nainen tekee kotityöt, mies elättää?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja matalapalkkanainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

matalapalkkanainen

Vieras
Niin, jos olet/olisit jonkun tavallisen naisvaltaisen amisduunin tekijä (siis huono palkka jne.) niin antaisitko miehesi elättää sinut ja itse tekisit sitten kotihommat kokonaan eli siivoukset ym. Jos teillä ei olisi lapsia. Eli molemmat kävisivät töissä, mutta mies enemmän ja elättäisi (mies myös panostanut paljon enemmän työhönsä). Ja palkkaero on huima.

Muuttuisko tilanne, jos tulisi lapsia eli antaisitko sitten elättää, jos mies osallistuisi kuitenkin lastenhoitoon vähän, mutta itse hoitaisit kodin kokonaan?

Kun tavallaan mies kuitenkin maksaa lähes kaiken niin voiko hän olettaa saavansa myös vastapalveluksena sen, että nainen sitten tekee kotona kaiken? Vai onko se noloa alistua hoitamaan koti kokonaan.

Ja kysyn nyt teidän mielipidettänne eli suostuisitteko itse sellaiseen?
 
No jos tilanne ois toi että mä tekisin 8-16 paskapalkkasta duunia ja mies esim. just joka päivä 2 h ylitöitä ja huikee liksa, niin mun mielestä mun panos ois sit pistää se 2 h päivästä ylimäärästä kodinhoitoon. Ettei miehen pitkän päivän jälkeen tarvis.

Eli kyllä se ois musta oikeudenmukaista.

Meillä tilanne on oikeestaan toisin päin, mä tienaan melkein 2 x sen minkä mies ja teen pidempää päivää. Mies on useemmin se joka käy kaupassa, hakee lapsen ja laittaa ruuan, ollaan siten samoihin aikoihin kotona.
 
Kyllä mä teen kotona kaiken äitiysloman aikana kun mies on töissä pitkiä päiviä, vaikkakin mun äitiyspväraha on huonompi tuloisen liksan kokoinen. Mä katson sen mun "velollisuudeksi" hoitaa kodin kun täällä koko päiän kerta olen.

Ja en kyllä ikinä haluaisi olla toisen elätettävänä, jos se ei olisi pakollista. Nautin työstäni ja työnkuvastani.
 
Meillä akka ei tienaa mitään, makaa sohvalla, minulla n. 4x suurempi palkka, käyn kaupassa, saan tehdä aina ruuat (tosin meistä olen ainoa, joka osaa), siivoan akan sotkut, maksan sille auton, ostan sille vaatteet, ainakin vielä tällä hetkellä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä akka ei tienaa mitään, makaa sohvalla, minulla n. 4x suurempi palkka, käyn kaupassa, saan tehdä aina ruuat (tosin meistä olen ainoa, joka osaa), siivoan akan sotkut, maksan sille auton, ostan sille vaatteet, ainakin vielä tällä hetkellä.

Savannan mieskö se siellä avautuu ? :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja jenz:
kyllä mäkin katsoisin niidne kotitöiden olevan vähän enemmän sen tehtävä, kuka kotonakin on...oli sit mies tai nainen, huom.

Joo, mut tämä asia on siis näin myös silloin kun molemmat työelämässä ja siis kaikki kotityöt tekee nainen, mies ei koskaan mitään.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä akka ei tienaa mitään, makaa sohvalla, minulla n. 4x suurempi palkka, käyn kaupassa, saan tehdä aina ruuat (tosin meistä olen ainoa, joka osaa), siivoan akan sotkut, maksan sille auton, ostan sille vaatteet, ainakin vielä tällä hetkellä.

Miksi annat vaimon lusuilla noin? Onko vaimosi sairas?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä akka ei tienaa mitään, makaa sohvalla, minulla n. 4x suurempi palkka, käyn kaupassa, saan tehdä aina ruuat (tosin meistä olen ainoa, joka osaa), siivoan akan sotkut, maksan sille auton, ostan sille vaatteet, ainakin vielä tällä hetkellä.

Akka pihalle!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä akka ei tienaa mitään, makaa sohvalla, minulla n. 4x suurempi palkka, käyn kaupassa, saan tehdä aina ruuat (tosin meistä olen ainoa, joka osaa), siivoan akan sotkut, maksan sille auton, ostan sille vaatteet, ainakin vielä tällä hetkellä.

Onko teillä lapsia, jos vain makaa sohvalla?

 
mjaa. Meillä ei parusuhteeseen päädyttyä kumpikaan "ELÄTÄ" toista. Rahat on yhteisiä ja niin myös päätökset perustaa perhe ja tehdä kotitöitä yhdessä ja erikseen.
Elättäminen millään tasoa ei uppoa minun kaaliini, että kuuluisi parisuhteeseen.
 
siis jos kuitenkin kävisin töissä, pystyisin varmaan maksamaan oman osani elämisestä, eli en kokisi olevani elätettävänä. Se tekis kotihommat kumpi jaksaa tai kumman aikatauluihin paremmin käy.
Tämänhetkinen tilanne on että olen itse toisen asteen tutkinnolla töissä naisvaltaisella alalla pienellä palkalla. Mies on vielä huonommalla palkalla (n.500e pienempi peruspalkka).
 
Alkuperäinen kirjoittaja ??:
mjaa. Meillä ei parusuhteeseen päädyttyä kumpikaan "ELÄTÄ" toista. Rahat on yhteisiä ja niin myös päätökset perustaa perhe ja tehdä kotitöitä yhdessä ja erikseen.
Elättäminen millään tasoa ei uppoa minun kaaliini, että kuuluisi parisuhteeseen.

Naimisssa ei olla. Miehellä kaikki omaisuus. Mutta toisaalta on miehen rakennuttama uusi omakotitalo jne. Että huomattavasti parempi elintaso kuin mitä voisi edes kuvitella itse saavan.

 
Siis molemmat olisivat töissä? En tod olisi kenenkään kotipiika. Ja jos itse olisin töissä vaikka tämän hetkisellä lähihoitajan koulutuksella, se riittäisi kyllä peruselämiseeni, enkä alkaisi toista palvelemaan rahasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja jenz:
kyllä mäkin katsoisin niidne kotitöiden olevan vähän enemmän sen tehtävä, kuka kotonakin on...oli sit mies tai nainen, huom.

Joo, mut tämä asia on siis näin myös silloin kun molemmat työelämässä ja siis kaikki kotityöt tekee nainen, mies ei koskaan mitään.

Ei onnistuisi ainakaan meillä. Kotityöt jakatuvat tasan ajankäyttömahdollisuuksien mukaan.

En myöskään odottaisi miehen kustantavan henkilökohtaisia menojani, mutta tietysti asuminen ja ruoka ovat kinkkisiä; jos mies ehdottomasti tahtoo kustannuksellaan hankkia parempaa kuin mihin mulla itselläni olisi varaa, niin hän sittten varmaankin vastaisi enemmän maksupuolesta.

Mutta eiköhän pienilläkin tuloilla kohtuullisiin elinkustannuksiin osallistuta ihan tasapuolisesti.
 
Tällä hetkellä: Mies käy töissä, minä hoidan lasta (kohta kahta) kotona. Taloudellisesti suhde on siis hyvinkin suuressa "epätasapainossa".

Kodinhoidollisista jutuista mies hoitaa imuroinnin, mä muun. Tiskikonetta täyttää ja tyhjentää se kuka ehtii. Kaupassa käydään yhdessä ja ruokaa laitetaan yhdessä tai se kumpi haluaa ja jaksaa.

Yhteisesti on kotijutut sovittu, kuten myös yhteisesti pidetään taloudesta huolta ja sovitaan hankinnat yhdessä jne. Eipä ole vielä pahempaa ongelmaa esiintynyt ja molemmat vaikuttaa ihan tyytyväisiltä tilanteeseen. Miehellä on mahdollisesti kohta lomautusta edessä niin sitten on enemmän aikaa tytön kanssa, mutta kotihommat pysyy silti varmasti samoissa, homma kun toimii ihan hyvin näin.

Sitten kun molemmat ollaan töissä, jaetaan varmaan kotihommia vähän enemmän, mutta ihan kiitettävä tasa-arvo meillä on aina vallinnut. Yhteinen päätös sekin on ettei lasta liian pienenä hoitoon laiteta vaan mielummin mennään vähän pienemmällä budjetilla :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ??:
mjaa. Meillä ei parusuhteeseen päädyttyä kumpikaan "ELÄTÄ" toista. Rahat on yhteisiä ja niin myös päätökset perustaa perhe ja tehdä kotitöitä yhdessä ja erikseen.
Elättäminen millään tasoa ei uppoa minun kaaliini, että kuuluisi parisuhteeseen.

Naimisssa ei olla. Miehellä kaikki omaisuus. Mutta toisaalta on miehen rakennuttama uusi omakotitalo jne. Että huomattavasti parempi elintaso kuin mitä voisi edes kuvitella itse saavan.

no siinä vaiheessa kun on yksiin menty, ni talous on yhteinen.etenkin kun on niitä lapsiakin hankittu. ei siihen papin aamenta tarvita minusta.
 
Mä en oo koskaan ymmärtänyt tuota rahojen/töiden jakoa... Se tekee, joka ehtii tai jaksaa, ja se maksaa kummalla sattuu olemaan kukkaro lähempänä. Näin ollut yhteenmuutosta lähtien ja nyt sama meno jatkuu lapsen myötä. Mies tienaa tällä hetkellä rutkasti enemmän kuin minä (olen kotihoidontuella), mutta en todellakaan koe, että minun pitäisi tiskata/siivota useammin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Siis molemmat olisivat töissä? En tod olisi kenenkään kotipiika. Ja jos itse olisin töissä vaikka tämän hetkisellä lähihoitajan koulutuksella, se riittäisi kyllä peruselämiseeni, enkä alkaisi toista palvelemaan rahasta.

Ei siinä rahasta olekaan kysymys, vaan ajankäytöstähän ap puhuu. Että jos toinen painaa pitkää päivää ja toinen tekee sen 8 tuntia. Sillon mun mielestä se lyhyempää tekevä voi vähän helpottaa toisen taakkaa ilman että seon "ostamista".
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Siis molemmat olisivat töissä? En tod olisi kenenkään kotipiika. Ja jos itse olisin töissä vaikka tämän hetkisellä lähihoitajan koulutuksella, se riittäisi kyllä peruselämiseeni, enkä alkaisi toista palvelemaan rahasta.

Ei siinä rahasta olekaan kysymys, vaan ajankäytöstähän ap puhuu. Että jos toinen painaa pitkää päivää ja toinen tekee sen 8 tuntia. Sillon mun mielestä se lyhyempää tekevä voi vähän helpottaa toisen taakkaa ilman että seon "ostamista".

Joo, tämä tilanne tosin on samanlainen aina eli mies ei koskaan osallistu kotitöihin juurikaan vaikka olisi lomalla tms. Hän kun kustantaa lähes kaiken, matkat ym. ylimääräiset.
 
Jos ei olisi lapsia, ja kummatkin olisivat töissä, niin koti hoidetaan puoliksi ja kumpikin maksaa menoja. Jos toinen on töissä, toinen kotona, niin silloin kotona oleva hoitaa kotia. Työssä oleva voi osallistua viikonloppuna ja vapaalla kodinhoitoon.
Jos on lapsia ja toinen on kotona, niin töissä käyvä osallistuu myös lastenhoitoon vapaa-aikana. Töissä käyvä osallistuu silti kodinhoitoon ihan vähän, jos kotona oleva on esim. väsynyt. Meillä näin.
 

Yhteistyössä