Nimi ja sukupuoli

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti vaan

Vieras
Onko kenestäkään muusta aivan saakelin ärsyttävää, jos joku odottaa lasta ja valehtelee, että ei tiedä lapsen sukupuolta, vaikka tietää? Siis minulla on tuollaisia muutama selvinnyt vahingossa ja se valehtelu eniten siinä satuttaa. Ei heidän asiat ole sen tärkeimpiä kuin muidenkaan, että mua suututtais se kun mulle tai ystäville ei voinu kertoa kumpi tulee, vaan se valehtelu loukkaa.

Ja toinen asia, jos on nimi lapselle keksitty, ni mä en tajua miks se pitää pitää salassa? Ihan ku munkin tuttujen lapsi ristitään 29. päivä, niin se on maailman isoin salaisuus ja kaikki varmasti haluais kieli pitkällä kuulla, minkä nimen poika saa. Mulle sillä nimellä ei ole painoarvoa sen enempää kun millään muullakaan asialla, mutta se ärsyttää, kun vanhemmat luulee, että ovat jotain ukko ylijumalia, joilla on nyt kansakunnan salaisuus sisällään. Että silleen. En vaan viitsi sanoa, että ei mua ees oikeesti kiinnosta.

Moni raskaaksi tullut vaan luulee vissiin, että ovat maailman ensimmäinen ihminen kun saa lapsen ja että maailma pysähtyy seuraamaan heidän elämää.
 
no taitaa sua kuitenkin haitata/kiinnostaa aika paljon kun noin malttamaton olet ettet lapsen syntymään saakka malta sukupuolta odottaa etkä ristiäisiin saakka nimeä :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
no taitaa sua kuitenkin haitata/kiinnostaa aika paljon kun noin malttamaton olet ettet lapsen syntymään saakka malta sukupuolta odottaa etkä ristiäisiin saakka nimeä :)

Arvelin, että joku saa nyt tuon kuvan. vaan nimenomaan se ärsyttää, kun hän luulee, että mua kiinnostaa nää asiat ja ei tosiaan kiinnosta. Niin että sais häneltä sen harhaluulon pois.
 
Minä en tiedä tulevan lapseni sukupuolta, mutta jos tietäisin, niin en haluaisi kertoa sitä muille (joskin kertoisin, että tiedän sukupuolen, mutta pidän sen salassa vielä).

Sama juttu nimen kanssa, nimet on valittu sekä pojalle että tytölle ainakin suurin piirtein, mutta en kerro niitä ennen kuin ristiäisissä. Kysymys ei ole siitä, että minä olisin maailman napa mielestäni, vaan siitä, että yksinkertaisesti haluan pitää asian omana tietonamme siihen asti, kunnes on sopivaa julkaista asia.
 
ja jotenkii vaan tää tyyppi on muuttunu tosi ylimieliseks ja itsekeskeiseks. ei ennen pitäny itteään parempana ku muut, mutta nyt, hän, teidän ylhaisyytenne, voi paska että ärsyttää
 
On vanha tapa pitää lapsen nimi ristiäisiin asti salassa. Perustuu vanhoihin pelkoihin ja uskomuksiin. En itsekään kertonut lapsen nimeä kellekään tutulle etukäteen -- eikä kukaan edes kysellyt. Sen verran tavallinen käytäntö... Missäköhän maassa olet elänyt?
 
Alkuperäinen kirjoittaja :
On vanha tapa pitää lapsen nimi ristiäisiin asti salassa. Perustuu vanhoihin pelkoihin ja uskomuksiin. En itsekään kertonut lapsen nimeä kellekään tutulle etukäteen -- eikä kukaan edes kysellyt. Sen verran tavallinen käytäntö... Missäköhän maassa olet elänyt?

Suomessa. No, ei olo ainakaan tällä parantunut. Kiitos vertaistuesta
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ja jotenkii vaan tää tyyppi on muuttunu tosi ylimieliseks ja itsekeskeiseks. ei ennen pitäny itteään parempana ku muut, mutta nyt, hän, teidän ylhaisyytenne, voi paska että ärsyttää

Ärsyttääköhän tämä asia sinua enemmän kuin lapsen sukupuolesta valehtelu ja nimen salaamisesta?
Jos sua ei kiinnosta niin sua ei kiinnosta. Mutta tuttavallesi on syntynyt lapsi, häntä kiinnostaa, hän on onnellinen. Anna hänen nauttia onnesta ilman että sinun täytyy olla noin katkera. Jatka omaa eläämäsi ja anna toisen olla.
 
Itse tiesin sukupuolen mutta osalle utelijoista sanoin että en tiedä, en olisi vaan jaksanut sitä jankkaamista kerro kerro kerro, on se nyt kumma kun ei voi kertoo.. Nimeä ei kukaan edes kysellyt. Joten oma perusteluni on että jankkauksen ja oman ärsytyksen välttämiseksi näin sanoin.
 
Miksi se nyt täytyisi sitten kertoa kaikille, jos sukupuoli onkin ultrassa saatu selville? Voin kuvitella, ettei haluta kertoa, koska onhan se kuitenkin aina epävarmaa. Ja ehkä he eivät halua, että kaikki ostelevat "tyttö-" tai "poika-" asioita vauvalle. Ja siinä tapauksessa valehtelu ettei tiedä sukupuolta on vaan niiiiiin paljon helpompaa kuin sanoa et joo, tiedetään, muttei haluta kertoa. Miksi se nyt sua loukkaa? En ihan ymmärrä...

Ja se nimiasia, sehän nyt on vähän semmonen perinne, että nimi paljastetaan sitten kun se nimenantojuhla pidetään. Ja ehkä vanhemmat haluavat säilyttää itsellään vapauden muuttaa nimeä vielä viime hetkellä.

Miksi sinä kuvittelet itse olevasi niin maailmannapa, että sulle täytyisi kertoa kaikki aina ja heti? Mikset voi odottaa ihan rauhassa? Enpä usko noiden uusien vanhempien kuvittelevan, että kaikki kieli pitkällä odottavat uutisia juuri heidän lapsensa sukupuolesta ja nimestä. Kunhan haluavat ehkä itselleen rauhaa ja tilaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Näin on:
Täytyyhän jotain säästää ristiäisiinkin. Mitä mieltä siinä on, että kaikki tietäisivät nimen jo etukäteen?

Me pidettiin visusti salassa, vaikka moni yritti udella. Mä tiedän yhden perheen, jonka lapsen nimi kerrottiin etukäteen ja sitten ristiäisissä pappi sanoikin ihan toisen nimen. Olivat sitten viime tipassa vaihtaneet.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti vaan:
Moni raskaaksi tullut vaan luulee vissiin, että ovat maailman ensimmäinen ihminen kun saa lapsen ja että maailma pysähtyy seuraamaan heidän elämää.

Se on heille iloinen ja onnellinen, uusi, salamyhkäinenkin, ihana asia, joka pyörittää ja pysäyttää heidän elämänsä sillä hetkellä.
 

Yhteistyössä