääkäri ei luokittele esim. puhelimessa, netissä tai muuten näkemättä, nuhaista potilasta influenssapotilaaksi, vain varmuuden vuoksi -valitaan se pahin vaihtoehto. Lääkärien ammattitaito perustuu tietoon ja kokemukseen. Se ei perustu haluun antaa ehkä oikea vastaus, vaan tietoon antaa oikea vastaus.

Kuinka monta oikeasti narsismista kärsivää tai luonnehäiriöistä ihmistä tunnet? Minä tunnen läheisesti yhden ja tiedän toisen. Lukenut olen muutaman tarinan uhreilta. Voin kertoa sinulle, että nuo ap:n miehen "oireet" ovat pientä kiukuttelua siihen verrattuna. Jos nyt flunssaan ja possutautiin verrataan, niin hän kuulostaa pikemminkin ärsyttävästä niiskutuksesta kärsivältä laiskalta luuserilta, kuin persoonallisuushäiriöiseltä narsistilta. Pointtina tässä on, että termit hämärtyvät kun niitä käytetään jatkuvasti väärin. Ne menettävät tehonsa. Ja lisäksi ne ärsyttävät monia muitakin, kuten ärsyttää myös ns. kateuskortti ym kliseet.

Ap. Kun nyt oikein pyörittelet ja kierittelet näitä kauhuvaihtoehtoja, niin kärpäsestä kasvaa härkänen ja näet kohta itsesi montun pohjalla kukkien peittämänä. Luultavasti erosi menee niin kuin useimmat erot menevät. Eli tulee sanasotaa, haukkumista, pientä kiusantekoa, itkua ja hampaankiristelyä. Miehellä on oma asunto, tilanne voi olla hänellekin helpotus.

Älä sorru mihinkään vippaskonsteihin esim. noiden autonavainten kanssa. Ota erontekoon joku mies, jolle avokkisi ei uhittele, lyö faktat pöytään (kerrot, että sinua on kohdeltu huonosti koko liiton ajan ja ettet enää jaksa sellaista) ja pyydä avaimet itsellesi. Jos mies ei niitä suosiolla anna, niin soita poliisit paikalle. Luultavasti tämä pelle sinulle jälkikäteen tekstailee yms. mutta mitäs sitten? Älä provosoidu.
Totta on, että suomessa on paljon naisiin kohdistuvaa väkivaltaa, eikä sitä voida täysin vaihtoehtona ohittaa. Fakta lie kuitenkin se, että reilusti suurin osa eroista tehdään ilman sitä.

Viimeksi muokattu:
Olen tarinoinut KW sinun kanssasi muualla ja ilahduin, kun tulit tälle palstalle. Mutta nyt olen jo huomaamassa, että olet joutumassa tällä palstalla oleilevien ellien hampaisiin, koska olet liian hyvä ja kirjoitat omalla nikillä. Mitään järkevää keskustelua nämä sinutkin tuomitsemaan tulevat ellit eivät pysty itse kirjoittamaan, ainoastaan he vain kyttäävät miten he voisivat mahdollisimman paljon aiheuttaa pahaa mieltä ja torpedoida keskusteluja. itse olen tehnyt sen päätelmän, että en aio elämääni aiheuttaa pahaa oloa olemalla sairaassa yhteisössä, joten tyydyn vain varoittamaan sinua, että vaikka olisit kuinka immuuni ja vaikka kirjoittaisit kuinka neutraalisti, niin et säästy pahalta ololta ja siksi ihmisen on suojauduttava ja poistuttava pahojen ihmisten vaikutuspiiristä; sama toteutuu huonossa parisuhteessa. Voimia vain , jos aiot alkaa olla maalitauluna.

* Kiitos sinun. Mitähän olet taas raapustellut yön pitkinä tunteina.

Luepas ajatuksella kaikki kirjoitukset, vain sinä riitelet -taas kerran. Normaalilla järjellä varustettu ihminen ymmärtää, että keskusteluissa on erilaisia mielipiteitä, jotka ihastuttavat, vihastuttavat, ärsyttävät ja ylipäätänsäkin herättävät ajatuksia.

Sairas yhteisö? Varoittelet muita? Eiköhän K Westerlund ymmärrä mielipiteiden ja jopa kiihkenäkin käyvän keskustelun ja tuon sinun kuvailemasi manauksen eron. Jospa tosiaan pysyttelet siellä kristallipallopalstalla, niiden samanhenkisten ihmisten kanssa.

Viimeksi muokattu:
* Kiitos sinun. Mitähän olet taas raapustellut yön pitkinä tunteina.

Luepas ajatuksella kaikki kirjoitukset, vain sinä riitelet -taas kerran. Normaalilla järjellä varustettu ihminen ymmärtää, että keskusteluissa on erilaisia mielipiteitä, jotka ihastuttavat, vihastuttavat, ärsyttävät ja ylipäätänsäkin herättävät ajatuksia.

Sairas yhteisö? Varoittelet muita? Eiköhän K Westerlund ymmärrä mielipiteiden ja jopa kiihkenäkin käyvän keskustelun ja tuon sinun kuvailemasi manauksen eron. Jospa tosiaan pysyttelet siellä kristallipallopalstalla, niiden samanhenkisten ihmisten kanssa.

oletko itse kristallipallopalstalla, minä en ole siellä käynyt. miksi te alatte aina keskustelemaan keskustelijoista? Pysykää aiheessa, vai onko liian vaikeaa?

Viimeksi muokattu:
"Olen tarinoinut KW sinun kanssasi muualla ja ilahduin, kun tulit tälle palstalle."

"löysin jo vastauksen" (Googlettamalla lainaus menee tuonne huuhaa-palstalle), eli viihdyt (ja sovitkin hyvin) yliluonnollisiin.

Kysymys. Miksi sinä ilahduit, kun K "tuli palstalle"? Heti perään haukuit palstan. Ristiriitaista. Nooh, kysymys oli retorinen, pyörittele sitä vain päässäsi. Ja hei, hanki oikeasti muutakin elämää, kuin ellit. Heti olit kärppänä paikalla, kun muutaman rivin kirjoitin. Tiesit myös kertoa, että ketjua on sensuroitu -hmmmm. jäljet johtavat sylttytehtaalle. Etkö oikeasti huomaa, että SINÄ olet se palstan häirikkö, joka perskärpäsenä hyörii muiden ympärillä.

AP. saatko äitisi lisäksi tueksi ketään miespuolista henkilöä? Tulisiko poliisi? Kysy.

Olen sitä mieltä, että poliisille voi kertoa tilanteen. He riskikartoittavat sen ja tarvittaessa tulevat ilman isompi selostuksia paikalle. Kun mitään todellista uhkaa eron johdosta ei ole ollut -eihän mies edes vielä tiedä siitä, niin ainakaan isommissa kaupungeissa poliisit eivät välttämättä ehdi tulemaan päivystämään muuttoa.

Viimeksi muokattu:
AP. saatko äitisi lisäksi tueksi ketään miespuolista henkilöä? Tulisiko poliisi? Kysy.

Toivoisin, että saisin äidin lisäksi vielä jonkun siihen kaveriksi. Ajattelin itsekin, että poliisillehan voin soittaa, mutta vasta sitten jos mies ei suostu rauhallisesti lähtemään. Eikös poliisi tule henkilön kodistani poistamaan, jos sanon että on siellä vasten minun tahtoani? Toivottavasti siihen ei tarvitsisi mennä..

Viimeksi muokattu:
Ap. Kun nyt oikein pyörittelet ja kierittelet näitä kauhuvaihtoehtoja, niin kärpäsestä kasvaa härkänen ja näet kohta itsesi montun pohjalla kukkien peittämänä. Luultavasti erosi menee niin kuin useimmat erot menevät. Eli tulee sanasotaa, haukkumista, pientä kiusantekoa, itkua ja hampaankiristelyä. Miehellä on oma asunto, tilanne voi olla hänellekin helpotus.

Älä sorru mihinkään vippaskonsteihin esim. noiden autonavainten kanssa. Ota erontekoon joku mies, jolle avokkisi ei uhittele, lyö faktat pöytään (kerrot, että sinua on kohdeltu huonosti koko liiton ajan ja ettet enää jaksa sellaista) ja pyydä avaimet itsellesi. Jos mies ei niitä suosiolla anna, niin soita poliisit paikalle. Luultavasti tämä pelle sinulle jälkikäteen tekstailee yms. mutta mitäs sitten? Älä provosoidu.
Totta on, että suomessa on paljon naisiin kohdistuvaa väkivaltaa, eikä sitä voida täysin vaihtoehtona ohittaa. Fakta lie kuitenkin se, että reilusti suurin osa eroista tehdään ilman sitä.

Hyvä pointti tässäkin. Mutta niinhän se menee, että toivo parasta, pelkää pahinta..
Luulen, että ero tulee miehelle puskista, en osaa sanoa liekö sitten helpostus vai ei. Katsotaan sitten miten hän sen ottaa.

Viimeksi muokattu:
Lääkäri ei luokittele esim. puhelimessa, netissä tai muuten näkemättä, nuhaista potilasta influenssapotilaaksi, vain varmuuden vuoksi -valitaan se pahin vaihtoehto. Lääkärien ammattitaito perustuu tietoon ja kokemukseen. Se ei perustu haluun antaa ehkä oikea vastaus, vaan tietoon antaa oikea vastaus.

Kuinka monta oikeasti narsismista kärsivää tai luonnehäiriöistä ihmistä tunnet? Minä tunnen läheisesti yhden ja tiedän toisen. Lukenut olen muutaman tarinan uhreilta. Voin kertoa sinulle, että nuo ap:n miehen "oireet" ovat pientä kiukuttelua siihen verrattuna. Jos nyt flunssaan ja possutautiin verrataan, niin hän kuulostaa pikemminkin ärsyttävästä niiskutuksesta kärsivältä laiskalta luuserilta, kuin persoonallisuushäiriöiseltä narsistilta. Pointtina tässä on, että termit hämärtyvät kun niitä käytetään jatkuvasti väärin. Ne menettävät tehonsa. Ja lisäksi ne ärsyttävät monia muitakin, kuten ärsyttää myös ns. kateuskortti ym kliseet.

Oikeisiin vastatoimiin ja ongelman ratkaisuun tarvitaan oikea "diagnoosi", ja oikeaan "diagnoosiin" päätymiseksi vaaditaan kaikkien vaihtoehtojen huomioonottamista. Siksi narsismikin pitää huomioida, jos siihen on löydettävissä viittauksia.

Ymmärrän huolenaiheesi narsismi-termin inflaatiosta, ja tiedän, että sitä käytetään lyömäaseena tai ihan vain haukkumasanana. Termin kuluminen johtuu kuitenkin tästä, eikä siitä, että eri tilanteissa se otetaan esille mahdollisesna vaihtoehtona.

Sikainfluenssa on tavalliseen nuhakuumeeseen verrattuna vakava tauti, mutta huomattava ero tähän narsismiongelmaan on se, että kyseessä on kaksi aivan eri tautia, kun taas narsismi on voimakkuudestaan riippumatta saman "taudin" eli henkisen tilan ilmentymä.

Toinen asia, joka vähentää narsismi-termin arvoa (ja pahasti hämärtää itse käsitettä) on mielestäni se, että puhutaan myös "terveestä narsismista", ikään kuin patologiset narsistiset ominaisuudet lievempinä jotenkin olisivat myös "terveen" ihmisen luonnollisia ominaisuuksia. Ajatellaan, että itsestään huolehtiminen ja itsensä arvostaminen ja kunnioittaminen olisivat "itsekkäitä" ominaisuuksia, jotka olisivat rinnastettavia patologisen narsismin itsekkyyteen ja itsekeskeisyyteen.

Kuitenkin nämä ovat aivan eria asia, ensin mainittu on tervettä itsetuntoa ilmentävää, jälkimmäinen kumpuaa esiin nimenomaan vaurioituneesta itsetunnosta. "Terveen narsismin" sijaan olisikin mielestäni ihan asiallista puhua vain "terveestä itsetunnosta", ja säilyttää narismi-käsite patologista (eli "sairaalloista") tilaa varten.

Narsismi on siis narsismia, oli se sitten diagnosoitua tai ei, ja voimakkaasti oireilevaa tai vain lievemmin ilmenvää "niiskutusta". Tunnusomaista narsisistiselle ilmentymälle on, että se on TARKOITUKSELLA TOISELTA POIS, eli pyrkii käyttämään toista hyväkseen, halventamaan toista tai vahingoittamaan toista. Tervehenkinen itsestään huolehtiminen ja itsensä arvostus ei koskaan ole tätä, sillä rehellisesti itseään arvostava ihminen ymmärtää ihmisyyden arvon ja osaa siksi myös arvostaa muita.

Itse olen henkilökohtaisesti ollut kahden selväpiirteisen (joskaan ei diagnosoidun) narsistin hampaissa, ainakin kahden muun narsistisesti lievemmin oireilevan kanssa tekemisissä (enkä tässä ole laskenut varsinaisia kiusaajia, joita olen tavannut lukuisia), sekä lukenut ja kuullut varmasti useita satoja (diagnosoituja tai ainakin patologiseksi hyväksyttyjä) eri uhrien kertomuksia tai niiden selostuksia.

Itse lukisin esim. koulu- ym. kiusaamisen ilman muuta narsistiseksi ilmentymämuodoksi, se kuvastaa niin selvästi klassisen narsismin tyylipiirteitä. Miksi pitäisi erottaa koulussa, työpaikalla tai perheessä tapahtuvaa kiusaamista toisistaan vain paikan ja osallisten sosiaalisen aseman perusteella?

Olemme tekemisissä ilmiön kanssa, joka on "saastuttanut" koko yhteiskuntamme ihan arvoasetelmiimme saakka. Tietyllä tasolla narsistiset ominaisuudet ovat sosiaalisesti hyväksyttäviä ja jopa kannustettuja.

Siksi olisi korkea aika nostaa narsukissa rohkeasti pöydälle ihan yhteiskunnallisellakin tasolla. Se on maailmanlaajuinen ongelma, joka aiheuttaa runsaasti kärsimystä ja repii alas elämänlaatuamme. Nimenomaan narsistiset arvot ja niiden toteuttaminen ovat viemässä ihmiskuntaa kohti synkkää tulevaisuutta.

Narsismin diagnosointifrekvenssi on aivan varmasti erittäin alakantissa, juuri koska narsu itse ei hakeudu "lääkärille" kuten flunssapotilas tekee. Olen vakuuttunut, että patologinen narsismi ja luonnehäiriöt yleensä ovat paljon yleisempiä kuin mitä tilastot antavat ymmärtää. Tästä antaa viitteitä myös tämänkin palstan lukuisat ja säännölliset omaisten kertomukset.

Puhumme siis edelleen inhimillisestä ominaisuudesta, emme lääketieteellisestä diagnoosista.

Viimeksi muokattu:
Hauska taas tavata uusissa merkeissä, ja kiitos ystävällisistä ajatuksistasi ja "varoituksen sanoistasi"!

En aio olla maalitauluna kenenkään pahalle ololle; minulla on tästä aiempia kokemuksia niin paljon, etten enää viitsi. Jossakin vaiheessa tajusin, ettei toisten "huonojen vibojen" vastaanottaminen tee minusta parempaa ihmistä, eikä heistäkään. Tosin en ole tällä palstalla vielä kokenut joutuvanikaan.

Olen vain mielissäni, että "näkemyksiäni" haastetaan ja jopa kyseenalaistetaan, sillä se vaatii minua pysymään "skarppina" ja tekemään itsekin juuri sitä, mitä muille suosittelen: jatkuvasti punnitsemaan ja jopa kyseenalaistamaan oman ajatteluni. Ellen ole valmis tähän, ja tarvittaessa myöntämään erehtyneeni tai olleeni väärässä, olen vain puupäinen diktaattori, joka yrittää alistaa muita ajattelemaan oman kaavani mukaan. Todellisuuden ja subjektiivisen elämyksen välissä on aina aistiemme ja käsityskyvymme rajallisuus, joka täytyy ottaa huomioon niin lähettäjän kuin vastaanottajankin puolella.

Vain näin voin hyvällä mielellä jatkossakin seistä sanojeni takana.

Yksi kysymys K. Westerlundille. Oletko mies vai nainen?

Näköjään tätä viestiketjua on siivottu. Kirjoitat niin asiapitoista ja neutraalia tekstiä etten millään
saa rivien välistä selvää kumpaa sukupuolta edustat.

Enpä tiedä onko asialla oikeastaan mitään merkitystä, ellei sitten tämä palsta olisi miehiltä kiellettyä aluetta?

Tämä aikamme suorastaan yllyttää olemaan sukupuolineutraali, niin oman sukupuolemme kokemisen kuin seksuaalisen suuntautumisemmekin suhteen. Välillä tuntuu, että ajateltaisiin että androgynia olisi sama asia kuin tasa-arvo. Kaikki vain samaa massaa, niin hyvin menee?

Tässä ollaan mielestäni vakavasti hakoteillä - mutta se onkin sitten toisen palstan juttuja.

Mutta miksi sukupuolellani olisi näissä kirjoituksissa väliä?

Viimeksi muokattu:
"Mutta miksi sukupuolellani olisi näissä kirjoituksissa väliä?"

Tämä on parisuhdepalsta. Kai lukijana olisi jotenkin oleellista tietää onko ongelman takana mies vai nainen. Ainakin minä mietin onko K-kirjaimen takana Kalle vai Kaisa. Siltä pohjalta alan miettiä miten voisin auttaa pulassa olevaa elliä tai erkkiä.

Kyllä yleensä viestin sisällöstä voi päätellä tyypistä. Löysin tuon kristallipallopasstan viestin haku-toiminnolla. Siitä päättelin, että kyseessä on mies. Mutta jos on kyse kahden naisen suhteesta niin tietenkin erehdyin.

K- Westerlund tuskin kaipaa neuvoja. Hän tuntuu niin itseoppineelta.
Luin lehdestä, että psykoterapeuteista on huutava pula. Eipä siis ihme, että elleissä kaivataan apua. Jutun mukaan lähes kuka tahansa voi antaa terapiaa. Tuntihinta liikkuu 45-65 euron välillä.

Joten jos jutuistani on ollut edes vähän hyötyä nekin rahat ovat säästyneet jonkun ellin rahapussista. Sillä rahalla voi ostaa jotain muuta mukavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja k. kirjain;11131801Joten jos jutuistani on ollut edes vähän hyötyä nekin rahat ovat säästyneet jonkun ellin rahapussista. Sillä rahalla voi ostaa jotain muuta mukavaa.[/QUOTE:
Sun pussista on säästyneet monet eurot, kun olet ollut ns. hyödyksi näillä palstoilla. Sillä rahalla voit ostaa monta muuta mukavaa.

oletko itse kristallipallopalstalla, minä en ole siellä käynyt. miksi te alatte aina keskustelemaan keskustelijoista? Pysykää aiheessa, vai onko liian vaikeaa?

Etkös se ollut sinä itse joka käänsi keskustelun toisiin keskustelijoihin. Pysyisit itse aiheessa. Täällä oli ihan normaalia keskustelua, kunnes sinä tulit maalaamaan piruja seinille.

Viimeksi muokattu:
Mua vähän hämää nää tyypit, jotka ekaks tulee auttamaan mutta jotka lopulta kääntää koko keskustelun itseensä, jolloin aloittaja ongelmineen häviää huithapeliin ja "auttajasta" tulee koko ketjun stara.

Oikeisiin vastatoimiin ja ongelman ratkaisuun tarvitaan oikea "diagnoosi", ja oikeaan "diagnoosiin" päätymiseksi vaaditaan kaikkien vaihtoehtojen huomioonottamista. Siksi narsismikin pitää huomioida, jos siihen on löydettävissä viittauksia.

Ymmärrän huolenaiheesi narsismi-termin inflaatiosta, ja tiedän, että sitä käytetään lyömäaseena tai ihan vain haukkumasanana. Termin kuluminen johtuu kuitenkin tästä, eikä siitä, että eri tilanteissa se otetaan esille mahdollisesna vaihtoehtona.

Sikainfluenssa on tavalliseen nuhakuumeeseen verrattuna vakava tauti, mutta huomattava ero tähän narsismiongelmaan on se, että kyseessä on kaksi aivan eri tautia, kun taas narsismi on voimakkuudestaan riippumatta saman "taudin" eli henkisen tilan ilmentymä.

Toinen asia, joka vähentää narsismi-termin arvoa (ja pahasti hämärtää itse käsitettä) on mielestäni se, että puhutaan myös "terveestä narsismista", ikään kuin patologiset narsistiset ominaisuudet lievempinä jotenkin olisivat myös "terveen" ihmisen luonnollisia ominaisuuksia. Ajatellaan, että itsestään huolehtiminen ja itsensä arvostaminen ja kunnioittaminen olisivat "itsekkäitä" ominaisuuksia, jotka olisivat rinnastettavia patologisen narsismin itsekkyyteen ja itsekeskeisyyteen.

Kuitenkin nämä ovat aivan eria asia, ensin mainittu on tervettä itsetuntoa ilmentävää, jälkimmäinen kumpuaa esiin nimenomaan vaurioituneesta itsetunnosta. "Terveen narsismin" sijaan olisikin mielestäni ihan asiallista puhua vain "terveestä itsetunnosta", ja säilyttää narismi-käsite patologista (eli "sairaalloista") tilaa varten.

Narsismi on siis narsismia, oli se sitten diagnosoitua tai ei, ja voimakkaasti oireilevaa tai vain lievemmin ilmenvää "niiskutusta". Tunnusomaista narsisistiselle ilmentymälle on, että se on TARKOITUKSELLA TOISELTA POIS, eli pyrkii käyttämään toista hyväkseen, halventamaan toista tai vahingoittamaan toista. Tervehenkinen itsestään huolehtiminen ja itsensä arvostus ei koskaan ole tätä, sillä rehellisesti itseään arvostava ihminen ymmärtää ihmisyyden arvon ja osaa siksi myös arvostaa muita.

Itse olen henkilökohtaisesti ollut kahden selväpiirteisen (joskaan ei diagnosoidun) narsistin hampaissa, ainakin kahden muun narsistisesti lievemmin oireilevan kanssa tekemisissä (enkä tässä ole laskenut varsinaisia kiusaajia, joita olen tavannut lukuisia), sekä lukenut ja kuullut varmasti useita satoja (diagnosoituja tai ainakin patologiseksi hyväksyttyjä) eri uhrien kertomuksia tai niiden selostuksia.

Itse lukisin esim. koulu- ym. kiusaamisen ilman muuta narsistiseksi ilmentymämuodoksi, se kuvastaa niin selvästi klassisen narsismin tyylipiirteitä. Miksi pitäisi erottaa koulussa, työpaikalla tai perheessä tapahtuvaa kiusaamista toisistaan vain paikan ja osallisten sosiaalisen aseman perusteella?

Olemme tekemisissä ilmiön kanssa, joka on "saastuttanut" koko yhteiskuntamme ihan arvoasetelmiimme saakka. Tietyllä tasolla narsistiset ominaisuudet ovat sosiaalisesti hyväksyttäviä ja jopa kannustettuja.

Siksi olisi korkea aika nostaa narsukissa rohkeasti pöydälle ihan yhteiskunnallisellakin tasolla. Se on maailmanlaajuinen ongelma, joka aiheuttaa runsaasti kärsimystä ja repii alas elämänlaatuamme. Nimenomaan narsistiset arvot ja niiden toteuttaminen ovat viemässä ihmiskuntaa kohti synkkää tulevaisuutta.

Narsismin diagnosointifrekvenssi on aivan varmasti erittäin alakantissa, juuri koska narsu itse ei hakeudu "lääkärille" kuten flunssapotilas tekee. Olen vakuuttunut, että patologinen narsismi ja luonnehäiriöt yleensä ovat paljon yleisempiä kuin mitä tilastot antavat ymmärtää. Tästä antaa viitteitä myös tämänkin palstan lukuisat ja säännölliset omaisten kertomukset.

Puhumme siis edelleen inhimillisestä ominaisuudesta, emme lääketieteellisestä diagnoosista.

Sä luikertelet!!! Mun mielestä hutkija on ihan oikeessa jos varoittaa narsku-kortin liian heppoisesta vilauttamisesta. Sä vilautat sitä korttia liian helposti, mutta et halua itse nähdä sitä, vaan alat selittelemään!!
Muuten sulla on ihan hyviä kommentteja, mutta pliiiiis jätä diagnoosit ja ole vain kiltti naapurintäti/setä!!! Älä leiki psykologia!!!

Viimeksi muokattu:
Toivoisin, että saisin äidin lisäksi vielä jonkun siihen kaveriksi. Ajattelin itsekin, että poliisillehan voin soittaa, mutta vasta sitten jos mies ei suostu rauhallisesti lähtemään. Eikös poliisi tule henkilön kodistani poistamaan, jos sanon että on siellä vasten minun tahtoani? Toivottavasti siihen ei tarvitsisi mennä..

Kuules ap, on olemassa sellainenkin vaihtoehto josta emme ole täällä vielä puhuneet. Entä jos se mies häipyy elämästäsi kun vain pyydät sitä? Sitä me emme vielä tiedä, mutta mahdollista sekin.

Viimeksi muokattu:
"Terveen narsismin" sijaan olisikin mielestäni ihan asiallista puhua vain "terveestä itsetunnosta", ja säilyttää narismi-käsite patologista (eli "sairaalloista") tilaa varten.

Aivan, säilytäpäs sitten. Ap:n mies ei ole narsisti, vai mitä klassisen narsismin piirteitä hänessä löysit?

Narsismin aapinen -mitkä noista yhdeksästä kohdasta sopii mieheen, tai sinun kahteen tuttuusi -exääsi?

Jokin mättää tässä ketjussa. Heti alkumetreillä tulee "asiantuntija" lausuto jätä se sika. Tuntuu kuin tuo lausunto ohjailisi kaikkia muitakin kommentteja. Eikö kukaan uskalla mitätöidä "asiantuntijalausuntoa"? Kovin yksimielisiä olette tässä ketjussa. Taitaa porukka täällä kaivata ylimääräistä dramatiikkaa ja nyt juostaan tukka putkella narsisteja metsästämässä? Eiköhän rauhoituttais ennenkuin ap patistetaan polliisin puheille. Jäitä hattuun ja järki käteen! Eikö kukaan osaa sanoo mitään erilaista?

Onhan tuo mies aikamoinen sovinisti, mutta onko kovinkaan harvinaista? Ap:n mies voi olla pilalle hemmoiteltu. On tottunut että ap palvelee ja jatkaa samaan tyyliin kun ap ei sano mitään. Entä jo ap sanoisit vaan miehelle mitä mieltä olet suhteestanne. Sanot suoraan että jos ei muutosta tule, niin tuossa on ovi. Ei välttämättä käy kimppuun. Mieti hyviä ja huonoja puolia suhteessasi ja katso mihin suuntaan vaakakuppi kallistuu ja tee ratksisusi. Ja puhu äitisi kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja jokin mättää;11132204:
Jokin mättää tässä ketjussa. Heti alkumetreillä tulee "asiantuntija" lausuto jätä se sika. Tuntuu kuin tuo lausunto ohjailisi kaikkia muitakin kommentteja. Eikö kukaan uskalla mitätöidä "asiantuntijalausuntoa"? Kovin yksimielisiä olette tässä ketjussa. Taitaa porukka täällä kaivata ylimääräistä dramatiikkaa ja nyt juostaan tukka putkella narsisteja metsästämässä? Eiköhän rauhoituttais ennenkuin ap patistetaan polliisin puheille. Jäitä hattuun ja järki käteen! Eikö kukaan osaa sanoo mitään erilaista?

Onhan tuo mies aikamoinen sovinisti, mutta onko kovinkaan harvinaista? Ap:n mies voi olla pilalle hemmoiteltu. On tottunut että ap palvelee ja jatkaa samaan tyyliin kun ap ei sano mitään. Entä jo ap sanoisit vaan miehelle mitä mieltä olet suhteestanne. Sanot suoraan että jos ei muutosta tule, niin tuossa on ovi. Ei välttämättä käy kimppuun. Mieti hyviä ja huonoja puolia suhteessasi ja katso mihin suuntaan vaakakuppi kallistuu ja tee ratksisusi. Ja puhu äitisi kanssa.

Minulla on kýllä hlökohtaista kokemusta että nämä tän tyypin miehet mitä ap on valottaneet hyppää silmille ja lähes laittaa koko poliisivoimat käyntiin jotta selviää kuinka viattomia he ovat ap ongelmiin.

Ei muuta kun vaihtaan lukot ja vaate pussit voi hakea vaikka spr tiloista. älä sääli paskaa

Alkuperäinen kirjoittaja Epäilevä;11132171:
" Ap:n mies ei ole narsisti, vai mitä klassisen narsismin piirteitä hänessä löysit?

Jos nyt tarjottujen Vakninin yhdeksän kriteerin kanssa mennään, niin:
1.Tuntee itsensä mahtavaksi, suureksi ja hyvin tärkeäksi (esimerkiksi liioittelee saavutuksia, kykyjä, taitoja, kontakteja ja persoonallisuuden piirteitä valehteluun asti, ja vaatii tulla tunnustetuksi ylemmänasteisena ilman vertailukelpoisia todellisia saavutuksia);
2.Pakonomaisia fantasioita rajattomasta menestyksestä: maine, pelottava voima tai kaikkivaltius, vertaansa vailla oleva loistokkuus (älyllinen narsisti), ruumiillinen kauneus tai seksuaalinen kyky (ruumiillinen narsisti), tai ideaalinen, loputtomiin kestävä rakkaus tai intohimo;
3.On syvästi vakuuttunut omasta ainutlaatuisuudestaan, minkä tähden vain erityiset tai ainutlaatuiset ihmiset (tai instituutiot) voivat ymmärtää häntä, kohdella häntä oikein, tai ovat hänen seuransa arvoisia;
4.Vaatii ylenpalttista ihailua, palvontaa, huomiota ja mielenkiintoa - tai sen puuttuessa vaatii olla pelottava ja pahamaineinen (Narsistinen Lähde);
5.Kokee olevansa oikeutettu. Vaatii automaattista ja täydellistä omien epärealististen odotustensa täyttämistä - erityistä ja etuoikeutettua kohtelua;
6."Riistää" ihmissuhteita, toisin sanoen käyttää muita omien tarkoitusperiensä saavuttamiseen;
7.Vailla empatiaa. On kykenemätön tai haluton tunnustamaan tai hyväksymään muiden tunteita, tarpeita, tärkeysjärjestyksiä ja valintoja sekä samaistumaan niihin;
8.On jatkuvasti kateellinen muille ja etsii keinoja loukata tai tuhota turhautumisensa kohteita. Kärsii vainoharhaisista mielikuvista, koska uskoo, että muut kokevat hänet samoin ja todennäköisesti toimivat samalla tavalla;
9.Käyttäytyy ylimielisesti ja koppavasti. Tuntee olevansa ylivoimainen, kaikkeen kykenevä, kaiken tietävä, voittamaton, immuuni, "lain yläpuolella", ja kaikkialla läsnä oleva (maaginen ajattelu). Raivostuu ollessaan turhautunut, kohdatessaan vastarintaa, tai kun sellaiset ihmiset nuhtelevat häntä, joita hän pitää alempiarvoisina ja arvottomina.

Näistä näyttää aloittajan miehen tapauksessa sopivan ainakin kohdat 4. (vaatii huomiota, ja sen puuttessa pelottava), 5. (vaatii ylläpitoa ja palvelua, etuoikeutettu), 6. (riistosuhde), 7. (mitä todennäköisimmin jos ei vailla empatiaa niin ainakin hyvin puutteellisesti) ja 9. (ylimielinen ja koppava, raivostuu). Selviä viitteitä myös kohtiin 1., 2. ja 3.

En edelleenkään vaitä, että mies olisi diagnosoitavissa narsistisen persoonallisuushäiriön kriteereiden mukaan. En ole siinä asemassa. Asiasta lisää ketjussa "väkivaltainen mies" (ihmissuhteet-avioero). En tietääkseni ole tällaista väittänytkään. Yhtäläisyyksiä on kuitenkin paljon "harvalla haravallakin" raapaistuna, varsinkin jos puhutaan luonnehäiriöistä yleensäkin, eikä takerruta pelkkään narsismin diagnoosiin.

Vakninin diagnoosikriteerit ovat yksi monista versioista, jotka kaikki painottavat asiaa vähän omalla tavallaan. Asia on nähtävä kokonaisuutena, ei kriteerilistana. Minusta näillä diagnoosikriteereillä ei ole asian kanssa täällä mitään tekemistä, koska edelleenkään emme ole tekemässä diagnooseja.

Persoonallisuushäiriöt ovat arkipäivää monelle ihmiselle, jotkut vähemmässä ja toiset suuremmassa määrin. Näistä ON puhuttava, vaikka se monia tuntuu kiusaavan. Itsekkyyden, välinpitämättömyyden ja omahyväisyyden uhreja tuntuu riittävän, eivätkä kaikki edes ole ymmärtäneet olevan tällaisessa alistussuhteessa.

Aion jatkossakin puhua asian puolesta tilaisuuden tullen. Hiljaisia kärsijöitä on aivan liian paljon.

Yhteistyössä