Mulle alkaa valjeta kuinka hankalaa lapsen koulunkäynti on...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juuei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

juuei

Aktiivinen jäsen
14.02.2005
7 292
0
36
Esikoinen menee syksyllä kouluun.
Mä olen jo tovin kärvistellyt Kuinka mun vauva voi mennä kouluun - kriisissä.

Mutta tässä alkaa pikkuhiljaa laskeutua tajuntaan, kuinka _kovin_ hankalaa se tulee olemaan. Siis mun kannalta.

Mä kun olen niiiin huono äiti, että mä käyn töissä ja vieläpä 40 km:n päässä.

Tänään tuli lappu, että kouluun tutustuminen on 4.5. KELLO 9-11. Siis mä joudun olemaan puoli päivää pois töistä! (Normisti teen 7.20-15.20)
On mulla liukuva työaika ja joustava esimies, ei se oo ongelma. Se on, että koska mä ne tunnit teen takaisin? Mä oon just temponu pohjiksi 5 tuntia miinusta, kun lapsia on käytetty hammaslääkärissä, neuvolassa, silmäpolilla...

Ja sitten syksyllä on VIIKON loma! MINKÄ #######n takia? MIssä niitä muksuja muka säilytetään viikko? Ei mulla oo VIIKKOA ylimääräistä lomaa?
Ei silloin mitään syyslomia ollu kun mä kävin alakoulua. (Joskus pronssikaudella, eli perunannostolomasta oli luovuttu, mutta syyslomaa ei ollu vielä keksitty.) Enkä muista mitenkään väsyneeni tai uupuneeni ilman ko lomaa.

Siis kertokaa mulle, mistä te revitte vapaapäiviä tai lapsenvahteja?

Eikä tässä vielä kaikki, silloin kouluuntutustumispäivänä on SAMANA ILTANA klo 18 vanhempainilta. Että mä pääsen töihin klo 12, sieltä pitää lähteä normaaliaikaan, että ehdin viedä lapset jollekin lapsenvahdille. Jos siis löydän semmoisen jostain. (Mitä jos en löydä!???)

:headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja juuei:

Mutta tässä alkaa pikkuhiljaa laskeutua tajuntaan, kuinka _kovin_ hankalaa se tulee olemaan. Siis mun kannalta.

Tänään tuli lappu, että kouluun tutustuminen on 4.5. KELLO 9-11. Siis mä joudun olemaan puoli päivää pois töistä! (Normisti teen 7.20-15.20)
On mulla liukuva työaika ja joustava esimies, ei se oo ongelma. Se on, että koska mä ne tunnit teen takaisin? Mä oon just temponu pohjiksi 5 tuntia miinusta, kun lapsia on käytetty hammaslääkärissä, neuvolassa, silmäpolilla...

Ja sitten syksyllä on VIIKON loma! MINKÄ #######n takia? MIssä niitä muksuja muka säilytetään viikko? Ei mulla oo VIIKKOA ylimääräistä lomaa?
Ei silloin mitään syyslomia ollu kun mä kävin alakoulua. (Joskus pronssikaudella, eli perunannostolomasta oli luovuttu, mutta syyslomaa ei ollu vielä keksitty.) Enkä muista mitenkään väsyneeni tai uupuneeni ilman ko lomaa.

Eikä tässä vielä kaikki, silloin kouluuntutustumispäivänä on SAMANA ILTANA klo 18 vanhempainilta. Että mä pääsen töihin klo 12, sieltä pitää lähteä normaaliaikaan, että ehdin viedä lapset jollekin lapsenvahdille. Jos siis löydän semmoisen jostain. (Mitä jos en löydä!???)

Hankalaahan se on :(. Onko sinulla miestä, joka voisi ottaa pallon silloin tällöin?

Alkuperäinen kirjoittaja Tiina:

Hankalaahan se on :(. Onko sinulla miestä, joka voisi ottaa pallon silloin tällöin?

Ja lisäyksenä, niin monet koululaiset joutuvat ja pystyvätkin olemaan lomilla yksin. Ei ole vaihtoehtoja.

Itse olen kotiäiti ja meillä myös esikoinen menee syksyllä kouluun. Valmiiksi jo stressaa kuitenkin myös sitä, että miten toimitaan noissa edellämainitsemissasi tilanteissa.

Meillä myös ensi viikolla ensi kouluun tutustuminen ja sitten vielä illalla vanhempainilta. Vanhempainiltaan menen yksin, ei meilläkään ole mitään tukiverkkoa lapsia hoitamaan.

Siis on mies eli lasten isä ja ihan ollaan naimisissa ja asutaan samassa osoitteessa.
Mutta sillä on vähän sama juttu tuon työnteon kanssa, 37,5 h/vko ja 30 km työmatkaa (eri suuntaan kun mulla, omilla autoilla liikutaan, mutta silti loppuu aika).

Jos joku vapaapäivä saadaan jostain, niin mieluiten ne pidetään joulun välipäivinä.

Ja pelkäänpä, että ne pitää niitä sieläl koulussakin vain noin 4h päivässä. Mä alan tehdä 6-tuntista päivää, mutta mun työmatkojen kanssa se tekee, että olen kuitenkin 8h pois kotoa.

Epätoivo tulee...

Järjestely kysymyksiä mun mielestä :)

Mulla tosin toppuluokkalainen tällä hetkellä ja eppuluokan aikana olin kotiäitinä. Mutta silti, on se toppuluokkaisellakin samoja juttuja. Mulla on itsellä kaikki lomat samaan aikaan, opiskelen itsekin. Mutta jos ei olisi, hyödyntäisin mummot ja kummit. Kaikkiin rientoihin ei vanhemmatkaan taivu, jos työt sen vaatii, eihän sille sitten mitään voi.

Ootko ottanut huomioon että onhan se koululainen kesänkin koulun jälkeen kotona. Varmaan aika monella on tilanne että itse on töissä käytävä kesätkin ;) Harvoin saa lomiakaan niin järjestettyä että vuorotellen vanhemmat kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja ekaluokkalaisen äiti:
etkä vielä edes maininnut n 2vkon joululomaa, 10 vkon kesälomaa ym. hankalaa on...

NIINPÄ! Mun mahahaava ei kestä vielä kesän ajattelua.

:ashamed:
Enkä mä edes halua olla eri aikaan lomalla kuin mun mies.
Meillä on mahdollisuus saada joiksikin päiviksi mummon luo (jälleen 30 km eri suuntaan), mutta ei viikoksi, eikä säännöllisesti, eikä aina silloin kuin tarvitsisi. Sillä on nääs omakin elämä. Anoppi on vasta 54 vee, eli pääsee eläkkeelle samaan aikaan kuin lapset ripiltä...
Tädit ja kummit ja tutut ja kaimat on kaikki töissä. On vissiin rikos olla tuntematta muutamaa työtöntä lapsirakasta ihmistä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itse olen kotiäiti ja meillä myös esikoinen menee syksyllä kouluun. Valmiiksi jo stressaa kuitenkin myös sitä, että miten toimitaan noissa edellämainitsemissasi tilanteissa.

Meillä myös ensi viikolla ensi kouluun tutustuminen ja sitten vielä illalla vanhempainilta. Vanhempainiltaan menen yksin, ei meilläkään ole mitään tukiverkkoa lapsia hoitamaan.

Siis miksi sä stressaat, sähän olet kotiäiti?

Hei kaikki tätä ongelmaa pohtivat äidit!
Minä keksin loistavan ratkaisun omalla kohdallani.
Lähdin opiskelemaan yliopistoon.

Nyt minulla on samat lomat, jos ei vielä pidemmät kuin lapsilla. Opiskelu on tauon jälkeen mukavaa. Ja on ihanaa, kun pääsen valmistumaan unelma-ammattiini, jossa on hyvät työnäkymät ja hyvä palkka. Ammatti on se, mistä olen haaveillut ja työllä on merkitystä. Lasten mielestä on mukavaa, että äiti on myös paljon kotona. Kouluikäiset antavat äidin jo tehdä koulutöitä melko hyvin. Rahaa on käytössä vähemmän, mutta menotkaan eivät ole vielä niin hurjat kuin esim. lasten ehdittyä murrosikään.

No ei kai niitä lapsia voi sinne vanhempainiltaan ottaa?

Alkuperäinen kirjoittaja tässä vinkki:
Hei kaikki tätä ongelmaa pohtivat äidit!
Minä keksin loistavan ratkaisun omalla kohdallani.
Lähdin opiskelemaan yliopistoon.

Nyt minulla on samat lomat, jos ei vielä pidemmät kuin lapsilla. Opiskelu on tauon jälkeen mukavaa. Ja on ihanaa, kun pääsen valmistumaan unelma-ammattiini, jossa on hyvät työnäkymät ja hyvä palkka. Ammatti on se, mistä olen haaveillut ja työllä on merkitystä. Lasten mielestä on mukavaa, että äiti on myös paljon kotona. Kouluikäiset antavat äidin jo tehdä koulutöitä melko hyvin. Rahaa on käytössä vähemmän, mutta menotkaan eivät ole vielä niin hurjat kuin esim. lasten ehdittyä murrosikään.

Mä oon 38 vee ja olen just siirtynyt uusiin työtehtäviin, jotka on itseasiassa sekä haastavia että kiinnostavia. Palkkakin on suht koht normaali, ei hyvä, mutta ei ihan huonokaan. (enkä sitäpaitsi pääsisi vuoden 1991 surkeilla yo-papereillani mihinkään)

etkä vielä edes maininnut n 2vkon joululomaa, 10 vkon kesälomaa ym. hankalaa on...

Meillä on mahdollisuus saada joiksikin päiviksi mummon luo (jälleen 30 km eri suuntaan), mutta ei viikoksi, eikä säännöllisesti, eikä aina silloin kuin tarvitsisi. Sillä on nääs omakin elämä. Anoppi on vasta 54 vee, eli pääsee eläkkeelle samaan aikaan kuin lapset ripiltä...
Tädit ja kummit ja tutut ja kaimat on kaikki töissä. On vissiin rikos olla tuntematta muutamaa työtöntä lapsirakasta ihmistä.

Se kyllä pelastaa paljon, kun pitää miehen kanssa lomat eri aikaan. Siinähän jos on täydet lomat ja pomo antaa pitää lomat koulun kesäloman aikaan, on jo 8 viikkoa lomaa koulun loma aikaan. Ei jää kuin kaksi viikkoa lapsen olla yksin tai yrittää saada sukulaisia ja tuttuja apuun.

Kaikki jotenkin järjestyy. Muistan paniikinomaisen tilanteen esikoiseni aloitettua koulun ja sitten mulla alkoi koulu myös ja sain kuulla, että mun pitäiskin olla jollain iltaluennolla klo 20.30 asti! Ei ongelmia pienemmän kanssa, kun oli vuorohoitopäiväkodissa, mutta tuskanhiki iski päälle esikoista ajatellessa! Iltapäiväkerho loppui jo klo 17. Sumplin sitten ukin paikalle illaksi, mutta aika sähellys.

Olen tehnyt töitä varastoon, kun nyt keväällä on lapsen viemistä astmakontrolliin sun muuta, että voi ottaa töistä vapaata. Välillä kyllä on täytynyt jättää koulun juttuja väliin, eli en ole aina päässyt repeämään joka paikkaan.

Niinpä...

Multa jää väliin kaksi omaa tenttiä, kun menen esikoisen kanssa tutustumaan kouluun.

Kesälomat yms...niistä sanon vaan että onneksi olen opiskelija (tosin kesät mieluiten olisin töissä...), onneksi on isovanhemmat, ja onneksi on mies jolla on ilta/yö/viikonloppupainotteinen työ. Muuten oltaisiin lirissä.

Alkuperäinen kirjoittaja pinni:

Se kyllä pelastaa paljon, kun pitää miehen kanssa lomat eri aikaan. Siinähän jos on täydet lomat ja pomo antaa pitää lomat koulun kesäloman aikaan, on jo 8 viikkoa lomaa koulun loma aikaan. Ei jää kuin kaksi viikkoa lapsen olla yksin tai yrittää saada sukulaisia ja tuttuja apuun.

tosi kiva kun ei ole yhtään yhteistä lomaa miehen kanssa ... )-:
mutta pakko kai se on...

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Niinpä...

Multa jää väliin kaksi omaa tenttiä, kun menen esikoisen kanssa tutustumaan kouluun.

Kesälomat yms...niistä sanon vaan että onneksi olen opiskelija (tosin kesät mieluiten olisin töissä...), onneksi on isovanhemmat, ja onneksi on mies jolla on ilta/yö/viikonloppupainotteinen työ. Muuten oltaisiin lirissä.

Meillä onneksi on noita päiväleirejä ihan tossa kadun toisella puolella. Myös nykyisessä työpaikassani on viikon mittainen päiväleiri lapsille. Rahaa palaa, mutta ainakin on turvattua seuraa.

Mä irtisanouduin kaikista kouluun liittyvistä tilpehööreistä just siks, että duunarin aika ei riitä. Ja mulla on enemmän lapsia kuin yksi, joten niitä kissanristiäisiä olis ollut jatkuvasti, ja sit olis pitänyt leipoa myyjäisiin ja kerätä rahaa siihen ja tuoda roinaa tähän .. Mulle riitti vanhempainvartit, niissä kävin , enkä muuten ollut ainoa vanhempi, joka ei raahautunut koululle joka välissä.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja pinni:

tosi kiva kun ei ole yhtään yhteistä lomaa miehen kanssa ... )-:
mutta pakko kai se on...

Näin meillä on menty monta vuotta, mutta minkäs teet.

No ei kai niitä lapsia voi sinne vanhempainiltaan ottaa?

Pitääkö vanhempainiltoihin mennä molempien, äidin ja isän?

Ja syyslomat sun muut muksut oli keskenään kotona - mitä muutakaan olisin tehnyt ? Ottanut palkatonta vapaata ? Talviloman sain sentään hiihtoloma-aikaan.
Joutuuhan lapset olemaan keskenään kotona kesälläkin , vanhemmilla on yleensä töitä tehtävänä.

Ap:lle lohdutuksen sana: ei se lapsi ikuisesti ole noin pieni. Ekaluokkalainen ehkä on kyllä vähän liian pieni olemaan yksin kotona koko kesän, mutta tokaluokkalaiselta se voi jo hyvinkin onnistua, eli joudutte ehkä sumplimaan lomat tyhmästi vaan tämän kesän. Ja lapsia voi kyllä viedä kesällä myös päiväkotiin! Siis voit vaikka laittaa sen ekaluokkalaisesi samaan päiväkotiin jossa sisaruksetkin ovat. Pidätte sitten kunnon perheloman 4 viikkoa eikä inhottavia lomapätkiä 8 viikkoa. Ja lapsi saa ruuat ja leikit päiväkodissa.

Minäkin ihmettelen millä eväillä koulusta pitäisi selvitä!

Ensinnäkin päivähoito-oikeus loppuu heinäkuun lopussa. Koulu alkaa elokuun puolivälissä ja siinä välissä pitäisi olla jo töissä.

Koulumatkaa voi harjoitella kesällä, mutta olisi se kiva edes viikon verran varmistaa, että lähte emenemään. Miten?

Sitten koittaakin jo syysloma. Viikko poissa töistä, miten?

Kesäloma 2,5kk, miten ihmeessä lapsi sen ajan pärjää vaikka minullakin on vähän pidempi kesäloma kuin ihmisillä keskimäärin?

Iltapäivätoimintaa on (kallista), mutta meno sinne on vaarallisen matkan päässä. Hienoa. Ehkä mielummin lapsi tulee tyhjään kotiin j atoivon, etteivät päivät lopu klo 12. Mutta entäs kun iltavuoroni koittaa?

Minust akoko koulusysteemi pitäisi muuttaa vastaamaan vanhempien työpaikkavaatimuksia vastaamaan. Muualla maailmassa koulupäivä kestää päivän eikä lopu puoliltapäivin, ja siihen mahtuu sitten kaikenlaista. Syysloma on ehkä keksinnöistä idioottimaisin.

Eikä se hankaluus näihin loma-aikoihin jää.
Iltapäivästä ekaluokkalaisen saa ip-kerhoon mutta yllätyksenä tuli se, että yhtenä päivänä viikossa koulu alkaa vasta klo 10. Kun itse lähden töihin klo 7 (ja mies jo klo 6.30) niin se on aika pitkä aika ekaluokkalaisen olla yksin.

Ensinnäkin päivähoito-oikeus loppuu heinäkuun lopussa. Koulu alkaa elokuun puolivälissä ja siinä välissä pitäisi olla jo töissä.

Waaaat?!
Mun eskarilaiselle on kyllä varattu hoito elokuun puoleenväliin asti :o

Yhteistyössä