Niin eli ketä varten puolipäivähoito oikein on?????

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Snoopy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja Snoopy:
Vääryys piilee siinä, että miksi yleensäkään on olemassa vaihtoehto "puolipäivähoito", jos se käytännössä kuitenkin on mahdotonta????

Miten se muka on mahdotonta käytännössä?
Pph:lla se on "mahdotonta" koska ei pph halua menettää osaa palkastaan, mutta onnistuuhan se pk:ssa ihan 100% varmasti. Ja myös pph:lla, jos vanhemmat ovat valmiita maksamaan hoitajalle sen täyden summan.

Mulle sanottiin, että alle vuoden ikäistä ei oteta pk:n, sillä vie paikan isommalta sitä enemmän tarvitsevalta. Totta sekin.

Rahallisesti MULLE tulee MYÖS takkiin ja kovaa, jos teen puolikasta työpvää ja maksan täyden hoitomaksun pph:lle. Ei sekään oikein ole... :|

Kannattaisi siis jäädä suosiolla kotiin...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä on lapset ihan kokopäivähoidossa, mutta heidän ryhmässään (pienten ryhmä) on useampi osa-aikainen, enkä usko, että kaikki vanhemmat saavat työaikansa järjestettyä niin, et ei tarvii olla kuin puoli päivää hoidossa. Yksi on ainakin äitiyslomalla ja lapsi hoidossa, että kyllä näitä riittää. Erityislapsille on oma ryhmä meidän päiväkodissa, joten kehitysviiveiset olisivat siellä. Kun hoitopaikoista on kamala pula, en jaksa mitenkään ymmärtää ns virikehoitoa ja varsinkaan alle 3-vuotiaiden ryhmässä.

Eivät kaikki kehitysviiveiset todellakaan kuulu erityisryhmiin. On lieviä tapauksia, joista ulkopuoliset eivät edes huomaa että jotain viivettä on. Kuten mun poikani.

Yllättävää, et sä tulit taas puolustelemaan tähän ketjuun. Oikeen jo odotin koska kommentoit, et sun lapset tarvii virikehoitoa. Ehkä ne tarviikin, mut läheskään kaikki puolipäiväiset eivät ole ongelmaperheistä, eikä kehitysviiveisiä, vaan suurimmalla osalla on vaan niin pirun laiskat vanhemmat, etteivät viitsi itse hoitaa jälkikasvujaan. Äidit tarvii omaa aikaa ja muuta pjaskanjauhantaa tulee aina peruteluiksi. Lapsie pitää hommata vain niin paljon kuin niitä jaksaa itse hoitaa. Ei se mikään yhteiskunnan velvollisuus ole. Sairaat lapset tai vanhemmat on asia erikseen, mut veikkaanpa, et he ovat vähemmistö näistä osa-aikaisista hoitolapsista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Snoopy:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja Snoopy:
Vääryys piilee siinä, että miksi yleensäkään on olemassa vaihtoehto "puolipäivähoito", jos se käytännössä kuitenkin on mahdotonta????

Miten se muka on mahdotonta käytännössä?
Pph:lla se on "mahdotonta" koska ei pph halua menettää osaa palkastaan, mutta onnistuuhan se pk:ssa ihan 100% varmasti. Ja myös pph:lla, jos vanhemmat ovat valmiita maksamaan hoitajalle sen täyden summan.

Mulle sanottiin, että alle vuoden ikäistä ei oteta pk:n, sillä vie paikan isommalta sitä enemmän tarvitsevalta. Totta sekin.

Rahallisesti MULLE tulee MYÖS takkiin ja kovaa, jos teen puolikasta työpvää ja maksan täyden hoitomaksun pph:lle. Ei sekään oikein ole... :|

Kannattaisi siis jäädä suosiolla kotiin...

Onhan niille isommille ihan omat ryhmänsä...eli en tiedä viekö se alle 1 v paikkaa keneltäkään isommalta. Joltain 2-vuotiaalta voi tosin viedä, mutta miten määritellään se, kuka tarvitsee paikkaa enemmän, sitä en tiedä.

Se on väärin, jos teidät pakotetaan maksamaan täysi maksu pph-paikasta ja sanotaan että se on ainoa vaihtoehto, sillä ei se voi olla niin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Yllättävää, et sä tulit taas puolustelemaan tähän ketjuun. Oikeen jo odotin koska kommentoit, et sun lapset tarvii virikehoitoa. Ehkä ne tarviikin, mut läheskään kaikki puolipäiväiset eivät ole ongelmaperheistä, eikä kehitysviiveisiä, vaan suurimmalla osalla on vaan niin pirun laiskat vanhemmat, etteivät viitsi itse hoitaa jälkikasvujaan. Äidit tarvii omaa aikaa ja muuta pjaskanjauhantaa tulee aina peruteluiksi. Lapsie pitää hommata vain niin paljon kuin niitä jaksaa itse hoitaa. Ei se mikään yhteiskunnan velvollisuus ole. Sairaat lapset tai vanhemmat on asia erikseen, mut veikkaanpa, et he ovat vähemmistö näistä osa-aikaisista hoitolapsista.

Mitä mä puolustelin ja missä? Korjasin vaan sun väärän käsityksesi siitä, että koska teidän lapsen pk:ssa on erityisryhmä, niin kaikki kehitysviiveiset olisivat sitten siellä. Ei se ole niin. Sattuneesta syystä tiedän. Kehitysviiveinen voi, ongelmansa tasosta riippuen, olla ihan normaalissa ryhmässäkin. Usein se on hänelle nimenomaan hyväksi.

Ei mun lapseT missään hiton virikehoidossa edes ole. LapsI on virikehoidossa, se liki viisivuotias :saint:. Toisella on vino pino lääkärinlausuntoja ja hoidon syy on kuntoutuksellinen. Tekosyy, tottakai, monen kaltaisesi mielestä...

Yllättävää, että joku harmaa taas jäkättää, ja lukee omiaan rivien välistä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Yllättävää, et sä tulit taas puolustelemaan tähän ketjuun. Oikeen jo odotin koska kommentoit, et sun lapset tarvii virikehoitoa. Ehkä ne tarviikin, mut läheskään kaikki puolipäiväiset eivät ole ongelmaperheistä, eikä kehitysviiveisiä, vaan suurimmalla osalla on vaan niin pirun laiskat vanhemmat, etteivät viitsi itse hoitaa jälkikasvujaan. Äidit tarvii omaa aikaa ja muuta pjaskanjauhantaa tulee aina peruteluiksi. Lapsie pitää hommata vain niin paljon kuin niitä jaksaa itse hoitaa. Ei se mikään yhteiskunnan velvollisuus ole. Sairaat lapset tai vanhemmat on asia erikseen, mut veikkaanpa, et he ovat vähemmistö näistä osa-aikaisista hoitolapsista.

Mitä mä puolustelin ja missä? Korjasin vaan sun väärän käsityksesi siitä, että koska teidän lapsen pk:ssa on erityisryhmä, niin kaikki kehitysviiveiset olisivat sitten siellä. Ei se ole niin. Sattuneesta syystä tiedän. Kehitysviiveinen voi, ongelmansa tasosta riippuen, olla ihan normaalissa ryhmässäkin.

Ei mun lapseT missään hiton virikehoidossa edes ole. LapsI on virikehoidossa, se liki viisivuotias :saint:. Toisella on vino pino lääkärinlausuntoja ja hoidon syy on kuntoutuksellinen. Tekosyy, tottakai, monen kaltaisesi mielestä...

Yllättävää, että joku harmaa taas jäkättää, ja lukee omiaan rivien välistä.

En ole missään väittänyt, et joka päiväkodissa olisi erityislasten ryhmä, mut meidän lasten päiväkodissa on ja kehitysviiveiset laitetaan sinne.

En voi millään ymmärtää mitä 1-2-v tekee päiväkodissa, jos äiti on pikkusisaruksen kanssa kotona. 1-2-v ei tarvitse vielä mitään kovin ihmeellisiä virikkeitä, eikä varmasti vielä siinä vaiheessa puututa esim puheen kehitykseen viivästymiseen, koska kaikki ei vielä 2-vuotiaana puhu mitään ja silti ovat täysin normaaleja. Jos kyse ei ole siitä, et kotona olevat vanhemmat haluaa päästä helpommalla, niin herää kysymys, että kuinka paljon niitä ongelmaperheitä sitten nykyään on? Onko kaikilla äitiyslomalaisilla masennut vai missä mättää?
 
älä nyt vaan suostu. Yksinkertaisesti sanot vaan että ei käy. Mä en edes suostunut PPH:lle laittamaan lasta vaikka kuinka tuputtivat ja tuputtivat. Halusin vaan PK paikan ja sen myös sain.
 
Oon sitä mieltä itsekin, että en tule ehdotettuun järjestelyyn suostumaan. Päivähoitoasiat on täälläKIN päin ihan kuralla, ja eivät kyllä tule muuttumaan jos aina vanhemmat joutuvat joka asiassa joustamaan. Pph:n palkkaussysteemi on ihan persiistä, mutta se on yhteiskunnan vika, ei vanhempien.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En voi millään ymmärtää mitä 1-2-v tekee päiväkodissa, jos äiti on pikkusisaruksen kanssa kotona. 1-2-v ei tarvitse vielä mitään kovin ihmeellisiä virikkeitä, eikä varmasti vielä siinä vaiheessa puututa esim puheen kehitykseen viivästymiseen, koska kaikki ei vielä 2-vuotiaana puhu mitään ja silti ovat täysin normaaleja. Jos kyse ei ole siitä, et kotona olevat vanhemmat haluaa päästä helpommalla, niin herää kysymys, että kuinka paljon niitä ongelmaperheitä sitten nykyään on? Onko kaikilla äitiyslomalaisilla masennut vai missä mättää?

Ei kannata olla varma asiasta josta ei tiedä...Meillä puututtiin puheen viivästymiseen 1 v 10 kk iässä (päiväkoti, erityislastentarhanope ja neuvolan th huolestuivat), ja hieman 2 v synttäreiden jälkeen tuli neurologilta diagnoosi. Ei nämä asiat ole niin yksiselitteisiä. En jaksa/koe velvollisuudekseni selittää sen enempää, mutta sanottakoon sen verran, että neurologi ei hetkeäkään miettinyt sitä vaihtoehtoa että odotettaisiin vielä, kun hän lapsemme oli tutkinut. Ja juu, lapsi on täysin normaali silti...

Siitä, miksi parivuotias on päiväkodissa äidin ollessa vauvan kanssa kotona yms en tiedä. Mulla kun oli sekä esikoinen että vauva ihan vaan kotihoidossa tuolloin. En minäkään ymmärrä virikehoitoa parivuotiaan tai nuoremman kohdalla, mutta en myöskään taustoja tuntematta oleta kaikkien esim. äitiyslomalaisten lasten olevan hoidossa nimenomaan virikkeiden takia. Jos perheessä on vaikkapa koliikkivauva, niin päivähoito voi olla erittäin tarpeen äidin uupumusta ehkäisevänä toimenpiteenä.
 
Meillä onneksi kunta on päättänyt että kuukauden tuntien mukaan menee maksut, mulla on lapsi ma-to hoidossa klo 7,45 - 16.15 ja pe vapaalla maksan 80% kokopäivämaksusta =)
 
Noh, ensinnäkin mun 3-v esikoinen on ihan puhtaassa virikehoidossa pk:ssa kahtena päivänä viikossa puoli päivää. Aika vaikea oli saada, meille tarjottiin toista vaihtoehtoa huomattavasti kauempaa automatkan päästä, mutta odotettiin sitten vuoden verran, että saatiin tuonne mihin haluttiin (pk-seutu). Aiemmin oli pph:lla (kun olin töissä siis ennen vauvaa), ja ainakin meille sanottiin, että pph:lle ei voi mennä puolipäiväiseksi, koska hoitajan tulot laskisivat tai joutuisi tekemään jotain täydennystöitä.

Ymmärrän, että töihin menevänä sinä et voi vuotta odotella saadaksesi haluamasi paikan, mutta tuo puolipäivähoito on lapsesi subjektiivinen oikeus, ja nyt vaan pidät pääsi, että saat sellaisen. Missään nimessä ei voida velvoittaa kokopäivämaksua?! Todella oudolta kuullostaa, en ole koskaan tuollaisesta kuullut.
 
Odottelen vielä, josko asian menisi eteenpäin. Kovin kummalliseen tilanteeseen tässä joutuikin, vaikka luulin että puolipäivähoito voisi olla jopa helpommin järjestettävissä kuin kokopäiväpaikka. Rahallisesti asiassa on kiinni kuukausittain vähän alle sata euroa, mutta sievä summa monelle kuukaudelle laskettuna. Ja maksaisin sitä täyttä summaa kuitenkin ihan turhaan.
 

Yhteistyössä