MODET! Kertokaa, onko Björn mode vai miten hän pääsee katsomaan palstalaisten ip-osoitteita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja it-asiantuntija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
[QUOTE="huoh";26066077]Lukekaa säännöt
Moderaattoreilla on oikeus muokata tai poistaa viestejä parhaaksi katsomallaan tavalla. Moderaattorit ja ylläpito vastaavat viime kädessä sääntöjen tulkitsemisesta ja noudattamisesta. Viestiketjujen aloittaminen moderointipäätöksistä ei ole sallittua vaan ne poistetaan. Jokainen keskusteluihin osallistuva henkilö vastaa itse siitä, että hänen viestiensä sisältö on Suomen lakien ja hyvien tapojen mukainen.[/QUOTE]

Tämä aloitus on ip-osoitteista ja Björnistä.

Mun mielestä edes modet ei saa nähdä noita ip-osoitteita, jos ihan tarkkaan lakia tulkitaan... Tässähän tapauksessa modet eivät siis ole mitenkään keskustelupalstan pitäjän työntekijöitä vaan ihan tavallisia keskustelijoita, joille on annettu moderaattorioikeudet.

Voivathan moderaattorit nähdä IP:n ja muutkin tiedot, kunhan pitävät ne omana tietonaan eivätkä ala levitellä tyyliin "nimimerkin abc takana on julkisuuden henkilö xyz".

[QUOTE="vieras";26065901]it-asiantuntija, osaatko kertoa, mikä säännös tai lain kohta kieltää ip-osoitteiden näyttämisen? Kiitos etukäteen, jos jaksat vastata ja laittaa vaikka linkkiä asiaan.[/QUOTE]

Tietosuojalaki.

Mun mielestä edes modet ei saa nähdä noita ip-osoitteita, jos ihan tarkkaan lakia tulkitaan... Tässähän tapauksessa modet eivät siis ole mitenkään keskustelupalstan pitäjän työntekijöitä vaan ihan tavallisia keskustelijoita, joille on annettu moderaattorioikeudet.

Olet aika oikeassa. Tietosuojavaltuutettu on antanut kannanoton, etta ip-osoite voi olla henkilötieto. Keskustelupalstan tiedoista (rekatut käyttäjät, lokit yms voi muodotaa tietyissä tapauksissa henkilötietorekisterin).

Siihenhän pätee tarkat säännöt, kuka tietoja saa katsella ja käsitellä. Ilmeisesti modet ei sitten näe koko ip-osoitetta, ja vain ylläpito näkee sen.

Siinä kyllä palsta rikkoo lakia, että heillä pitäisi olla näkyvillä rekisterinpitäjä ja rekisteriseloste.

[QUOTE="vieras";26066270]Voivathan moderaattorit nähdä IP:n ja muutkin tiedot, kunhan pitävät ne omana tietonaan eivätkä ala levitellä tyyliin "nimimerkin abc takana on julkisuuden henkilö xyz".[/QUOTE]

Ei se niin vain mene, miten itse tykkäät. Henkilötietolaki, 7 luku Tietoturvallisuus ja tietojen säilytys32 §

Mä olen nähnyt monta kirjoitusta, missä hän kerskuu asialla. Totta tai ei, niin mun mielestäni törkeää käytöstä. En oikein jaksa uskoa, että noin epämiellyttåävä ihminen olisi modeksi päässyt. Eikö siihen kuitenkin tarvita reilu, täyspäinen ja tasapuolinen ihminen?

[QUOTE="vieras";26066416]Mä olen nähnyt monta kirjoitusta, missä hän kerskuu asialla. Totta tai ei, niin mun mielestäni törkeää käytöstä. En oikein jaksa uskoa, että noin epämiellyttåävä ihminen olisi modeksi päässyt. Eikö siihen kuitenkin tarvita reilu, täyspäinen ja tasapuolinen ihminen?[/QUOTE]

Näyttäisitkö ne lukuisat kirjoitukset? Minusta nimenomaan sanoi, ettei ole mode, ymmärsin sen sitten niin, että on ihan ylläpitoa tai muuta henkilöstöä, joka näkee ip:t...

Paskat siinä mitään yksityisyyden sujaa rikota, jos joku muukin kuin mode näkee ip:n. Johan esim lemmikkipalstoilla kaikki näkee KAIKKIEN ip:t...ei välttämättä huono käytäntö tällekin palstalle.

Paskat siinä mitään yksityisyyden sujaa rikota, jos joku muukin kuin mode näkee ip:n. Johan esim lemmikkipalstoilla kaikki näkee KAIKKIEN ip:t...ei välttämättä huono käytäntö tällekin palstalle.

Tämä on sun mielipide. Tietosuojavaltuutetun kannanotto on ainoa, joka ratkaisee:
FINLEX

Ip-osoite on tieto, jota käsiteltäessä pitää noudattaa henkilotietolakia. Lemmikkipalstat sit rikkoo kans lakia, jos ne paljastaa kaikkien ip:t ilman suostumusta.

Tämä on sun mielipide. Tietosuojavaltuutetun kannanotto on ainoa, joka ratkaisee:
FINLEX

Ip-osoite on tieto, jota käsiteltäessä pitää noudattaa henkilotietolakia. Lemmikkipalstat sit rikkoo kans lakia, jos ne paljastaa kaikkien ip:t ilman suostumusta.

Jos sä kirjoitat palstalle, jossa jokaisen kirjoittamasi viestin yhtedessä näkyy sun IP-osoitteesi, etkä halua sen näkyvän, niin aina on vaihtoehto olla kirjoittamatta, eikö?

Eli jos sä kirjoitat, annat samalla suostumuksesi. Jotta eipä siinä silloin taideta lakia rikkoa. Lemmikkipalstat on kuitenkin melkolailla suuri komplkeksi (uskallan epäillä suuremmaksi kuin kaksplus) joten tuskin lakia rikkovat.

Jos sä kirjoitat palstalle, jossa jokaisen kirjoittamasi viestin yhtedessä näkyy sun IP-osoitteesi, etkä halua sen näkyvän, niin aina on vaihtoehto olla kirjoittamatta, eikö?

Eli jos sä kirjoitat, annat samalla suostumuksesi. Jotta eipä siinä silloin taideta lakia rikkoa. Lemmikkipalstat on kuitenkin melkolailla suuri komplkeksi (uskallan epäillä suuremmaksi kuin kaksplus) joten tuskin lakia rikkovat.

Ei saatana, kun osaa olla tyhmä yksilö. Siinä sulla on mustaa valkoisella, etkä vieläkään usko.

Mikäli ei suostu ko. palstan ehtoihin, niin sitten on pakko olla kirjoittamatta. Kävin tuolla lemmikkipalstalla ja siellä tosiaan käyttäjän pitää antaa suostumus kaikkien profiilin tietojen ja ip-osoitteen julkaisuun.
Mikäli antaa julkaista ne tietot, niin asia on ok, ei siitä voi valittaa. Se ei kuitenkaan poista rekisterinpitäjän velvollisuutta noudattaa lakia.

Täällä palstalla ei käyttäjä anna oikeutta siihen, että joku salaperäinen ryhmä x saa käydä katsomassa ip-osoitetta yms muita tietoja. Mitähän tietoja nuo modet näkee muuten?

Tällä palstalla tulee noudattaa lakia, eikä asiattomat käyttäjät saa päästä katsoaan toisten henk. koht. tietoja.

[QUOTE="ahaa";26066459]Näyttäisitkö ne lukuisat kirjoitukset? Minusta nimenomaan sanoi, ettei ole mode, ymmärsin sen sitten niin, että on ihan ylläpitoa tai muuta henkilöstöä, joka näkee ip:t...[/QUOTE]
Ja on asiallista käytöstä lällätellä sillä tiedolla, että näkee ne ip:t? Ja kertoa, mm. että Milannan ja PinkLilyn ääniä tuli paljon samasta ip:stä? Oli sitten mode tai muuta henkilöstöä, niin mun mielestäni tuo ei ollut kovin fiksua, eikä hyvien tapojen mukaista. Kuinka moni tykkää, että ip:t näkee ihminen, joka niillä sitten pönkittää omaa asemaansa?

En tiedä, onko lain mukaan oikein paljastaa yhtään mitään ip-osoitteista, jos ne näkee tällaisella palstalla. Henkilötietolaki on kuitenkin aika tiukka laki. Suomessa on aika hyvä yksityisyyden suoja.

Ja vaikka vain valehtelisi, niin aika tökeröä käytöstä :(

Ei anna mitenkään kaunista kuvaa kyseisestä ihmisestä. Itsestään ja omista äänistään ei maininnut mitään?

http://kaksplus.fi/keskustelu/pluss...83-kuka-mielestasi-palstan-kaunein/sivu3.html

En jaksanut lukea koko ketjua läpi, mutta jos ja kun joku ip-osoitteet näkee, tulee hänen olla moderaattori ja heillä olla vaitiolovelvollisuus ko asioista. On todella asiatonta huudella näitä tietoja palstalla. Samoin on asiatonta käyttää näitä oikeuksia vain oman uteliaisuutensa tyydyttämiseen ja urkkimistarkoituksessa.

Moden oikeudet pois välittömästi näiltä, jotka eivät osaa niitä oikein käyttää.

[QUOTE="ahaa";26068251]okei jos näin on että tämä tietty henkilö on mode niin goodbye vaan tää palsta[/QUOTE]

niin ja lienee aikas viisas päätös poistuminen täältä

IP:stä ei nää osoitetta! Sen pitää olla joku tietää sinut ja tietää mistä olet!!!! Kaupungin näkee muuta ei!!!! Tai lähimmän! Voi joku laittaa sinulle cookieksen joka seuraa sinun tekemisiä! Se mihin kirjotat tai jotain muuta! Paitsi se on henkilötieto suojan varassa ja jos tiedät että sinun koneelta löytyy cookies joka ei ole siinä niin voit tehdä rikos ilmotuksen joka ei suojele sinun anonyymisyyttäsi!

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä