Nimeksi Kaupo?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "noora"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei minulla ole mitään erilaisuutta vastaan, eikä sitä että pojat ovat baletissa tai tytöt harrastaa vaikka värikuulasotaa. En todellakaan halua tasapäistää lapsia tai ihmisiä ylipäätänsäkään. Mutta en halua ainakaan omasta lapsesta tehdä mitään suvaitsevaisuuden rottakoetta ja tehdä hänestä jotenkin erilaista ihan vain sen takia että erilaisuutta pitää hyväksyä. Enkä nyt tarkoita että se teilläkään on tuon nimen takana.
Jos joku on sanonut että tuosta nimestä saattaa joutu kiusatuksi, niin ei kai se varsinainen ennustus ole. Pikemminkin on puhuttu että se on mahdollista.
Minua kyllä kovasti haittaisi jos lastani kiusattaisiin tai hän/he kiusaisivat, oli syy mikä tahansa. Tekisin siitä lpun kaikin keinoin. Tämän takia pyrin ainakin omilla valinnoillani pienentämään mahdollisuutta joutua kiusatuksia tai että lapsi alkaisi kiusaamaan. Siis asoilla joihin minulla on päätäntävalta eikä lapsella sanansijaa. Jos poika haluaa tanssia balettia niin menkööt vaikka joku siitä kiusaisikin. Mutta minä en pakota poikaa balettiin vaikka se kuinka tuntuisi erikoiselta ja siitä ei saisi kiusata.

Jos et pitänyt Kaupoa niin erikoisena nimenä niin miksi heti alkuun kyselit nauraen "kuulostaako hölmöltä"? Jos se sinustakin kuulosti alkuun hölmöltä niin mitä oletit täältä saavasi vastaukseksi?

Pitää nyt loppuun vielä painottaa että minulle on aivan sama mikä kenenkin lapsen nimeksi tulee. Sanon siitä kyllä täällä mielipiteeni, jos niikseen tulee niin aika arvostelevankin, jos joku kysyy. Lasteni kuullen en arvostele kenenkään nimeä eikä heillä tunnu oudommatkaan nimet olevan mitenkään "outoja".

Nimiasia nyt vaan on aina vähän sellainen, että pieleen menee jos on mennäkseen. Esimerkiksi itse en ole koskaan pitänyt nimestäni ja se on tavallinen kuin mikä, Noora. Inhosin, kun luokallani oli lisäkseni aina vähintään toinen Noora - koskaan en saanut olla ainut. Itse olisin halunnut olla Sofia, kun taas Sofia-niminen ystäväni ei ole koskaan tuntenut nimeä omakseen ja häntä kutsutaankin yleensä toisella nimellä.

Kaupoa en pidä kovin erikoisena nimenä, erilaisena kylläkin. Jep, kysyin onko teidän mielestänne hölmö nimi ja moni onkin sanonut että on. Itsekin pidin sitä alussa hiukkasen hölmönä, kun taas mieheni mielestä se on hieno nimi. Mutta toisaalta pidän hölmöinä niminä myös esimerkiksi Minjaa, Nicoa, Kerttua ynnä muita nimiä, jotka eivät lopulta olekaan välttämättä hassumpia :D Makusteltuani nimeä muutaman päivän, ei se enää tunnu oikeastaan lainkaan hölmöltä, vaan positiivisella tavalla persoonalliselta. Ei poikamme nimeä siltikään ole vielä valittu, mutta veikkaampa, että Kaupo pääsee mukaan ainakin yhtenä nimenä :)

• Tykkää
Reactions: Timppa
Ei kai kukaan oikeasti ottanut vakavasti sitä minun ensimmäistä kommenttiani? Sehän oli vitsi. En minä tosissaan ajatellut, että siitä nimestä koulukiusataan. Se oli vaan sellainen huvittunut heitto, koska Kaupo nimi oikeasti minua nauratti.

En minä lapselleni Yrjöä silti nimeksi antaisi, ja uskon siihen, että tietynlaiset nimet herkistävät lapsia käyttämään luovia lahjojaan riimittelemällä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
No minun mieheni on kotoisin Virosta ja Kaupo on virolainen nimi, joten tämä tuskin tätä nimeä nyt koskee.

Eri maista peräisin olevissa nimissä on myöskin eroja.
En esim. antaisi Suomessa lapselle nimeä Muna, Uros, Raivo tai edes Kaupo.

Sen sijaan on monia nimiä, joita voisin hyvinkin antaa.
Kyse ei ole siitä, etteikö vierasperäistä nimeä voi / saa antaa, vaan siitä kuinka se sopii siihen kielen mitä kotimassa puhutaan...tai miten sen selittäisi...

Kaapo ja kaapu eroavat yhden kirjaimen verran.

Kaupo ja kaapu kahden kirjaimen verran. Ihan luonnollista, ettei tule enää kaapu mieleen.

Mielestäni tuo Kaupo kuulostaa ihan kivalta nimeltä.

ÖÖh nyt ei liene kyse kuinka monta kirjainta on eroa?
Kauposta tulee mieleen kauppa, Juusosta juusto, Elisasta puhelinoperaattori, Harrista kala, Eelistä ankerias jne. Mitä kenellekin tulee mistäkin nimestä mieleen.

Ei kai kukaan oikeasti ottanut vakavasti sitä minun ensimmäistä kommenttiani? Sehän oli vitsi. En minä tosissaan ajatellut, että siitä nimestä koulukiusataan. Se oli vaan sellainen huvittunut heitto, koska Kaupo nimi oikeasti minua nauratti.

En minä lapselleni Yrjöä silti nimeksi antaisi, ja uskon siihen, että tietynlaiset nimet herkistävät lapsia käyttämään luovia lahjojaan riimittelemällä.

Ei ei :D Mutta vaikket sinä ajatellut, niin moni varmasti ajatteli :) Ja monta varmasti nauratti hyvät Kaupoi-vitsit, jotka ihan koomisia ovat sinänsä, mutta kielivät kyllä hiukan sellaisesta asenteesta, että onpas tyhmä nimi, nyt saadaan nauraa. Mutta toivottavasti näin ei käy, valittiin me sitten mikä nimi hyvänsä :)

Eri maista peräisin olevissa nimissä on myöskin eroja.
En esim. antaisi Suomessa lapselle nimeä Muna, Uros, Raivo tai edes Kaupo.

Sen sijaan on monia nimiä, joita voisin hyvinkin antaa.
Kyse ei ole siitä, etteikö vierasperäistä nimeä voi / saa antaa, vaan siitä kuinka se sopii siihen kielen mitä kotimassa puhutaan...tai miten sen selittäisi...

Kaupo on nimi, joka ei tietääkseni tarkoita suomen kielessä mitään erityistä, kuten vaikkapa Muna (joka on ihan kiva nimi jossakin muussa maassa). Itse näen niin, että suomalaisen suuhun eivät oikein sovi nimet, joiden lausunta/kirjoitusasu poikkeaa huomattavasti suomalaisesta lausuntatavasta tai ovat hyvin erikoisia. Ja näitäkin toki voi antaa, mutta sellaisten kohdalla puhuisin erikoisista nimistä. Kaupon suhteen en usko kenelläkään olevan suuria lausumisongelmia, siinä nyt tosiaan on yhden kirjaimen ero esimerkiksi Kaukosta.

ÖÖh nyt ei liene kyse kuinka monta kirjainta on eroa?
Kauposta tulee mieleen kauppa, Juusosta juusto, Elisasta puhelinoperaattori, Harrista kala, Eelistä ankerias jne. Mitä kenellekin tulee mistäkin nimestä mieleen.

Kuinkahan moni palstamamma on viime vuosina antanut lapselleen nimeksi Timo? Ei tule monellekaan mitään hyvää mielikuvaa... :kieh:

Hei!

Tulin vielä tänne kertomaan, että poikamme sai tänään lopulta nimen Daniil Kristian :) Saa nähdä tuleeko nimelle Kaupo vielä tulevaisuudessa käyttöä, mutta nyt ihastuimme sitten lopulta tuohon nimeen :)

NImi - Kaupo, on Virossa todella vanha nimi ja ilmeisesti tullut tunnetuksi vironkielisestæ "Kalevipoika" kansalliseepoksesta, Suomessa vastaa se "Kalevalaa".
Ei taita olla nykyisin kovin yleinen nimi, mutta kaikissa ikæluokissæ kyllæ esintyy Kaupoa.
PS! Viroksi lausutaan KauPPo, vaikka kirjoitettaan Kaupo.

NImi - Kaupo, on Virossa todella vanha nimi ja ilmeisesti tullut tunnetuksi vironkielisestæ "Kalevipoika" kansalliseepoksesta, Suomessa vastaa se "Kalevalaa".
Ei taita olla nykyisin kovin yleinen nimi, mutta kaikissa ikæluokissæ kyllæ esintyy Kaupoa.
PS! Viroksi lausutaan KauPPo, vaikka kirjoitettaan Kaupo.

Jep, vanha nimi on todella kyseessä :) Meidänkin tapauksessa se olisi ollut jonkin verran mieheni suvussa kulkenut nimi.

Yhteistyössä