Musta tuli "kotirouva" :) Mitä mieltä olet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ;)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hei ap, minäkin jäin kotiin :)
Meillä 4 lasta, ja perin juuri puolisen miljoonaa euroa niin en ole onneksi miehestäkään riippuvainen, vaikka hän hyvin tienaakin. Saa nyt pieninkin jatkaa vielä kotihoidossa.

Minun haaveammattini on kotiäiti. =)

Olisi ihanaa olla päivät kotona lasten kanssa, huolehtia kodista, käydä ostoksilla, viedä lapsia kouluun, auttaa kotitehtävissä, laittaa ruokaa, käydä ulkoilemassa lasten kanssa. Mitä muuta voi elämältä toivoa?

Nykyisellään elämä on sellaista, että töissä 8 tuntia päivässä, kävellen lähden 30 minuuttia ennen töiden alkua, matkaan menee noin 20 minuuttia eli yhteensä lähes 9 tuntia menee töihin päivässä, sitten nukkuminen niin mitä jää jäljelle? Eipä paljon mitään? :headwall: Ei ehdi siivota, ruoat saa nopeasti hutaista jne.

Mieluummin sitä olisi lasten kanssa kotona ja nauttisi elämästä. Lapsilta saa parhaimman kiitoksen tehdystä työstä kuin jostain työpaikalta, jossa monesti työntekijä on vain välttämätön paha yrityksen rahaliikenteessä.

Minulla ei ole vielä lapsia, mutta en ole koskaan tykännyt palkkatyöstä, ahdistaa aina mennä sinne ja paljon mieluummin olisin kotona jos se vaan olisi mahdollista.

En ymmärrä mitä moni näkee työssän, suurin osa ihmisten töistä on kuitenkin suhteellisen yksitoikkoista suoritustyötä.. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Olisi aika noloa olla vielä aikuisena taloudellisesti riippuvainen mutta jos sinulla on omat säästöt jolla elätät itseäsi niin mikäpä siinä.

Etkö itse ole taloudellisesti riippuvainen työnantajastasi ja hänen maksamastaan palkasta? Ihmisen ei kuulukaan olla muista riippumaton vaan tukeutua muihin ja antaa tukea.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olisi aika noloa olla vielä aikuisena taloudellisesti riippuvainen mutta jos sinulla on omat säästöt jolla elätät itseäsi niin mikäpä siinä.

Etkö itse ole taloudellisesti riippuvainen työnantajastasi ja hänen maksamastaan palkasta? Ihmisen ei kuulukaan olla muista riippumaton vaan tukeutua muihin ja antaa tukea.

Näin on, mutta riski jäädä työttömäksi on paljon pienempi ja siinä on irtisanomisajat ym. Mitenkö parisuhde sujuu jos toinen on taloudellisesti riippuvainen toisesta? Kuinka kauan mies sitten viitsi katsella tuollaista elättiä?

Näin on, mutta riski jäädä työttömäksi on paljon pienempi ja siinä on irtisanomisajat ym. Mitenkö parisuhde sujuu jos toinen on taloudellisesti riippuvainen toisesta? Kuinka kauan mies sitten viitsi katsella tuollaista elättiä?

Mielestäni lapsia kotona hoitava ja kodista huolehtiva nainen ei ole elätti.

Alkuperäinen kirjoittaja Pullava:

Kodin/lastenhoitaja? Kyse ei siis ole parisuhteesta vaan työnantajasta ja työntekijästä :D Tai eräänlaisesta prostituutiosta - antamalla seksiä niin toinen maksaa sitten ylläpidosta. Aika kätevä diili - tosin kaikki eivät halua olla maksullisia naisia tai kodin/lastenhoitajia.

Kyllä sulla varmaan on aika paljon isompi riski jäädä työttömäksi kuin kotiäidillä, noin jos tarkkoja ollaan. Parisuhde voi olla hyvinkin vahva vaikka perheellä olisi ihan yhtenäinen talous riippumatta siitä kuka tienaa ja mitä. Joidenkin miehet osaavat oikeasti arvostaa sitä että nainen hoitaa kodin ja lapset kun hän käy töissä. Kaikki eivät vaadi mitään viivottimella vedettyä "tasa-arvoa" joka asiassa, vaan eri perheille toimii eri asiat.

Hassua että mä tiedän kyllä näitä perheitä joissa vaimo on kotiäitinä pidempäänkin eikä näissä juuri eroja tapahdu, kun taas kaikki eronneet keitä kärkeen mieleen tulee, on näitä hyvinkin 'minun rahat ja sinun rahat' ihmisiä joille oma ura ja omat jutut on tosi tärkeitä.

Kannattaa säästää mm eläkettä varten sitten jo nyt, omiin nimiinsä :) Ihan vaa varmuuden vuoksi! Itselläni ei pää kestäisi "pelkkää" kotiäitiyttä enkä mä tiedä mitä mä ajallani tekisin, mutta viiden lapsen kanssa onkin jo vähän enemmän hommaa.

Kodin/lastenhoitaja? Kyse ei siis ole parisuhteesta vaan työnantajasta ja työntekijästä :D Tai eräänlaisesta prostituutiosta - antamalla seksiä niin toinen maksaa sitten ylläpidosta. Aika kätevä diili - tosin kaikki eivät halua olla maksullisia naisia tai kodin/lastenhoitajia.

Onko teillä seksitön liitto? Meillä ainakin saa seksiä, oli sitten kotiäiti tai uraäiti :D Monella perheellä on kuitenkin yhteiset rahat, eikä sinun ja minun rahoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:

Kyllä sulla varmaan on aika paljon isompi riski jäädä työttömäksi kuin kotiäidillä, noin jos tarkkoja ollaan. Parisuhde voi olla hyvinkin vahva vaikka perheellä olisi ihan yhtenäinen talous riippumatta siitä kuka tienaa ja mitä. Joidenkin miehet osaavat oikeasti arvostaa sitä että nainen hoitaa kodin ja lapset kun hän käy töissä. Kaikki eivät vaadi mitään viivottimella vedettyä "tasa-arvoa" joka asiassa, vaan eri perheille toimii eri asiat.

Hassua että mä tiedän kyllä näitä perheitä joissa vaimo on kotiäitinä pidempäänkin eikä näissä juuri eroja tapahdu, kun taas kaikki eronneet keitä kärkeen mieleen tulee, on näitä hyvinkin 'minun rahat ja sinun rahat' ihmisiä joille oma ura ja omat jutut on tosi tärkeitä.

Eiköhän se riski ole noin 50% luokkaa. Ymmärrän hyvin että on kätevää kun saa kodin/lastenhoitajan ja samalla seksiä suhteellisen pienellä kustannuksella. Mutta kyllä moni mies haluaa oikean parisuhteeseen (eikä vaan maksullista seksiä) missä kumpikin panostaa perheen eteen eikä jäädä elämään loputtomiin miehen rahoilla.

Hyvä vastaus. Eikä se kotiäitiys ole mies vastaan nainen asetelma. Lasten takia sitä kotona ollaan. Ja meillä ainakin sekä minä että mieheni ollaan molemmat sitä mieltä, että lasten tulee saada olla kotona taaperovuotensa.

Ja ap:lle, jos minä olisin 5 lasta pyöräyttänyt tähän maailmaan, olisin kyllä kotona ihan hyvällä omalla tunnolla, kunhan en vaan itse masentuisi, oma itsekin on tärkeä.. muista se.

Eiköhän se riski ole noin 50% luokkaa. Ymmärrän hyvin että on kätevää kun saa kodin/lastenhoitajan ja samalla seksiä suhteellisen pienellä kustannuksella. Mutta kyllä moni mies haluaa oikean parisuhteeseen (eikä vaan maksullista seksiä) missä kumpikin panostaa perheen eteen eikä jäädä elämään loputtomiin miehen rahoilla.

Seksiä saa muutenkin. Lapsiin ja kotiin sekä mieheen panostaminen on miehelle tärkeää. Monelle se on jopa parempi kuin molempien työssäkäynti, jos mies tienaa riittävästi. Tai voihan se mieskin jäädä kotiin jos nainen tienaa tarpeeksi, mutta moni nainen ei taitaisi hyväksyä tällaista järjestelyä.

Ainakin minulle sopisi kotiäiti rinnallani. Voisimme vaikka molemmat jäädä kotiin, jos vain varallisuutta olisi tarpeeksi. Olen siis mies.

Tuolla sinun perustelullasi siis aina pitäisi olla sama palkka miehellä ja naisella. Jos ajattelet kotiäitiyden prostituutiona niin onko prostituutiota myös se, että miehen palkka 5000 ?/kk ja naisen 1500 ?/kk?

Minä en nyt oikein tajunnut miten kotiäitiys koetaan pahempana kuin kodin ulkopuolinen ura. Kotiäiti hoitaa kotia ja lapsia päivisin, en näe tässä mitään pahaa. Jos on mahdollisuus olla kotona niin miksi pitäisi tehdä pitkää päivää kodin ulkopuolella ja viedä lapset päiväkotiin?

...ja mitä tuohon miesten mielipiteeseen tulee: Itse kun olen miehiltä kysellyt on monelle ollut tuollainen järjestely yksi mahdollisuus. Moni mies pitää ajatuksesta että saa elättää perheen ja että lapsilla on hyvä äiti, ja että voi tulla työpäivän jälkeen kotiin valmiiseen pöytään jne. En näe siinä mitään ongelmaa jos järjestely molemmille osapuolille sopii ja kotonaolevalle on joku "vakuutus" eron varalle. Koulutus on hyvä olla, sen lisäksi esim vapaaehtoinen eläkesäästäminen tms.

Kotiäitiyshän tarkoittaa ettet kykene elättämään itseäsi (tai lapsia) vaan joudut elämään miehen rahoilla. Se on OK lyhyeksi vaiheeksi mutta pidemmän päällä vaikuttaa tosi negatiivisesti työllistymismahdollisuuksiin. Jos olet ollut esimerkiksi 10 vuotta pois työelämästä niin voi olla ettet saa työtä ollenkaan tai joudut aloittamaan tosi pienellä palkalla. Samoin eläkettä ei kerry jos on kotona ja tämä kostautuu sitten myöhemmin.

Toki se kuullostaa ihanalta ajatukselta että voi jäädä kotiin lorvimaan ja elanto hoituu antamalla seksiä mutta se on kyllä varsinainen sudenkuoppa.

Mitä sä voit tietää mitä moni mies haluaa? Oletko monenkin miehen kanssa ollut pitkässä parisuhteessa jotta voit kattavan otoksen antaa? Miten ihmeessä sä voit sanoa mikä kenellekin on oikea parisuhde tai kaikkien kannalta mieluisa järjestely? Jos sä olet yhtä mieltä, se ei tarkoita että kaikki muutkin on. Onko se niin vaikea hyväksyä :)

Toki se kuullostaa ihanalta ajatukselta että voi jäädä kotiin lorvimaan ja elanto hoituu antamalla seksiä mutta se on kyllä varsinainen sudenkuoppa.

Elanto ei tule seksistä vaan kodinhoidosta. Eli miehen ei tarvitse osallistua kodin hommiin lasten kanssa oloa lukuun ottamatta. Jos molemmat ovat töissä niin silloinhan kotityöt jaetaan ja mies menettää vapaa-aikaansa. Kyse on siitä onko saavutettu vapaa-aika miehelle miten tärkeää ja myös siitä, miten tärkeänä perhe pitää sitä, että toinen vanhempi on kotona lasten kanssa.

Mä ajattelin, et oot jossain muualla ku Suomessa...

En osannu tätä hoksata, et oltais Suomessa ja mies jossain muualla.

Vai ollaanko sittenkin jossain muualla tai ainakin tää mies?

Meillä miehen äiti on ollut kotiäiti kohta 30 vuotta. =) Kukaan ei tosin ajattele, että hän olisi joku prostituoitu vaan häntä kohdellaan kuin kuningatarta.

Eihän siinä ole mitään vikaa että on prostituoitu - kyllähän heitä voi kohdella kuin kuningattaria :D Kaikkia ei vaan kiinnosta sellainen "ura".

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
...ja mitä tuohon miesten mielipiteeseen tulee: Itse kun olen miehiltä kysellyt on monelle ollut tuollainen järjestely yksi mahdollisuus. Moni mies pitää ajatuksesta että saa elättää perheen ja että lapsilla on hyvä äiti, ja että voi tulla työpäivän jälkeen kotiin valmiiseen pöytään jne. En näe siinä mitään ongelmaa jos järjestely molemmille osapuolille sopii ja kotonaolevalle on joku "vakuutus" eron varalle. Koulutus on hyvä olla, sen lisäksi esim vapaaehtoinen eläkesäästäminen tms.

Kyllähän se on niin, että kotiäitiyttä vastustavat eniten naiset, ei miehet. Jos joku päättää jäädä kotiäidiksi, niin miehiltä hän saa arvostusta mutta muilta naisilta paheksuntaa.

Meillä miehen äiti on ollut kotiäiti kohta 30 vuotta. =) Kukaan ei tosin ajattele, että hän olisi joku prostituoitu vaan häntä kohdellaan kuin kuningatarta.

Eihän siinä ole mitään vikaa että on prostituoitu - kyllähän heitä voi kohdella kuin kuningattaria :D Kaikkia ei vaan kiinnosta sellainen "ura".

Onko mies prostituoitu, jos jää kotiin ja vaimo menee töihin? Entä jos mies on seksuaalisesti aktiivisempi, niin muuttaako se tilannetta? Onko mies silloin vain hyväksi käyttävä gigolo?

Elanto ei tule seksistä vaan kodinhoidosta. Eli miehen ei tarvitse osallistua kodin hommiin lasten kanssa oloa lukuun ottamatta. Jos molemmat ovat töissä niin silloinhan kotityöt jaetaan ja mies menettää vapaa-aikaansa. Kyse on siitä onko saavutettu vapaa-aika miehelle miten tärkeää ja myös siitä, miten tärkeänä perhe pitää sitä, että toinen vanhempi on kotona lasten kanssa.

Toisaalta parisuhde aika kimurantti kun nainen on siinä riippuvaisessa asemassa. Jos seksiä ei tipu tai kodinhoito ei suju niin sitten mies voi laittaa työntekijän kiertoon.

Itse en vaan arvostaisi ihmistä joka ei suostu huolehtimaan itsestään edes sen vertaa että hankkii itselleen elannon. Mutta ymmärrän kyllä että se olisi kätevää jos voisi delegoida kaikki kotihommat ym jollekin. Mutta haluaisinko olla parisuhteessa kodin/lastenhoitajan kanssa? Tuskin ...

Kuumimmat

Yhteistyössä