Nyt vasta tajuan, että onhan se lapsiperheen arki rankkaa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jestas sentään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse koen kyllä lapsiperheen arjen tosi haastavaksi nyt kun ollaan töissä. Ja olen ollut jo vuosia eli lapset ei edes kovin pieniä. Tarhasta kouluun lasten siirtyminen kyllä aina helpottaa arkea (ei ehkä vielä ekalla). Aikaa on iltaisin tosiaan turkasen vähän töiden jälkeen ja väsymys on suuri.
Itse pesen vkloppuna niin paljon pyykkiä kuin ehdin, mutta silti viikolle jää melkein koneellinen per päivä. Eineksiä syödään luvattoman paljon ja toki pakkaseenkin koitan tehdä, mutta ei vkloppuisinkaan ole aikaa tehdä kovin montaa ruokaa (jotta riittää pakkaseen asti).
Meillä ison osan sotkusta aiheuttaa koirat (joitten hankinta on tietty aina vapaaehtoista) joten sotkun määrä ei ole kauheasti vähentynyt vaikka ollaan päivät poissa. Imuroitava on useasti viikossa perus siivouspäivän lisäksi.

Itse menen monessa asiassa sieltä missä aita on matalin (einekset, en juurikaan silittele pyykkejä, lakanoitten vaihtoväli venyy jne..). Uutena arjen helpotuksena ajattelin ehdottaa miehelle, että kokeillaan kauppakassi palvelua, eli tilataan ruoat kotiin. Itse NIIN vihaan kaupassa köökimistä ja jonottelua. Ajatuksena ainakin kiehtoo, että voisi tehdä kauppaostokset kotona ja suunnitella isommat ostokset kerralla+ruoat. Jää samalla kaikki heräteostot pois ;)

[QUOTE="äide";30349268]Itse koen kyllä lapsiperheen arjen tosi haastavaksi nyt kun ollaan töissä. Ja olen ollut jo vuosia eli lapset ei edes kovin pieniä. Tarhasta kouluun lasten siirtyminen kyllä aina helpottaa arkea (ei ehkä vielä ekalla). Aikaa on iltaisin tosiaan turkasen vähän töiden jälkeen ja väsymys on suuri.
Itse pesen vkloppuna niin paljon pyykkiä kuin ehdin, mutta silti viikolle jää melkein koneellinen per päivä. Eineksiä syödään luvattoman paljon ja toki pakkaseenkin koitan tehdä, mutta ei vkloppuisinkaan ole aikaa tehdä kovin montaa ruokaa (jotta riittää pakkaseen asti).
Meillä ison osan sotkusta aiheuttaa koirat (joitten hankinta on tietty aina vapaaehtoista) joten sotkun määrä ei ole kauheasti vähentynyt vaikka ollaan päivät poissa. Imuroitava on useasti viikossa perus siivouspäivän lisäksi.

Itse menen monessa asiassa sieltä missä aita on matalin (einekset, en juurikaan silittele pyykkejä, lakanoitten vaihtoväli venyy jne..). Uutena arjen helpotuksena ajattelin ehdottaa miehelle, että kokeillaan kauppakassi palvelua, eli tilataan ruoat kotiin. Itse NIIN vihaan kaupassa köökimistä ja jonottelua. Ajatuksena ainakin kiehtoo, että voisi tehdä kauppaostokset kotona ja suunnitella isommat ostokset kerralla+ruoat. Jää samalla kaikki heräteostot pois ;)[/QUOTE]

Sulla on ilmeisesti aika monta lasta?

Alkuperäinen kirjoittaja jestas sentään;30349074:
Eli siivous? Onko kokemusta kuinka paljon siivooja maksaa?

No vaikka kotisiivous. Pyykkihuolto. Tiedän, että jotkut ostavat myös lastenhoitoa (lähinnä aamu tai iltapäivä) sekä koirien hoitoa / ulkoilutusta ulkopuolelta.

Kotisiivouksen hinta riippuu yrityksestä ja kaupungista, mutta noin 35-40 e / tunti. Mä vien lisäksi pesulaan lakanat, täkit yms pestävät. Pieni ajan säästö, mutta säästöä kaikki tyynni. :)

[QUOTE="äide";30349375]No eii.. saiko kirjoituksesta sellaisen käsityksen? :)[/QUOTE]

Sai :D Mulla on 2, ja ei meillä kyllä tuu päivittäin koneellista pyykkiä - pesen vkloppuna ehkä 1-2 koneellista käyttövaatetta. Muutenkin aika riittää ihan hyvin kaikkeen tarpeelliseen, vaikka illat välillä hujahtaakin aika vauhdilla. Ei tosin oo lemmikkejä.

Jaa, kyllä meillä vaan viikonloppuna tulee enempi sotkua kuin arkena. Tietysti, kun ollaan kotona. Isommat siivoushommat (esim. lakanoiden vaihto) hoidetaan viikonloppuna, jolloin se ei rasita arki-iltoja.

Tuota en nyt ihan ymmärrä että miten se lelujen siivoamismäärä sitten lisääntyy, jos kotona ollessa lapsilla esim. olis 5 leikkiä päivässä ja siivotaan ne 5 kertaa. Ja arki-iltana sitten on aikaa esim. kolmelle leikille niin siivotaan se 3 kertaa. Miten se siivoamisen määrä arkena muka LISÄÄNTYY?

Mitä ihmettä nyt oikein horiset?
En ole sanonut, että siivousmäärä lisääntyisi arkena. Kirjoitin, että "en koe, että siivousmäärä olisi vähentynyt töihin mennessä".
Opettele lukemaan.

[QUOTE="Jenis";30349387]Sai :D Mulla on 2, ja ei meillä kyllä tuu päivittäin koneellista pyykkiä - pesen vkloppuna ehkä 1-2 koneellista käyttövaatetta. Muutenkin aika riittää ihan hyvin kaikkeen tarpeelliseen, vaikka illat välillä hujahtaakin aika vauhdilla. Ei tosin oo lemmikkejä.[/QUOTE]

MITÄ?
Me pestään vähintään koneellinen päivässä.

[QUOTE="Jenis";30349387]Sai :D Mulla on 2, ja ei meillä kyllä tuu päivittäin koneellista pyykkiä - pesen vkloppuna ehkä 1-2 koneellista käyttövaatetta. Muutenkin aika riittää ihan hyvin kaikkeen tarpeelliseen, vaikka illat välillä hujahtaakin aika vauhdilla. Ei tosin oo lemmikkejä.[/QUOTE]

pätee varmaan se että joka välissä ei vaihdeta niitä vaatteita vaan ollaan koko päivä :)

Ok :) Lapsia on kolme. Koiria on kolme.
Isäntä harrastaa hikiliikuntaa vähintään neljä kertaa viikossa ja joka kerran pelivehkeet täytyy pestä (vie koko koneen kerralla). Lisäksi käy salilla jonne menee vaatekerta ja töissäkin voi mennä useampi paita. Lapsetkin harrastaa liikuntaa ja vaatteet menee pesuun. Sohvan päälliset (viltit suojana) pitää pestä pari kertaa viikossa. Pesen lattiat pari kertaa viikossa ja laitan luutut pesuun (yleensä jonkin pikku maton kanssa). Lisäksi pyykkiä vaan tulee kun itselläkin omat vaatteet käytössä töissä, mutta likaantuvat kyllä. Rämäpää poikakin sotkee ulkovaatteet varsinkin nyt ennen lumia helposti päivittäin. Ajoittain yöpyy sukulaisia ja heille menee heti yksi lakanakerta ja pyyhe per nokka.
Kummasti sitä vaan kertyy...

Ei moni jaksakaan riuduttavaa arkea. Äidistä tulee monitoimikone, joka elää vain muita varten. Parisuhde typistyy vanhemmuuden velvollisuuksien hoitamiseen. Onnea kaikille, joilla ei näin käy, mutta ei ylläri, että moni parisuhde näivettyy tuossa vaiheessa ja vanhemmat uupuvat ja haluavat lopulta erota puolisostaan ja rehellisyyden nimissä osaksi viikkoa myös lapsistaan.

Jeps, näitä on useampikin lähipiirissä. Äiti saa omaa aikaa eroamalla, aika surullista. Mutta joskus arkirumba on vaan niin raskasta, että ei sitä jaksa elää 24/7...

[QUOTE="äide";30349485]Ok :) Lapsia on kolme. Koiria on kolme.
Isäntä harrastaa hikiliikuntaa vähintään neljä kertaa viikossa ja joka kerran pelivehkeet täytyy pestä (vie koko koneen kerralla). Lisäksi käy salilla jonne menee vaatekerta ja töissäkin voi mennä useampi paita. Lapsetkin harrastaa liikuntaa ja vaatteet menee pesuun. Sohvan päälliset (viltit suojana) pitää pestä pari kertaa viikossa. Pesen lattiat pari kertaa viikossa ja laitan luutut pesuun (yleensä jonkin pikku maton kanssa). Lisäksi pyykkiä vaan tulee kun itselläkin omat vaatteet käytössä töissä, mutta likaantuvat kyllä. Rämäpää poikakin sotkee ulkovaatteet varsinkin nyt ennen lumia helposti päivittäin. Ajoittain yöpyy sukulaisia ja heille menee heti yksi lakanakerta ja pyyhe per nokka.
Kummasti sitä vaan kertyy...[/QUOTE]

Isäntä varmaan voi pestä hikivaatteensa itse, ettei ne rasita äidin iltoja. Sohvilla ei tartte syödä eikä niille kannata päästää koiria. Kengillä ei kävellä sisällä ja koirien tassut putsataan lenkin jälkeen, niin ei tarvi luuttua koko kämppää kahdesti viikossa. Ylipäätään koiria ei tartte päästää joka huoneeseen. Jos sukulaiset nyt ihan vaivaksi asti yöpyy, niin ei ole ollenkaan epäkohteliasta pyytää heitä ottamaan mukaan oma pussilakana ja tyynyliina, niin teidän pyykkirumba helpottuu.

Siis tässä vaan muutama ajatus, miten helpottaa rasittavaa lapsiperheen työarkea, joka on siis tämän ketjun aihe.

MITÄ?
Me pestään vähintään koneellinen päivässä.

Ilmeisesti käytätte yhtä päällysvaatekertaa vain kerran, vai? Mä en todellakaan pese esim. farkkuja yhden käyttökerran jälkeen, eikä lapsetkaan enää o siinä iässä että sotkisivat monta vaatekertaa per päivä. Kaikki heittää alusvaatteensa + pesua tarvitsevat päällysvaatteet koneeseen illalla, ja yleensä perjantaina se on sen verran täynnä että pitää laittaa pyörimään. Pyykkikoriin kerätään ne kamat (pyyhkeet yms.) jotka pestään 60-90 asteessa, ne pesen vkloppuna, samoin kuin 1-2 koneellista käyttövaatetta.

Isäntä varmaan voi pestä hikivaatteensa itse, ettei ne rasita äidin iltoja. Sohvilla ei tartte syödä eikä niille kannata päästää koiria. Kengillä ei kävellä sisällä ja koirien tassut putsataan lenkin jälkeen, niin ei tarvi luuttua koko kämppää kahdesti viikossa. Ylipäätään koiria ei tartte päästää joka huoneeseen. Jos sukulaiset nyt ihan vaivaksi asti yöpyy, niin ei ole ollenkaan epäkohteliasta pyytää heitä ottamaan mukaan oma pussilakana ja tyynyliina, niin teidän pyykkirumba helpottuu.

Siis tässä vaan muutama ajatus, miten helpottaa rasittavaa lapsiperheen työarkea, joka on siis tämän ketjun aihe.

Kiitos. Isäntä pesee hikivaatteensa itse (puhe oli siitä montako koneellista viikossa pyörii). Sisällä ei kävellä kengillä ja syödä meillä ei muualla kuin keittiössä. Koirilta pyyhitään aina tassut ja tarvittaessa pestäänkin. Sohvalle koirat pääsee koska niitä on ihanan terapeuttista rapsutella kun on hetki aikaa rentoutua. Koirilta on rajattu kolmikerroksisessa talossa vain yksi kerros käyttöön. Kuitenkin karvan (ja myös kuolan rodusta johtuen) määrä on niin suuri, että siivota saa vaikka joka päivä. Sukulaiset ei ole vaivaksi vaan mukavaa kun käyvät. Usein ovat kuitenkin vain läpikulkumatkalla jonnekin eteenpäin joten en yleensä kehtaa pyytää roudaamaan lakanoita mukanaan.

[QUOTE="Jenis";30349590]Ilmeisesti käytätte yhtä päällysvaatekertaa vain kerran, vai? Mä en todellakaan pese esim. farkkuja yhden käyttökerran jälkeen, eikä lapsetkaan enää o siinä iässä että sotkisivat monta vaatekertaa per päivä. Kaikki heittää alusvaatteensa + pesua tarvitsevat päällysvaatteet koneeseen illalla, ja yleensä perjantaina se on sen verran täynnä että pitää laittaa pyörimään. Pyykkikoriin kerätään ne kamat (pyyhkeet yms.) jotka pestään 60-90 asteessa, ne pesen vkloppuna, samoin kuin 1-2 koneellista käyttövaatetta.[/QUOTE]

Mulla on likanen mies ja kaksi suttaavaa lasta :)

No sit jos mikään vinkki ei kelpaa, niin ei voi mitään. Sit on vaan vähän hassua valittaa omaa väsymystä ja arjen rankkuutta, jos sille ei ole valmis mitään tekemään.

Yhteistyössä