Odotusaika ja rytmihäiriöt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelokasäiti..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelokasäiti..

Vieras
En tiedä mitä tehdä tän asian kanssa kun vaarattomaks todettu mun kaikenlaiset rytmihäiriöt..mutta pitkään oli, ettei niitä ollut mitään ja nyt kun odotan toista lasta viikolla 18 niin reilun viikon ajan oon kärsinyt päivittäisistä lisälyönneistä.
Päivällä niitä tuntuu muutama,ei toistaseks kauheesti ole vielä häirinnyt, mutta iltasin/yöllä se show vasta alkaakin.:(
Kun menen sänkyyn niin sydän alkaa jyskyttään lisälyöntejä..välillä vähintään kerran minuutissa ja välillä vähän harvemmin kerran parissa kolmessa minuutissa. En saa unta silloin ja nukahtamisesta on tullut helvettiä..aiemmin nukahdin todella helposti. Viime yönä heräilin lisälyönteihin ja sen jälkeen on taas helvettiä kun en saa unta ja oon pienessä paniikissa yksin keskellä yötä.Mies toki nukkuu vieressä, mutta eihän se herää mihinkään enkä sitä halua herättääkkään.

Kaipaisin kohtalotovereita kun olen ihan hukassa tän asian kanssa. Odotusajan ilo ja onni alkaa karkaan käsistä ja tilalle on tullu pelko kaikesta. Mitä jos nämä ovatkin vaarallisia?Minulle tai vauvalle?Mitä jos alkavat pahentua?Jatkuvatko läpi raskausajan?Miten selviän synnytyksestä huonolla sydämellä?

Miten olette saaneet itsenne rauhoitettua kun rytmihäiriö/lisälyöntejä tulee? Itsellä on se vika lisäksi, että kun lisälyönnit alkaa tulee paniikki ja vatsa menee myös sekaisin. Sit alkaa pieni tärinä ja olen ihan jännittynyt enkä pysty tekeen muuta kun makaan paikallani ja odottaan mitä seuraavaks..:(

Minulla oli ensimmäisen loppuraskaudessa ja minulta ei ole koskaan vakavuutta tutkittu. Parin vuoden kuluttua kyllä multa leikattiin sappi pois, oli krooninen tulehdus sapessa ja tosi huonossa jamassa. Tulehdus oli alkanut siinä loppuraskaudessa.
Pelkäsin akkosta odottaessa että muljahtelu tulee taas, mutta ei ollut sitten mitään, kun tulehdus ei ollut lisärasitteena. Suna menisin lääkäriin, että saat apua niihin, eipä se vaikka ne olisi vaarattomia, tarvit niihin jotain apua, varsinkin kun ne luultavasti vain pahenevat loppua kohden kun kroppasi joutuu kovemmalle ja kovemmalle.

Jep,sehän tässä mietityttää ihan riittävästi, että miten loppua kohti menee ja miten synnytys sujuu. Mulla ei ollut ekaa odottaessa yhtään mitää rytmihäiriöitä ja odotin, että tässä olisi mennyt samanlailla mutta ei tietenkään.
Oon ajatellut tänään soittaa neuvolaan ja purkaa tuntojani sit terveydenhoitajalle...

Mulla oli aikoinaan alkuraskaudessa pahoja rytmihäiriöitä. Niitä pieniä en edes tunne, ja sitten kun pulssi on aivan sekaisin niin alkaa tulla pientä tuntemusta rintaan. Raskausaikana oikein ahdisti niin ettei päiväunista tullut mitään. Ekassa neuvolassa jo verenpainemittari alkoi hälyttää häiriöistä ja aika monena kertana otettiin kaksi kertaa verenpaine pulssin takia. Meilläkin suvussa vaarattomia rytmihäiriöitä, omia ei ole tutkittu, vaikka lähete onkin ekg.hen olemassa. Mutta usein sitten loppuvat nopeasti niin olen ajatellut etten ehkä ehdi siihen kokeseen ennen kuin loppuvat :)

Mulla on kanssa aina ollu noita lisälyöntejä (holterilla todettu ja vaarattomia ovat), ja monesti niihin vaikuttaa moni asia. Raskaus, stressi, väsymys, nestehukka, liika kahvi jne. lisää niitä ja niiden voimakkuutta.
Mulla on aina ollu pahin aika se kun menee nukkumaan, niitä alkaa tulemaan enemmän silloin. Ja sit jos alkaa pulssia seuraamaan niin tulee "paniikki" ja siitähän se vaan pahenee.

Ota puheeksi neuvolassa jos huolettaa, ja yritä ottaa mahdollisimman rauhassa ja levätä :)

Jep, kärsin noista älyttömästi. Vaivalle ei oikein voitu tehdä mitään eli rauhallista oleilua. Olin myös paljon sairaslomalla, koska en vaivan takia voinut nukkua ja olin todella väsynyt.
Synnytys meni hyvin eli ei siihen vaikuta.
Tsemppiä!

Ainakin itsellä neuvolasta saadusta kirjasesta lueskelin, että ovat ihan normaalia. Veren määrä elimistössä on kaksinkertaistunut ja sydän tekee enemmän töitä. Siis vaarattomia ja normaaleja, itselläkin välillä meinaa tulla. Aloittajan mainitsemilla viikoilla taisi tulla useaampaankin otteeseen, mutta nyt ei ole tullut (rv 28 menossa).

Kurjaa, et olet kärsinyt pahoista rytmihäiriöistä odotusaikanasi.:( mutta hienoa, että loppuvat nopeasti.:) Se varmasti auttaa kun osaisi pysyä rauhallisena eikä miettisi heti ensimmäisenä et nytkö se sydän tilttaa tai mitenköhän tämä vaikuttaa vauvaan ym.
Tahtoisin niin vaan onnellisen odotuksen ja jonku muun vaivan kun näitä rytmihäiriöitä. Ne lamaannuttaa täysin mun elämän..

olikin tullu vastauksia kun itsellä oli vastaaminen kesken :) Jokseenkin oon herkkis tilassa kun itku tulee kun luen teijän viestejä.:) Kiva, että jollain muulla ollut samaa ongelmaa kun ei mun kavereilla ole tällästä normaalisti eikä ole ollut raskausaikanaan. Eikä mies ymmärrä kun silläkään ei ole koskaan mitään häiriötuntemuksia sydämessä. Ainoastaan isäpuolella, jolla tahdistin ja kaikenlaista läppävikaa yms. niin sepä lohduttaakin hirmusesti.
'vieras': todella kurjaa jos niitä niin paljon!itekin mietin, että jos tämä jatkuu iltasin/öisin tälläsenä niin millään pysty töitä tekeen kun yhdestä yöstäkin on voimat pois eikä jaksa mitään. En saanut aamulla edes kunnolla syötyä kun olin sekasin yöstä.Onneks synnytykseni meni hyvin ja toivottavasti sinulla on ihanaa vauva-arkea ilman mitään rytmihäiriö-tuntemuksia!:)
Kiitos viesteistänne!nyt täytyy käydä vessassa kokoomassa itteni ja pyyhkimässä kyyneleet kun raahauduin töihin vaikka hirmunen väsymys viime yöstä johtuen..

Tuo on niiiiin penneristä, nimim. kolmas raskaus ja eka kertaa kyseisiä vaivoja. Tutkittu ja tutkittu mutta eipä niille mitään voi. Tai siis ehdotti beettasalpaajia, mutta en todellakaan alkanut ottaan jos vain hengissä selviän..

Työperäiseksi epäiltiin ku en osaa oikein löysätä vapaallakaan, kuukausi kotona auttoi eli mulla nyt on onneksi muutama kuukausi parempaa nyt takana ja loppusuora häämöttää. Ite kans pelkäsin tuota synnytystä että kuin sen sydän kestää, mutta ihan on kuulema yleinen vaiva. Joten toivotaan että saat mielenrauhan sinäkin.

voi ei.:(
Ite mietin kans tota lääkitystä, et jos pahenevat niin sitä varmaan tarjotaan, mutta en tiedä miten siihen suhtautuisin. Ei vauvallekaan tee hyvää tästä jatkuva stressaaminen ja panikointi, mutta ei mielestäni sydänlääkkeiden syöminenkään.
Tuleeko sulla noita lisälyöntejä just illalla vai pitkin päivää?
Toivottavasti sulla menee loppuaika ja synnytys hyvin!Ja että rytmärit loppuvat synnytyksen jälkeen. Olen lukenut muutamia juttuja siitä, että ovat jatkuneet tai jopa jääneet pysyvästi synnytyksen jälkeen niin sehän tästä puuttuuki.:S

Alkuperäinen kirjoittaja pelokasäiti..;26747672:
En tiedä mitä tehdä tän asian kanssa kun vaarattomaks todettu mun kaikenlaiset rytmihäiriöt..mutta pitkään oli, ettei niitä ollut mitään ja nyt kun odotan toista lasta viikolla 18 niin reilun viikon ajan oon kärsinyt päivittäisistä lisälyönneistä.
Päivällä niitä tuntuu muutama,ei toistaseks kauheesti ole vielä häirinnyt, mutta iltasin/yöllä se show vasta alkaakin.:(
Kun menen sänkyyn niin sydän alkaa jyskyttään lisälyöntejä..välillä vähintään kerran minuutissa ja välillä vähän harvemmin kerran parissa kolmessa minuutissa. En saa unta silloin ja nukahtamisesta on tullut helvettiä..aiemmin nukahdin todella helposti. Viime yönä heräilin lisälyönteihin ja sen jälkeen on taas helvettiä kun en saa unta ja oon pienessä paniikissa yksin keskellä yötä.Mies toki nukkuu vieressä, mutta eihän se herää mihinkään enkä sitä halua herättääkkään.

Kaipaisin kohtalotovereita kun olen ihan hukassa tän asian kanssa. Odotusajan ilo ja onni alkaa karkaan käsistä ja tilalle on tullu pelko kaikesta. Mitä jos nämä ovatkin vaarallisia?Minulle tai vauvalle?Mitä jos alkavat pahentua?Jatkuvatko läpi raskausajan?Miten selviän synnytyksestä huonolla sydämellä?

Miten olette saaneet itsenne rauhoitettua kun rytmihäiriö/lisälyöntejä tulee? Itsellä on se vika lisäksi, että kun lisälyönnit alkaa tulee paniikki ja vatsa menee myös sekaisin. Sit alkaa pieni tärinä ja olen ihan jännittynyt enkä pysty tekeen muuta kun makaan paikallani ja odottaan mitä seuraavaks..:(

Täällä yksi rytmihäiriöistä kärsinyt. Mulla on ollut niitä ajoittain jo melkein 20v ajan ja todettu vaarattomiksi, mutta inhottavia ne on, tiedän!! Kun ootin kolmatta lastani niin loppuraskaudessa mulla on niitä paljon ja se oli tosi ärsyttävää. Kyllä sä synntyksestä selviät.

Mullakin oli toisessa raskaudessa aika pahoja, johtui ihan stressistä siinä kohtaa ilmeisesti. Kävin sydänfilmissä silloin pari kertaa ja siinäkin niitä näkyi, vaarattomiksi todettiin kun tulivat levossa eikä esim. aina rasituksen jälkeen. Myös vanhanaikaisella verenpainemittarilla paineita otettaessa hoitaja tunsi niitä siellä pulssin seassa. Mulla oli jossain kohtaa myös tosi nopea lepopulssi, päälle sadan ja sinne jumputuksen sekaan vielä ne lisälyönnit niin kyllä tuntu ilkeeltä.. Toi noidankehä on tosiaan perseestä kun pitäis olla stressaamatta niistä, mutta tuon kuvailemasi olonhan ne auheuttaa väkisinkin.

En huomannut synnytyksen aikana mitään, kivut vei voiton muusta huomiosta. Ongelmat loppuivat mulla synnytykseen, kolmannessa raskaudessa ei sitten vastaavaa ollutkaan. Jos olet töissä niin hae reippaasti sairaslomaa ja lepäile. Minä olin kotona esikoisen kanssa toista odottaessani ja se lepäily nyt reilu 1v kanssa oli mitä oli, päiväunet sentään tempastiin aina jonkinlaiset. :)

Tsemppiä sulle!

Alkuperäinen kirjoittaja pelokasäiti..;26748399:
Te joilla on/on ollut noita lisäreitä niin ootteko kokeillu magnesiumia tai kaliumia syödä enemmän tai purkista? Onko niistä ollut apua?

Mulla on auttanut kalaöljy. Otan joka päivä Möllerin kapseleita sen 2kpl ja jostain syystä kun aloitin käyttämään sitä säännöllisesti niin sen koommin ei ole ollu rytmihäiriöitä kuin tyyliin kerran kuussa muutaman sekunnin ajan. En tiiä onko plasebovaikutusta vai sattumaa mutta näin nyt on. Kalaöljysssähän on ainesosia jotka tukee sydämen normaalia toimintaa. Esim Grönlannin kalastajilla ja muilla, jotka syö paljon rasvaista kalaa, on tosi vähän sydänongelmia. Ja koulussa meille kerrottiin (siis sairaanhoitajakoulussa kun olin) ensihoidon kurssilla että sen jälkeen kun Suomessakin on alettu syömään enemmän omega3-rasvahappoja sisältäviä rasvoja (margariinit, kalaöljy, rasvainen kala), niin rytmihäiriöperäiset äkkikuolemat on harvinaistuneet paljon.

Kannattaa kokeilla jos ei ole mitään estettä (kala-allergia tms). Ei se ota jos ei annakaan.

Eedla: voishan niitäkin kokeilla kun eiköhän niitä saa sen 2kpl päivässä ottaa raskausaikanakin. Niitä löytyy kaapistakin niin vois tänään heti ottaa ensimmäiset.Kiitos vinkistä!:) Tota rytmihäiriöstä johtuvaa äkkikuolemaa oon aina pelänny siitä lähtien kun ensimmäiset sydänoireet tuli (joskus 11v sitten), mutta lääkäri (kardiologi) on aina vakuutellut ettei se sydän vaan yhtäkkiä pysähdy...Siihen oon välillä sit koittanut uskoa..
Kolmen äiti: Kiitos suuresti tsempistä!:) Sepä se kun noidankehästä pääsis pois. Sit kun sama kuvio toistuu joka ilta niin johan sitä suorastaan odottaa kun menee sänkyyn, että koska taas se alkaa. Kun oliskin sellane joka pystyis vaan nollaan tollasen vaikka sydän rytkyis miten, mutta en pysty mitenkään. Oon aina ollut vielä tosi hoikka niin joskus joku lääkäri sano, et kun on niin hoikka niin tuntee vielä paremmin tollaset tuntemukset. No nii-i,tosi hienoa.
Mutta hienoa, että selvisit oireiden kanssa eikä kolmannessa tarvinnut niistä enään kärsiä!Voi nauttia täysillä odotuksesta ja kotona olosta lasten kanssa.:)
Soitin vähän aikaa sitten neuvolaan ja terkkari varasi minulle lääkärille ajan, että lääkäri tsekkaa vielä mitä mieltä on.Katotaan sitten mitä lääkäri sanoo ja joudunko taas ekg:t ym käymään. No parempihan se on varmistaa ja toivottavasti on sama tulos, että ovat vaarattomia.

Yhteistyössä