Yleinen mielipide palstalla näkyy olevan, että on reilua ja vastuullista kertoa asiat niinkuin ne ovat. Olen hyväksynyt ne asiat jotka uusi kumppani on minulle kertonut. Mutta miksi on taas jotenkin omituista pohtia asioita tulevaan, että kantaako ne asiat, esimerkiksi onko yhteiselo jonakin päivänä mahdollista? Mielestäni on turhaa jatkaa suhdetta jossa lopputulema ei ole kumpaakin tyydyttävä. Ja minusta perhe asuu sekä elää yhdessä, eikä minusta ole pitämään eri osoitteita vuosikausia. Tämä asia tuli ilmi sen vuoksi, että mies siitä alunperin puhui, en minä. Ymmärrän hänen näkökulmansa, ja en hänen sijassaan muuttaisi itsekään. Kummallakin on siis selkeä haave ja toive yhteiselämästä saman katon alla.
Mitä yritin pohtia, on se että miten normaalia on kertoa noin selkeitä mielipiteitä ja asioita suhteen alussa. Lapsi- ja avioliittoasiat ovat minulle melko selkeitä. Minulla ei ole enää intressejä hankkia lisää lapsia, ja avioliittokin on minulle pelkkä byrokraattinen turva. Mutta osaako sitä asettua kodiksi toisen ihmisen asuntoon, jos siitä esitetään noin tarkat raamit? Jos toinen omistaa kaiken yksinomaisesti, uskaltaako sitä edes ehdottaa, että maalataanko seinät eri värillä jotta saisin mieleisemmän asumuksen myös itselleni? Ja miten paljon minun kannattaa taloudellisesti osallistua remontteihin tai muuhun sisustukseen, jos omistusoikeus on yksinomaan miehellä? Miten paljon kannattaa laittaa puutarhaa kuntoon omilla rahoilla, jne.?
Tottakai sitten omalla varallisuudella pidän sijoitusasuntoa. Mutta olen karvaasti nähnyt miten nainen on tällaisessa tilanteessa ollut suojaton.Tuttuni miesystävä kuoli yllättäen, ja uusi puoliso heitettiin asunnosta jälkeläisten toimesta heti hautajaisten jälkeen. Tämä nainen oli sijoittanut paljon rahaa mm. puutarhaan ja muuhun, koska pariskunta oli vielä kohtuullisessa iässä eikä ollut syytä olettaa että toinen kuolisi yllättäen. Nainen maksoi paljon asunnon kuluja, piti asuntoa yllä, korjasi ja laittoi pihamaata kuntoon omilla rahoillaan. Hyödyt jäivät perillisille jotka saivat asunnon myytyä hyvällä voitolla kun oli kauniisti laitettu ja pidetty paikka. Sen lisäksi että nainen hävisi taloudellisesti ihan tuntuvia summia, hän joutui ulos kodistaan kesken surutyön.
Minusta nämäkin ovat ihan järkeviä ja aiheellisia kysymyksiä. En haluaisi asua missään jossa en voisi toteuttaa myös itseäni, sisustaa mieleistäni, tuntea oloani kodiksi, jne. Rakkaus on sokea, sanotaan, mutta jäädessäni edellisessä liitossa puille paljaille tehtyäni exälleni paljon ilmaista työtä olen minäkin oppinut jotain (hän siis elelee nykyään leveästi, itse lapsen kanssa kiristimme vyötä). Nyt en enää halua ottaa pienintäkään riskiä taloudellisesta eriarvoisuudesta tai edes pienestä hyväksikäytön mahdollisuudesta.
Ydinkysymykset joihin halusin mielipiteitä olivat lähinnä, onko se teistä ok että toinen esittää asiat noin suoraan heti ensitapaamisella ja toinen, että miten te käsitätte kodin, miten paljon te voisitte laittaa kotia toisen omistamassa asunnossa ja miten pitää talousasiat erillään niin ettei kumpikaan siitä hyödy toisen kustannuksella ja silti voisi puhua tasaveroisesta suhteesta.