Paha riita miehen kanssa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja narsissi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
:o ohho. Mä olin tuossa vaiheessa kyllä vielä niin huuruissa et ei minuta töihin olis ollu.
Hei et sä ole vielä niin palautunut et voi töihin lähtä.
Mitä hommaa teet?

Joo, äitiysloma on kestoltaan n. 3 kk ja äitiysrahakautta ei voi siirtää miehelle. Vanhempainrahakauden voi, ihan niin kuin tässä on jo aiemminkin tullut esille.

Kunnalliseen hoitoon noin pientä ei voi viedä. Vanhempainrahakauden jälkeen alkaa oikeus joko kotihoidontukeen, yksityisenhoidontukeen tai sitten ihan kunnalliseen päivähoitoon.

Tokihan mies voi kotia jäädä lasten kans vaikka heti, mutta sosiaalietuutta ei mahda saada mistään =)

Alkuperäinen kirjoittaja Liinuska74:
Alkuperäinen kirjoittaja sda:
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Äitiyspäivärahakautta ei voi jakaa lapsen isän kanssa. Vanhempainrahakausi on eri juttu. Vai oliko tässä ollenkaan rahasta kyse?

taisin ymmärtää väärin, pahoittelen.
Mietin ihan samaa, että voiko niin edes tehdä, että isä jäisi kotiin noin pian. Äitiysloma ensin 9kk ja sen jälkeen vanhempainrahakausi, jolloin kotona voi olla kumpi vanhemmista tahansa.
Aplle sanoisin, että älä edes haaveile töihin jo kuukauden päästä! Tarvitset aikaa synnytyksestä toipumiseen ja palautumiseen. Ja tärkeää on myös luoda hyvä suhde uuteen lapseenkin ja varmistaa isosisaruksenkin sopeutuminen uuteen tulokkaaseen, melkein vauva vielä hänkin.

Äitiysloma on kolmisen kuukautta, sitten alkaa vanhempainrahakausi! Sinä olet aina muka niin kaikkitietävä etkä ees tuota tiennyt, heh!

Vai kaikkitietävä?! Jollet sattunut huomaamaan, omaa viestiäni oli muokattu paljon ennemmin, kuin sait oman vastineesi kirjoitettua. Huomasin virheeni ihan itse, katsos, "kaikkitietävillekin" voi sattua näppäilyvirheitä. Ja muokkasin virheellisen tiedon pois.
Parempaa päivän jatkoa sulle! :) :hug:

Enpä kyllä mistään vieläkään huomannut että "näppäilyvirheesi" olisit korjannut... Ja kyllä, alle 9 kuukauden ikäisiä lapsiakin VOI viedä hoitoon...

Alkuperäinen kirjoittaja tiinu:
Joo, äitiysloma on kestoltaan n. 3 kk ja äitiysrahakautta ei voi siirtää miehelle: Vanhempainrahakauden voi, ihan niin kuin tässä on jo aiemminkin tullut esille.

Kunnalliseen hoitoon noin pientä ei voi viedä. Vanhempainrahakauden jälkeen alkaa oikeus joko kotihoidontukeen, yksityisenhoidontukeen tai sitten ihan kunnalliseen päivähoitoon.

Tokihan mies voi kotia jäädä lasten kans vaikka heti, mutta sosiaalietuutta ei mahda saada mistään =)

Mut tuohan 3kk alkaa viimeistään 5 viikkoa ennen laskettua aikaa, eli voihan olla että kuukauden ikäisen kohdalla alkaa tuo kausi olla lopussa.

Äitiyspäivärahakautta ei voi jakaa lapsen isän kanssa. Vanhempainrahakausi on eri juttu. Vai oliko tässä ollenkaan rahasta kyse?

taisin ymmärtää väärin, pahoittelen.
Mietin ihan samaa, että voiko niin edes tehdä, että isä jäisi kotiin noin pian. Äitiysloma ensin 9kk ja sen jälkeen vanhempainrahakausi, jolloin kotona voi olla kumpi vanhemmista tahansa.
Aplle sanoisin, että älä edes haaveile töihin jo kuukauden päästä! Tarvitset aikaa synnytyksestä toipumiseen ja palautumiseen. Ja tärkeää on myös luoda hyvä suhde uuteen lapseenkin ja varmistaa isosisaruksenkin sopeutuminen uuteen tulokkaaseen, melkein vauva vielä hänkin.

Äitiysloma on kolmisen kuukautta, sitten alkaa vanhempainrahakausi! Sinä olet aina muka niin kaikkitietävä etkä ees tuota tiennyt, heh!

Vai kaikkitietävä?! Jollet sattunut huomaamaan, omaa viestiäni oli muokattu paljon ennemmin, kuin sait oman vastineesi kirjoitettua. Huomasin virheeni ihan itse, katsos, "kaikkitietävillekin" voi sattua näppäilyvirheitä. Ja muokkasin virheellisen tiedon pois.
Parempaa päivän jatkoa sulle! :) :hug:

Enpä kyllä mistään vieläkään huomannut että "näppäilyvirheesi" olisit korjannut... Ja kyllä, alle 9 kuukauden ikäisiä lapsiakin VOI viedä hoitoon...

tappelu tappeli

Alkuperäinen kirjoittaja Huomio:
Joo, äitiysloma on kestoltaan n. 3 kk ja äitiysrahakautta ei voi siirtää miehelle: Vanhempainrahakauden voi, ihan niin kuin tässä on jo aiemminkin tullut esille.

Mut tuohan 3kk alkaa viimeistään 5 viikkoa ennen laskettua aikaa, eli voihan olla että kuukauden ikäisen kohdalla alkaa tuo kausi olla lopussa.

Ihan totta. En ole muuta väittänytkään =)

Mitenkähän menee silloin, jos vauva syntyy keskosena kovin varhain ja joutuu olemaan sairaalassa pitkään. Onko silloinkin äitiysloma ihan samalla tavalla? Että kun lapsi pääsee toivonmukaan kotiin, on äitiysloma jo melkein käytetty.

Alkuperäinen kirjoittaja narsissi:
Täällä nyt naristiin siitä, ettei noin pientä vauvaa voi jättää edes isälle.

Miksei?
Tekeekö se isä jotain pahaa sille vauvalle?
Eikö se isä osaa syöttää pullosta maitoa ja vaihtaa vaippaa ja nukuttaa sitä lasta?

Mun käsittääkseni mies kykenee nykypäivänä kaikkeen samaan, mihin äitikin.
Lapsi vain kiintyy enemmän siinä tapauksessa siihen isään, eikä äitiin.
Onko siinä sitten jotain väärää?
Onko väärin antaa lapsen kiintyä miespuoliseen vanhempaan enemmän, kuin siihen synnyttäjään?

Ja ei se kuukausi ehdoton raja ollut, minkä kotona olisin. se oli aika, minkä jälkeen ajattelin olevani fyysisesti sellaisessa kunnossa, että töihin kykenisin.
Ja jos kerta äitiysrahakausi on sen 3kk, niin siinä tapauksessa sen olisin kotona ja sitten voisin mennä töihin. JOS isä haluaa jäädä lasten kanssa kotiin.
Eli ulkopuoliselle hoitoon vieminen ei edelleenkään ole vaihtoehto minulle.

Ja ei se raha ollut se pääpointti, niinkuin Candide ymmärsikin jo :)

Ja onhan se hauskaa, että meidän perheessä tapahtuu jotain sellaista, mikä on jonkunmielestä niin järkyttävää, että provoksikin tälläistä väittää
:D

Miksi sinä et halua olla lapsesi kanssa, ja miksi niitä silti teet???????

Mitenkähän menee silloin, jos vauva syntyy keskosena kovin varhain ja joutuu olemaan sairaalassa pitkään. Onko silloinkin äitiysloma ihan samalla tavalla? Että kun lapsi pääsee toivonmukaan kotiin, on äitiysloma jo melkein käytetty.

Niin se mahtaa mennä. Aika ikävältä kuulostaa.

Alkuperäinen kirjoittaja just:
Miksi ihmeessä teet lisää lapsia, jos et jaksa olla kotona edes sitä vuotta? Ei kaikkien tarvitse kymmentä vuotta kotona olla, mutta jos paria vuottakaan ei jaksa niin on se kyllä ihme juttu.

kyllä minäkkää en jaksasi pitkiä aikoja olla kotona lasten kans ja siksi olenkin käyny välillä töissä mutta kyllä mää äitiysloma ajan aina olen kotona ollu eli lapsi ollu 9-10kk kun olen töihin lähteny.kaikista EI VAAN OLE kotiäitiksi vaikka lapsia haluaakin ja niistä tykkää;)

AP:LLE: ite en raaskis niin pientä viedä hoitoon ja luulen ettei juuri kukaan edes niin pientä ottais.jaksaisitko olla esim.ensimmäisen puoli vuotta jos miehes sitten "uskaltais" jäädä lasten kans kotia? olisit sinäkin ehtiny kunnolla toipua synnytyksestä ja jos imetät vauvaa niin ei olisi sinulle työssä käynti niin rankkaa?ja näkisit asiinä ajassa mimmonen vauva.onko koliikkia,allerkioita tms, joita ylläreitä voipi tulla.uskon että miehes ei jaksais lapsia hoitaa jos koliikki vauva tms.miehil tahtoo hermot olla HUOMATTAVASTI lyhyemmät kuin naisilla,vaikka ei voi yleistää....

Ensin vähän OT:
Eihän se vaan VOI olla niin, että äidin on pakosti oltava kotona lapsen kanssa se 105päivää??
Mitä jos äiti kuolee synnytyksen yhteydessä tai kävelee seuraavana päivänä auton alle?? Kukas silloin lasta hoitaa?
Ja voiko tosiaan olla niin, että isä saa olla kotona lapsen kanssa vain jos äidille sattuu jotain todella vakavaa?
Kaikissa perheissä ei ole sitä idyllistä peruskaavaa,, jonka mukaan mennään ( eli äiti kotona lasten kanssa), vaan on tapauksia jolloin isä HALUAA olla koti-isä.
Voi tsiisus että on iso aukko järjestelmässä jos asia on todella noin.

Ja sitten ap:lle : tsemiä! enpä muuta voi sanoa! ;) tee miehelle ruokaa ja keskustelkaa, ei kai tohon muukaan auta :)

Vielä kerran: mun mies on hoitanut kotona molempia lapsiamme, kun vanhempainrahakausi on ollut ohi, eli lapset vajaa kymmenkuisia. Todella hyvin mennyt, tietenkin, mutta kuukauden ikäinen on ihan eri asia: hän ei vielä edes tajua olevansa äidistä erillinen olento. Ja kyllä mun mielestä sitä imettämistä vois edes harkita ainakin pari ensimmäistä kuukautta.

Nyt hiukan samaa aihetta sivuuttava kysysymys: KUINKA PIENELLE LAPSELLE KUNNAN TÄYTYY JÄRKÄTÄ HOITOPAIKKA? tää ois tosi tärkee tietää,lapsi vasta 6kk mutta pakottava tarve töihin =(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Miksei?
Eikö se isä osaa syöttää pullosta maitoa ja vaihtaa vaippaa ja nukuttaa sitä lasta?

Onko väärin antaa lapsen kiintyä miespuoliseen vanhempaan enemmän, kuin siihen synnyttäjään?

Ja ei se kuukausi ehdoton raja ollut, minkä kotona olisin. se oli aika, minkä jälkeen ajattelin olevani fyysisesti sellaisessa kunnossa, että töihin kykenisin.
Ja jos kerta äitiysrahakausi on sen 3kk, niin siinä tapauksessa sen olisin kotona ja sitten voisin mennä töihin. JOS isä haluaa jäädä lasten kanssa kotiin.

Ja onhan se hauskaa, että meidän perheessä tapahtuu jotain sellaista, mikä on jonkunmielestä niin järkyttävää, että provoksikin tälläistä väittää

en sanonut, etten halua olla lasteni kanssa kotona.
Sanoin haluavani mennä töihin ;)
Mutta sekin vain siinä tapauksessa, että isä jäisi lasten kanssa kotiin.

Miksei?

mä kyllä peesaan tuota aapeetä. mikä tosiaan tekee isästä huonomman huoltajan. tai huoltajan että voi kauhistus kun äiti ei hoitanut. isä voi yhtä hyvin hoitaa sitä lasta. jopa yleensäkin hoitaa lasta ihan kokonaisvaltaisesti. ja btw. erossa isällekkin voi jäädä lapset. isät ovat ihan yhtä hyviä vaikka tällä palstalla ne ovat järjestään sikoja. aapeelle nyt peesauksia ja tsemppiä paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja Panppe:
Ensin vähän OT:
Eihän se vaan VOI olla niin, että äidin on pakosti oltava kotona lapsen kanssa se 105päivää??Mitä jos äiti kuolee synnytyksen yhteydessä tai kävelee seuraavana päivänä auton alle?? Kukas silloin lasta hoitaa?
Ja voiko tosiaan olla niin, että isä saa olla kotona lapsen kanssa vain jos äidille sattuu jotain todella vakavaa?
Kaikissa perheissä ei ole sitä idyllistä peruskaavaa,, jonka mukaan mennään ( eli äiti kotona lasten kanssa), vaan on tapauksia jolloin isä HALUAA olla koti-isä.

Ja sitten ap:lle : tsemiä! enpä muuta voi sanoa! ;) tee miehelle ruokaa ja keskustelkaa, ei kai tohon muukaan auta :)

Eihän sinne kotiin tietty sitoa voi ketään, mutta sen etuuden saamiselle on nämä systeemit. Sitä en kyllä tiedä, että jos äiti kuolee, miten toimitaan päivärahojen puolesta. Sen tiedän, että jos lapsi sen sijaan menehtyy pian syntymän jälkeen (anteeksi ap, kun kirjoitan näin kurjasta vaihtoehdosta avaukseesi) , äitiyslomakauden voi pitää ja saa päivärahan, mutta vanhempainrahakaudesa en muista

Alkuperäinen kirjoittaja Panppe:
Ensin vähän OT:
Eihän se vaan VOI olla niin, että äidin on pakosti oltava kotona lapsen kanssa se 105päivää??
Mitä jos äiti kuolee synnytyksen yhteydessä tai kävelee seuraavana päivänä auton alle?? Kukas silloin lasta hoitaa?
Eihän sitä pakko ole olla kotona, mutta äitiysrahaa ei makseta muille kuin äidille, jos äiti on kerran elossa ja pystyy jälkikasvustaan huolehtimaan, ainakin teoriassa. Soita Kelaan ja infoa meitäkin asiasta. Saadaan ainakin varma tieto ;)

Varmaan ajatuksena on entisvanhainen lapsivuodeaika sekä varhainen kiintymyssuhde äitiin, jolla todellakin voi olla kauaskantoiset seuraukset lapsen psyykkisessä, sosiaalisessa ja fyysisessäkin kehityksessä.

Liinuska74, sinä olet niin ihana kun jaksat olla aina niin tosissaan :) Enkä ole tuo kanssasi väittelijä, mutta jotenkin hassua vaan huomata.
Mulla on hyvä päivä tänään, mä jaksan vaikka mitä!!! :D

mulla jäi epäselväksi ootko sä kotona nyt?

aattelin että jos sua on nyt ruvennu ahdistaan kotona olo ja ajatus siitä että se vaan jatkuu jatkumistaan. Oisko mahdollista mennä töihin tässä välissä siksi puoleksi vuodeksi?

Musta on hyvä että puhuitte asiasta ja hyvä yrittää etsiä joku ratkasu ennen vauvan tuloa että itse jaksaa.

Miehesi on oikeessa adoptiota kannattaa teiän harkita,pääsisi lapsi hyvään perheeseen.

Kiitos ehdotuksesta.
täytyypä ottaa harkintaan, josko annetaan sitten tämä esikoinenkin pois, kun todella huonoja vanhempia olemme tämmöisen asian vuoksi.

Mää olen vähän vanhana saanut lapset, mutta minä en raaskinut antaa 1kk vanhaa kunnolla edes toisen syliin, paitsi isänsä tietysti.

Meinaan, että miksi olet hankkiutunut raskaaksi jos haluat töihin?
Kyllä niistä lapsista voi nauttiakin, se on asennenkysymys. Itse olen ollut yi 4 vuotta kotona, leikkinyt aamusta iltaan ja nyt haluan jo välillä töihin. Mutta silti mulla hirrrrveä huono äiti -syndrooma, kun vien 2-vuotiaan (vaipoissa, ei osaa puhua, käyttää tuttia) hoitoon.

Yhteistyössä