Miten jaatte kulut suhteessa? Avo/avioparit!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 5211
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
5

5211

Vieras
KYsymys otsikossa. Miten te jaatte kulut? 50-50, tulojen mukaan, vai miten.

Meillä minä olen opiskelija ja saan opintotuen asumislisineen, siis reilu 400e. Mies on ollut töissä (ei vakipaikkaa, määräaikaisia työpaikkoja), tosin nyt jäi työttömäksi ihan vasta. Töissä ollessa mies sai n. 1600-1800e kuussa, vaihtelevasti. MIehellä on myös omia säästöjä jonkun verran.

Meillä vuokra menee 50-50 samoin sähkölasku. Vuokran jälkeen, mulle jää käteen reilu 100e jos on pelkkä opintotukikuukausi (paitsi opintolainakuukausina on paljon enemmän), miehelle tietysti enemmän. Mutta mies on se joka maksaa autoon bensat, huollot, yms jutut, (mulla ei ole korttia ollenkaan), ja mies maksaa enemmän ruokakaupassa. Omat vaatteet ja "hömpötykset" (siis, meikit, kampaamot, yms) maksetaan itse kumpikin, ja omat puhelinlaskut.

Se maksaa, jolla on rahaa. Toiminut 10 vuotta. Välissä miehen työttömyys, minun opiskelu, 2vuotta kotiäitinä. Aina toinen ollut työssä, nykyisin molemmat. Koskaan ei olla riidelty rahasta.

Vuokra ja sähkölaskut laitetaan puoliksi, mies maksaa nettilaskun, puhelinlaskut menee kummallakin omista. Kauppareissut menee aikalailla puoliksi, mukaanlukien eläinten sapuskat, mies on nyt 95% maksanut auton bensoista kun on sitä enemmän käyttänyt.
Ja kumpikin sitten omista maksaa omat hankinnat.

Meillä mies on töissä, ja minä olen kuntoutustuella. Onni on halpa asunto, niin miullekin jää vuokran jälkeen ihan kivasti rahaa, jopa enemmän kun yksin asuessa ja asumistukea saadessa.

KYsymys otsikossa. Miten te jaatte kulut? 50-50, tulojen mukaan, vai miten.

Meillä minä olen opiskelija ja saan opintotuen asumislisineen, siis reilu 400e. Mies on ollut töissä (ei vakipaikkaa, määräaikaisia työpaikkoja), tosin nyt jäi työttömäksi ihan vasta. Töissä ollessa mies sai n. 1600-1800e kuussa, vaihtelevasti. MIehellä on myös omia säästöjä jonkun verran.

Meillä vuokra menee 50-50 samoin sähkölasku. Vuokran jälkeen, mulle jää käteen reilu 100e jos on pelkkä opintotukikuukausi (paitsi opintolainakuukausina on paljon enemmän), miehelle tietysti enemmän. Mutta mies on se joka maksaa autoon bensat, huollot, yms jutut, (mulla ei ole korttia ollenkaan), ja mies maksaa enemmän ruokakaupassa. Omat vaatteet ja "hömpötykset" (siis, meikit, kampaamot, yms) maksetaan itse kumpikin, ja omat puhelinlaskut.

Minusta tuo ei kuulosta reilulta. Jos tuloerot ovat noin suuret, on aika epäreilua, että toisella jää vain reilu satanen omaan käyttöön, josta sitten ilmeisesti pitää ostaa vielä ruokaakin. Tuollaisessa tilanteessa enemmän tienaavan pitäisi maksaa vähän enemmän asumisesta yms.

Mies on maksanut nyt 3 vuotta vuokra, sähkön, veden jne. Mä juoksevat laskut ja ruuan + lasten jutut. Nyt maksetaan puoliksi vuokra, mies juoksevat laskut, ruokaa miten sattuu ja säästöön molemmat laittaa (minä 300e ja mies 500e). Aikalailla yhteiset rahat, yhteiset säästöt jne. S-tilistä käydään ulkomailla minne menee yhteiset bonukset. Yhteinen elämä.

[QUOTE="jjjjj";30600390]Mies on maksanut nyt 3 vuotta vuokra, sähkön, veden jne. Mä juoksevat laskut ja ruuan + lasten jutut. Nyt maksetaan puoliksi vuokra, mies juoksevat laskut, ruokaa miten sattuu ja säästöön molemmat laittaa (minä 300e ja mies 500e). Aikalailla yhteiset rahat, yhteiset säästöt jne. S-tilistä käydään ulkomailla minne menee yhteiset bonukset. Yhteinen elämä.[/QUOTE]

Olin siis opiskelija. Tai olen edelleenkin, mutta nyt olen myös töissä. Mies tienaa 3 kertaa enemmän, eli sen mukaan mennään. Parin vuoden päästä tienaan jopa enemmän kuin mies, sitten laitan minä enemmän säästöön jne.

Meillä on omat tilit, mutta yhteiset rahat, eli laskut ja kauppareissut maksaa se, kumpi sattuu sillä hetkellä kaupan kassalla tai tietokoneen äärellä olemaan. Jos omalla käyttötilillä ei ole tarpeeksi rahaa, huikataan toiselle että siirtää rahaa sille. Naimisiin mennessä tehtiin avioehto jossa määriteltiin että kummallakin on oikeus ennen avioliittoa hankittuihin säästöihin, avioliiton aikana tienattu omaisuus ja varat sen sijaan on sitten yhteistä.

Minusta tuo ei kuulosta reilulta. Jos tuloerot ovat noin suuret, on aika epäreilua, että toisella jää vain reilu satanen omaan käyttöön, josta sitten ilmeisesti pitää ostaa vielä ruokaakin. Tuollaisessa tilanteessa enemmän tienaavan pitäisi maksaa vähän enemmän asumisesta yms.

Reilu satanen jää, siitä maksan vielä siis oman puh. laskun joka on max 20e yleensä n. 15e. Ja siis mies maksaa meillä autoilukulut, ja esim. autolla mennään kauppaan, tai jos joku reissu tulee, niin mies ne bensat maksaa, samoin öljynvaihdot yms ja yhtä lailla minä sen auton kyydissä kuljen. Ja mies maksaa ruokakaupassa paljon useammin kuin minä. Minun rahoilla ei ylläpidettäis autoa ja ajeltais autolla, mutta auto on kuitenkin aika välttämätön.. Kyllä mies siis kuitenkin tulee paljon vastaan sillä että maksaa enemmän ruokakauppamenoja ja muita..
Opintotukikuukausina mulla jää se reilu 100e käteen, mutta jos on opintolainan nostokuukausi (kun en ole korkeakoulussa niin voin nostaa vain tiettyinä kuukausina opintolainaa siis) niin silloin jää 500-700e. Mikä on siis reippaasti enemmän.

Reilu satanen jää, siitä maksan vielä siis oman puh. laskun joka on max 20e yleensä n. 15e. Ja siis mies maksaa meillä autoilukulut, ja esim. autolla mennään kauppaan, tai jos joku reissu tulee, niin mies ne bensat maksaa, samoin öljynvaihdot yms ja yhtä lailla minä sen auton kyydissä kuljen. Ja mies maksaa ruokakaupassa paljon useammin kuin minä. Minun rahoilla ei ylläpidettäis autoa ja ajeltais autolla, mutta auto on kuitenkin aika välttämätön.. Kyllä mies siis kuitenkin tulee paljon vastaan sillä että maksaa enemmän ruokakauppamenoja ja muita..
Opintotukikuukausina mulla jää se reilu 100e käteen, mutta jos on opintolainan nostokuukausi (kun en ole korkeakoulussa niin voin nostaa vain tiettyinä kuukausina opintolainaa siis) niin silloin jää 500-700e. Mikä on siis reippaasti enemmän.

Kumman autosta on kyse? Jos auto on sinun, niin silloin toki mies tulee vastaan. Jos taas auto on miehen, niin omaansahan hän sijoittaa.

Minä sain ennen vähän reilun tonnin/kk ja mies lähemmäs kahta tonnia. Ei olla ikinä sovittu mitään miten maksetaan. Mies maksaa vuokran, yleensä enimmäkseen ruokakaupassakin. Molemmat maksaa laskut jotka tulee omalla nimellä.

Nyt saan vain opintotuen ja lapsen elarit ja lapsilisän. ~600€/kk. Miehen tulot enallaan. Varmaan jatketaan edelleen kuten kerroinkin jo, koska minun menoni putosivat monella sadalla kun sain maksettua viimeisistä omaehtoisen opiskelun tuista auton pois ja sain laitettua pienempiin vakuutuksiin yms.

Kumman autosta on kyse? Jos auto on sinun, niin silloin toki mies tulee vastaan. Jos taas auto on miehen, niin omaansahan hän sijoittaa.

Miehen auto koska ei mulla ois varaa auton vakuutuksia yms maksaa ja ei ole korttiakaan. Jos mulla olis kortti niin saisin kyllä minäkin miehen autolla ajaa. Ja tottakai mies nyt haluaa oman autonsa pitää kunnossa ja molempia sillä kyyditään.. Ja ei me eroamassa olla :)

Miehen auto koska ei mulla ois varaa auton vakuutuksia yms maksaa ja ei ole korttiakaan. Jos mulla olis kortti niin saisin kyllä minäkin miehen autolla ajaa. Ja tottakai mies nyt haluaa oman autonsa pitää kunnossa ja molempia sillä kyyditään.. Ja ei me eroamassa olla :)

Tottakai, mutta tarkoitinkin, että olisi reilumpaa, jos sinullekin jäisi enemmän rahaa omaan käyttöön. Toki, jos olet tyytyväinen noin etkä edes tarvitse enempää, niin mikäs siinä sitten.

Tottakai, mutta tarkoitinkin, että olisi reilumpaa, jos sinullekin jäisi enemmän rahaa omaan käyttöön. Toki, jos olet tyytyväinen noin etkä edes tarvitse enempää, niin mikäs siinä sitten.

Ehkä olisi, mutta toisaalta miehelläkään ei ole ollut kiinteää kuukausipalkkaa vaan tuntien mukaan mennyt ja lisäksi raskaita hommia tehnyt. Meillä on ruokaa kaapissa ja silloin kun mulla haluttaa shoppailla tms niin kyllä pystyn sen tekemään, koska harvoin edes mitään tommosia tekee mieli tehdä. Perustarpeet tulee kyllä täyteen, niin en tiedä mistä miehen pitäis ylimääräistä maksaa, minusta on ihan reilu systeemi että kumpikin maksaa vuokrasta puolet. Samalla tavalla koko asunto on molempien yhteisessä käytössä, yhdessä siivotaan jne.

Niin ja en väitä etteikö toki kelpaisi jos oisi enemmänkin rahaa käytössä. Mutta ei mulla esim. yksin asuessa olisi varaa ostella noin paljon ruokaa kuin me nyt ostetaan, koska mies ostaa suurimman osan ruoasta kuukaudessa. Ja kun valmistun ja pääsen töihin (ala jota opiskelen työllistää hyvin) niin sitten mullakin on enemmän rahaa. Lisäksi mies pistää palkastaan joka kuukausi säästöön aimo lohkon, ja tarkoitettu yhteiseksi säästöksi, että joku päivä ostetaan talo jne.

[QUOTE="Samu";30600463]Se joka tarvii rahaa, käyttäää sitä. Se jolla on rahaa, antaa sitä.[/QUOTE]

Näin meilläkin. Tilit on molemmilla ns. omat mutta laskut maksetaan siltä tililtä jolla sattuu olemaan maksuhetkellä enemmän rahaa. Näin on ollut jo kohta 30 vuotta ja näin tulee olemaan jatkossakin.

Jos ollaan ostamassa jotain vähän tyyriimpää (yli 400 maksavaa) niin siitä neuvotellaan toisenkin kanssa ensin ettei käy vahingossa niin että molemmat menevät ostamaan jotain kalliinpuoleista tahoillaan.

Ei ole sellaisia omia rahoja kummallakaan, rahat ovat yhteisiä kuten tämä taloutemme muutenkin.

Mies maksaa suurimmat laskut, mä vähemmän. Loput laskut maksaa se jolla on enemmän rahaa. Mie ostan sit enemmän ruokaa.

Yhteistyössä