[QUOTE="Lucy";28257258]Vuosikymmenet ja vuosisadat kuluvat, kehitys menee eteenpäin ja joka suuntaan muka kehitytään, mutta Suomalaiset sen kun vain erakoituvat, syrjäytyvät ja muuttuvat kummallisemmiksi koko ajan.
Ennen oli aivan normaalia, että perheet, jopa kokonaiset kylät, pitivät tiiviisti yhtä niin lastenhoidossa kuin melkeinpä arkiaskareissakin, monesti useampi sukupolvi jopa asui saman katon alla... Ja mihin on tultu: MINÄ, MINÄ, MINÄ, minä itse ja minä yksin.
Ihmiset aloittavat sen kummallisen erakoitumisen jo seurusteluaikana, kaikki muu unohdetaan, puhumattakaan siitä kun perhe perustetaan. Sulloudutaan sinne kotiin ja kaikki koetaan uhkana ja kummallisena ja sen oman egon koetteluna, jopa se että isovanhemmat tahtovat olla lapsenlapsen elämässä mukana ja tavata heitä.
Sitten kun sattuukin niin, että pitkästä parisuhteesta/avoliitosta/avioliitosta erotaan, aletaan itkeä sitä kun kukaan ei soita, vanhat kaverit eivät välitä ja tukiverkosto puuttuu. Onko se nyt ihme kun eletään tällä minä- ihan- itse- menkää- tee- muut- helvettiin- en- tarvitse- teitä- asenteella.[/QUOTE]
Amen tälle pätkälle, niin samaa mieltä! Minä, minä, me and myself porskuttaa eteenpäin, ei saa katsoa päin, ei saa sanoa yhtään mitään Itselle tai Itsen lapselle tai Itsen perheenjäsenelle (ei hyvää eikä pahaa, tervehtiminenkin joutuu aikamoisen suurennuslasin alle, oliko se loukkaavaa, tunkeilevaa, ivallista tai muuten ilkeää). Puhutaan sosiaalisesta verkostoitumisesta ja turvaverkoista. Paskat, ne verkot ja verkostot ovat ihmisiä, vikoineen päiväineen, tarjoavat apua ja kaipaavat apua.
Miten ihmeessä ihmisillä on aikaa analysoida ja pohtia toisten ihmisten tekemisiä suurin osa valveillaoloajastaan? Miettiä, mitä pahaa toisten motiivina elämässä toimimisessa on.