Narsismista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muistutukseksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

muistutukseksi

Vieras
Narsisti on tällainen...

1.Itsekeskeinen. Hänen tarpeensa ovat kaikkein tärkeimmät.
2.Ei katumusta virheiden tai väärintekojen jälkeen.
3.Epäluotettava, kykenemätön sitoutumaan.
4.Ei piittaa tekojensa seurauksista.
5.Projisoi vikansa muihin. Kova syyttämään, ei koskaan hänen vikansa.
6.Omatunto vajavainen tai olematon.
7.Epäherkkä toisten tarpeille ja tunteille.
8.Hyvä julkisivu (yksi tai useampia) jolla tehdä vaikutus ja saada valta.
9.Huono stressinsietokyky. Herkkä suuttumaan ja raivoamaan.
10.Oikeutettu manipuloimaan ihmisiä täyttääkseen tarpeensa.
11.Järkiperäistää helposti. Elää järjellä. Vääntää keskustelun omaksi edukseen toisen kustannuksella. Jos joutuu ansaan, jatkaa puhumista, vaihtaa aihetta tai suuttuu.
12.Valtava tarve kontrolloida tilanteita, keskusteluja ja muita ihmisiä.
13.Ei todellisia arvoja. Opportunisti. Arvot vaihtuvat tilanteen mukaan.
14.Antaa itsestään usein empaattisen ja ymmärtäväisen vaikutelman jotta voisi manipuloida muita.
15.Vihaisia ja ailahtelevia tunnetiloja.
16.Käyttää seksiä kontrolloimiseen.
17.Kontrolloi keskusteluja. Täytyy sanoa ensimmäinen ja viimeinen sana.
18.Hyvin hidas antamaan anteeksi. Roikkuu katkeruudessa.
19.Pitää muiden ärsyttämisestä. Pitää kaaoksen ja hajaannuksen luomisesta ilman syytä.
20.Ailahtelevat tunteet - muuttuu hetkessä mukavasta vihaiseksi ilman merkittävää syytä.
21.Ilmaisee harvoin arvostusta.
22.Suureellinen. Vakuuttunut siitä että hän tietää enemmän kuin muut ja tekee kaiken oikein.
23.Ei kykene näkemään omaa osuuttaan suhteessa toisiin ihmisiin. Puolustautuu nuhdeltaessa. Ei koskaan hänen vikansa.
24.Voi näyttää herkältä ja kyynelehtiä. Tämä on näyttelemistä tai turhautumista mutta ei surua.
25.Rikkoo ihmisten sydämet tehdäkseen heistä hänessä riippuvia.
26.Tarvitsee uhkauksia tai painostusta saadakseen muut pysymään lähellään.
27.Sabotoi kumppania. Haluaa tämän olevan onnellinen vain itsensä kautta. Ei salli kumppanille ulkopuolisia tuttavia eikä kiinnostuksen kohteita.
28.Hyvin ristiriitainen.
29.Vakuuttava. Täytyy vakuuttaa muut tulemaan hänen puolelleen.
30.Kätkee todellisen itsensä. Aina ""päällä"".
31.Ystävällinen vain jos saa sinulta sen mitä hän tahtoo.
32.Hänen on oltava oikeassa, voitettava ja näytettävä hyvältä.
33.Ilmoittaa, ei keskustele. Kertoo, ei kysy.
34.Jatkuva ""Olen OK ja voin hyvin, eikä minun tarvitse kuunnella sinun näkökantojasi tai ajatuksiasi"".
35.Kokee olevansa aina väärinymmärretty.
36.Tunnet olosi kurjaksi hänen lähellään. Hän kuluttaa sinua.
37.Hänen tunteistaan puhutaan mutta ei kumppanin.
38.Ei ole kiinnostunut ongelmien ratkaisemisesta.
39.Erittäin hyvä lukemaan muita, jotta voisi manipuloida heitä.

tämä yhteiskunta on narsistinen ja jokaisessa meissä asuu ""pikku narsisti"" niin todellisia narsisteja on hyvin vähän ja siksi tämä lista on mielestäni älytön täällä - edes muistuttamassa! Terve narsismi on tervettä - tässä on lista sairaasta narsismista.

Joku jaksaa syytää tänne näitä psykopaatti, narsisti ym listoja hohhoijaa.

Vai mikäköhän oli listan tarkoitus ap?

Tarkoitukseni oli vain laittaa tämä lista, että nämä kotipsykologit voisivat katsoa ovatko tehneet diagnoosinsa oikein;-)

On kurjaa että niin moni suhteessaan epäonnistunut kuittaa sen sillä että toinen oli narsisti, eihän siitä mitään voinut tulla, minussa ei ole vikaa, olin vain uhri.

Sen arvaa mitä siitä seuraa, tämä ihminen ei ainakaan kehity, koska hänen ei tarvitse, hänhän on aina vain uhri, joka epäonnekseen törmää aina narsisteihin.

Olisiko tässä keskustelun aihetta?

joo ja nyt tuon listan takia kaikki ämmät tunnistaa oman miehen luonnepiirreitä HEH! lista on niin pitkä eli liiankin pitkä! että jokaisessa ihmisessä löytyy kyllä pari luennepiirrettä tosta listasta kuule!

varmasti saat juttuseuraa aiheesta, jos joku on psykologiasta kiinnostunut. Minä olen, vaan olen myös sanomassa hyvästit tälle ellit-palstalle, koska tieni vie nyt toisiin kuvioihin.

On ollut ""mukava ja kamala"" viettää täällä elleissä muutama kk vaan olen nyt asiani läpikäynyt ja tieni vie eteenpäin. Netti muutenkin nyt menossa kiinni ja käytännön työt kutsuu.

Mukavaa keskustelua narsismista teille kaikille - mielenkiintoinen aihe.

Kiitos seurastanne kaikki - jatkakaa jutustelua! :)

Eikö ole jännää nähdä kuinka paljon näitä kumppanissaan narsistin tunnistavia löytyy, veikkaan että ainakin paljon enemmän kuin itsessään;-)

Kuten joku tuolla sanoi, terveesti narsistisesta joitain näitä piirteitä voi löytyä, mutta oikeasta narsistista lähes kaikki.

Ja kaikki on siitä kiinni mitä itse kukin haluaa ja kykenee näkemään. Helpoin tie parisuhteen ongelmien ratkomiseen on leimata toinen sairaaksi, jolloin itse voi pestä kätensä ja todeta että minä kyllä tein kaiken oikein, jouduin vain narsistin uhriksi.
Jokaisen joka näin ajattelee, pitäisi katsoa peiliin mitä sieltä näkyy.

Listan kohdat täsmäävät ex-mieheeni suhteessa 37/39. Pari kohtaa oli, jota en allekirjoita ihan täysin.

Lisäksi mies oli erittäin kostonhimoinen, mutta kosti hänelle tekemäni ""vääryydet"" niin ovelasti, että pystyi silloinkin sanomaan, että toimi minun parhaakseni tai että olin ansainnut sen, tai kosti lasten kautta (pahinta!) tai väitti minua vainoharhaiseksi.

Katseessa oli ilme ""ei-mitään-ilmettä"". Hän väitti sen johtuvan silmälaseista. Käärmeen kylmä, läpitunkeva katse. Ei ilmeitä.

Lauseet olivat usein outoja, kun niitä jälkeenpäin ajatteli. Lauseen alkuosa oli kumottu lauseen lopussa ja kuulijalle jäi outo tunne, että jotain kummallista tuossa oli... teki kaiken tämänkin kuitenkin ammattitaidolla.

Listan jokaisesta kohdasta voisin kertoa käytännön esimerkkejä. Tiedän, että pesunkestäviä narsisteja ei ole kuin prosentti-pari. Minä satuin kuitenkin menemään sellaisen kanssa naimisiin. No, harvinaislaatuisen miehen kanssa, eikös sekin ole jotain. Ainakin sen miehen mielestä.

En ajattele kenestäkään tietystä noin.
Tuo narsistiksi diagnosointi tuntuu vain olevan niin yleistä nykyään, oikea trendi.
Ehkä se heijastaa tätä nykyistä aikaa, jolloin täytyy tehokkaasti keksiä syy parisuhteen pieleenmenollekin. Lätkäistään diagnoosi otsaan ja goodbye!

Olen minäkin huomannut täällä Elleissä tuota ""narsismi-villitystä"". Lähes jokaisesta ""mieheni on tunteeton paska""-ketjusta löytyy lähes varmasti joku, joka diagnosoi miehen muitta mutkitta narsistiksi, ja yleensä vain yhden tai kahden viestin perusteella. Narsismi on kuitenkin sen verran vakavan luokan persoonallisuushäiriö, ettei sen kanssa pitäisi leikitellä.

Minun lähipiiriini kuului aikoinaan narsisti. Ja ihan oikea sellainen. Kaiketi juuri siksi minua ärsyttää nämä Ellien pikkupsykologit, jotka heittelevät narsistiepäilyjään tuosta vain, ihmisistä joista eivät tosiaan yhtään mitään tiedä. Lähes kenestä hyvänsä saa jossakin tilanteessa väännettyä narsistin, kun oikein pariin lauseeseen takertuu. Tunteettomia ja kylmiä ihmisiä on maailmassa paljonkin, nämä piirteet pelkästään eivät kuitenkaan tee kenestäkään vielä persoonallisuushäiriöistä.

Nyt suututan jalleen kerran suuren joukon Elleja. Minusta koko narsismivouhotuksen takana on perseelleen mennyt parinvalinta.

Nainen on luullut loytaneensa unelmiensa prinssin, joka ensihuuman haihduttua paljastuukin sammakoksi. Koska nainen ei suostu tunnustamaan omaa vastuutaan tapahtuneeseen, halutaan uskoa, etta mies oli narsisti. Silloinhan suhde ei ollutkaan naisen itsensa virhe, koska kukaan muukaan ei olisi voinut tunnistaa hurmaavaa narsistia.

Oman vastuun kieltamista, vaitan mina.

Ja kyllä siitä elämästä sitten osaakin nauttia! Pelkästään se, että saan olla kotonani pelkäämättä ukon seuraavaa siirtoa on niin vapauttavaa, että melkein kannatti sitä narsistimiestä katsella yli 20 vuotta.

Nyt tietää, mitä vapaus ja onnellisuus on!

Ex-mimmikaverilla oli 33 noista piirteistä. Tosin tyypin voimakas narsismikerroin tuli selväksi jo suhteen aikana. Inhorealisti esitti hyvän pointin: sen sijaan, että valittelisi kohtaloaan, pitäisi kysyä itseltään, miksi sieti/sietää narsistia, kaikkea sitä paskaa, jota tuli/tulee niskaan ämpärikaupalla. Kun ottaa vastuun omasta uhrikäytöksestään ja omista omituisista haluistaan, alkaa tuntea itseään vähän paremmin. Narsisti sen sijaan ei tule koskaan tuntemaan itseään. Narsisti tarvitsee toisia ihmisiä peileiksi, jotka heijastavat hänen ""valeminuuttaan"", pitävät pystyssä tuota ihmisfarssia. Surullista, mutta ehkä vielä surullisempaa on, että jotkut suostuvat narsistien saaliiksi. Tiedostamattaan tietenkin, mutta olisi jo korkea aika tiedostaa. Niinhän se on, että herra tarvitsee renkinsä ja renki herransa. Olisiko rengin aika jättää herra ihailemaan itseään, ihan yksikseen?

Jaa, että pitäisi nähdä kaikki omana syynä. Eiköhän narsistien tai esim. väkivaltaisten puolisot ole muutenkin heikossa jamassa itsetuntonsa suhteen. Mitä hyötyä uhreille on enää alkaa syyttelemään itseään? Kyllähän se niin toki on, että vakka kantensa valitsee, mutta silti!

""Nainen on luullut loytaneensa unelmiensa prinssin, joka ensihuuman haihduttua paljastuukin sammakoksi. Koska nainen ei suostu tunnustamaan omaa vastuutaan tapahtuneeseen, halutaan uskoa, etta mies oli narsisti. Silloinhan suhde ei ollutkaan naisen itsensa virhe, koska kukaan muukaan ei olisi voinut tunnistaa hurmaavaa narsistia.""

Tämä siinä on usein näillä kyökkipsykologeilla taustalla. Omaa virhettä ja epäonnistumista ei voi tunnustaa eikä tarvitse pohtia mitä itse teki parisuhteen eteen ja onko itse yleensäkään kykenevä elämään parisuhteessa.
Jos näitä ""narsisteja"" alkaa olla saman ihmisen kohdalla useampia, pitäisi hälytyskellojen kilkattaa.

Vertaus alkoholistiin on ontuva. Tutkijathan vaittavat, etta narsisteja on vain pari prosenttia vaestosta, joten ihan jokainen paskiainen ei ole narsisti. Toisekseen, tuskin kukaan kehtaa vaittaa, ettei alkoholistia tunnistaisi. Pointtihan oli siina, etta narsistia on vaikea tunnistaa.

Jos lisää tuohon listaan vielä salaliittoteoriat miestä kohtaan, niin voidaan alkaa puhumaan mun exästä... =D

Tosin mä ajattelin, et se vain tavallinen ääliö, mut lista sopisi ihan täydellisesti... En sitä miestä kyllä kauaa katsellutkaan, kun luonne alkoi tulla esille!

Yhteistyössä