miten paljon teidän miehet tekee kotitöitä, käy kaupassa tms?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mies osallistuu kaikkiin kotitöihin siinä missä mäkin. Joskus jopa itsenäisesti sanoo, että "tänään siivotaan" tai "voin siivota sillä aikaa, kun sä oot töissä." Kaupassa käydään milloin mitenkin. Useimmiten jompi kumpi käy työmatkalla ruokaostokset tekemässä. Ruokaa laittaa useammin kuin mä. :ashamed: Pyykkejä pesee, kun huomaa pyykkikorin pursuavan yli äyräiden.

Ehkä sitä nyt vaan toivoo, että mies tekisi jotain kun on itse normaalia väsyneempi raskauden takia ja on näissä hommissa yksin ihan kova hoitaminen. tuntuu, että kun saa siivotuksi koko kämpän niin onkin jo mennyt viikko ja pitää aloittaa taas uudelleen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ehkä sitä nyt vaan toivoo, että mies tekisi jotain kun on itse normaalia väsyneempi raskauden takia ja on näissä hommissa yksin ihan kova hoitaminen. tuntuu, että kun saa siivotuksi koko kämpän niin onkin jo mennyt viikko ja pitää aloittaa taas uudelleen.

AIvan sama tilanne oli meilläkin: olin raskaana, hoidin silti itse kaiken. Sama peli jatkuu vieläkin, sillä erotuksella että vauva on nyt vatsan ulkopuolella.

Laitetaas tähän tämmönen kysely! Onko teidän miehet samanlaisia kuin isänsä? Tarkoitan tällä sitä, et onko toi ns. miehenmalli tulli kotoa?

Mun isä teki ruokaa, leipoi ja hoiti mua ja veljeä. Joskus nauroikin, et kun ruuan laiton jättää äidille, saa puuroo/vellii :laugh: Ja mun veli tekee ruokaa ja hoitaa poikaansa. Muuten en osaa sanoo miten osallistuu kotihommiin.

Miehen isä taas ei oo tehny mitään kotihommia eikä pahemmin hoitanu lapsia. On oottanu valmista. Mietinkin, et mistä lie sitten mun mies "oppinu" tuon auttamisen.

Käy kaupassa noin kran vkossa ja tarvittaessa. Siivoaan noin kran vkossa ja tarvittaessa. Tekee kaikkea mitä minäkin paitsi pyykkikoneen käyttö on mun hommaa. mutta kattilat tiskaa paremmin kuin minä ja näppärästi täyttää/tyhjentää ast.pesukoneen. On myös osittaisella hoitovapaalla joten on ihan lasten kanssa (kolme) keskenään yhden kokonaisen pvän.

Jaah. Laittelee pyykkejä koneeseen ja kuivumaan, viikkailee harsoja, vie roskia ja bion, putsailee likakaivoa harvoin, pesee omat tiskinsä ( :D ), ruokkii lapsosia ilta/aamupalalla ja ...jaa, no eipä pal muuta jos en erityisesti pyydä. :/

Minä en nykyään juuri sano miehelleni mitä hän voisi tehdä kotona, tekee sen mitä haluaa. Kun en minä voi vaatia häntä tekemään esim puoleksi kun enhän minäkään autolle tee muuta kuin ajan, mieshän vaihtaa renkaat, vaihtaa öljyt yms....

Meillä kans samahomma,paitsi joskus mies käy kaupassa ja siistii keitiötä, mutta harvoin ja siihen se jääkin.Mutta eipä auta valittaa jos on sotkusta tai ei ole puhtaita vaatteita kun ei osallistu mitenkään siivoukseen, mutta eniten minua harmittaa se kun ei hirveesti vietä aikaa meidän kans saati lapsen kans. Monesti minun pitää ottaa lapsi mukaan kaupaankin vaikka mies kotona.Todella hyvä isä on kun sitä jaksaa olla.

Onko teillä ennen siivonnut?
Meillä nimittäin on ennen lasta siivonnut jopa enemmän kuin minä, mutta kun lapsi tuli niin se loppu ku seinään.
ehkä tämä toinen lapsi tuo tullessaan sen siivous innon takaisin.

Mun mies ajaa mut joskus kauppaan ja käy joskus kaupassa. Ja viikko sitten se vei pöydältä mun kahvikupin tiskialtaaseen mun tiskattavaksi ja muisti kyllä nalkuttaa siitä että joutuu mun sotkujani siivoamaan.
Mitään muuta ei tee, joskus pesee itse treenipukunsa tai työvaatteensa

Meillä kyllä kotityöt jakaantuu aika lailla tasan. Kaupassa käydään yleensä aina koko perhe yhdessä, mutta välillä mies käy yksinäänkin kun hän kuitenkin pääosin tuosta ruuanlaitosta perheessämme vastaa. Nyt kun olen kotona äitiyslomalla niin päivisin siivoilen, mutta kyllähän sitä illaksikin hommaa jää eli astianpesukoneen täyttämistä, pyykinpesua jne. joita mies tekee ihan siinä missä minäkin. Me ihan yhdessä tätä arkea pyöritetään, hoidetaan lapset ja kodin niin yhteistyössä etten oikein osaa edes ajatelle mitä mies tekee tai ei tee, kun toimeen tarttuu aina sitä mukaa kun hommaa tulee eteen.

No, se pitää kyllä myöntää että pihatöissä en itse ole niin aktiivinen kuin mies, enkä ole koskaan esim. lumitöitä tehnyt :ashamed:

Mutta ap:n kohdalla kyllä odottaisin mieheltä erityshuomiota varsinkin nyt kun olet raskaana.

Alkuperäinen kirjoittaja harmissaan:
Kun mä en muista koska mies olis viimeks auttanu esim. siivouksessa tai että olis yhdessä käyty ruokakaupassa.
Meillä siis mies töissä, minä kotona lapsen kanssa ja nyt raskaana. Iltaisin kun mies tulee kotiin, ei kuulemma jaksa tehdä mitään kotihommaa apuna, ei edes imuroida vähää. Eli teen aina viikkosiivot ja muut yksin, hoidan ruuat kaupasta kotiin, teen ne ruuat, pesen pyykit, silitän miehelle paidat yms.
ja nyt kun mieitin, niin mieshän ei tee mitään. Sen mielestä riittää, kun se illalla käyttää lapsen pesulla ja viikonloppuna ollaan kaikki yhdessä. Ei esim. huolehdi lapsen ruokailuista edes viikonloppuna.
Onko liikaa vaadittu, että tekisi jotain? Mies kun sanoo, että hän käy töissä eikä tarvitse sitten kotona tehdä töitä. Se ei taida ymmärtää että minä olen nykyään täällä kotona töissä eikä mulla ooikinä vapaata!

Meillä kun oli tilanne että oli vain yksi lapsi, ja ensin minä olin äitiyslomalla ja sen jälkeen mies oli kotona kotihoidontuella ja minä töissä, se teki kaikki kotityöt, joka oli kotona. Mutta minä olin kyllä illat lapsen kanssa kun kävin töissä, mies teki kotityöt.
Meillä mies käy kaupassa joskus, melkein kaikki kotityöt teen tällä hetkellä kun olen kotona (2 lasta), ja väsyttää suunnattomasti varsinkin ruoanlaitto usein. Kun se on koko ajan sitä samaa.

Meillä mies ei osallistu kotitöihin, käydään molemmat töissä. Minä hoidan kauppa-asiat, teen ruuat, siivoan, pesen pyykit, hoidan lapset aamulla hoitoon ja haen sieltä iltapäivällä. Opiskelen vielä työn ohessa ja silloin mies hakee lapset hoidosta kun on koulupäivä. Kaupassa käy jos erikseen pyydän. Lapsien kanssa touhuaa ihan kiitettävästi!

eipä tuo oikeastaan mitään tee, narisee jo roskapssin viennistä. äitinsä passannut aikonaan pilalle. eipä ihmekään että ero on tulossa. onpahan sitten yhden sotkut vähempänä siivottavana!

just lähti kauppaan.yhessä siivotaan,se melkei aina tiskaa :whistle: en muista millo oisin ite tiskannu.pyykit hoidan minä,se on ainut mihin erittäin harvoin ukkeli puuttuu.
ja yöksi taas lähtee töihin

no ihan kiitettävistä mukana vaikka tekee pitkää päivää 8-14 tuntia päivässä.
antaa lapsille iltapalat,välillä peseekin, viikonloppuisin jos on kotona tehdään yhdessä ruoka ja joskus voidaan siivotakkin ( ylensä ei tarvi sillä mä kotona päivät niin siivoilen ) teen myös ruuat. kaupat on vähän miten sattuu mä käyn ylensä mutta ukkokin kyllä käy töitten jälkeen. viikonloppusin yhdessä

Mies on kyllä todella paljon töissä,mutta kotona on kyllä apuna kaikessa.Viikonloppuisin aika usein mies tekee ruoan.Käy kaupassa tarvittaessa.Tekee kaikkia kotitöitä,eihän se niistä pidä mutta en minäkään ;)

Pitäis kyllä auttaa... Täytyyhän sunkin saada välillä omaa aikaa ja mahdollisuus levähtää.

Kokeilepas ehdottaa miehelle, että jos sinä teet piip homman niin voisiko hän tehdä piip homman... Eli jos sinä teet jotain, niin hän puolestaan hoitaa jonkun muun jutun. Sitten kiität häntä avusta, kun hän on sen asian tehnyt (jos siis tekee). Kiittäminen motivoi, mut sitä harvemmin tulee sanottua, kun jotenkin sitä yleensä käyttäytyy niin kuin kotihommien hoitaminen olis jotenki itsestäänselvyys. Mitä se ei siis ole, kummankaan osalta.

Toinen mitä voit kokeilla (etenkin, jos edellinen ei onnistu) on se, että jätät jotain hoitamatta (tai ainakin viivästytät) tai hoidat vaan omalta osaltasi (esim peset vaan omat pyykit jne). Silloin mies ehkä huomaa, että asiat ei tapahdu itsestään ja alkaa auttaa sua. Tuolla tavalla ainakin saat keskustelun avattua.

Keskustelussa on hyvä pitää ystävällinen sävy ja välttää syyllistämistä ja sättimistä. Sitä kun turhautuneena helposti muotoilee asiat sellaiseen muotoon, että miehen on vaikea ottaa vastaan. :whistle:

Meillä mies auttelee kyllä, mut enemmän kaipaisin apua ja siks aihe on jatkuvasti esillä. En o paras noudattamaan noita omia neuvojani, mutta yritystä on ja sehän on pääasia.

Suosittelen antamaan miehelle levähdyshetken töistä tultuaan ja sit vasta pyytämään apua... Mä ainakin tulisin pahalle päälle (ja mun mies tulee myös) jos heti listataan mitä pitäis tehdä. Sen varmaan oletkin jo selittänyt, miksi myös sun on tärkeetä saada levähtää. Voimia ja onnea yritykseen! :hug:

en laske tehtyjä enkä tekemättömiä töitä kummaltakaan. Mutta esim tänään tulee käymään kaupassa kunhan tuossa tulee kotiin isomman kaupan ohi. Samalla päättää mitä ruokaa viikonloppuna enkä tarvitse pähkäillä. yleensä soittaa ja kysäisee montako ruokapöydässä tulee olemaan.
tyhjentelee ja täyttelee tiskaria tarpeen mukaan.
siivoukseen ja pyykkäykseen ei tarvitse osallistua (ellen minä ole pois kotoa paria päivä pidempää ) , mutta eipä minunkaan tarvitse autoon renkaita tai öljyjä vaihdella, ruohoa leikata tai lumitöitä tehdä paitsi jos mies on reissussa.

Mies töissä ja mä lasten kanssa kotona. Tiskaa yleensä iltaisin jos en itse ole tiskannut. Ruuan laitto jää mulle,ihan mielellään kokkaan. Mies tekee sit pizzat yms.
Mies hoitaa vessan siivouksen ja ikkunoiden pesun :D Kummaa..se tykkää siitä :whistle:
Minä yleensä imuroin päivällä ja pyyhin pölyt. Mies hoitaa nuo autot ja muut korjaukset kun itsellä ei tahdo taito riittää.
Aika tasapuolisesti tehdään.

TÄyttää ja tyhjentää tiskikoneen,pesee silloin tällöin pyykkiä,varsinkin jos haluaa jotkut omat pestyksi. Käy töistä tullessa kaupassa,jos laitan listan mukaan.
On lasten kanssa mun ollessa iltatöissä parina iltana.
Laittaa mun kans lapsia nukkumaan,imuroi käskystä,korjaa kaikki rikkinäiset jutut,huolehtii autoista kokonaan,rahallisestikin.
Yhdessä miehen kanssa en kauppaan menisi kuin pakollisille jouluostoksille tai huonekaluostoksille.Ruokakaupassa se on ihan ummikko,maanantaina kävi viikko-ostokset tekemässä,niin soitti joka hyllyn välistä lisätietoja multa.
Mutta siis auttaa jos pyydän,itse ei tajua mun tuskasista ilmeistä ottaa vihjeitä.

Mies auttaa ihan tarpeeksi. Enimmäkseen minä kyllä nyt olen siivonnut, kun mies koulussa päivisin, mutta viikonloppuna kyllä tiskaa, pesee pyykkiä ymm.
Kauppa asiat toimitetaan yhdessä :)

Yhteistyössä