mitä tehdä miehen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hukassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hukassa

Vieras
sanokaa nyt hyvät ihmiset, mitä tässä tekee. alkaa jo todellisuus niin hämärtyä, että alan jo itsekkin kuvitella että vika taitaakin olla minussa, kun mieskin niin sanoo.

elikkä ongelmana arki ja käskyttäminen. mies käy töissä, minä päivisin kotona pienen pojan kanssa. aamulla poika herää..minä nousen pojan kanssa ja laitan kahvit ja pojalle puurot. mies ei nouse, ei vaikka pyydän. aina "ihan kohta, ihan kohta" ja siitä tulee sitten riitaa, kun mikään "ihan kohta" ei ikinä ole tarpeeksi pitkään. kello on siis tähän aikaan yleensä 9-10 ja mies lähtee puolen päivän aikoihin töihin...eli yhteistä aikaa ei paljon ole. unien vähyydesta se ei voi olla kiinni, koska nukkumassa ollaan ennen puolta yötä yleensä ja unien pituus siis on jo 10 tuntia miehellä...ja siltikin tuntuu ettei miehelle riitä mikään. olisi kiva joskus aamuisin yhdessä touhuta jotain, mutta aina se menee siihen riitelyyn asioista, joiden pitäisi olla yhteisiä, mutta jotka tavallaan tuntuvatkin olevankin vain minun asioitani. niin ja mies tulee töistä kotiin siinä n. 22.30. silloin hän menee olohuoneeseen katsomaan televisiota, ehkä jalkapalloa. saattaa ottaa kyllä pojan syliinsä, jos on vielä hereillä. mutta yhteistä aikaa on siinä se 1,5 tuntia.

eli kuten muinakin aamuina, tänäänkin mies nukkui pitkään, 10:een. minäkin nukuin pitkään kyllä tavallisuudesta poiketen, mutta heräsin ja laitoin kahvit ja pyysin miestäkin nousemaan, kun poikakin vielä jatkoi uniaan. yllätys, hän nousikin. laittoi itselleen leivät ja istui keittiöön niitä mutustamaan. tällä välin minä olin laittanut kahvit, laittanut astiat koneeseen ja pesuun, kerännyt pyykit ja laittanut koneen pyörimään ja alkanut katsella kodinhoidontukihakemukseen tarvittavia liitteitä. kun huusin miestä siihen kaveriksi olohuoneeseen, hän saapui paikalle naama pitkänä. kun pyysin, olisiko hän avuksi sen verran, että etsisi kalenterin (josta nähtäisiin mikä hänen isäkuunsa oli tarkalleen), vastaus oli: en mä tiijä missä se on...oon ettiny aiemminkin, eikä löytynyt. no, minähän etsin sen sitten itse. kun pyydän, mennäänkö huomenna yhdessä kelaan aamulla ennen kuin hänen pitää lähteä töihin, vastaus on: tarvitaanko mua siellä?

siis ihan oikeasti, sanokaa kuvittelenko? jos mies käy töissä, eikö kotona tarvi osallistua muuhun kuin oman aamupalan tekoon? masentaa ja rasittaa, kun aina saa olla pyytämässä ja toinen vaan änkyttää vastaan. mies sanoo, että minä vaan valitan ja siksi ei tee edes mieli tehdä mitään, mutta harmittaa niin paljon kun tuntuu että on kaksi lasta, joista pitää huoli. että pulkassa ei oo ainoastaan lapsi, jota vedän...siellä on myös saamaton mies. välillä haaveilen miehestä, joka olisi mies ja tekisi asioita pyytämättäkin tai ainakaan ei mukisisi vastaan kaikesta. valitanko turhasta? mies sanoo, etten voi antaa mistään periksi. samalla hän kuitenkin oli itse juuri viikon kavereidensa kanssa itävallassa katsomassa jalkapallon em-kisoja ja täällä kotonakin saanut kaikki ottelut katsoa. muutenkin vahtaa jalkapalloa PALJON. on canal, josta seurataan valioliiga. on hjk:n kausikortti ja on vielä omakin joukkue jossa käy pelaamassa ja treeneissä. tänä aikana minä olen pojan kanssa kahdestaan. en minä ole tuosta jalkapallosta kateellinen...se on minulle ihan ok. sanoin sen vain esille siinä valossa, että enkö minä tosiaankaan anna periksi?? minusta tuntuu etten ole muuta tehnytkään.

pitäisikö vain olla hiljaa ja tyytyväinen, ettei mies juo ylenmäärin ja käy kuitenkin töissä ja on ihan mukava ja kuitenkin hyvinä hetkinä meille menee kivasti? kiitos, jos/kun jaksoitte lukea.

olet ottanut keskenkasvuisen miehen eli hänellä on vielä teinivaihe päällä. onko ainoa lapsi? anopin lellimä? vai miten ei osaa olla kuin aikuiset? tiän yhen pariskunnan, jolla vähän samanlaista, mutta homma toimii, koska nainen on projektipomo ja tykkää, että mies on vain tiellä. kukin tyylillään. ite en kattelis tommosta hommaa. poriseppa anopin kanssa, että miten on miehen kasvattanut.

Miehesi on itsekäs paska.Hankkiudu siitä eroon mahdollisimman pian.Miehen tehtävä perheessä ei ole oman aamupalansa teko,töissäkäynti ja televisio.Perheenä olemiseen kuuluu paljon muutakin.

Järjestä kahden keskistä aikaa. Siitä se ainakin lähtee. Kun kerroit, että tänään mies nousi melko aikaisin ja söi aamupalaa sinun puuhatessa hommiasi, niin voisiko tuollaisissa tilanteissa jättää ne omat hommat sikseen ja istahtaa siihen miehen viereen ja keskustella mukavasti jostain muusta kuin Kelan papereista. Ymmärrän, että niitäkin keskusteluja täytyy käydä, mutta jos tilanne on jo tuossa pisteessä, niin arki painaa molemmilla liikaa. Ehdota jotain kivaa yhteistä tekemistä tai istahda illalla miehen viereen katsomaan futista. Kyllä se siitä. Ja et ole joustamaton, mutta joskus täytyy vaan venyä toooooosi pitkälle että saa suhteen taas toimimaan. Tsemppiä!

Sun pitää antaa sille vaihtoehtoja, laitatko pyykit koneeseen vai imuroitko, tyhjennätkö tiskikoneen vai laitatko ruoan. Miehillä on valitettavasti putkiaivot, osa heistä ei vaan huomaa asioita, joita pitäisi tehdä.
Meillä oli viikonloppuisin vuoroaamut nukkumisessa, kun lapset olivat pieniä. Isäntä oli viikot töissä ja mä heräsin lasten kanssa kuitenkin joka aamu arkena aikaisin ylös. Tuolla systeemillä saimme molemmat nukkua yhtenä aamuna viikossa niin pitkään kuin huvitti. Nykyisin meillä on jääkaapin ovessa lista, jossa on kaikkien perheenjäsenten nimet, myös lapset 7-12v tekevät kotitöitä, jolloin jokainen tietää siitä katsottuaan päivän hommansa. Lapset täyttävät ja tyhjentävät tiskikonetta, siivoavat huoneitaan ja imuroivat. Mä itse en edes muista milloin mä olisin viimeksi imuroinut :whistle:

Meillä aika sama tilanne. Onko se tosiaan niin, että kun mies tuo ns. rahat kotiin ja käy töissä niin sitten ei muuta tarvitsekaan tehdä? Joku sanoi osuvasti täällä, että tekee sitten mielummin kaiken itse kuin melkein itse ( eli oli ilmeisesti eronnut lopulta). Välillä mullakin herää kysymys, että mihin mä sitä miestä oikeen tarviin, kun nyt jo hoidan kaiken ite. Jos erotessa ottais lapset joka toinen viikonloppu, niin mullahan ois omaa aikaa ja vapaata huomatavasti paljon enemmän kuin nytten.

No miehelläs on kyllä tosi pitkä työpäivä jotta jos itse menet hänen asemaansa ni varmaan olisit aika puhki itsekin. Töissä kummiskaan ei niitä töitä voi lykätä huomiseen jos tänään väsyttää, kuten me kotiäidit voimme jättää pyykit huomiseen. Eihän miehelläs edes ole aikaa osallistua perheen tekemisiin saati kotitöihin. Onko hänellä raskas työ? Voisin väittää ettei hänkään nauti olostaan kun ei omaa vapaa aikaa ole kuin pari tuntia ja muu aika kuluu töissä. Eikö hän voi lyhentää työpäiväänsä?
Siis et sinä kuvittele asiaa toivoessasi miehesi osallistuvan perheeseen enemmän mutta katsoppa asiaa siltä kantilta että ei hänellä ole aikaa teille.
Vakavan keskustelun paikka työpäivän lyhentämisestä tai sitten sun on joko sopeuduttava tilanteeseen tai lähdettävä eri osoitteeseen. Miehesi todennäköisesti tosiaan ajattelee, että kun hän tekee noin pitkiä työpäiviä, sun velvollisuus on huolehtia koti ja lapsi.

ja miehellekkin sanonut. olisiko helpompaa olla pojan kanssa yksin ja rehellisesti tehdä kaikki yksin, kuin mukamas olla perhe ja silti kuitenkin joutua tekemään kaiken yksin?

Täytyy sanoa että ymmärrän teitä kumpaakin. Miehelläsi on aika "aikaavievä" työaika, eli aikaa ei juuri jää kuin sille nukkumiselle. Eli ymmärrän siis ettei jaksa heti aamusta olla touhuamassa. mites viikonloput, silloinhan mies voi sinulle ja lapselle antaa aikaa? Ja tottakai harrastuksia pitää olla.. Onko sinulla itselläsi? Saatko lasta koskaan mihinkään hoitoon, että voisitte miehen kanssa tehdä asioita yhdessä?

Meillä mies on paljon töissä,minä vain päivisin, minä hoidan käytännössä kaikki kotityöt, kummallakin on omat urheiluharrastukset, Ja kuitenkin aikaa jää jonkin verran yhdessä ololle ja tietenkin lapselle. Ja olen suurimman tyytyväinen tilanteeseen. Se on oikeastaan enemmänkin järjestelykysymys.

Voimia kuitenkin, eihän tuo nyt niin vakava asia ole!:)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ja miehellekkin sanonut. olisiko helpompaa olla pojan kanssa yksin ja rehellisesti tehdä kaikki yksin, kuin mukamas olla perhe ja silti kuitenkin joutua tekemään kaiken yksin?

Varmasti monikin kotiäiti ajattelee jossain vaiheessa noin, mutta asiat muuttuu kun menee itse takaisin töihin tai opiskelemaan tai viimeistään kun lapsi kasvaa.. Tosiasiahan on että miehelläsi ei riitä vuorokaudessa tunnit, kun työaika on tuollainen. Onko se aina klo12.00-22.30, vai voisiko sitä kenties muuttaa aikaisemmaksi, niin illat jäisivät vapaaksi?

8 tunnin päiviä tekee keskiraskasta työtä ja 30 min työmatka suuntaansa. varmasti kyllä väsyttää tuo työkin, se ei ole hänen kutsumusammatitinsa, mutta silti. oikeuttaako se jättämään kaiken minulle ja vaan touhuamaan omia asioita ja ns.kotiasioita vain käskemällä. olen kysynyt, olisiko hän onnellinen, jos saisi vaan olla yksin vehkeet levällään ja olla. ei kuulemma haluaisi sitäkään. ja uskokaa pois, olen yrittänyt sitäkin että jos vaan odotan, että toinen tajuaa itse aloittaa. mutta ei se toimi niin. kun tavattiin miehen kanssa, hänen siivoamiseensa esimerkiksi riitti yksi rätti, sama keittiöön ja vessaan. tuossa valossa ymmärtänette, että on pakko katsoa perään, kun kaikki asiat on vähän sinnepäin. minä koen itseni jämptiksi asioiden hoidon ja kodinhoidon suhteen ja mielestäni tapani toimia ovat hyvät. miksi siis mies ei voisi kotona tehdä minun tavallani...varsinkaan, kun hänellä eii tsellä ole mitään parempaakaan tilalle. miksi pitää käskyttää ja vielä mukista vastaan.

nouseminen on yhtä hankalaa, ellei jopa hankalampaa. sitten kun hän on syönyt aamupalan, pitäisi tosi nopeasti lähteä (mieluiten mihin tahansa muualle kuin keskustaan, koska sinne ei voi hänen mielestään vaan mennä päämäärättömästi vaeltamaan) ja jos ei tarpeeksi nopsaan ehditä lähteä, pitääkin samantien alkaa laittaa ruokaa, koska häntä alkaa heikottaa jo parin tunnin päästä aamupalasta (vaikka on juuri syönyt ainakin 4 leipää ja pannun kahvia päälle). tuntuu että pienen lapsenkin kanssa on helpompaa liikkua kuin ison miehen. illalla sitten töllötetään telkkua. pari kertaa olen lähtenyt ulos ja jättänyt pojan miehelle. yhden oluen ehdin juoda ja sitten mies soittaa että "poika itkee, eikä saa tyyntymään" ja kotiinhan se on tietysti lähdettävä. poika on jo 9 kk, ja olemme olleet ulkona kerran kahdestaan. isovanhemmat asuvat kaukana, heistä ei lapsenvahtia saa..

8 tunnin päiviä tekee keskiraskasta työtä ja 30 min työmatka suuntaansa. varmasti kyllä väsyttää tuo työkin, se ei ole hänen kutsumusammatitinsa, mutta silti. oikeuttaako se jättämään kaiken minulle ja vaan touhuamaan omia asioita ja ns.kotiasioita vain käskemällä. olen kysynyt, olisiko hän onnellinen, jos saisi vaan olla yksin vehkeet levällään ja olla. ei kuulemma haluaisi sitäkään. ja uskokaa pois, olen yrittänyt sitäkin että jos vaan odotan, että toinen tajuaa itse aloittaa. mutta ei se toimi niin. kun tavattiin miehen kanssa, hänen siivoamiseensa esimerkiksi riitti yksi rätti, sama keittiöön ja vessaan. tuossa valossa ymmärtänette, että on pakko katsoa perään, kun kaikki asiat on vähän sinnepäin. minä koen itseni jämptiksi asioiden hoidon ja kodinhoidon suhteen ja mielestäni tapani toimia ovat hyvät. miksi siis mies ei voisi kotona tehdä minun tavallani...varsinkaan, kun hänellä eii tsellä ole mitään parempaakaan tilalle. miksi pitää käskyttää ja vielä mukista vastaan.

Siis 8 tunnin päiviä? Mun laskupään mukaan tuosta tulee kyllä 10 ja puoli tuntia josta siis matkoihin sanot menevän puoli tuntia suuntaansa, eli näin ollen ois 9 tuntia poissa. mihin se 1,5 tuntia sitte viel menee?

hänellä ei bussit lähde ihan justiinsa ja joutuu pallottelemaan kyytejä odotellessa. ruokatauko ei myöskään kuulu työaikaan ja se siellä välissä sitten pidentää päivää.

menee vain silloin kun ollaan käymässä mieheni vanhemmilla tai meillä on kotona vieraita. jos ollaan mieheni vanhemmilla, et viitsi käskea miestä mihinkään. hänen äitinsä sanoo, että "antaahan markun vielä nukkua", vaikka kello olisi jo 11. samoin kaikkeen muuhunkin anoppi puuttuisi kuitenkin mennen poikansa puolelle. siispä olen hiljaa ja hoidan pojan yksin pyytämättä apua. kotona sitten menee kivasti, kun on vieraita, koska mies iloisesti tekee kaiken mitä pyydän. koskaan ei vieraiden aikana sano vastaan. semmoista kun olisi aina. leppoisaa. mutta ei. arki alkaa kun vieraiden perävalot katoavat...

menee vain silloin kun ollaan käymässä mieheni vanhemmilla tai meillä on kotona vieraita. jos ollaan mieheni vanhemmilla, et viitsi käskea miestä mihinkään. hänen äitinsä sanoo, että "antaahan markun vielä nukkua", vaikka kello olisi jo 11. samoin kaikkeen muuhunkin anoppi puuttuisi kuitenkin mennen poikansa puolelle. siispä olen hiljaa ja hoidan pojan yksin pyytämättä apua. kotona sitten menee kivasti, kun on vieraita, koska mies iloisesti tekee kaiken mitä pyydän. koskaan ei vieraiden aikana sano vastaan. semmoista kun olisi aina. leppoisaa. mutta ei. arki alkaa kun vieraiden perävalot katoavat...

ahaa, anoppi on sittenki osasyyllinen! hei, miksi ihmeessä olet kotonasi miehellesi hänen toinen äitinsä? minä heräisin aamulla ja ilmoittaisin meneväni lenkille tai salille tai minne vaan, ja hän saisi hoitaa poikaa siihen asti, kun menee töihin. ei oo "miehesi" kasvanut aikuiseksi ei oo. mieti, oletko valinnut tekemisen roolin ja äitinä olon hänelle.

Mä tykkään niin että teen mielelläni kotihommat, ajattelen tän olevani hemmottelua omalle kultamussukalleni joka tekee pitkää päivää töissä. Nousen keittään aamukahvit, hoidan muksut, pyykit, tiskit, ruuan valmiiksi kun mies kotiutuu ja yleensä vielä iltaisin hieron sieltä mistä milloinkin on työpäivän jälkeen paikat kipeänä.

Teen tämän rakkaudella ja onnellisena - niin kauan kun mies huomaa sen ja muistaa näyttää olevansa tyytyväinen ja onnellinen. Näin ainakin niin kauan kun en itse käy töissä kodin ulkopuolella.

Mun mies iltavuoroviikolla pääsee vasta klo 24 ja menee kahteen.Sitä ennen hän käy salilla eli yleensä lähtee jo klo 12 aamupäivällä.Heräilee kymmeneltä.Ei tulis mieleenkään ruveta herättelemään ennen sitä koska ihmisen on pakko saada nukkua.Heti töistä tultua yöllä ei saa unta.Aamuvuoroviikolla herää viideltä,kotona on joskus puoli kuusi tai jälkeen.Siis illalla.
Sitä se arki on.Tänään tulee klo 16 mun alkaa työt klo 16.15 eli olen jo lähtenyt kun hän tulee.Varmaan on jo umpiunessa kun mä kotiudun joskus kymmenen aikoihin illalla.Se on vaan sopeuduttava,yhteistä aikaa on tosi vähän kun molemmilla on vielä lapsia,miehen lapset asuu äidillään.Yhteistä aikaa meillä oli joka toinen viikonloppu mutta nyt kun olen kaikki viikonloput töissä niin eipä siinä aikaa ole silloinkaan juurikaan.Silti menee tosi hyvin kun on asennoiduttu niin että asiat on tällä hetkellä elämässä niin kun ne nyt on,sen mukaan eletään,ehkä ne joskus on toisin.

Alkuperäinen kirjoittaja clivia:
Mun mies iltavuoroviikolla pääsee vasta klo 24 ja menee kahteen.Sitä ennen hän käy salilla eli yleensä lähtee jo klo 12 aamupäivällä.Heräilee kymmeneltä.Ei tulis mieleenkään ruveta herättelemään ennen sitä koska ihmisen on pakko saada nukkua.Heti töistä tultua yöllä ei saa unta.Aamuvuoroviikolla herää viideltä,kotona on joskus puoli kuusi tai jälkeen.Siis illalla.
Sitä se arki on.Tänään tulee klo 16 mun alkaa työt klo 16.15 eli olen jo lähtenyt kun hän tulee.Varmaan on jo umpiunessa kun mä kotiudun joskus kymmenen aikoihin illalla.Se on vaan sopeuduttava,yhteistä aikaa on tosi vähän kun molemmilla on vielä lapsia,miehen lapset asuu äidillään.Yhteistä aikaa meillä oli joka toinen viikonloppu mutta nyt kun olen kaikki viikonloput töissä niin eipä siinä aikaa ole silloinkaan juurikaan.Silti menee tosi hyvin kun on asennoiduttu niin että asiat on tällä hetkellä elämässä niin kun ne nyt on,sen mukaan eletään,ehkä ne joskus on toisin.

no hankalaa on sullakin. mutta niin, en minä noista työvuoroista valitakkaan vaan tuosta kotona vallitsevasta asenteesta, että mihinkään ei osallistuta. menisi vaikka nuo teidän vuorotkin, jos mies ei pullikoisi joka asiassa vastaan.

Tunnen vastaavanlaisen tapauksen. En voi muuta sanoo, kun että asiat olis pitänyt hoitaa aikoja sitten. Nyt saattaa olla jo liian myöhäistä. Jos haluat muutoksia, teille tulee pitkä ja kivinen tie. Miehen elämä on nyt helppoa, hän elää kuin kuningas omassa valtakunnassaan, missä armollinen vaimo palvelee nyrkin ja hellan välissä. Ei hän halua pois tästä asemasta. Eli taisteluksi se menee, jos aiot elämääsi muuttaa. Liian myöhäistä, pelkään pahoin :(

Huh huh.... Tuon luettuani en ihmettele, jos mies ei ole tyytyväinen... Koita rentoutua vähän! Miks niitä aamuja ei voi käyttää rentoon yhdessä oloon; vaikka sitten sängyssä makoiluun/jutusteluun ja lapsen kanssa touhuamiseen? Kun mies on töissä voit hoidella lapsen kanssa kotihommia?

Itse ajattelin kotona ollessa, että kun mies on töissä niin mulla on työnä kotityöt ym. sillä välin. Miehen ollessa vapaalla tehtiin perheen kesken jotain (jotain kivaa tai ulkohommia tms).

Nyt olen töissä ja edelleenkään mies ei osallistu "kotitöihin" eli hoidan siivoukset, pyykinpesut, tiskit, laskujen maksut ja paperihommat yksin. Mies hoitaa remonttihommat, autot ym. miesten hommat ja touhuaa paljon lasten kanssa. Mies laittaa aina tarvittaessa ruokaa eikä aamuisin pidetä kirjaa kumpi sen kahvin keittää. Muutenkin tykätään touhuta yhdessä koko perhe ulkohommissa.

Vuosien varrella olen oppinut ottamaan rennommin ja huomaamaan että se olen minä ainoana meidän perheestä joka haluaisi kaiken olevan tiptop... ja olen antanut muulle perheelle tilaa elää ja asua onnellisena omassa kodissaan. Kompromisseja täytyy tehdä puolin ja toisin, että saadaan arki toimimaan jokaiselle tyydyttävällä tavalla. Mutta yksi ei voi määrätä miten toisen kuuluu elää omassa kodissaan, siitä tulee loppu ennemmin tai myöhemmin...

Alkuperäinen kirjoittaja clivia:

toi kuulostaa tutulta, missäs miehes on töissä

Älä uhraudu. Istuta pöydän ääreen ja jutelkaa asiat selviksi. Meillä otti aikanaan useammankin palaverin, mutta arki alkoi rullaamaan. Kaikki ei jaksa asioita samalla tavalla, joku toinen tekee mielellään- joku toinen taas ei.

Ja ota omaa aikaa ja siedä kaaosta :hug:

Yhteistyössä