Mummo,pappa, mummu, vaari, mummi, ukki, mamma, äijä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Meteli Seis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Meteli Seis

Aktiivinen jäsen
01.07.2011
2 576
0
36
Millä nimellä teillä isovanhempia kutsutaan?

Meillä minun vanhemmat lapsilleni on mummo ja pappa ja miehen vanhemmat on mummu ja pappa.
Minun isovanhemmat oli mamma,mummo ja pappa

Itse mieluusti sitten joskus olen murmeli ja tuo mies voisi olla papparainen :)

Mulla on ollut mummu, tuffa, mummo ja pappa. Meidän typyllä on vain naispuoleiset isovanhemmat elossa. Heitä kutsutaan mummiksi ja fammuksi.

Mulla oli mamma ja pappa (isänpuoleiset) ja isoäiti äidin puolelta. Isoisä on kaatunut sodassa. Äitini isoäiti oli mulle mummu.

Oma isäni on taata lapsilleni, äitini on mamma. Anoppini oli myös mamma, ja appeni oli pappa. Oma mammani eli isoäitini oli lapsilleni isomummu.

Mieheni on lapsenlapsilleen äijä. Minä en vielä ole muuta kuin etunimelläni olemassa näille lapsosille, omia lapsenlapsia ei vielä ole (mutta toivottavasti vielä joskus on <3 )

Lapsellani on tuffa, mamma ja vaari sekä mummo.

Itselläni oli fammu, mamma ja pappa.

Miehellä kaikki kaksi mammaa ja kaksi vaaria. Etuliittenä aina isovanhemman asuinpaikkakunta.

Mun äitini on mummi, mieheni äiti tetä ja isä getto. Oma isäni ei ole kuvioissa mukana.

Omaa isoäitiäni kutsuin mammaksi, mutta hän ei enää ole elossa. Muita isovanhempiani en ole tuntenut.

Mun äitini ja hänen miehensä ovat mummo ja mölli.

Isäni on vaari ja hänen puolisoaan lapsi kutsuu ihan vaan nimellä.

Minun äidin puoleiset isovanhempani ovat mummi ja ukki, ja isän puoleinen isovanhempi on isomummo.

Mieheni vanhemmat ovat kuolleet paljon ennen lapsen syntymää, joten heille ei ole erityisiä "nimityksiä", tullaan todennäköisesti kutsumaan ihan nimillä silloin, kun heistä puhutaan.

Mulla oli ihan molemmat isovanhemmat vaan mummu ja pappa. Eteen tuli vaan asuinpaikka erottamaan.

Meillä lapsille mun vanhemmat on mummo ja pappa. Miehen vanhemmat ovat Bis ja Bedstefar. Ja tuo Bis piti olla Bedstemor, mutta meidän tytär (ensimmäinen lapsenlapsi) ei sitä osannut sanoa, vaan aina tuli Bis. Bis on niin vakiintunut, että kaikki lapsenlapset kutsuvat häntä Bisiksi :)

... ole tärkeitä - ihmiset ovat!
Itse olen pappa, exäni on mummi. Nykyistä vaimoa kutsutaan etunimellä tai "Sää voit olla Mummo" -lauseella. Keski-Suomessa me hämäläiset käytimme nimiä mummu ja pappa. Sieltä ne on tulleet myös minun sanavarastooni.
Vaari on käytössä uudellamaalla. Karjalaismuuttajat usein käyttävät Äijää, nasipuolista en muista.
Suomenruåtsalaisilla on kuvaavammat, Famu, Fafa, Mufa ja oliko se Murmur (?).

Vanhempani ovat lapsilleni mummi ja ukki. Kummitätini on vimmu. :D Hän ei halunnut olla näissä perinteinen. Hänen etunimensä alkaa veellä, joten tuo on johdos siitä.

Itse haluaisin aikanani olla mamma. Muistutan kuulemma kovasti Alma-mammaa (jota kyllä kutsuttiin sukunimen mukaan, tosin tilan nimi sama, joten XXXXXXXXXXX:n mamma). Mamma (äitini isän äiti) opetti vielä kasikymppisenä lapsia hyppäämään aitoja pihalla. Pieni ja pippurinen etelä-karjalaisnainen, pilkettä silmäkulmassa ja kuitenkin tiesi mitä kova elämä on, ei vaan antanut sen haitata menoa. Mamma esikuvana voisin olla isoäitinä mamma. :D

mummi&ukki -> omat vanhempani
mumma&pappa -> miehen vanhemmat

omat iso vanhemmat on sitten mummi, mummi ja vaari =) pienenä kyl usein kysyttiin et kumpii mummii tarkoittaa ku lähetään kylää niin äidin äiti oli se yleisempi mitä tuli käytettyä. en oo miettinyt mikskä haluan itteeni nimitettävän sitten joskus. toi pappa nimitys on kulkenu miehen isän suvussa niin uskon että hänki on sitte joskus pappa =)

Meidän lapsilla on mummo, mummi, +2 "mummoa" joita kutsutaan vaan etunimellä. Sitten on pappa, ukki, vaari, ja "matti-pappa" :P

Sekavaa settiä, mut näin on käyny kun lähimmäiset eronnut ja osa kuollut..

Yhteistyössä