Olenko liian tiukka lapselle vai mitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äittee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minäkin olen sitä mieltä, että säännön ei tarvitsisi olla niin tiukka, että läksyt tehdään heti koulun jälkeen. Jos sinulla tässä asiassa "neuvotteluvaraa", niin sen käyttäminen voi helpottaa asian sopimista. Mutta tärkeintä on se, että pidät lapselle selkeän keskustelun siitä, että tällainen peli ei enää vetele vaan hänen on jatkossa noudatettava sääntöjä. Ja niitä sääntöjä ei sitten pitäisi olla liian monta ja ehkä hän voisi itse ehdottaa, miten hän ne läksyt hoitaisi. Sitten kun säännöt on selvät, niin sanktiot tosiaan paperille ja niitä noudatetaan sitten aina.

Ihme nipotusta. Jos kerran lapsi hoitaa läksyt ja pärjää koulussa niin mitä hiton väliä sillä on mihin kellonaikaan hän ne läksyt tekee. Mua ei ole koskaan rajoitettu noin kotona, ainoa ehto läksyjen suhteen on ollut että läksyt pitää tehdä ja koulu hoitaa mallikkaasti. Mä tein läksyt aina iltaisin koska silloin keskittyminen on mulle yksinkertaisesti helpompaa. Jos vanhemmat olisi pakottaneet mut heti iltapäivällä tekeen läksyt (jolloin olen huonoimmillani) niin ei siitä olisi tullut yhtään mitään.

Muuten tottakai pitää totella ja tehdä niinkuin sanotaan. Kaverille ei mennä jos se kielletään jne. Mutta kyllä sunkin pitää antaa sen verran liekaa että lapsi saa tehdä läksyt silloin kun hänen on ne paras tehdä.

Miks sen lapsen pitää tulla suoraan koulusta kotiin? Harva ton ikäinen tulee. Ei ihme, että ei ole kavereita kun ei saa niiden kanssa olla iltapäivisin. Normi ton ikäiset lapset menee vast illalla kotiin kun vanhemmat tulee töistä. Iltapäivän ne viettää kavereiden kanssa.

Sovi sen lapsen kanssa säännöt, milloin tehdään läksyt, ehkä se sitten tottelee paremmin.

Yhteistyössä