oletteko syönneet paahtopaistia raskausaikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja katrinainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

katrinainen

Aktiivinen jäsen
22.07.2007
2 076
0
36
Minä kun olen näin sattunut kerran tekemään (söin paahtopaistipatongin), enkä todellakaan ajatellut silloin että siitä olisi haittaa. Myöhemmin kuulin, että paahtopaistia ei saisi raskaana syödä sen alhaisen valmistuslämmön ja mahdollisen toksoplasmoosi-vaaran takia.

Eli siis, oletteko syönneet raskaana ollessanne paahtopaistia?

Niin mä vaan periaatteessa mietin, että kuinka suuri tuo tartuntariski lopulta on... Jotenkin välillä mietityttää, että miten ihmiset on ennen (mm. sota- tai pula-aikana) pärjänneet raskaana, kun tuntuu, että yksi sun toinen ruoka on kiellettyjen listalla. Olen yrittänyt parhaani mukaan varoa kaikkia raakoja sun muita tuotteita ja pestä vihannekset ja pitää huolta käsihygieniasta ruoan valmistuksessa jne., mutta väkisinkin alkaa tuntua, että noita vahinkosyömisiä varmasti tapahtuu yhdelle sun toiselle.

Miten ihmeessä sellainen toksoplasmoositartunta sitten ilmenisi? Sairastin itse juuri flunssan ja kävin lääkärissäkin. Ihan normiflunssaksi sen sen merkkasi.

Mulle tehtiin ekasta neuvolassa se toso vasta-aine testi, kun työni puolesta joudun / jouduin silloin paljon reissaamaan ja suurempi vaara on ulkomailla se saada.
Mulla oli vasta-aineita (niinkuin suurimmalla osalla on ) joten sai ihan neuvolan luvan kanssa syödä "medium" lihaa

Olen syöny kaikkea jokaisen raskauden aikana, juuri sillä ajatuksella, että todennäköisyys saada jostain ruuasta jotain, on niin pieni, että liikenteessä on paljon vaarallisempaa.

Yhteistyössä