Oletko sinut avoliitossa ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onnellinen puoliso:
Puoliso on vasta kun naimisissa. Olet siis onnellinen avopuoliso.
Et myöskään ole vaimo, olet avovaimo.

Avioliitoksi ei lasketa avosuhdetta oli omaisuutta vaikka kuinka paljon yhdessä, tai velkaa... Ei sillä ole mitään merkitystä. Naimsisiin voi mennä varatonkin, rakkaudesta.

Avokki= vaimoke= vaimon korvike= kämppis= hyvä kämppis= pano= vakipano,,,

Alkuperäinen kirjoittaja :):
Onnellinen puoliso:

Avioliitoksi ei lasketa avosuhdetta oli omaisuutta vaikka kuinka paljon yhdessä, tai velkaa... Ei sillä ole mitään merkitystä. Naimsisiin voi mennä varatonkin, rakkaudesta.

Näitä lukiessa mietin vain että mikähän siinä on kun avoliitossa olevat tuntuvat olevan ihan ok asian kanssa eivätkä moiti avioliitossa olevia, MUTTA avioliitossa olevilla tuntuu olevan kamalan kova tarve puolustaa liittoaan ja vieläpä moittia avoliitossa olevia.........

Avioliitolla ei ole mitään muuta merkitystä kuin juridiset ulottuvuudet. Yhden kirjaimen ero tarkoittaa käytännössä vain nimeä virallisissa paperissa. Itse parisuhteesta tai rakkauden määrästä ko. kirjain tai sen puuttuminen ei kerro vielä yhtään mitään.

Ja itselleni ainakin se henkinen puoli on paljon tärkeämpi kuin materiaalinen...

Niin ja naimisiinhan pääse jokainen. Se ei sinällään ole mikään saavutus tai jotain "ihmeellistä". Hyvää parisuhdetta silti välttämättä kaikki eivät onnistu saamaan.

Jos avoparilla on yhteistä omaisuutta molempien nimissä, silloin ei mitään ongelmia omaisuuden jakamisessa olekaan. Ja aina voi tehdä toisen hyväksi testamentin. On ihan omituista, jos tällaista vaivaista paperia ei saada aikaiseksi, kun kerran otetaan yhteistä lainaa ja hankitaan omaisuutta. Kyllä siinä lainsäädäntö ihan asiallisesti vastaan tulee.

Jos jotkut avoliittotapaukset ovat sellaisia, että niissä pitäisi ottaa tämä perimys- ym asiat huomioon, ja jotkut taas eivät ole sellaisia, niin missäköhän kohdassa se raja pitäisi olla? Aina, kun hankitaan jotain yhteisiin nimiin? Vaikka televisio?

Ymmärtänet, että joku konkreettinen "rajanveto" on voitava olla. Kiistatapauksissa voi tulla niin kirjavaa jälkeä, että kukaan ei ota selvää. Totta kai tuntuu hirveän selkeältä, että jos pari on asunut yhdessä jo kauan ja hankkinut yhteisen omakotitalon ja auton jne, se kuulostaa vakiintuneelta avoparilta. Mutta entä jos pinnan alla näin ei olekaan? Millä todistat?

Kuvittele tilanne, jossa olisit itse vaikkapa veljesi ainoa perillinen. Veljelläsi olisi omakotitalo hankittuna avovaimonsa kanssa. Avokki lähtenyt omille teilleen ja ottanut osuutensa ajat sitten. Veljesi kuolee naimattomana, ja nyt ilmestyykin ex-avovaimo paikalle ilmoittaen olevansa veljesi perillinen, koska talo aikoinaan hankittiin yhdessä. Avovaimo ilmoittaa olevansa yhä avovaimo ja vain olleensa olosuhteitten pakosta muualla, tosiasiassa heidän avoliittonsa on edelleen voimassa. Millä todistat, onko vai ei?

Ja näitä tapauksia olisi sitten miljoonin eri variaatioin. Oikein mukavaa vai. Lainsäätäjällä on tähän yksi hyvä neuvo: menkää naimisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Nainen:
Itse olen elänyt useita vuosia avoliitossa. Tai oikeastaan en ajattele itse suhdettani "avoliittona", ajattelen vain että olen ja elän yhdessä rakastamani ihmisen kanssa. Ongelmaa ei ole, koska kumpaakaan eivät avioliitto, häät, yms perinteet kiinnosta. Olemme onnellisia näin. En itse ymmärrä ollenkaan puheita, että avioliitto merkitsisi todellista sitoutumista, muunlaiset suhteet ei, tms. Ainakin minulle merkitsevät eniten omat ja kumppanit tunteet, kuinka suhteella menee, jne, eikä jotkin viralliset allekirjoitukset. Minulle rakkaussuhde on vain kahden ihmisen välinen. Avioliitto sen sijaan on myös yhteiskunnallinen instituutio, jonka erityisasemaa en halua omalta osaltani pitää pystyssä.

Juuri näin! Täysin samaa mieltä, t: 14 v. avoliitossa asunut, täysin tyytyväinen tilanteeseen (tosin ei lapsia ;)

Annaliisa puhuu järkeä, näillä muilla on vielä ruusunpunaiset lasit silmillä. Avoliittolaiset eivät osaa antaa mitään muuta pätevää syytä avoliitolleen kuin sen että me ei mitään instituutiota tarvita kun me rakastetaan niin kauheasti ja kuulutaan yhteen, ja ollaan asuttu jo kauan yhdessä ja ollaan onnellisia. Kaikki hötöisiä tunnesyitä mutta hei ihan järjellä ajatellen, mitä vikaa aviolitossa on, kun ette mukamas millään suostu sellaista solmimaan?

No avioliittoa sitten morkataan kun se on kuulemma vaan sitä että halutaan prinsessahäät, tai puuttuu itseluottamus ja halutaan vangita se toinen tai näyttää suvulle ja kavereille että mentiin naimisiin. Ja avoliittolaiset kehuu kuinka meillä ei tarvita sellaisia turhia papereita kun me rakastetaan ihan kauheasti ja ollaan yhdessä ja ne tunteet ne on tärkeimmät ja plaa plaa plaa.

Maalaisjärjellä ajatellen avoliiton ainoa etu avioliittoon nähden on juuri se että siinä saa takuulla pitää omat rahansa ja pääsee vaivattomasti eroon toisesta kun naama ei enää miellytä ja parempi löytyy. Miksei tätä mainiota etua voisi reilusti tunnustaa, ja myöntää että avoliitto on koeajo, ja kaikki koeajot eivät välttämättä johda alttarille asti.

Muuten missä ovat miesten kommentit asiasta, kumman hiljaista on sillä suunnalla, miksiköhän?

Tunnustakaa tosiasiat. : Täysin samaa mieltä.

Avo on avonainen, siitä on yksinkertaista lähteä lätkimään. Avio on sitten sitovampaa, siitä ei lähdetä niin helposti. Siksi moni ei uskalla avioitua, täytyy pitää helppona lähteminen jos/kun kyllästyy/löytää paremman...

Aivan samaa mieltä edellisten kanssa.

Rakkauteen kuuluu myös toisesta huolehtiminen ja aika moni asia on avioliitossa turvallisemmin järjestetty. Lisäksi meidän mielestämme avioliitto on suurin rakkauden osoitus, mitä voi toiselle antaa.

Ihmettelen myös sitä, että miksi pitää lainsäädännöllisesti avoliiton asemaa parantaa, jos kerran se avoparin tuntema rakkaus riittää. Halutaan siirtyä lähemmäs avioliiton luomaa turvaa ilman, että ollaan valmiita avioliittoa avopuolison kanssa solmimaan.

On ihan totta, että asuntolaina ja lapset sitovat parin yhteen, mutta....
miksi ei voi suoda toiselle sitten sitä avioliiton luomaa juridista turvaa. Ei se avioliitto kenenkään rakkautta ainakaan vähennä.

Tämä nyt menee hiukan asian vierestä... Eilen tuli ohjelma WTC:n iskussa menehtyneiden uhrien omaisille maksetuista korvauksista. Menehtyneiden palomiesten vaimot saivat jopa 5 miljoonaa $ korvauksia, erään miehen avokki ei saanut ropoakaan, tytär kyllä pari milliä. Samoin kävi lesbosuhteessa eläneelle puolisolle, taistelun jälkeen saa ehkä jotain.

"Huvittava" juttu oli, kun miljoonakorvaukset saanut leski iski itselleen ystävättärensä miehen, joka oli menehtyneen miehensä työkaveri.

Minä en ole ketjua lukenut, mutta olen realisti ja pitäisin omaisuudesta huolta kaikesta huolimatta.
Avoliitossa säilyttäisin kuitit, mistä ilmenee kuka on minkin hankkinut. Ja kuitit, jos on isompia summia siirrelty.
Avioliittoon olisi mielestäni lähdettävä nolla - nolla tilanteesta, jos varallisuus on huomattavan erilainen tai toisella on huomattavan varakkaat vanhemmat. Tasaus suoritetaan avioehdolla ja siitä eteenpäin hankittu omaisuus menee puoliksi avio-oikeuden vuoksi. Jos varattomampi kieltäytyy avioehdosta, niin hän ajattelee vain rahaa. Jos varakkaampi haluaa aviioehdon turvaamaan omaisuuttaan eron varalta, niin hän ei halua lahjoittaa hankkimaansa omaisuutta.

Tämä on vähän samantyyppinen asia, kuin nyt uhkaava eläkepommi.

Koska avoliitot on hurjasti yleistyneet vasta viimeisen parinkymmenen vuoden kuluessa, ei ole vielä tullutkaan suuressa mittakaavassa esiin nämä ongelmat, jotka johtuvat puolison kuolemasta. Odotetaan rauhassa vielä muutama kymmenen vuotta, sitten alkaa poru. Tähän mennessä ikäihmiset ovat vielä olleet enimmäkseen aviopareja ja perimysasiat menneet hyvin. Leski on aina saanut jäädä yhteiseen asuntoon, koska hänellä on siihen avioliiton myötä hallintaoikeus. Tulevaisuuden avoleskillä ei tätä oikeutta ole. Vielä kun siihen tulee sekaan nämä uusperhekuviot, voi tulla paljonkin yllätyksiä.

Jeps, tulee takuulla paljon typeriä oikeudenkäyntejä ja kiukkuisia kirjeitä päättäjille että tehkää nyt te edes jotain kun itse oltiin niin saamattomia ettei saatu mitään papereita aikaiseksi, naimisiinmenosta puhumattakaan.

Mutta rakastettiin kyllä niiiiin kovasti.

Ehkä kannattaisi ottaa viimeistään nyt puheeksi; että mitä tapahtuu, kun toinen kuolee.
Entä erotilanne, onko puolisoilla selvää mikä on omistusosuus kenties itse maksettuun omaisuuteen, jos kuiteissa on vain toisen nimi?

Voipi olla monella huuli pyöreänä, kun koti onkin jonkin puolison lähisukulaisen omaisuutta.

Alkuperäinen kirjoittaja mies:
Ehkä kannattaisi ottaa viimeistään nyt puheeksi; että mitä tapahtuu, kun toinen kuolee.
Entä erotilanne, onko puolisoilla selvää mikä on omistusosuus kenties itse maksettuun omaisuuteen, jos kuiteissa on vain toisen nimi?

Voipi olla monella huuli pyöreänä, kun koti onkin jonkin puolison lähisukulaisen omaisuutta.

Näinhän se menee jos ei ole lapsia. Mutta jos on lapsia niin lapsethan perivät ja mitä vikaa siinä on?
Meillä mies on oman omaisuutensa itse hankkinut ja minä omani, molemmat pärjätään jos toiselle jotain sattuu. Keskinäinen henkivakuutuskin on ja lapset perivät, se heille suotakoon.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä näin:

Näinhän se menee jos ei ole lapsia. Mutta jos on lapsia niin lapsethan perivät ja mitä vikaa siinä on?
Meillä mies on oman omaisuutensa itse hankkinut ja minä omani, molemmat pärjätään jos toiselle jotain sattuu. Keskinäinen henkivakuutuskin on ja lapset perivät, se heille suotakoon.

Ja kun lapset ovat täysi-ikäisiä he eivät lennäkään pesästä, vaan lennättävät toisen vanhempansa pesästä ;)..

Lapsethan perivät, aivan niin, mutta puolisolta puuttuu se oikeus jäädä yhteiseen kotiin asumaan ja oikeus hallita jäänyttä omaisuutta. Ei siinä mitään, jos kaikki menee hyvin, mutta kun jo nykyisinkin on paljon ongelmatapauksia, joissa lapset yrittää päästä ennen aikojaan käsiksi jäämistöön, niin kuinkahan vain sitten, kun laki ei enää mitään suojaa anna leskelle. Ja sitten kun vielä todellakin on näitä "sinun ja minun" lapsia, jotka ei välttämättä armoa tunne muutenkaan. Näitä asioita kannattaa tosiaan pohtia, ja nimenomaan niiden ihmisten, joilla ei sellaisia rahavaroja ole, että pystytään kummallekin se oma vanhuudenturva erikseen hankkimaan. Mutta kyllä te ihmiset olette suunnattoman lyhytnäköisiä, ei muuta voi sanoa. Toki jokaisella on oikeus oman elämänsä järjestämiseen niin kuin tahtoo, mutta sitten ei pitäisi kenenkään avoliitossa olevan päästää suustaan sammakoita ja höpistä, miten heitä kohdellaan väärin perimysasioissa. Eihän asia suinkaan näin ole, vaan he itse ovat nimenomaan tahtoneet valita oman tiensä.

Nyt on jo kaksivuotiaita, joilla on suunnaton omaisuus ja kun hän täyttää 18v niin hän myös hallitsee sitä itsenäisesti. Elossa oleva vanhempi voi sitten pyytää rahaa lapseltaan..

Alkuperäinen kirjoittaja :):
Onnellinen puoliso:

Juuri tämä on yksi syy, miksi vastustan avioliiton institutionaalista asemaa tässä yhteiskunnassa. Nimittäin ajattelutapa, että suhde on oikea suhde vasta, kun se on virallinen, on minusta käsittämättömän vastenmielinen. Se sotii täysin omaa näkemystäni vastaan, ja vaikka muiden käsitykset eivät tietenkään voi määrittää omaa suhdettani oli kyse sitten seurustelu- avo- tai aviosuhteesta, en halua osallistua noihin avioliittokuvioihin. Lisäksi aiemmin muita kuin avioliitossa olevia on paheksuttu, jos heillä on ollut lapsia tai ovat harrastaneet seksiä tai edes asuneet yhdessä. Nähtävästi tuollaisesta konservatiivisesta, ahdasmielisestä ahdistuneen kristillisyyden sävyttämästä olotilasta on vielä jotain kaikuja olemassa. En myöskään halua tukea instituutiota, joka syrjii seksuaalivähemmistöjä - hehän eivät voi solmia AVIOliittoa, vain rekisteröidä suhteensa. Tällainen määrittelee "oikeanlaisen" suhteen aika ärsyttävällä tavalla. Kaikkien tällaisten syiden vuoksi en halua pönkittää perinteisen avioliiton asemaa. Henkilökohtainen on poliittista, kuten tiedätte.

Painotan, että minua ei häiritse, jos joku haluaa virallistaa oman suhteensa. Haluan vain, että erilaisia parisuhteita kohdellaan tasapuolisesti. Ja lisäksi haluaisin ihmisten ymmärtävän, ettei sen enempää yhteen muuttaminen kuin avioliiton solmiminen tarkoita suhteen syvyyden kannalta yhtään mitään. Keskenään täysin eri puolilla maapalloa asuvan (seurustelevan) parin suhde voi olla aidompi ja syvempi kuin 50 vuotta naimisissa olleiden. Ja voi se toki olla toisinpäinkin.

Sinänsä minusta on hyvin valitettavaa sinun kohdaltasi, että käsityksesi suhteista on mainitsemasi kaltainen. Mikäli sinulla on kumppani, on hänestä varmaan kiva tietää, että ennen allekirjoituksen vetäisemistä viralliseen avioliittopaperiin on hän ollut sinulle "vain joku vakipano". Toisaalta kommenttisi vihjaa kyllä siihen, ettei kokemusta taida suhteista paljon olla karttunut.

Alkuperäinen kirjoittaja Annaliisa:
Jos avoparilla on yhteistä omaisuutta molempien nimissä, silloin ei mitään ongelmia omaisuuden jakamisessa olekaan. Ja aina voi tehdä toisen hyväksi testamentin. On ihan omituista, jos tällaista vaivaista paperia ei saada aikaiseksi, kun kerran otetaan yhteistä lainaa ja hankitaan omaisuutta. Kyllä siinä lainsäädäntö ihan asiallisesti vastaan tulee.

Jos jotkut avoliittotapaukset ovat sellaisia, että niissä pitäisi ottaa tämä perimys- ym asiat huomioon, ja jotkut taas eivät ole sellaisia, niin missäköhän kohdassa se raja pitäisi olla? Aina, kun hankitaan jotain yhteisiin nimiin? Vaikka televisio?

Ymmärtänet, että joku konkreettinen "rajanveto" on voitava olla. Kiistatapauksissa voi tulla niin kirjavaa jälkeä, että kukaan ei ota selvää. Totta kai tuntuu hirveän selkeältä, että jos pari on asunut yhdessä jo kauan ja hankkinut yhteisen omakotitalon ja auton jne, se kuulostaa vakiintuneelta avoparilta. Mutta entä jos pinnan alla näin ei olekaan? Millä todistat?

Kuvittele tilanne, jossa olisit itse vaikkapa veljesi ainoa perillinen. Veljelläsi olisi omakotitalo hankittuna avovaimonsa kanssa. Avokki lähtenyt omille teilleen ja ottanut osuutensa ajat sitten. Veljesi kuolee naimattomana, ja nyt ilmestyykin ex-avovaimo paikalle ilmoittaen olevansa veljesi perillinen, koska talo aikoinaan hankittiin yhdessä. Avovaimo ilmoittaa olevansa yhä avovaimo ja vain olleensa olosuhteitten pakosta muualla, tosiasiassa heidän avoliittonsa on edelleen voimassa. Millä todistat, onko vai ei?

Ja näitä tapauksia olisi sitten miljoonin eri variaatioin. Oikein mukavaa vai. Lainsäätäjällä on tähän yksi hyvä neuvo: menkää naimisiin.

Lähinnä tuo ongelma noissa avoparin keskeisissä perimisasioissa onkin perintövero, joka on avoparin kohdalla suurin mahdollinen. Ongelmaan olisi toki helppo ratkaisu, eli avoparien perintövero tulisi olla sama kuin avioparilla. Tämä ihan vain siksi, että elämän aikana avopari rinnastetaan kyllä aviopariin joissain tapauksissa, kuten esim. puolison tulot vaikuttavat toisen saamaan työttömyyskorvaukseen, asumistukeen, opintotuen asumislisään, toimeentulotukeen, jne. Eli tässähän yhteiskunta selvästi ottaa kantaa siihen, että avoparit ovat pariskuntia, joilla on keskinäinen elatusvelvollisuus - kuten aviopareillakin (mielestäni näin ei tulisi olla, mutta se on eri asia). Joten koska avoparit ovat lainsäädännöllisesti pariskunta elämän aikana, tulisi heitä pitää pariskuntana myös kuoleman kohdatessa.

Erotilanteissa minusta on ihan OK, että avoparit pitävät kumpikin oman omaisuutensa. Itse asiassa minusta niin pitäisi olla avioparienkin kohdalla. En lainkaan ymmärrä, miksi toisen pitää olla kärkkymässä ex-kumppaninsa vaikka vanhemmiltaan perimää omaisuutta! Tilanne on tietysti kimurantti, jos jompi kumpi on ollut kotona hoitamassa pariskunnan yhteisiä lapsia, mutta tällöinkin omaisuuden jaossa tulisi huomioida vain suhteen aikana puolison itse työllään kartuttama osuus omaisuudesta.

Voihan olla, että vaikka avoparilla on yhteistä omaisuutta, on suhde pinnan alla ollutkin tyhjää ja kuollutta - näin voi kuitenkin olla myös avioparin kohdalla. Eli tällaisessa tilanteessa avioleski perii, vaikka olisi pettänyt puolisoaan ja vaikka ajanut ilkeällä käytöksellään tämän itsemurhaan. Oikeudenmukaista? Ei minusta. Laillista? Kyllä. Mutta milläs tuotakaan todistaa? Ei millään. Sekä avio- että avoliitto aivan samoin kuin "pelkkä" seurustelusuhde voi olla syvä ja aidosti rakastava ja huolehtiva. Mutta aika moni suhde on myös melko huono ja ongelmainen. Sellaista elämä vaan ikävä kyllä on, kun ihmiset eivät osaa hoitaa suhteitaan.

Itseasiassa tuo kysymys televisiosta onkin mielenkiintoinen. Ei kai tuollaisesta irtaimistosta kukaan tiedä, kenen "nimissä" se on. Avopuolison kuoltua jäljelle jäävähän voi vaikka piilottaa kaiken irtaimiston, mikäli pelkää niin kovasti menettävänsä sen. (voi jestas noita esimerkkejä!)

Tuo esimerkki veljen omakotitalostakin... voi jestas, sittenhän he EIVÄT olleet enää avopari, jos toinen kerran asui muualla! Avopariksihan ei katsota esimerkiksi seurustelevaa pariskuntaa. Kannattaa olla sen verran omavarainen, ettei tarvitse kärkkyä veljiltä ja muilta sukulaisilta joskus ehkä perittävää omaisuutta. Mutta mites itse, ajatteletko, että on oikein, että aviopuoliso perisi tapauksessa, jossa tiet ovat eronneet, vaikkei vielä ole ehditty pistää avioeroa vireille? Minusta se ei olisi oikein.

Alkuperäinen kirjoittaja Tunnustakaa tosiasiat:
Annaliisa puhuu järkeä, näillä muilla on vielä ruusunpunaiset lasit silmillä. Avoliittolaiset eivät osaa antaa mitään muuta pätevää syytä avoliitolleen kuin sen että me ei mitään instituutiota tarvita kun me rakastetaan niin kauheasti ja kuulutaan yhteen, ja ollaan asuttu jo kauan yhdessä ja ollaan onnellisia. Kaikki hötöisiä tunnesyitä mutta hei ihan järjellä ajatellen, mitä vikaa aviolitossa on, kun ette mukamas millään suostu sellaista solmimaan?

No avioliittoa sitten morkataan kun se on kuulemma vaan sitä että halutaan prinsessahäät, tai puuttuu itseluottamus ja halutaan vangita se toinen tai näyttää suvulle ja kavereille että mentiin naimisiin. Ja avoliittolaiset kehuu kuinka meillä ei tarvita sellaisia turhia papereita kun me rakastetaan ihan kauheasti ja ollaan yhdessä ja ne tunteet ne on tärkeimmät ja plaa plaa plaa.

Maalaisjärjellä ajatellen avoliiton ainoa etu avioliittoon nähden on juuri se että siinä saa takuulla pitää omat rahansa ja pääsee vaivattomasti eroon toisesta kun naama ei enää miellytä ja parempi löytyy. Miksei tätä mainiota etua voisi reilusti tunnustaa, ja myöntää että avoliitto on koeajo, ja kaikki koeajot eivät välttämättä johda alttarille asti.

Muuten missä ovat miesten kommentit asiasta, kumman hiljaista on sillä suunnalla, miksiköhän?

No itse annoin tuossa toisessa viestissä muutamia syitä, miksi avioliitto-niminen instituutio ei kiinnosta. Sehän on paitsi perinne, myös käytäntö, josta yleisesti ajatellaan, että niin "pitäisi" tehdä (mennä naimisiin). En ole kiinnostunut "itsestäänselvyyksistä", jotka "pitää tehdä" vain siksi että niin "kuuluu tehdä".

Sinäkin vihjailet, että avoparit vaan haluavat pitää itsellään mahdollisuuden erota. Kertoisitko, miten tilanne on erilainen kuin avioliitossa? Voihan aviopuolisostakin erota ja häipyä kun toisen naama ei miellytä. Rahansakin voi pitää, mikäli muistaa tehdä avioehdon - rahan tärkeyttä suhteessa ovat tällä palstalla korostaneet nimenomaan avioliittojen kannattajat, joskus jopa vihjailleet rahan olevan syy koko avioliitolle, joten olisi kiva kuulla mielipidettä tuohon avioehtoon.

Aika monelle tuntuu olevan avioliittokin koeajo, mikäli määritelmää käytetään suhteesta, joka päättyy johonkin muuhun kuin kuolemaan. Tosin aika omituinen näkemys, mutta sinä sen sanoit. Kuulostaa muutenkin siltä, että aika monella tämän palstan avioliitto-meuhkaajista on erittäin huolestuttava käsitys ihmissuhteista...

No ehkä nyt kuitenkin on järkevää laittaa yhdessä hankittu koti kummankin nimiin, voi hyvänen aika. Ja mistä kuiteista puhut - jos menettäisin rakastettuni, on minulle ihan sama pystynkö todistamaan, että olen itse maksanut vaikka kylpyhuoneessa olevat shampoot.

Mutta tässähän nähdään juuri se, että vika ei ole parisuhteen muodossa vaan jäykässä lainsäädännössä!

Nyt on jo kaksivuotiaita, joilla on suunnaton omaisuus ja kun hän täyttää 18v niin hän myös hallitsee sitä itsenäisesti. Elossa oleva vanhempi voi sitten pyytää rahaa lapseltaan..

Tuota... jotenkin olisi toivottavaa, että jokaisella aikuisella ihmisellä olisi omaa rahaa, oli sitten suhteessa tai ei... Työttömyys on tietysti asia erikseen, mutta jos nyt työssäkäyvästä ihmisestä puhutaan, niin miksi ihminen ei voisi elää omilla palkkatuloillaan ja antaa perinnön hyvillä mielin lapsille turvatakseen näiden opiskelut?!

Alkuperäinen kirjoittaja Annaliisa:
Vielä kun siihen tulee sekaan nämä uusperhekuviot, voi tulla paljonkin yllätyksiä.

No, itselläni ei moista ongelmaa ole. Eipä ole kummallakaan mitään "entistä perhettä" tai lapsia muiden kanssa... (eikä entisiä AVIOliittoja tietenkään)

Kysyisin edelleen, mihin raja vedetään? Milloin avoliitto on katsottava niin avioliitonomaiseksi, että esim. perimysasiat, perintöveroasiat tai leskeneläkkeet tulevat kysymykseen kuten avioliitossa oleville? Onko perustana oltava yhteinen lapsi? Jos, niin miksi lapsettomia syrjitään?

Jos ei tarvitse olla yhteistä lasta, niin johan ollaankin suossa. Onko avoliitolla oltava joku aikaraja, kuinka kauan se on ollut voimassa? Miten tämä aikaraja todistetaan? Yhteisellä postiosoitteella, joka on ollut voimassa tietyn ajan? Miksi, koska avioliitossa olevillakin voi olla eri osoitteet?

Omaisuutta yhteisissä nimissä? Miksi niin? Minulla voi olla vaikka mitä omaisuutta vaikka kenen kanssa yhteisesti. Tälläkin hetkellä omistan kesämökin enoni kanssa yhteisesti. Voisimme aivan hyvin olla vaikka avopari, ei sitä laki kiellä. Jos eno kuolisi, voisin pokkana siis väittää niin. Edellyttäen tietysti, etten olisi nykyisen mieheni kanssa naimisissa, mutta sinkkuna voisin siis näin väittää.

Laki on jyrkkä sen vuoksi, että näitä rajatapauksia tulisi ajan mittaan esiin ja niitä alettaisiin käyttää hyväksi. Avioliitto solmitaan aivan varmasti molemminpuolisella sopimuksella, mutta avoliitosta ei tarvitse kenellekään vahvistusta tehdä. Ei lakia voi noudattaa mutu-tuntumalla, vaan on oltava selkeät paragrafit olemassa. Joku kirjoitti aiemmin, että on tietysti eri asia, jos asuu jossain opiskelijasolussa yhdessä jonkun kanssa kuin että ollaan vakiintunut avopari yhteisine omaisuuksineen ja velkoineen, mutta miksi tätä opiskelijaparia ei sitten saisi pitää avoparina, jos he sellainen haluavat olla? Eikö heillä ole yhtäläinen oikeus esiintyä avoparina?

Muutenhan asialla ei ole suuremmin merkitystä, tavallisessa arjessahan tämä ei mitenkään näy, ollaanko sitä avossa vai aviossa. Pönkitetäänkö nyt jotain instituutiota vai ei, eipä tuollakaan nyt mitään merkitystä näy olevan.

Yhteistyössä