Olen se sama joka viikko sitten kertoi että vauvasikiöltä löytyi sydämestä golfpallo (kalkkipiste)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Odottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ja pyydä päästä juttelemaan tk-psykologin kanssa. minut ohjattiin melkein heti alkuraskaudessa juttelemaan ko. ammattilaisen kanssa, kun pelot lapsen mahd. kehitysvammasta tai ties mistä saivat yliotteen. Olin työskennellyt vastasyntyneiden teho-osastolla ja kaikki siellä nähty jäänyt kummittelemaan. En ollut hoitotyötä tekevä, joten näkemäni tulivat osittain shokkina eikä ollut ketään kenen kanssa jakaa kyyneleitä, joita itkin pienten vauvojen vuoksi. Sain puhuttua pahan olon ja pelot pois ja noin puolivälistä raskautta en enää pelännyt niin paljon. Pelko siitä, että juuri minun lapsella on joku niistä yleisistä tai harvinaisemmista sairauksista/kehitysvammoista, mitä ei nähdä ultrissa tai nähdään tai tulee jotain synnytyksessä olivat käsittämättömän voimakkaat. Jotenkin vain ajattelin, että kun tutut ovat saaneet terveitä lapsia, niin saammekohan me? Kun niitä sairaita/vammaisia vauvoja syntyy myös. Psykologi sanoi, että tieto lisää tuskaa, niin kuin teki. Teki hyvää käydä juttelemassa asiasta, joka vasta tuon positiivisen raskaustestin jälkeen tuli vyörynä itselleni ja pelotti.

Sinusta huomaa, että sinua tilanne ahdistaa ja sinun olisi hyvä päästä juttelemaan jonkun kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja raskausaikana ahdistunut myös :
ja pyydä päästä juttelemaan tk-psykologin kanssa. minut ohjattiin melkein heti alkuraskaudessa juttelemaan ko. ammattilaisen kanssa, kun pelot lapsen mahd. kehitysvammasta tai ties mistä saivat yliotteen. Olin työskennellyt vastasyntyneiden teho-osastolla ja kaikki siellä nähty jäänyt kummittelemaan. En ollut hoitotyötä tekevä, joten näkemäni tulivat osittain shokkina eikä ollut ketään kenen kanssa jakaa kyyneleitä, joita itkin pienten vauvojen vuoksi. Sain puhuttua pahan olon ja pelot pois ja noin puolivälistä raskautta en enää pelännyt niin paljon. Pelko siitä, että juuri minun lapsella on joku niistä yleisistä tai harvinaisemmista sairauksista/kehitysvammoista, mitä ei nähdä ultrissa tai nähdään tai tulee jotain synnytyksessä olivat käsittämättömän voimakkaat. Jotenkin vain ajattelin, että kun tutut ovat saaneet terveitä lapsia, niin saammekohan me? Kun niitä sairaita/vammaisia vauvoja syntyy myös. Psykologi sanoi, että tieto lisää tuskaa, niin kuin teki. Teki hyvää käydä juttelemassa asiasta, joka vasta tuon positiivisen raskaustestin jälkeen tuli vyörynä itselleni ja pelotti.

Sinusta huomaa, että sinua tilanne ahdistaa ja sinun olisi hyvä päästä juttelemaan jonkun kanssa.

Kiitos. Sä ymmärsit. Koitan saada tätä nyt itsenäisesti päästäni pois, koska pelko on saanut tosiaan yliotteen syyttä. Vähän helpotti jo tää kun sai täällä asiaa purkaa.
Ja jos ei auta, puhun neuvolassa.

mutta voin kuvitella miten tilanne ahdistaa. Ja kun sitä pyörittää mielessä koko ajan. Olimme mekin toki ns. varautuneet siihen, että lapsella ei välttämättä ole kaikki hyvin, mutta tiesin jo etukäteen, että vamma tms. ei vähentäisi rakkautta vauvaan. Mietin vain asiaa lapsen kannalta, kuinka kurjaa on, jos on sellainen vamma tai sairaus, joka vaikuttaa koko loppuelämään eli elämän laatu ei ole sitä mitä lapselleen toivoisi; juosta, nauraa, leikkiä, polkea maata, kun kiukuttaa, tuntea tuulet ja kuulla linnunlaulut.

Puhu rohkeasti äitiysneuvolassa, eivät ne sinua hullunua pidä. Itsekin ajattelin, että mikäs sekoboltsi minä olen ja mistä nämä ajatukset tulevat, mutta psykologi osasi selvään ajatuksia ja todistaa, että en ole "hullu".

Sanoisin tähän vielä sen verran mikä itseäni lohdutti loppujen lopuksi eniten oli se, että vaikka kuinka asioita pelkäisin ja murehtisin, selviääkö jotain ikävää joodotusaikana, synnytyksessä vai vasta myöhemmin, EN voi niitä etukäteen murehtia enkä voi asioille mitään.

Kaikkea hyvää odotukseenne!

Alkuperäinen kirjoittaja Miili:
Voiko lapsivesipunktion vielä tehdä? Sillä saisit varmuuden ettei vauvalla ole Down ja jotain muitakin pahoja sairauksia sillä pystytään tutkimaan. Saisit mielenrauhan.

Bruno sanoi ettei missään tapauksessa kannattaisi tehdä koska siinä 50krt suurempi riski että menee kesken kuin se että jotain olisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Odottaja:
Voiko lapsivesipunktion vielä tehdä? Sillä saisit varmuuden ettei vauvalla ole Down ja jotain muitakin pahoja sairauksia sillä pystytään tutkimaan. Saisit mielenrauhan.

Bruno sanoi ettei missään tapauksessa kannattaisi tehdä koska siinä 50krt suurempi riski että menee kesken kuin se että jotain olisi.

Lisätestit eivät varmaan toisi kaipaamasi apua, vaan ahdistuksen purkaminen.

Alkuperäinen kirjoittaja "entinen ahdistunu":
Alkuperäinen kirjoittaja Odottaja:

Lisätestit eivät varmaan toisi kaipaamasi apua, vaan ahdistuksen purkaminen.

Näin, koska ongelma on kai se ahdistaminen. Sitten alkais ahdistamaan joku muu. Ja siis tää on ongelma mulle, tietynlainen sairaus jopa.

Se pelko ei menee yhtäkkiä loppu voin vaakuta sua,koska olit kirjoitanut jo aikaisemmin omasta pelosta.Sun pitäis puhua neuvolassa ja jos sä haluat että raskaus olisi mahdollisimman helppo henkisesti niin puhuu paljon vaikka meidän kanssa se helpotta ja se on se tärkein :hug:

Yhteistyössä