Paha riita miehen kanssa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja narsissi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tietenkin isä on yhtä hyvä hoitaja, mutta itsehän kyselit miten ottavat noin pientä muualle hoitoon. Jos isä jää kotiin niin sehän on ihan hyvä ratkaisu, mutta ilmeisesti näin ei kuitenkaan tule käymään jos oikein ymmärsin.

en jaksa lukea koko ketjua mutta parin viestin perusteella jo ihmettelen että miten joku voi olla varma että kuukauden kuluttua synnytyksestä edes pystyisi töihin. Voihan olla että edellinen synnytys ja toipuminen meni kuin oppikirjoissa, mutta entäs jos nyt vaikka ihan yksinkertaisesti vaan on voimat pois tai tikkejä sen verran että ei istumaan kunnolla pysty. Minä luulisin että ennen jälkitarkastusta ei ole lupaa edes töihin lähteä!

no mulla tuhisee sylissä 3 viikkoinen vauva ja en kuuna kunnan valkeana tätä suloisuutta hoitoon laittais tän ikäisenä :heart: :heart: :heart:

enkä ikuna suostuis menemään töihin kun vauva pieni... :heart: :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Yap:
mulla jäi epäselväksi ootko sä kotona nyt?

aattelin että jos sua on nyt ruvennu ahdistaan kotona olo ja ajatus siitä että se vaan jatkuu jatkumistaan. Oisko mahdollista mennä töihin tässä välissä siksi puoleksi vuodeksi?

Musta on hyvä että puhuitte asiasta ja hyvä yrittää etsiä joku ratkasu ennen vauvan tuloa että itse jaksaa.

Olen kotona.
Ja itseasiassa osuit oikeaan kursivoidussa kohdassa.
Itse sitä en vain osannut sanoa helpoimmalla tavalla =)

Töihin meneminen ei valitettavasti nyt raskausaikana onnistu (kohdussa, istukan alla suuri verenpurkauma, joka tiputtelee verta ahkeroimisen jälkeen. Lääkäri antanut käskyn, että lepoa, ettei mitään vakavempaa satu, kuten ennenaikainen synnytys)

Ja siis sanottakoon että LA tulevalla vauvalla on tammikuun alussa, ettei kukaan rupea heittämään, että abortoi se lapsi, kun kerran töihin haluaisin mennä =)

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Minä luulisin että ennen jälkitarkastusta ei ole lupaa edes töihin lähteä!

Hmm, mikä instanssi voi kieltää ihmistä menemästä töihin? Tätä väitettä en ole koskaan kuullut kyllä =)

ei varmaan voi kieltää mutta voi olla niin että jos jotakin tulee, niin voi olla sairasvakuutuksen yms kanssa ongelmia. Joskus kun on olen kuullut että jos kesken sairasloman menee töihin ja jotakin sattuu niin omalla vastuulla sen tekee

Alkuperäinen kirjoittaja narsissi:
Alkuperäinen kirjoittaja Yap:
mulla jäi epäselväksi ootko sä kotona nyt?

aattelin että jos sua on nyt ruvennu ahdistaan kotona olo ja ajatus siitä että se vaan jatkuu jatkumistaan. Oisko mahdollista mennä töihin tässä välissä siksi puoleksi vuodeksi?

Musta on hyvä että puhuitte asiasta ja hyvä yrittää etsiä joku ratkasu ennen vauvan tuloa että itse jaksaa.

Olen kotona.
Ja itseasiassa osuit oikeaan kursivoidussa kohdassa.
Itse sitä en vain osannut sanoa helpoimmalla tavalla =)

Töihin meneminen ei valitettavasti nyt raskausaikana onnistu (kohdussa, istukan alla suuri verenpurkauma, joka tiputtelee verta ahkeroimisen jälkeen. Lääkäri antanut käskyn, että lepoa, ettei mitään vakavempaa satu, kuten ennenaikainen synnytys)

Ja siis sanottakoon että LA tulevalla vauvalla on tammikuun alussa, ettei kukaan rupea heittämään, että abortoi se lapsi, kun kerran töihin haluaisin mennä =)

toi olo voi tosta helpottaa. mulla oli kanssa tän kakkosen kohdalla pari kertaa jo ollut sellainen olo että pakko mennä töihin.mutta aina onneksi on mennyt ohi.

:hug: :hug: :hug:

kauhean kasan tunnut saavan kakkaa niskaasi.

Toistan vielä kantani musta se on hyvä että keskustelee asioista. Ja ei isän kotiin jääminen voi olla lapselle pahasta.

Amerikassa on muuten täysin yleistä että lapsi menee hoitoon 1kk koska äitiysloma on vaan sen verran.

Itse en voisi niin pientä hoitoon laittaa. Olin kotona 1,5v rakastan lastani ylikaiken mutta minusta ei ole kotiäidiksi. Hienoa, että toisista on. Kaikista ei ole. Eikä se kotiäiteys välttämättä äidistä parempaa tee.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Minä luulisin että ennen jälkitarkastusta ei ole lupaa edes töihin lähteä!

Hmm, mikä instanssi voi kieltää ihmistä menemästä töihin? Tätä väitettä en ole koskaan kuullut kyllä =)

ei varmaan voi kieltää mutta voi olla niin että jos jotakin tulee, niin voi olla sairasvakuutuksen yms kanssa ongelmia. Joskus kun on olen kuullut että jos kesken sairasloman menee töihin ja jotakin sattuu niin omalla vastuulla sen tekee

Aivan, sairaslomaa onkin paha lopettaa itsekseen. Mutta en tiedäkään oikeasti onko äitiysloma verrannollinen sairaslomaan :)

en mäkään kyllä ihan heti töihin lähtis,varmaan siinä vaiheessa kun lapsi syö kiinteitä mut oikeesti..kyllähän se isäkin töihin menee pian lapsen syntymän jälkeen!kyllä meilläkin puhuttiin et mies jäis jos halutaan mut nyt ku kysyin sillon kun toinen lapsi oli noin 6kk että jäiskö vielä niin tuli jyrkkä ei..siksi että huomasi ettei olis jaksanut sellaista vastuuta "24h/vrk",eikä olla kotona jatkuvasti,työteliäs mies kun on.sanoipa kyllä mulle nytkin kun kuopus 2vuotias ja työnhaun oo alottanut et nostaa mulle hattua et jaksoin näin pitkään kotona ettei hän olis millää jaksanu.

en jaksa lukea koko ketjua mutta parin viestin perusteella jo ihmettelen että miten joku voi olla varma että kuukauden kuluttua synnytyksestä edes pystyisi töihin. Voihan olla että edellinen synnytys ja toipuminen meni kuin oppikirjoissa, mutta entäs jos nyt vaikka ihan yksinkertaisesti vaan on voimat pois tai tikkejä sen verran että ei istumaan kunnolla pysty. Minä luulisin että ennen jälkitarkastusta ei ole lupaa edes töihin lähteä!

Hmmm. Eiköhän kahden pienen hoitaminen vastaa fyysisessä ja henkisessä vastuullisuudessaan ja rasittavuudessaan mitä vaan työpaikkaa...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja narsissi:
Täällä nyt naristiin siitä, ettei noin pientä vauvaa voi jättää edes isälle.

Miksei?
Tekeekö se isä jotain pahaa sille vauvalle?
Eikö se isä osaa syöttää pullosta maitoa ja vaihtaa vaippaa ja nukuttaa sitä lasta?

Mun käsittääkseni mies kykenee nykypäivänä kaikkeen samaan, mihin äitikin.
Lapsi vain kiintyy enemmän siinä tapauksessa siihen isään, eikä äitiin.
Onko siinä sitten jotain väärää?
Onko väärin antaa lapsen kiintyä miespuoliseen vanhempaan enemmän, kuin siihen synnyttäjään?

Ja ei se kuukausi ehdoton raja ollut, minkä kotona olisin. se oli aika, minkä jälkeen ajattelin olevani fyysisesti sellaisessa kunnossa, että töihin kykenisin.
Ja jos kerta äitiysrahakausi on sen 3kk, niin siinä tapauksessa sen olisin kotona ja sitten voisin mennä töihin. JOS isä haluaa jäädä lasten kanssa kotiin.
Eli ulkopuoliselle hoitoon vieminen ei edelleenkään ole vaihtoehto minulle.

Ja ei se raha ollut se pääpointti, niinkuin Candide ymmärsikin jo :)

Ja onhan se hauskaa, että meidän perheessä tapahtuu jotain sellaista, mikä on jonkunmielestä niin järkyttävää, että provoksikin tälläistä väittää
:D

Miksi sinä et halua olla lapsesi kanssa, ja miksi niitä silti teet???????

Minkä ihmeen takia nainen ei saa haluta elämältään sekä äitiyttä että työuraa??????????????? Saahan kaikki miehetkin isyyden ja työuran halutessaan!!!!

Mitä järkeä tehdä lapsia, jos niitä ei jaksa edes vauva aikaa hoitaa?!

Nykyään on sellainen kiista, että tasa-arvon nimissä kumpikaan vanhemmista ei jää lasten kanssa kotiin. |O Ja kumma, että nainen ei jo narise siitä, että hänen tarvitsee synnyttää...

miten raaskisin jättää 1kk ikäisen hoitoon kun en meinaa raaskia laittaa meidän tulevaa 2v vielä mihinkään.

olen sitä mieltä että ainakin se 1v pitäisi kotona olla mielummin tietty enemmänkin.

No mä menen töihin nyt syyskuussa, kun tuo kirppu on juuri täyttänyt neljä kuukautta... ja sekin on todella todella aikaisin, kokopäivä töihin en lähtisi vielä kirveelläkään, ja nämäkin keikat sitten isi on kotona lasten kanssa. Kuukauden vanhana: ei tulisi mitään.

EI ole hoitoon laittamista jos isä hoitaa! Se on jaettua vanhemmuutta, jota Suomessa harvat ymmärtää. Äidit kuvittelee olevansa niin paljon parempia kuin isät. Tiedän äidin kun on muutaman kuukauden ikäisestä käynyt töissä päivät, lounastauolla/ ja iltaisin pumpannut vaan maitoa valmiiksi, niin ei ole isän edes tarvinnut korviketta antaa. Yhtä hyviä ne on molemmat vanhemmat kotona olemaan.

itseasiassa ainut keino on hankkia itse hoitaja noin pienelle lapselle koska silloin kun on oikeus äityis ja vanhempainvapaaseen, ei kunnan/kaupungin tarvitse hoitoa järjestää. eli subjektiivinen hoito-oikeus alkaa vasta kun ooikeus vanhempainvapaaseen päättyy (kun lapsi on noin 9kk).
ja itse en veisi nuin pientä hoitoon.

Toistan edelleen, että on eri asia, että mies hoitaa yli puolivuotiasta kuin kuukauden vanhaa. Niin meilläkin tehtiin, että mies jäi kotiin ja minä menin töihin, kun lapset olivat riittävän vanhoja. Totta kai mies on yhtä hyvä hoitaja kuin nainenkin, mutta ihan pieni vauva on kiinni äidissään sillä lailla, ettei edes koe olevansa erillinen olento vielä. siksi nimenomaan äiti on se tärkein juttu ensi kuukausina.

Mä en ymmärrä miten lapsen haluaminen ja töissäkäyminen voi olla toisensa pois sulkevia vaihtoehtoja. Eihän kukaan isääkään syyllistä siitä, jos hän käy töissä eikä jää kotiin vauvan kanssa. Tietysti äiti on aina äiti, mutta minusta isä on ihan yhden veroinen vanhempi. Ja varmasti yhtä hyvä hoitaja lapselle.

Niin, tuolla oli hirveästi väärää tietoa siitä äitiysloman pituudesta. Se 0n 105 arkipäivää, joiksi lasketaan myös lauantait, ja se alkaa viimeistään 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa. Jos lapsi syntyy lähellä LA:a, jää äitiyslomapäiviä syntymän jälkeen noin 75. Kuukaudessa on noi 25 arkiopäivää tämän laskutavan mukaan, jolloin äitiysloma kestäisi lapsen syntymän jälkeen suunnilleen 3 kk. Äitiyspäiväraaha ei voi muut nostaa kuin ainoastaan äiti. (en tiedä miten homma menee esim kuolemantapauksen tms. yhteydessä) Tämän jälkeen alkaa vanhempainrahakausi, jota voi nostaa kumpi tahansa vanhempi ja sen voi myös jakaa eri vanhemmille. Tuossa keksostapauksessa hommaan saa kyllä kompensaatiota, eli äitiyslomaa pidennetään, mutta en ole sen yksityiskohdita selvillä.

Käsittääkseni vielä kuukauden ikäisiä ei huolita ainakaan julkiseen päivähoitoon, mutta olen ymmärtänyt, että noin 3 kk:n ikäisiä jo otettaisi joihinkin paikkoihin?

Yhteistyössä