Mitä vaaditte/vaatisitte 5 vuotiaalta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Villivadelma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Villivadelma

Aktiivinen jäsen
19.08.2005
3 906
0
36
Eli jos sinulla on viisivuotias muksu,niin mitä häneltä vaadit?
Esim,käytöstapojen ja muutenkin arkielämän suhteen?Kerro kaikki mitä mieleen juolahtaa.. (:
Ja nekin kenellä ei tämän ikäistä lasta,niin mitä kuvittelisit että vaatisit?

Meillä on 3 v 10 kk ikäinen, jolta vaaditaan hyviä käytöstapoja: aikuisten puhetta ei saa/saisi keskeyttää, täytyy osata sanoa kiitos/ole hyvä/anteeksi, jos haluaa jotain niin pyytää nätisti (saisinko, antaisitko), ruokapöydässä ei pelleillä, aikuisia totellaan. Omat lelut siivotaan, astiat viedään tiskipöydälle ruoan jälkeen. Jne.

Omalta 5v:ltäni vaadin:
- pyyhkii itse pyllynsä kakalla käynnin jälkeen, muistaa käsien pesun.
- pesee kehottamatta kätensä ulkoa tulon jälkeen
- pukee ja riisuu itse, toki vetskareiden ym. kans autetaan jos ei mene
- kerhoon lähtiessä huolehtii tossut itse mukaan
- huolehtii itse hampaiden pesusta aamuin illoin
- muistaa hyvät pöytätavat

Kaikki nämä asiat sujuvatkin jo oikein hyvin.

vaatteiden omatoiminen ripeä päälle laitto.
Haarukan käyttö.
Jos jokin ruoka tai asia ei miellytä, ei ensimmäiseksi huudeta: yök mä en tykkää
Kaupassa ei kinuta tai juosta.
Bussissa tms. käyttäydytään nätisti.

Pyydetään kohteliaasti ja kiitetään.

Mä ainaskin käsittäisin että nää pitäis olla hallussa n. 5 ja puoli vuotiaalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Neslihan:
Meillä on 3 v 10 kk ikäinen, jolta vaaditaan hyviä käytöstapoja: aikuisten puhetta ei saa/saisi keskeyttää, täytyy osata sanoa kiitos/ole hyvä/anteeksi, jos haluaa jotain niin pyytää nätisti (saisinko, antaisitko), ruokapöydässä ei pelleillä, aikuisia totellaan. Omat lelut siivotaan, astiat viedään tiskipöydälle ruoan jälkeen. Jne.

Mä pidän kanssa tärkeänä,että aikuisten puhetta ei saa keskeyttää.Se on ainakin tolla miehen 5vee tytöllä vielä hakusassa.Siks tämmösiä kyselen kun tuntuu että muksulta vaaditaan ja odotetaan aika vähän ikäsekseen...Ja se on alkanu ärsyttämään.. :|

Alkuperäinen kirjoittaja smirgelaine:
vaatteiden omatoiminen ripeä päälle laitto.
Haarukan käyttö.
Jos jokin ruoka tai asia ei miellytä, ei ensimmäiseksi huudeta: yök mä en tykkää
Kaupassa ei kinuta tai juosta.
Bussissa tms. käyttäydytään nätisti.

Pyydetään kohteliaasti ja kiitetään.

Mä ainaskin käsittäisin että nää pitäis olla hallussa n. 5 ja puoli vuotiaalla.

Just tänään mainitsin miehen tytölle,että ei tarvitse heti mainostaa jos ei tykkää.Varsinkaan jos ei ole koskaan maistanu.Tehtiin jauhelihapihvejä ja typy meni kurkkaa uuniin ja heti alko kailotus;Minä en ainakaan syö,HYI! |O

Mä lisään tuohon meidän vaatimuslistaan sen, että kaupassa ei juosta eikä kinuta, bussissa ollaan nätisti, vessassa toimitaan itsenäisesti (kakan jälkeen vielä usein autan pyyhkimisessä ), vaatteet puetaan itse ja vauhdilla jos äiti niin käskee, ja kaikenlaista ruokaa on maistettava, mistään ei saa sanoa YÄK mutta koko lautasta ei ole pakko saada tyhjäksi, pääasia että maistaa.

Ompa vaikea kertoa, mitä vaatii... Yritetään...

-käytöstapoja
-käsienpesu, kun tullaan kotiin
-omatoimisuus vessassa
-lelujen kerääminen
-ruokailutavat
-pukeminen
-ei loukata toisia sanoin tai teoin
-anteeksi ja kiitos
-omat likaiset vaatteet pyykkiin, sukat nippuun
-ei keskustella huutamalla, pitää kuunnella toista
-astianpesukoneen tyhjennys silloin tällöin, roskien vienti
-autossa turvavyö heti kiinni ja siitä kuuluva ilmotus etupenkille
(lähen liikkeelle vasta, ku kaikki sanoo "kiinni" ) :D
-ymmärrys, että me ollaan kaikki erilaisia ja silti samanarvoisia

En mää hoksaa muuta, mutta tommosia meillä on nuo vaatimukset. Noista pidän kiinni ja nuo vaadin. =)

Mies passaa likkaa aika paljon..Ei osaa oikeen vaatia mitään.Tuon ikänen osais varmasti jo montakin semmosta asiaa minkä mies lykkää valmiina eteen..Ajattelin tänä iltana puhua aiheesta,mutta halusin vähän kysellä etten sitte itse mene vaatimaan ihan kohtuuttomia.. :ashamed:
Ruuasta nirsoilu hajottaa suunnattomasti.En todellakaan jaksa vääntää montaa eri ruokaa.Likalle vaan ei kelpaa mikään..

vaadin samaa kuin kaikilta ihmisiltä, iästä riippumatta, eli toista ei loukata tahallisesti. tehdään samoin kuin haluaisi itselle tehtävän.

ja laiskana tietysti kannustan omatoimisuuteen, en jaksaisi isoa ihmistä pukea tai syöttää ym, 3-vuotiaana ovat pukeneet, 1-vuotiaana syöneet.

Valajalla oli hyvä tuo erilaisuus juttu.Järkytyin tosissaan kun tyttö tänään katseli telkkaria jossa tuli joku voide mainos missä oli tummaihoinen normaali nainen alasti (paikat peitettynä) eli makkaroita oli vähän vyötäröllä yms,niin muksu huutaa isoon ääneen;hyi kun toi on ruma!
Mä en ole tienny,että noin pienetkin on joutunu tähän "mitä laihempi sitä kauniimpi" juttuun mukaan! :o

no niin ja kirjoitettuani sitten suht pitkän vastauksen niin kone jumittui... joten aloitetaanpa sitten alusta...

vaatisin viisivuotiaalata ainakin seuraavaa... (ja suurimman osan vaadin jo 3-vuotiaalta):

Hyvät käytöstavat (kiitos, ole hyvä, anteeksi, esttäytyminen, kättely, kysymyksiin vastaaminen, tervehtiminen, toisen puheen kunnioittaminen (ei saa keskeyttää toista -ei lasta eikä aikuista....ihan ei 3-vuotiaalta vielä onnistu), toisten auttaminen ja erilaisuuden kunnioittaminen.

osaa pukea ja riisua (nauhoissa, napeissa ym voi tietysti tarvita apua), osaa syödä haarukalla ja ainakin harjoittelee veitsen käyttöä, osaa käyttäytyä ruokapöydässä,selviytyy wc-käynneistä suht itsenäisesti, siivoa omat lelunsa ja mahdollisesti auttaa muissa kotitöissä (roskien vienti, tiskikoneen tyhjennys ym), vie astiat ruokailun jälkeen esim. tiskipöydälle tai altaaseeen.

osaa käyttäytyä kaupassa, kylässä ym. tilanteen vaatimalla tavalla.

ainakin näitä nyt tuli mieleen...

Alkuperäinen kirjoittaja Villivadelma:
Valajalla oli hyvä tuo erilaisuus juttu.Järkytyin tosissaan kun tyttö tänään katseli telkkaria jossa tuli joku voide mainos missä oli tummaihoinen normaali nainen alasti (paikat peitettynä) eli makkaroita oli vähän vyötäröllä yms,niin muksu huutaa isoon ääneen;hyi kun toi on ruma!
Mä en ole tienny,että noin pienetkin on joutunu tähän "mitä laihempi sitä kauniimpi" juttuun mukaan! :o

ei tuosta nyt järkyttyä kannata.

lapset ovat rehellisiä, tuskin itsekään olit täydellinen 5-vuotiaana. toki siitä voi ja pitää lempeästi sanoa, että ei toisia ole kohteliasta sanoa rumaksi. se on haukkumista. (tai jotain)

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:

-käytöstapoja
-omatoimisuus vessassa
-lelujen kerääminen
-ruokailutavat
-pukeminen
-anteeksi ja kiitos

En mää hoksaa muuta, mutta tommosia meillä on nuo vaatimukset. Noista pidän kiinni ja nuo vaadin. =)

Meillä mennään aika pitkälti näillä 3,5v likan kanssa

Mies passaa likkaa aika paljon..Ei osaa oikeen vaatia mitään.Tuon ikänen osais varmasti jo montakin semmosta asiaa minkä mies lykkää valmiina eteen..Ajattelin tänä iltana puhua aiheesta,mutta halusin vähän kysellä etten sitte itse mene vaatimaan ihan kohtuuttomia.. :ashamed:
Ruuasta nirsoilu hajottaa suunnattomasti.En todellakaan jaksa vääntää montaa eri ruokaa.Likalle vaan ei kelpaa mikään..

juu ei todellakaan tarvitse tehdä eri ruokia...vaan lapsen on opittava kunnioittamaan sinun tekemääsi ruokaa. Puhu miehellesi asiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:

ei tuosta nyt järkyttyä kannata.

lapset ovat rehellisiä, tuskin itsekään olit täydellinen 5-vuotiaana. toki siitä voi ja pitää lempeästi sanoa, että ei toisia ole kohteliasta sanoa rumaksi. se on haukkumista. (tai jotain)

Enkä ole itseäni täydellisenä mainostanut.Ja juttelin tytön kanssa asiasta..

Alkuperäinen kirjoittaja Neslihan:

Onko toi teillä vanhin lapsi? Toivotaan että osaa käyttäytyä myös vuoden päästä, meillä 4 vuotias ja ihan toivoton tapaus, osasi käyttäytyä 3,5 vuotiaaksi todella ihanasti...mutta nyt on ihan jotain ihan muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja daaaa:
Omalta 5v:ltäni vaadin:
- pyyhkii itse pyllynsä kakalla käynnin jälkeen, muistaa käsien pesun.
- pesee kehottamatta kätensä ulkoa tulon jälkeen
- pukee ja riisuu itse, toki vetskareiden ym. kans autetaan jos ei mene
- kerhoon lähtiessä huolehtii tossut itse mukaan
- huolehtii itse hampaiden pesusta aamuin illoin
- muistaa hyvät pöytätavat

Kaikki nämä asiat sujuvatkin jo oikein hyvin.

Ihan ystävällisenä huomautuksena: tiesitkös, että lapsi on valmis pesemään täysin itse hampaansa vasta kun hän osaa kaunokirjoituksen? Eli noin 8v. Vasta silloin motoriikka on niin hyvin kehittynyt, että hampaat ovat varmasti puhtaat!

Alkuperäinen kirjoittaja Me4:

-käytöstapoja
-omatoimisuus vessassa
-lelujen kerääminen
-ruokailutavat
-pukeminen
-anteeksi ja kiitos

näin myös meillä 5(koht 6) kanssa.pienemmät 4 ja 3 vuotiaat ottavat mallia veikalta ja yrittää kovasti myös ite..

:heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Me4:

-käytöstapoja
-omatoimisuus vessassa
-lelujen kerääminen
-ruokailutavat
-pukeminen
-anteeksi ja kiitos

Juu niin tääläki pienimmänki kans, mutta kysyttiin nimenomaan 5-vuotiaan juttuja... *viilaaja* :xmas:

Jaahas, ilmeisesti mä olen kohtuu lepsu äiti. Mun viisi vuotiaani käy kyllä itse pissalla, pyyhkii, pesee kädet. Mutta kakan jälkeen mä käyn pyyhkimässä/pesemässä, tai tarkistamassa vähintään. Pukee itse ja riisuu, mä autan siinäkin jos käy kovin hitaalla kuten monesti käy. On vähän haahuilija tuo neiti, unohtuu ajatuksiinsa ja tekemään ihan muuta, mitä pitäisi. Opetellaan ettei ketään saa rumasti keskeyttää, sitä samaa on opeteltu koko elämä ja yhä vielä se toisinaan unohtuu. turvavyön autossa laittaa itse, mutta mä toisinaan vielä tarkistan lannevyön sopivan kireyden jos tuntuu että neiti on muissa maailmoissa tai huolimattomalla tuulella. Lelut löytää omille paikoilleen kun tarve on, mutta usein me yhdessä järjestellään ja siivoillaan se huonekin.. :D

Tyttö täyttää 5 jouluna ja monia asioita mitä tuossa mainittiin odotan häneltä ja hän myös ne taitaa. Mutta ei lapselle ole sekään hyväksi, että vaaditaan liian nuorena liian paljon tai että aina korostetaan että täytyy olla reipas jne kun on jo iso tyttö. Hampaanpesussa ei 5v lapsi voi ottaa itse vastuuta vaan on kyllä aikuisen asia valvoa. Samoin meillä ei tyttö pyyhi kakkapyllyä vielä itse vaan minä kyllä pyyhin. Ja kyllä hänestä silti kasvaa ihan omatoiminen ja reipas, tai hänhän on jo.

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Jaahas, ilmeisesti mä olen kohtuu lepsu äiti. Mun viisi vuotiaani käy kyllä itse pissalla, pyyhkii, pesee kädet. Mutta kakan jälkeen mä käyn pyyhkimässä/pesemässä, tai tarkistamassa vähintään. Pukee itse ja riisuu, mä autan siinäkin jos käy kovin hitaalla kuten monesti käy. On vähän haahuilija tuo neiti, unohtuu ajatuksiinsa ja tekemään ihan muuta, mitä pitäisi. Opetellaan ettei ketään saa rumasti keskeyttää, sitä samaa on opeteltu koko elämä ja yhä vielä se toisinaan unohtuu. turvavyön autossa laittaa itse, mutta mä toisinaan vielä tarkistan lannevyön sopivan kireyden jos tuntuu että neiti on muissa maailmoissa tai huolimattomalla tuulella. Lelut löytää omille paikoilleen kun tarve on, mutta usein me yhdessä järjestellään ja siivoillaan se huonekin.. :D

No et ole lepsu äiti, vaan normaali äiti. Meillä myös noin =)

Yhteistyössä