Ok,jos saa kysyä niin kaipan ihan oikeasti vain ja ainoastaan mielipite joo tai ei..

Alkuperäinen kirjoittaja Savanna:
Mä ymmärrän ja ymmärrän ja ymmärrän että mun kannatta itse sen harkita ja mietiä,mutta jos te olisitte ollet mun tilantessa ,kertokaa miten te olisitte toimineet se mua kiinosta kun oma päätä ei enää ole :ashamed:

Sitä on niin vaikea sanoa jos ei ihan oikeasti ole itse siinä kyseisessä tilanteessa. Vaikka sä miten kirjoittaisit sut tunteista ja olotiloista, niin silti me ei pystytä tuntemaan miltä susta tuntuu.
Jos ei ole rakkautta, niin sitten varmaan lähtisin.

Mä ymmärrän ja ymmärrän ja ymmärrän että mun kannatta itse sen harkita ja mietiä,mutta jos te olisitte ollet mun tilantessa ,kertokaa miten te olisitte toimineet se mua kiinosta kun oma päätä ei enää ole :ashamed:

Molemmissa tapauksissa antaisin anteeksi. Miehesi on toiminut parhaan kykynsä ja ymmärryksensä mukaan. Mitä olen teksteistäsi ymmärtänyt, sinulla on ihan hyvä mies. Elämässä sattuu ja tapahtuu. Ei kannata jäädä märehtimään, mutta on hyvä käydä asiat läpi ihan pohjamutia myöden ja sitten siirtää ne ö- mappiin. *halaus*

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:

Siinä on ihan oikeesti vielä sekin, että me ei voida tietää mitä teillä on tapahtunut. MISSÄÄN NIMESSÄ EN VÄITÄ ETTÄ OLISIT VALEHDELLUT! Vaan tarkoitan sitä, että jos kaksi ihmistä on vihaisia toisilleen, tässä tapauksessa mies ja vaimo, niin yleensä se miehen tarina eroaa pikkuisen siitä vaimon tarinasta. Vaikka molemmat puhuisi totta. Katsotte asiaa eri kantilta ja molempien pitää ymmärtää se.

Mun 2 naispuolista kaveria joutui kerran riitoihin. Ne kumpikin puhui mulle oman versionsa tapahtumista. JA se mitä "maija sanoi liisan sanoneen" vastasi täysin sitä mitä "liisa" kertoi "maijalle" sanoneensa, ja päinvastoin. Mutta ne ymmärsi toistensa tarkoitukset eri tavalla ja soppa oli valmis!

Mä oikeasti kerroin nyt totta,hänkin voi tulla konelle ja hän voi sanoa että asiat on niin,mä en ole valehdellut tippakaan,kerroin kaikki miten olisi,kun haluan oikeasti tehdä jo jotain oman parisuhden kanssa ja ajtusmaailman kanssa,mä kerroinki että ensimäinen kerta kun silloin tuli riita mä sanoin hänelle mee vittuun kun oli jo täynnä ette hän kuntelee eikä jaksa mitä tehdä,hän suttui ja lähti sitten yöks

Ehkä hän on nyt hyvää,en voi ainakaan mitään pahaa sanoa,mua vaan vaiva se mitä ennen oli,jos en olisi raskaana silloin mä en olisi muistanut edes nä jutut,mä olen perfektioniisti kans ja se sanoi mun lääkäri,mä en kestää sellaista ja kun vielä raskaus on hirmun tärkeä asia minulle,voitte mua pitää tyhmänä mutta oikeasti se on se mitä minusta tuntu

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:

Siinä on ihan oikeesti vielä sekin, että me ei voida tietää mitä teillä on tapahtunut. MISSÄÄN NIMESSÄ EN VÄITÄ ETTÄ OLISIT VALEHDELLUT! Vaan tarkoitan sitä, että jos kaksi ihmistä on vihaisia toisilleen, tässä tapauksessa mies ja vaimo, niin yleensä se miehen tarina eroaa pikkuisen siitä vaimon tarinasta. Vaikka molemmat puhuisi totta. Katsotte asiaa eri kantilta ja molempien pitää ymmärtää se.

Mun 2 naispuolista kaveria joutui kerran riitoihin. Ne kumpikin puhui mulle oman versionsa tapahtumista. JA se mitä "maija sanoi liisan sanoneen" vastasi täysin sitä mitä "liisa" kertoi "maijalle" sanoneensa, ja päinvastoin. Mutta ne ymmärsi toistensa tarkoitukset eri tavalla ja soppa oli valmis!

Mä oikeasti kerroin nyt totta,hänkin voi tulla konelle ja hän voi sanoa että asiat on niin,mä en ole valehdellut tippakaan,kerroin kaikki miten olisi,kun haluan oikeasti tehdä jo jotain oman parisuhden kanssa ja ajtusmaailman kanssa,mä kerroinki että ensimäinen kerta kun silloin tuli riita mä sanoin hänelle mee vittuun kun oli jo täynnä ette hän kuntelee eikä jaksa mitä tehdä,hän suttui ja lähti sitten yöks

Uskon sua, mutta teillä on ymmärrysongelma. Jos miehesi tarkoitti hyvää, hän ei ymmärtänyt toimintansa merkitystä, jos hän ei tarkoittanut hyvää, niin mitä yhteistä teillä on?

Viittaan tässä siis tohon raskauden aikaiseen juttuusi.

Muuten on vähän paha sanoa muuta kun että henkistäkään saati fyysistä väkivaltaa ei nykyään naisen tartte länsimaissa sietää

Sun miehesi ei välttämättä edes muista noita pois lähtemisiä tai YHTÄ kertaa kännissä firman juhlissa, vaikka ne on sulle tosi isoja asioita... Hän ei ole välttämättä tarkoittanut niillä sinua mitenkään loukata, olet vaan ottanut ne liian raskaasti.
Ei se auta, että jää menneitä kaivelemaan vaan se merkitsee miten miehesi käyttäytyy NYT ja kohtelee sinua.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Sun miehesi ei välttämättä edes muista noita pois lähtemisiä tai YHTÄ kertaa kännissä firman juhlissa, vaikka ne on sulle tosi isoja asioita... Hän ei ole välttämättä tarkoittanut niillä sinua mitenkään loukata, olet vaan ottanut ne liian raskaasti.
Ei se auta, että jää menneitä kaivelemaan vaan se merkitsee miten miehesi käyttäytyy NYT ja kohtelee sinua.

Mua vaan jäi vaivamaan jos se vaikutta lapseen :ashamed: kun sairastuin ahdistukseen ja syytän taas hänet ja ahdistuneisuus oli sen takia vaan kun pelkäsin miten stressi vaikuttaa,anteeks että taas samasta aihe,mutta haluan käsitellä niitä loppuksi,lupan en enää tulee näiden aiheiden takia tänne kyselemään,kun tiedän miten outoa se nytkin on,mutta ne asita on mun sisällä enkä paljon mitään voi

1. Sä haet vaan huomiota jatkuvasti märisemällä samaa asiaa
2. Sä haet vaan huomiota jatkuvasti märisemällä samaa asiaa

Sori, ei pahalla, mutta sen kuvan oon saanut tuosta jatkuvasta saman asian ruikuttamisesta ja muista jutuistas että asiat on pahasti pielessä. Ja jos et tuosta ruikuta niin kehität jonkun muun kriisin. Miten ihminen voikin olla noin negatiivinen!!! Sulla on varmaan tosi paha olla :/

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

Mua vaan jäi vaivamaan jos se vaikutta lapseen :ashamed: kun sairastuin ahdistukseen ja syytän taas hänet ja ahdistuneisuus oli sen takia vaan kun pelkäsin miten stressi vaikuttaa,anteeks että taas samasta aihe,mutta haluan käsitellä niitä loppuksi,lupan en enää tulee näiden aiheiden takia tänne kyselemään,kun tiedän miten outoa se nytkin on,mutta ne asita on mun sisällä enkä paljon mitään voi

Sun raskaudenaikainen stressi ei varmasti vaikuta lapseen. Eri asia jos puhuttaisiin sodasta, läheisen kuolemasta tms. raskauden aikana. Kaikilla meillä on enemmän tai vähemmän stressiä elämässsä koko ajan, myös raskauden aikana. Sen sijaan toi älytön murehtiminen ja stressaaminen vaikuttaa syntyneisiin lapsiisi koko ajan.

Ehkä hän on nyt hyvää,en voi ainakaan mitään pahaa sanoa,mua vaan vaiva se mitä ennen oli,jos en olisi raskaana silloin mä en olisi muistanut edes nä jutut,mä olen perfektioniisti kans ja se sanoi mun lääkäri,mä en kestää sellaista ja kun vielä raskaus on hirmun tärkeä asia minulle,voitte mua pitää tyhmänä mutta oikeasti se on se mitä minusta tuntu

JESSUS SENTÄÄN! Et kai sä vielä tohon tilanteeseen ole raskaaksi hankkiutunut??

Ei millään pahalla, mutta jos olet, niin oliskohan kannattanut a) laittaa oma pääkoppa ensin kuntoon ja b) laittaa se parisuhde kuntoon

En voi kun järkyttyä sun touhuista taas!

Savanna ihan oikeesti varaa aika yksityiselle lääkärille. Kukaan täällä ei voi sua oikeesti auttaa ja auttajien lisäksi täällä on myös ihmisiä jotka haluaa sulle pahaa. Ihmiset voi täällä kuunnella sua, mutta mitään varsinaista apua et oikeesti saa. Sen huomaa siitäkin kun koko ajan jauhat samoja asioita, että ei sua täällä kukaan osaa/voi auttaa, ei meillä ole koulustusta siihen.

Alkuperäinen kirjoittaja Mustana:
Mulle ei aukene tää raskausjuttu. Sun miehes siis oli "luvatta" poissa kun olit raskaana ja epäilet nyt sen stressin aiheuttaneen vauvalle jotakin, vai?

Joo :/ Mulla alkoi myös ahdistuneisuus kolme viikkoa ennen synnytystä ja se oli aika kova kun stressaasin stressistä,luin vain kaikenlaista jo silloin ja raskaana herkänä otin liian vakavasti

Savanna kuule, mun lapseni olisi sitten varmaan todella todella sairas jos stressi aiheuttaisi lapsille sairauksia. Mun raskausaika oli suoraan sanoen yhtä helvettiä, stressaamista, odottamista ja paljon erilaisia testejä. Mutta terve lapsi sieltä tuli. Eikä hän ole kärsinyt minun raskaudesta yhtään :heart:

Jos nyt kuvittelisin olevani sinun saappaissa noissa tilanteissa:
1. Yrittäisin miettiä tosissani kuinka suuri hätä mulla olisi ollut, koska mies meni valehtelemaan noin paljon, jotta saisin hoitoa.

Viranomaiset ei ota pakkohoitoon ellei ole vaarallinen joko itselleen tai toisille. Muuten ilman toisen suostumusta, ei voi laittaa pakkohoitoon. Kuitenkin itse olen nähnyt yhden sukulaiseni pahat mielenterveysongelmat ja kun hän tarpeeksi alkaa stressaan yms. hän menee täysin sekaisin. Hän ei ole vaaraksi kenellekään, ainoastaan näkee ulkopuolelle, että hänellä on "sairaskohtauksen" aikana todella paha olla. Monta kertaa olemme hänelle hankkineet pakkohoidot, koska ikinä ei kohtaus ole mennyt pois ilman kunnon lääkitystä ja hetkellistä mielisairaalaan laittamista. Muutaman kuukauden päästä hän on taas oma itsensä ja pystyy lääkityksen kanssa olemaan kotona.

2. En oikein ymmärtänyt, mikä tässä oli niin kovin pahaa. Ilmeisesti se, että mies lähti johonkin, eikä vastannut puhelimeen vaikka yritit monesti soittaa yms. No anyway, minusta ei ole kovin paha, joten varmaan pystyisin antamaan tämän anteeksi. EN myöskään usko, että stressi olisi vaikuttanut vauvaan kovin negatiivisesti.

Sun pitäisi rentoutua jotenkin ja yrittää päästä vanhojen asioiden ylitse. Onko sulla lääkitykset ja jos on niin otatko lääkkeet? Kyllä sää pääset noiden yli jos oikeasti haluat ja yrität! :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja hh:

Molemmissa tapauksissa antaisin anteeksi. Miehesi on toiminut parhaan kykynsä ja ymmärryksensä mukaan. Mitä olen teksteistäsi ymmärtänyt, sinulla on ihan hyvä mies. Elämässä sattuu ja tapahtuu. Ei kannata jäädä märehtimään, mutta on hyvä käydä asiat läpi ihan pohjamutia myöden ja sitten siirtää ne ö- mappiin. *halaus*

Tälle täysi peesi.

Minulla ja miehelläni on takana pitkähkö aika parisuhdetta (10 v.) ja siihen sisältynyt muutamia todella pahojakin loukkauksia ja kriisejä. Itse asiassa on pieni ihme että olemme yhdessä ylipäätään. Mutta asiat on selvitetty eikä niitä enää märehditä, ne olivat vuosia sitten. Niitä ei todellakaan oteta esiin kun tulee joku arkipäivän riitatilanne- se on edellytys parisuhteen jatkumiselle. Itse olen antanut miehelle anteeksi- unohtaa ei voi koskaan kokonaan mutta haavat ovat arpeutuneet. Tähän päästiin pitkällisen prosessoinnin ja molemminpuolisten kompromissien kautta.

Ei tarvi koulutusta vaan miten te olisitte toimineet =) sen haluan tietä ja löytä itselle sopiva vastaus siihen

Aina se itselle sopiva vastaus ei ole se oikea ja mulla on vahva epäilys että täältä sitä ei löydä.
Sulla on varmasti ollut vaikeaa ja ihan liikaa yhdelle ihmiselle kannettavaksi.
Toivon että löydät levollisuuden ja ilon elämääsi.
Anna miehellesi ja etenkin itsellesi anteeksi.
Se on ensimmäinen askel paranemiseen.
Anteeksiannossa on suuri salaisuus sitä kannattaa kokeilla :heart:

Muista että sinä olen maailman äideistä kaikista paras äiti lapsillesi :heart:
:hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Mustana:
Mulle ei aukene tää raskausjuttu. Sun miehes siis oli "luvatta" poissa kun olit raskaana ja epäilet nyt sen stressin aiheuttaneen vauvalle jotakin, vai?

Joo :/ Mulla alkoi myös ahdistuneisuus kolme viikkoa ennen synnytystä ja se oli aika kova kun stressaasin stressistä,luin vain kaikenlaista jo silloin ja raskaana herkänä otin liian vakavasti

Kuule. En väheksy tilannettas enkä väitä että olisin kokenut yhtä voimakkaita tunteita. Mutta tuli mieleen, että KAIKKI (okei, no ainakin suurin osa ) äidit on siinä synnytyksen lähetessä huolissaan vauvasta ja meneeköhän kaikki hyvin ja millastakohan se sitten mahtaa olla ja onko se mies nyt tässä arjessa mukana vai istuuko se sohvan väärällä puolella kun minä istun nojatuolissa jne... Kaikki tuo on normaalia raskaana olevalle (ei ehkä muille;D ) Ton tunnemyrskyn käy melkeen jokanen äiti läpi ennen synnytystä, ja vielä siinä kun on mieli herkkä ja hormonit pinnassa vastasynnyttäneenä, niin kun lapsi itkee, voi hyvinkin miettiä, onko tää nyt normaalia ja johtuuko se jostain mitä tein raskauden aikana ja olisinko tehnyt sitä jos ei joku olisi sanonut mulle jotain...

Tuo kaikki tietyissä rajoissa on normaalia ja osa siitä että nainen kasvaa äidiksi pohtimalla asioita. Rankka ahdistus, josta ei pääse yli, sitä vastoin vaatii aina ammattiapua.

Jospa mies ei ole tajunnut hormoneista johtuvaa herkkyyttäsi ja siksi tilanteeseen ei ole kukaan puuttunut ennen kuin oltiin tosi pitkällä. Ja sitten tarkoitus pyhitti keinot kun hän yritti saada sulle apua väkisin, kun sinä taas et tuossa tilanteessa kokenut tarvitsevasi juuri sen sortin apua. Ja jotenkin aiheen käsittely on jäänyt kesken, sillä se edelleen sua selvästi vaivaa. Että mä kyllä osoittaisin sormella myös silloista terapeuttiasi.

Yhteistyössä